Je kunt gewoon je Tesla Model 3 chippen. Kun je eindelijk die getunede Golfjes terugpakken.
Oh, wat was het een eye-opener voor leasend Nederland. Jarenlang moest je de keuze maken: een Skoda Octavia 1.6 TDI met wat opties of een kale 2.0 TDI? Een Renault Mégane 1.6 met 110 pk of de TCE 130?
En toen ineens kon je een Tesla Model 3 leasen. Zelfs de basisversie was in 2019 al heel erg snel: van 0-100 km/u in 5,6 seconden! Ineens waren leaserijders de helden van het stoplichtsprintje.
Kan het sneller?
Maar ja, nu er meer dan honderdduizend snelle Tesla’s rondrijden in Nederland, ben je niet meer de enige. En heb je behoefte aan meer power. Het probleem is dat chiptuning bij een elektrische auto niet zo makkelijk werkt. Je kan niet eenvoudig de turbodruk verhogen en meer brandstof inspuiten, simpelweg omdat er geen turbo of brandstofpomp aanwezig is.
Maar goed nieuws, je kan je Tesla Model 3 tegenwoordig ook gewoon chippen! In dit geval is het BR-Performance dat een module heeft ontwikkeld voor de Model 3 en Model Y. Deze BR-P EV-module zorgt ervoor dat jouw Long Range-variant ineens 50 pk erbij krijgt! Kijk, dat schiet al op. Daarmee knalt je Model 3 Long Range nu in 4,4 seconden naar de 100 km/u.
Prijs Tesla Model 3 chippen
Goedkoop is het niet. Normaal gesproken kun je voor 500 tot 1.000 terecht met je snelle Audi, maar voor een Tesla Model 3 chippen ben je 1.490 euro kwijt. Dat is inclusief een test op de rollenbank en vermogensuitdraai, dus dan weet je dat jouw auto het extra vermogen heeft. De module werkt op twee versies van de Model 3. Zowel op de vroegere versies met Intel Atom of de latere modellen met AM Ryzen.
Dus als de markt straks overspoeld wordt met de Model 3’s in januari dit jaar, dan weet je dat je deze auto’s gewoon kan chippen. Handig toch?
Fotocredits: subtiel aangepakte Model 3 door @jzaero via Autoblog Spots!
b00st zegt
Voor 1800 EUR kan je bij Tesla zelf een Acceleration Boost activeren. Een Model 3 LR 2020 gaat dan van 4.4s naar 3.9s en een Model Y LR 2023 van 5.0s naar 4.4s. Alhoewel BRP echt wel kwaliteit levert zou ik voor het verschil van 300 EUR toch eerder voor de oplossing van Tesla kiezen, zeker qua garantie. Een druk op de knop is praktisch gezien ook makkelijker.
B00G1E zegt
Lijkt mij een betere optie die langer mee gaat. Was er vroegah ook niet al een chiptuner die keer op keer na software updates hun werk moest herdoen? Elon was er niet echt blij mee dacht ik.
mashell zegt
Hoe zou dit dingetje werken? Welk signaal wordt er gemanipuleerd?
Otua zegt
AM Ryzen? Neem aan dat dat AMD moet zijn
Johanneke zegt
Ik zou het niet doen. Ten eerste zijn Tesla’s al snel zat (in een rechte lijn), en ten 2e kan je je volledige auto afschrijven als er iets mis gaat. Want er zijn maar een paar bewegende onderdelen in de motor, en allen zijn ze bijna niet te repareren, dan kan je beter een nieuwe motor erin hengelen. Wat niet goedkoop is.
metalmike zegt
Een nieuwe motor is niet goedkoop. Een gebruikte is hopelijk betaalbaarder?
Rudy zegt
Ben benieuwd hoe lang dit goed gaat aangezien ze met OTA updates dit direct weer kapot kunnen maken denk ik?
Robert zegt
Dat was ook het eerste wat in mijn gedachten opkwam. Tesla houdt volgens mij de totale controle over jouw auto, d.m.v. de software, toch?
Jantje_555 zegt
het is AMD, niet AM (en het staat niet voor AutoMinded Developers helaas)
bijtelling zegt
Nooit doen (al helemaal niet voor zoveel geld), als je problemen krijgt met je auto en Tesla ziet aan de data dat er aan geklooid is vervalt gewoon de garantie…. doe het dan op de legale manier via Tesla zelf, 1.800,- via je Tesla App en klaar! Garantie blijft behouden! Maar eigenlijk zinloos, Tesla’s zijn standaard al snel zat!
ra-smit zegt
Of je trapt gewoon het ‘gas’pedaal iets verderin bij het optrekken. Dat heeft nl hetzelfde effect als deze ‘powerbox’.
Aon zegt
De vraag is natuurlijk of er nog andere merken volgen? Kia EV6 GT met 550+ pk en een snelheid van 0 naar 100 binnen rap 3.5s. Nissan GT-R waarden zoals je kunt zien, Waar je vroeger op een Ferrari F40 opkeek, is het nu vrij normaal om met een heel gezin – diezelfde F40 voorbij gaan….
rwdftw zegt
Je leert het snel af als je een lauwe hap Brinta in je nek gebarft krijgt. Rustig aan als de kinderen (en/of de hond) mee zijn.
marcus zegt
De kinderen vinden het wel gaaf, het is de vriendin die bij mij altijd loopt te mekkeren… :(
Matc zegt
Jammer dat ze dan de al snelle versie voorzien ipv de SR. Daar valt volgens mij sowieso nogal veel te pakken op de acceleratie. Menig auto met 325 pk is een stuk sneller dan mijn model 3 SR+
rwdftw zegt
ik denk dat 95% van het wagenpark niet verder komt dan een PK of 100, als ze dat al halen. Dus voorlopig hoef je je ook met je SR+ niet te schamen bij het stoplicht.
mashell zegt
Zijn die echt sneller? Die andere wagens zijn weliswaar lichter maar moeten wel de versnelling onderbreken met een schakelactie.
Matc zegt
Met de automaten van tegenwoordig zijn die echt wel sneller ja. Een handgeschakelde zal het meestal wel verliezen ja. Maar mijn broer heeft bv een gechipte 330i met rond de 300 pk, maar die wint het eigenlijk al wel.
j05b zegt
Lijkt me erg duur. Eigenlijk zou ik verwachten dat de mensen van enhanced performance dit ook wel kunnen. Als je ziet wat die voor features toevoegen voor minder dan €500,-