Er staat nu een Tesla Model 3 op Marktplaats voor minder dan 15.000 euro.
Het einde van het jaar komt langzaam in zicht. Eerder dit jaar werd er al rekening mee gehouden dat het Tesla Model 3’s gaat regenen op Marktplaats vanwege aflopende leasecontracten.
Dat begint nu langzaam een beetje op gang te komen. Een groeiend aanbod betekent meer concurrentie en dat betekent lagere prijzen. De vraag was niet of de Model 3 onder de 15k duikt, maar wanneer. Nou, dat moment is aangebroken in oktober 2024. Want de eerste Tesla Model 3 voor minder dan 15.000 euro op Marktplaats is een feit.
De eerste Model 3’s op Marktplaats voor bedragen onder de 15 mille hebben relatief hoge kilometerstanden. Dat is niet te uit sluiten. Naarmate het aanbod toeneemt zullen er exemplaren met lagere standen aangeboden worden.
Voor nu gaat het echt om zeer ervaren auto’s. Aan de andere kant zijn de hoge kilometerstanden toonaangevend bewijs dat je serieuze afstanden kunt maken met deze elektrische auto. Wel even het Model 3 aankoopadvies checken natuurlijk.
Model 3 voor 14.944 euro
Zoals deze koelkast witte Tesla Model 3 met het ‘luxe’ witte interieur. Voor 14.944 euro kun jij deze Tesla rijden. De kilometerstand van 413.123 is iets dat je niet moet afschrikken. Het gaat hier om de populaire Long Range, met vierwielaandrijving en de 75 kWh accu. Voor het geld natuurlijk een top deal, want met 351 pk en vierwielaandrijving rij je een zeer vlotte auto.
De aankoop komt volgens de adverteerder met 12 maanden BOVAG garantie. Dus mocht je een beetje schrikken van de kilometerstand, dan kun je in elk geval een jaar lang redelijk geruststellend rijden. De afschrijving gaat natuurlijk gewoon door. Als jij na een jaar afscheid wil nemen van je Model 3 met meer dan 4 ton ervaring, dan zijn inruilprijzen van onder de 10 mille niet ondenkbaar. Koop dan?
mclovin zegt
Los van wat je van EV,s vindt is het op zich mooi dat ze betaalbaar worden voor jan modaal. 4 ton op de teller, tja wat zegt dat over een EV. Je hebt niet zoals met een ICE te maken met slijtage van het motorblok, dat is een groot pluspunt. Het grootste slijtageonderdeel en ook veruit het duurste is de batterij. Hoeveel capaciteit zal die nog hebben na 4 ton km? Is daar wel eens onderzoek naar gedaan? Wie weet dit?
RubenPriest zegt
De ene EV is de andere niet. Bij dit soort aankopen gewoon de batterij laten doormeten voor aankoop om te kijken hoeveel % er nog over is. Bij Tesla is dit vaak nog dik voor elkaar.
dare2think zegt
Dit was precies mijn reflex, er komt steeds meer ‘hulp’ beschikbaar voor aankoop van EVs, het zou wel eens kunnen zijn dat in de toekomst (als de markt echt overspoeld wordt) de verkopers mét accu-verificatie/certificaat veel makkelijker van hun auto afkomen.
Usdriver zegt
Dan moet je denken aan 600.000 km of zelfs 800.000. Daar zijn voorbeelden van. Dus voor Jan modaal met 15.000 per jaar, die kan er nog 10 jaar mee rijden. En dan is de afschrijving goed te doen.
Bedenk verder dat de exploitatie kosten minimaal zijn, veel lager dan ICE.
Wel voor aankoop de aandrijving ff checken.
RAW zegt
Het eerste dat ik dacht bij deze km stand: hoe vaak heb je dan de auto moeten opladen? Gek, want bij een ICE stel je jezelf niet de vraag hoe vaak je dan heb moeten tanken. Hoewel ik vroeger met mijn LPG auto (die niet meer fatsoenlijk op benzine wilde rijden) ook wel tankstress had in Frankrijk.
RubenPriest zegt
Met de Tesla-app kun je laadhistorie zien. Ik weet niet of je dit van een vorige berijder kunt raadplegen als nieuwe eigenaar. Maar in de app is bijv te zien of er thuis geladen werd of bij de snellader. Hoe vaker thuis (tot 80%) en hoe minder vaak bij de snellader, hoe beter voor de batterij!
b00st zegt
Met een ICE stel ik mij dan weer de vraag: hoeveel euro’s aan brandstof heeft dat wel niet gekost?
alloallo zegt
Ik ben benieuwd wat de vorige eigenaar als vervanger heeft genomen
kniesoor zegt
De vraagprijs suggereert, dat deze Teslala speciaal voor @jaapiyo bedoeld is 🙂
Johanneke zegt
Ik dacht dit jaar een EV, misschien een model 3 te kopen, maar durfde het toch nog niet aan. Mede doordat er nu zo veel op de markt komen. Had 2 weken geleden echt een nieuwe 2e auto nodig, en is een goedkope Kia Carens 2.0 geworden. Durfde niet nu bijna 20k aan een EV uit te geven die over een jaar misschien 12k waard is door het enorme nieuwe aanbod.
Maar, die Kia was 3800 euro, nog 2k gekregen voor het A segment gebakje dat weg ging. Kia is super netjes, dealeronderhouden, pas 105k gelopen. Die ben ik iedere dag van de week voor 3k weer kwijt. Ben heel benieuwd wat de markt voor EV’s nu gaat doen, wie weet verkoop ik na 10 maanden de Kia weer om wel die EV te kopen voor naast de benzine auto.
Ik wil er wel echt 1 met doorgemeten accu. Overgebleven percentage doet mij niet zoveel, die zakt vrij snel onder de 90%, en stabiliseert dan rond de 85%. Wat belangrijk is is dat de voltage in alle cellen gelijk is. Als er cellen zijn die te hoog of te laag zitten ga je problemen krijgen.
b088y zegt
Voltage gelijk in alle cellen, dat regelt BMS toch?