Er staat nu een Tesla Model 3 op Marktplaats voor minder dan 15.000 euro.
Het einde van het jaar komt langzaam in zicht. Eerder dit jaar werd er al rekening mee gehouden dat het Tesla Model 3’s gaat regenen op Marktplaats vanwege aflopende leasecontracten.
Dat begint nu langzaam een beetje op gang te komen. Een groeiend aanbod betekent meer concurrentie en dat betekent lagere prijzen. De vraag was niet of de Model 3 onder de 15k duikt, maar wanneer. Nou, dat moment is aangebroken in oktober 2024. Want de eerste Tesla Model 3 voor minder dan 15.000 euro op Marktplaats is een feit.
De eerste Model 3’s op Marktplaats voor bedragen onder de 15 mille hebben relatief hoge kilometerstanden. Dat is niet te uit sluiten. Naarmate het aanbod toeneemt zullen er exemplaren met lagere standen aangeboden worden.
Voor nu gaat het echt om zeer ervaren auto’s. Aan de andere kant zijn de hoge kilometerstanden toonaangevend bewijs dat je serieuze afstanden kunt maken met deze elektrische auto. Wel even het Model 3 aankoopadvies checken natuurlijk.
Model 3 voor 14.944 euro
Zoals deze koelkast witte Tesla Model 3 met het ‘luxe’ witte interieur. Voor 14.944 euro kun jij deze Tesla rijden. De kilometerstand van 413.123 is iets dat je niet moet afschrikken. Het gaat hier om de populaire Long Range, met vierwielaandrijving en de 75 kWh accu. Voor het geld natuurlijk een top deal, want met 351 pk en vierwielaandrijving rij je een zeer vlotte auto.
De aankoop komt volgens de adverteerder met 12 maanden BOVAG garantie. Dus mocht je een beetje schrikken van de kilometerstand, dan kun je in elk geval een jaar lang redelijk geruststellend rijden. De afschrijving gaat natuurlijk gewoon door. Als jij na een jaar afscheid wil nemen van je Model 3 met meer dan 4 ton ervaring, dan zijn inruilprijzen van onder de 10 mille niet ondenkbaar. Koop dan?
mclovin zegt
Los van wat je van EV,s vindt is het op zich mooi dat ze betaalbaar worden voor jan modaal. 4 ton op de teller, tja wat zegt dat over een EV. Je hebt niet zoals met een ICE te maken met slijtage van het motorblok, dat is een groot pluspunt. Het grootste slijtageonderdeel en ook veruit het duurste is de batterij. Hoeveel capaciteit zal die nog hebben na 4 ton km? Is daar wel eens onderzoek naar gedaan? Wie weet dit?
RubenPriest zegt
De ene EV is de andere niet. Bij dit soort aankopen gewoon de batterij laten doormeten voor aankoop om te kijken hoeveel % er nog over is. Bij Tesla is dit vaak nog dik voor elkaar.
dare2think zegt
Dit was precies mijn reflex, er komt steeds meer ‘hulp’ beschikbaar voor aankoop van EVs, het zou wel eens kunnen zijn dat in de toekomst (als de markt echt overspoeld wordt) de verkopers mét accu-verificatie/certificaat veel makkelijker van hun auto afkomen.
Usdriver zegt
Dan moet je denken aan 600.000 km of zelfs 800.000. Daar zijn voorbeelden van. Dus voor Jan modaal met 15.000 per jaar, die kan er nog 10 jaar mee rijden. En dan is de afschrijving goed te doen.
Bedenk verder dat de exploitatie kosten minimaal zijn, veel lager dan ICE.
Wel voor aankoop de aandrijving ff checken.
lekkerlinksrijden zegt
Hoe de auto is geladen, supercharger of gewoon 11kw, is uiteraard voor de accu van belang. Mocht je het overwegen laat m dan doormeten, dat is de beste garantie
RAW zegt
Het eerste dat ik dacht bij deze km stand: hoe vaak heb je dan de auto moeten opladen? Gek, want bij een ICE stel je jezelf niet de vraag hoe vaak je dan heb moeten tanken. Hoewel ik vroeger met mijn LPG auto (die niet meer fatsoenlijk op benzine wilde rijden) ook wel tankstress had in Frankrijk.
RubenPriest zegt
Met de Tesla-app kun je laadhistorie zien. Ik weet niet of je dit van een vorige berijder kunt raadplegen als nieuwe eigenaar. Maar in de app is bijv te zien of er thuis geladen werd of bij de snellader. Hoe vaker thuis (tot 80%) en hoe minder vaak bij de snellader, hoe beter voor de batterij!
b00st zegt
Met een ICE stel ik mij dan weer de vraag: hoeveel euro’s aan brandstof heeft dat wel niet gekost?
alloallo zegt
Ik ben benieuwd wat de vorige eigenaar als vervanger heeft genomen
kniesoor zegt
De vraagprijs suggereert, dat deze Teslala speciaal voor @jaapiyo bedoeld is 🙂
Johanneke zegt
Ik dacht dit jaar een EV, misschien een model 3 te kopen, maar durfde het toch nog niet aan. Mede doordat er nu zo veel op de markt komen. Had 2 weken geleden echt een nieuwe 2e auto nodig, en is een goedkope Kia Carens 2.0 geworden. Durfde niet nu bijna 20k aan een EV uit te geven die over een jaar misschien 12k waard is door het enorme nieuwe aanbod.
Maar, die Kia was 3800 euro, nog 2k gekregen voor het A segment gebakje dat weg ging. Kia is super netjes, dealeronderhouden, pas 105k gelopen. Die ben ik iedere dag van de week voor 3k weer kwijt. Ben heel benieuwd wat de markt voor EV’s nu gaat doen, wie weet verkoop ik na 10 maanden de Kia weer om wel die EV te kopen voor naast de benzine auto.
Ik wil er wel echt 1 met doorgemeten accu. Overgebleven percentage doet mij niet zoveel, die zakt vrij snel onder de 90%, en stabiliseert dan rond de 85%. Wat belangrijk is is dat de voltage in alle cellen gelijk is. Als er cellen zijn die te hoog of te laag zitten ga je problemen krijgen.
b088y zegt
Voltage gelijk in alle cellen, dat regelt BMS toch?
Johanneke zegt
Moet er nog even wat dieper op in gaan lezen, maar zag laatst een autoweek filmpje van een Renault Zoë, percentage wat overgebleven was was goed, maar er een verschil in ik dacht voltage in het pakket, tussen de cellen. En dat was foute boel. Man heeft de auto vervolgens ook verkocht, terwijl ie in het filmpje doodleuk zei, boeie hij rijdt toch goed.
Matc zegt
Het klinkt alsof je er heel veel verstand van hebt, maar laat je eens goed voorlichten. De markt van ev en met name Tesla is erg instabiel, dus die Kia van je is een erg veilige keuze, behalve dat je nu pas echt voor lul rijdt, maar dat terzijde. Ik rijd 40K per jaar en heb 2 jaar terug een model 3 gekocht en de aanschafprijs daargelaten kan ik maandelijks niet goedkoper rijden dan dit. Als je straks voor onder de 15K een 2e hands tesla met een redelijke km stand op de kop kan tikken heeft iedereen daar een leuke auto aan. Auto rijden kost nu eenmaal geld, dus tenzij je het echt niet hebt, lekker doen
Johanneke zegt
Vind ik niet. Teringgrote familiebak met 144pk als 2e auto(tje), 100x liever dan een vw up ofzo met 65pk. Gaat ook maar om zo’n 10k per jaar.
Ik moet mij nog even verdiepen in wat zo’n accutest precies zegt, maar heb meerdere malen gezelen en gezien op YT dat als er verschil in ik dacht voltage zit tussen cellen, dat dat foute boel is. Misschien was het niet voltage, maar iets anders.
Die EV gaat er wel komen hoor, weet alleen niet wanneer. Heb geld, maar niet geld te veel, en dus durfde ik het nu niet aan om nu een auto te kopen die misschien (waarschijnlijk) nog erg hard gaat dalen in een korte tijd. Voor 20k een auto kopen en die oprijden, prima, maar voor 20k een auto kopen die volgend jaar 12k is en dan oprijden, nee, dan wacht ik liever een jaar. In mijn plastic fantastic lelijke Kia.
rogerzz zegt
Toch benieuwd, je snapt dat je voor plebs wordt aangezien in een Tesla (lekker op de centen letten en goedkope bijtelling of geen mrb). Maar dan je woordgebruik; in een Kia Carens 2.0 ‘pas echt voor lul rijdt’?
Weer wat geleerd denk ik. Een Tesla rijder kan dus neerkijken op een Kia Carens. Ik begrijp het deels, misschien is een Carens vanuit de verkeerde hoek lelijker dan een Model Y.
pietertje123 zegt
Hoe zit dat met onderdelen bij de oudere modellen/versies? Kun je zaken als remmen, ophanging, veren, dempers, draagarmen etc los kopen of ben je op de dealer aangewezen?
En software, is deze generatie zo’n beetje uitontwikkeld of blijven hiervoor ook nieuwe versies komen? Of rij je over een jaar met een bevroren versie zoals bijvoorbeeld met een oudere iphone/android toestel dat nog prima werkt totdat je een app wilt installeren die alleen werkt op een nieuwer OS. In hoeverre ben je afhankelijk van wat Tesla doet met je auto in de toekomst? Kun je er zelf wat mee – of een universele garage – om simpele dingen als servicebeurt reset, ruitvervanging, bandenspanning reset na winterwissel of een parkeersensor vervangen in het boordsysteem te laten werken?
Wordt nog wat nu die snelle kanonnen goedkoop worden, niet dat vermogende mensen die snelle auto’s rijden slimmer zijn in het verkeer, het zijn er wel minder. Nu elke Sjonnie en Anita in een paar seconden overal doorheen kunnen knallen gaat er wat veranderen. Zoiets als fatbikes in het verkeer….
b00st zegt
Onderdelen weet ik niet. Maar de software krijgt momenteel nog alle updates. Of dat eeuwig doorgaat is een andere vraag. Servicebeurten kent een Tesla niet. Bandenspanning gaat automatisch (ik veronderstel adhv sensoren in het ventiel zoals bij BMW?). Parkeersensoren heeft ie ook niet (alles met camera’s).
Je kan trouwens heel makkelijk zelf in het servicemenu komen :
https://service.tesla.com/docs/ModelS/ServiceManual/en-us/GUID-0DC534D7-A4B8-417F-8E42-DF1560E970C2.html
maotje zegt
Heb je al gezocht op autodoc naar onderdelen van bijvoorbeeld deze tesla model 3?
tortuga zegt
De advertentie is inmiddels al verlopen…
Zou het iemand van de Autoblog lezers zijn die zich waagt aan deze bijna half tonner.
ralfast zegt
Best een voordelige thuisbatterij zo…
scrmeagle zegt
Voor niks wil ik hem niet eens
nautique206 zegt
Ik zou nog even een paar maanden wachten, aanbod zal nog flink gaan groeien begin 2025. Dan koop je ze waarschijnlijk met 150k km voor dit geld.
audirs3 zegt
Veel lager zal de prijs denk ik nooit worden, alleen de accu is al meer waard als je hem als thuisaccu verkoopt
maotje zegt
Bijzonder dat jouw verwachting totaal tegenstrijdig is met de reactie van je voorganger.
driver79 zegt
Die hoge km stand geeft hoop.
driver79 zegt
Die hoge km stand geeft hoop.