Can’t start a fire…Can’t start a fire without a spark…Deze Tesla Model 3 crashte op hoge snelheid en richtte een totale ravage aan voor omwonenden.
Teslae hebben goede en minder goede punten. Over de minder goede hebben we het gisteren al even gehad, maar veiligheid voor inzittenden geldt als een relatief sterk punt van Tesla’s. Een kansenparel in Amerika heeft met zijn Tesla Model 3 maar eens even grondig getest of deze reputatie terecht is. Het voorval vond plaats in het plaatsje Corvallis in het pittoreske Oregon, de staat waar iedereen uit Californië naar verhuist als het daar definitief te droog en dor wordt.
Klapperrrrrrr van de week
De EV heeft een flinke klapper gemaakt, want de auto is door twee bomen heen gerost en heeft ironisch genoeg ook nog een elektriciteitsmast geraakt. Autoriteiten schatten in dat de bestuurder zo’n 160 kilometer per uur reed toen het helemaal misging. Zoals te zien is op de foto’s spatte de Model 3 uiteen. Cellen van de accu en andere onderdelen van de auto zijn daarbij tot op verre afstand van de crash geslingerd.
Bed zomaar wam, in vuur en vlam
Zo ver zelfs dat ze terechtkwamen in de huizen van een aantal omwonenden. Een van de loeihete cellen kwam bij iemand in bed terecht en zette dat pardoes in vuur en vlam. Een andere buurtbewoner kreeg een cel in de schoot geworpen. Een van de wielen van de Model 3 boorde zich door een muur van een appartementencomplex heen en raakte daar de waterleidingen, waardoor de hele zaak onder water is komen te staan.
Losse batterijen rapen
Op de plaatjes zie je de losse batterijen overal liggen. De lokale politie geeft aan dat het ze zoveel mogelijk verzameld heeft, maar roept op bewoners eventuele resterende batterijen ook nog op te ruimen. Of daar veel mensen voor warmlopen, is echter de vraag. Men heeft er namelijk netjes bijgezegd dat de batterijcellen nog 24 uur heet kunnen blijven en tevens giftige dampen kunnen uitstoten. Lekker dan.
Geen serieuze verwondingen
Wonder boven wonder overleefde de wereldverbeteraar achter het stuur van de Model 3 het ongeval zonder serieuze verwondingen. Inderdaad een veilig ding dus zo’n Model 3. Zo lang je erin zit tenminste en kan uitstappen voordat de boel affikt. Desalniettemin is de beste man even naar het ziekenhuis gebracht, alwaar hij aangeklaagd is voor rijden onder de invloed van drugs, een ouderwetse Hit and Run, Criminal Mischief 2, Reckless Driving en Reckless Endangering.
hooesi zegt
Blijft toch wel apart, je zou zo’n hete batterij in je schoot geworpen krijgen zeg. Maar dat die man het na kan vertellen is toch wel klein wondetje!
kennone zegt
@hooesi: voortplanten zal er wel niet keer inzitten voor de beste man
Robert zegt
Eigenlijk had die bestuurder dus ook moeten worden aangeklaagd voor het veroorzaken van een ernstig milieudelict.
lekkerlinksrijden zegt
@RRRobert: en brandstichting en waterverspilling
flutterby zegt
@RRRobert: gaan we dat met olie, brandstof en koelvloeistof dan tegenwoordig ook doen? Een accucel ruimt een stuk makkelijk op.
mustang750supersnake zegt
@RRRobert: dàt zou me n dijenkletser zijn zeg!?
phaeton zegt
@RRRobert: En poging tot doodslag
SimonMc zegt
Yep, je kon er je klok op gelijk zetten dat dit artikel hier ging verschijnen.
loveforsportcars zegt
@SimonMc: ja en?
koentag zegt
@SimonMc: een artikel over auto’s op autoblog, waar gaat de wereld naartoe
moveyourmind zegt
Het siert Tesla wel dat ze vrije uitloop batterijen gebruiken.
potver7 zegt
In dit geval had ik toch liever een legbatterij…
monsieurleloure zegt
NCAP score kan naar 7 sterren, knap dat een nieuwkomer zo goed scoort op veiligheid.
Liever dat dan rechte panelgabs (wat een klote woord)
flutterby zegt
@monsieurleloure: Mazda scoort beter. Het is jammer dat de meeste auto’s maar worden ontworpen voor die 5 sterren en verder geen moeite wordt gedaan voor algehele veiligheid zoals ook Saab deed.
carfreakjim zegt
@monsieurleloure: Het overleven van de bestuurder heeft in dit geval niks met de auto te maken maar puur geluk. Als hij ietsje meer naar links de bomen had geraakt had hij het niet na kunnen vertellen, er is namelijk niks over van de linkerkant van de auto. Dat zegt overigens ook niks negatiefs over de veiligheid van de tesla, want als je met 160 tegen een boom rijdt zal geen enkele auto je kunnen beschermen.
monsieurleloure zegt
@carfreakjim
Zo kun je alles kapot redeneren.
flutterby zegt
@carfreakjim: Het is niet de eerste en ook niet de laatste die na een extreme crash er zelf uit stapt. Je kan haast spreken van een trend.
blo3to3t zegt
@carfreakjim: dit zegt alles over de auto, bij een klapper moet de auto de energie die vrijkomt moeten absorberen door de kreukelzone. Als je lichaam namelijk van 160 naar 0 gaat klappen je organen alle kanten op
carfreakjim zegt
@blo3to3t: Kijk eens naar de passagiers stiel. Oh nee, dat gaat niet, die zit nog tegen een van de twee bomen geplakt. Dit ongeluk overleven is puur geluk, niks meer niks minder. En dat is niet heel gek, want zoals ik al zei, geen een auto gaat jou beschermen als je met 160 tegen een boom rijdt. Zelfs als je dit zou doen in een formule 1 auto kan je het vergeten. Hij heeft gewoon mazzel gehad dat hij met de passagiers kant de bomen heeft geraakt.
leonlampe zegt
@carfreakjim: blijkbaar heeft deze auto dus wel de inzittende beschermd bij 160kmh. Het is geen jaren 80 meer, auto’s zijn echt vele malen veiliger geworden
carfreakjim zegt
@leonlampe: Kijk nu gewoon is naar de passagiers stiel van de auto. O nee dat gaat niet, die zit nog tegen de boom geplakt. Dit is puur geluk, niks meer niks minder.
leonlampe zegt
@carfreakjim: alsnog hebben kreukelzones geholpen om de klap lichter te maken voor de rest van het chassis, een oude amerikaan was gewoon doormidden gebroken
carfreakjim zegt
@leonlampe: Brak zo’n oude Amerikaan maar door midden. Die dingen kreukelen helemaal op, meestal eindig je met een motorblok op schoot en een stuur in je gezicht, en dat is al bij een crash met 50 km/h. Alle auto’s van nu zijn vele malen veiliger als de auto’s van vroeger. En als ik de tests mag geloven is de tesla nog ietsje veiliger als de rest. Maar het punt wat ik probeerde te maken is dat met een ongeluk als dit, er geen een auto is die jou gaat beschermen, er levend kunnen uitstappen is dan puur geluk.
flutterby zegt
Blijven gevaarlijke apparaten die auto’s, elektrische of niet. Was dit geen Tesla geweest dan was het artikel heel anders of niet eens geschreven (uit respect voor de nabestaande).
carfreakjim zegt
@flutterby: Welke nabestaanden? En als het een ice auto was geweest, die zo hard was gecrasht dat bijvoorbeeld de zuigers bij mensen naar binnen vlogen en daarbij een bed in de fik hadden gezet. Had daar absoluut ook hier een artikel over gekomen, en als dat artikel ook door jaapiyo zou zijn geschreven, was het ook precies zo geschreven.
fanboy zegt
@carfreakjim: Hij bedoelt dat als je met een ICE auto zo hard crasht dat de kans groot is dat je er dan in sterft in een brandend wrak.
flutterby zegt
@carfreakjim: hoezo de zuigers? Heb je het deel gemist van de wielen? Zo selectief als het artikel is zo selectief lees jij het. Zo ver ik weet hebben ICE voertuigen ook wielen.
jaapiyo zegt
Maar niet een hele bak batterijen die zich als een clusterbom over een woonwijk heen waaiert.
flutterby zegt
@jaapiyo: dat wordt een slapeloze nacht, sterkte.
xjs678qr zegt
Hoezo, zijn er nu ook al ICE auto’s met wielen? Technologie bestaat voor niets de dag van vandaag!
carfreakjim zegt
@flutterby: Het bizarre van dit ongeluk is toch dat er een bed in de brand vloog door een van de batterijen? Daarom had ik het over een zuiger, had natuurlijk ook elk ander onderdeel wat heet wordt door de ice kunnen zijn.
rotarypowah zegt
” Een kansenparel in Amerika”
Hier in NL jatten kansenparels fietsen, in de USA rijden ze een Model 3.
mashell zegt
How can we sleep while our beds are burning… Goede song van de band Midnight Battery ehh Midnight Oil.
porker zegt
“Tesla hebben goede en minder goede punten.”
Koninklijke meervoud? Zoveel respect voor Tesla had ik niet verwacht Jaap!
Pascal zegt
Deze regel is momenteel de inleiding bij elk Tesla artikel :) hij klopt op zich wel gewoon natuurlijk.
vaakbenjetebang zegt
@porker: Misschien is Tesla wel meervoud van Teslum.
jaapiyo zegt
Tesla’s zijn idd wel zo zouteloos dat ze wss onzijdig zijn…
cossiekiller zegt
Eind november en hij deelt dingen gratis uit. Dat moet haast wel Sinterklaas geweest zijn achter het (onder)stuur.
Jantje_555 zegt
als je vroeger met een normale auto crashte had je er alleen last van. Nu kan heel de straat meegenieten met deze soort van spijkerbom achtige wagens
flutterby zegt
@Jantje_555: dit soort cellen worden eigenlijk alleen door Tesla gebruikt. Het vreemde alleen is dat ze normaliter vastgelijmd zitten in een module, zie bijvoorbeeld de moeite die Sandy Munro moest doen om de cellen van elke te halen (Model Y demontage).
Vanaf volgend jaar worden de eerste cellen onderdeel van het frame, die gaan helemaal nergens meer heen.
mopar zegt
Tsja, als je met 160km/uur verongelukt in welke auto dan ook dan krijg je projectielen en waarschijnlijk een brand. Heeft dus weinig met de Tesla te maken en meer met die eencellige amoebe achter het stuur.