Oké, dit is bijna lachwekkend hoe makkelijk de bumper van deze Tesla Model 3 loskomt door wat water.
Tesla en de kwaliteit van de auto’s zijn altijd een onderwerp van gesprek. Fans zullen zeggen dat men overdrijft, terwijl critici doorgaans het merk helemaal kunnen afbranden. De waarheid ligt meestal ergens in het midden. Een Tesla Model S, Model X en Model 3 komt onder meer met een hoop camera’s. Superhandig als iemand je auto (onbewust) beschadigd heeft, maar ook in andere bijzondere situaties. Want wie gelooft je nou als je zegt dat je de bumper van je Tesla Model 3 bent verloren tijdens een autorit? De camera’s leggen dat mooi vast.
Het overkwam een Tesla Model 3-rijder in Canada. Op videobeelden is te zien hoe de elektrische auto door een plas rijdt. Vervolgens komt de achterbumper los van de auto. De bumper blijft voor een gedeelte vast aan de Tesla. Een gevaarlijke situatie, want als de bumper los was gekomen en er zat een motorrijder achter de Model 3 dan had je de poppen aan het dansen.
Het is niet de eerste keer dat dit voorval is voorgekomen. Twee jaar geleden was er een soortgelijk geval. Electrec had toen Tesla om tekst en uitleg gevraagd. De Amerikaanse autofabrikant was echter nooit met een officiële reactie gekomen.
UIteindelijk is het niet meer dan een batterij op wielen inclusief geavanceerde software. Tesla is als auto fabrikant nog op het nivo Hyundai Pony 1983.
@altijdwathier: zo te zien schrijf jij nog op het niveau van voor de spellingswijziging van 1995…
En dat is dan ook het enige echte Nederlandsch, niet het pannenkoeken, me, doei doei, geniet er van! Nederflands van nu.
@tenaci: Mooi man, lekker boeiend ook.
@altijdwathier: de enige die je met zo’n quote afzijkt ben je zelf
@mpgc: afzijkt?!
@altijdwathier: Zeker mee eens!
Ho eens ff, mijn Excel uit 91 doet het nog steeds prima en er zijn nog geen onderdelen vanaf gevallen ;o)
Dé ideale moment om er chromen bumpers van een Bel Air uit ’57 op te zetten!!
O ja, laat ze nog even aanpassen door Tjip Foes om ze beter te laten aansluiten. Mag geen probleem geven in vergelijking met de rest van de auto.
Het ideale moment, maar goed…
Schandalig, het probleem is al lang bekend maar ze lijken er niets aan te doen. Nu maar hopen dat de concurrentie eindelijk komt zodat Tesla dit soort problemen gaat oplossen, ze zeggen altijd dat ze dat zo snel wijzigingen kunnen doorvoeren maar deze blijft achterwege.
@flutterby: belachelijk, het lijkt Volkswagen wel!
@markos78: Doet me denken aan dat een keer stevig waaide en regende terwijl we in een VW Transporter reden, de ruitenwissers kwamen niet eens tegen de wind in, waardeloos was het. Had ik niet verwacht.
@fanboy: VW heeft een lange historie wat dat betreft. Ik kan me herinneren dat in mijn Golf 1 GTI (‘s) de motorkap begon te trillen boven de 160 km/u.
@markos78: van mijn range rover trilt al bij 80kmpu
@laptom: dat moet je dan ook niet doen in het terrein… of zijn het kinderkopjes (de stenen)
En dat de deuren bovenaan opengingen bij 185 km/h.
@fanboy: de ramen van Passat uit 2001 gingen niet meer dicht boven de 170 km/u. Elektromotorje was te zwak. Bij mijn Alfa 164 die ik daarvoor had ging dat wel goed.. Das Auto
@monsieurleloure: tsja die 164 viel vanzelf op andere plaatsen uit elkaar
Zou toch ook kunnen dat dit ook nog een oude versie is.
Lees nergens dat deze net uit de showroom komt.
@harrie: nog erger, waarom is geen terugroepactie?
Zou je dat doen? Je Tesla afleveren aan de kade, 4 weken op de boot naar Amerika, daar de reparatie uitgevoerd, dan weer 4 weken terug en als je dan je auto weer op de kade op mag halen is de kleur, het model en de uitvoering veranderd. Een probleem als dit los je gewoon zelf op: met duct tape.
@mashell: Er zijn 4-5 service centers in Nederland, plus dit kan de mobiele ranger ook oplossen.
2 gevallen tot nu toe. Erg exemplarisch bewijs.
Het bewijst alleen maar hoe de financiele markten zich laten paaien door het gouden tech-lintje dat rond de doos van ene Elon Musk hangt. Dat goud is dan nog echt klatergoud want z’n financieel beleid, daar zijn heel wat vragen over waar blijkbaar heel mild wordt overgekeken. Voor de rest is hij fabrieken gaan bouwen op plekken waar geen enkele automotive-expertise aanwezig was, er klimatologsche issues waren voor zo’n nijverheid en in zee gegaan met de verkeerde partners. Vroeg of laat stort dit onnatuurlijk opgepompte imperium in mekaar én zullen héél misschien de traditionele fabrikanten na heel veel pijn de electrische vlag overnemen. Zie VW, Audi, Mercedes, Jaguar, Renault,… – zo simpel is het niet om iets zonder issues op wielen te zetten dat amper een paar honderd ver geraakt op batterijen.
Ik hoop het ook heel erg dat er nu eens grote stappen genomen worden bij de ‘echte’ automerken.
Helaas roepen ze sinds 2015 al erg hard dat ze met een EV komen maar vooralsnog schiet het echt niet op.
Ja de Taycan, ja de I-pace en de Etron en dan nog een paar ID-3’s die misschien nog op de weg komen dit jaar, maar het valt erg tegen.
De gevestigde merken zitten in de bankschroef, gevangen in legacy, hebben geen eigen eigen tech voor batterijen en al helemaal geen middelen voor juiste integratie van multimedia icm met telefoon integratie. Het is allemaal ingekocht spul van 3rd parties.
Dat ik 15 jaar geleden een mediacentre in mijn auto moest bouwen om fatsoenlijk te kunnen streamen, wifi connectable te zijn en even wat later streaming te kunnen doen via tethering met de tel. zegt genoeg.
we liepen met integratie van multimedia mijlenver achter in de auto industrie!!!
We zitten thuis achter apple retina en 27 inch schermen in 4K waren al mainstream aan het worden, toen verkochten vrijwel alle automerken in 2010 nog schermen in de auto waar je de pixels nog kon tellen :(
Tis maar wat je belangrijk vind aan een auto, multimedia is net als millieu, de laatste dingen waar ik aan denk in een auto.
Vermogen, accelleratie, handling etc, dat zijn dingen die een auto een auto maken, anders kan je ook gewoon in de taxi stappen met je ipad op schoot, kan je nog meer gebruik van je multimedia maken ook…
pak dan een model 3 performance, dan pak je de eerste zaken die jij niet belangrijk vind ongemerkt mee.
Verder heb je dan een auto die qua handling, vermogen, acceleratie e.d. onverslaanbaar is voor zijn geld.
een nieuwe M3 kost het 3 voudige en komt je niet voorbij ;)
Verder in running costs onverslaanbaar voordelig met een zeer goede restwaarde…..
Ja ik weet het je gaat dan roepen dat je de beleving mist, en de passie.
Maar maak mij dan maar wijs dat je dat de extra 50.000 euro waard is ;)
— Natuurlijk ben ik het deels met je eens, maar dan moet je enkel naar oudere auto’s kijken, Dat is de reden dat ik nogsteeds mijn oude 400pk monstertje heb bewaard, 1320kg en enkel een FM radio zonder display, Maar wel een open uitlaat zonder al teveel demping.
Maar dat heb je naast de daily waar je wel suf het dagelijks verkeer mee kunt doen
@dutchneon Een m3 komt je in een model 3 met gemak voorbij op de autobahn…
Op zich goede punten, alleen zeggen dat een M3 50.000 euro duurder is vind ik niet helemaal eerlijk. Het grootste deel van dat prijs verschil in Nederland is namelijk kunstmatig in de vorm van hypocriete belastingen…
Voor mij is dat zelfs 100,000 euro waard of meer (al kan je de 50,000 aan verschil niet echt rekenen want dat kom alleen maar door die achterlijke subsidies op EV’s en de belachelijke BPM op de leukere autos). Mijn M3 is gewoon mijn daily, heerlijke daily om mee te rijden, heerlijk die roffelende V8 op de achtergrond de hele tijd, al sta ik constant in de file, doe ik dat nog altijd liever in mijn M3 dan in welke duracell bak dan ook
En reken maar dat ik vd ene kant van DE sneller aan de andere kant van DE ben dan welke EV ook. ik hoef immers niet tievus lang te doen over opvullen na een paar minuten omdat de accu dan alweer leeg is.. Daarbij, is de M3 al sneller boven de 150 kwa acceleratie etc.
En het stukje millieu, is ook een wassenneus, daarbij geeft ook lang niet iedereen om die onzin. kun je beter andere acties voor ondernemen (zoals de cruise schepen verbannen wereldwijd)
@petroldrinker: Vermogen, acceleratie en handling zijn alledrie dik in orde bij Tesla,
@crepito: kijk nou gewoon naar z’n nickname…
klopt is het ook, beter dan 99% vd ICE auto’s, maar toch rijd ik dan liever een ICE :)
We moeten ons gewoon realiseren dat autofabrikanten geen techbedrijven zijn op het gebied van de elektrische systemen, multimedia en alle andere ‘smart ongein’. Dat wordt allemaal ingekocht. Het verschil met Tesla is dat alles in een Tesla van eigen ontwerp is, dat ze een auto om een Linux server hebben gebouwd en niet andersom. Een Tesla heeft de tech tot in de haarvaten zitten. Op dat gebied is Tesla echt een disruptor van de markt en hopelijk is dat voldoende om de ingedutte sector weer aan het innoveren te krijgen. Tesla heeft echter niet de ervaring, traditie en bouwwijze waardoor het heel blijft, dat blijkt maar weer uit het artikel hierboven.
Tech staat voor technologie
Van Dale zegt over technologie het volgende: tech·no·lo·gie (de ~ (v.), ~ën)
leer van de handelingen waardoor de mens de voortbrengselen van de natuur tot stoffen verwerkt tot bevrediging van zijn behoeften
systematische toepassing van een wetenschap in de techniek
Zeg maar de stokjes die aapjes gebruiken om elkaar op het hoofd te krabben. Traditionele autofabrikanten hebben “tech” dus oneindig
meer in de haarvaten dan dat gefriemel met schermpjes en apps van Tesla.
@Gaz Typari: ‘gefriemel met schermpjes en apps’ is iets van Tesla bedoel je? Bekijk het nieuwe interieur van de nieuwe Mercedes S-klasse maar even dan.
@dutchneon: multimedia moeten ze keihard verbieden in auto’s. Zolang er multimedia is heeft geen enkele airbag of kreukelzone zin. De beste veiligheid is minder afleiding.
En juist vanwege minder afleiding hebben we multimedia! Want anders gaan mensen nog meer hun mobieltje spelen of stratenboeken lezen…
@Dutchneon, ik heb afgelopen maandag mijn nieuwe Mercedes EQC in ontvangst genomen. Wat jij komt te beweren bewijst toch dat je niet helemaal op de hoogte bent. Telefoon is wel geïntegreerd met het MBUX, al dan niet via Android Auto; vandaag de integratie met Office365 geconfigureerd, nu komen mijn afspraken, taken en emails automatisch op het systeem in de auto; gisteren de integratie met de laadpalen gerealiseerd, vanaf nu zie ik de livestatus van elke laadpaal op het scherm in de auto; eergisteren experiment gedaan met de what3words integratie, en als je wenst kan ik nog wat toevoegen. Mercedes heeft namelijk een ingebouwde 4G connectie met de cloud. Muziek streamen gebeurd via telefoon, of via Android Auta / Carplay of gewoon via Bluetooth. En dit alles wordt getoond op een display van hoge kwaliteit, Met veel plezier neem ik je wel eens mee voor een ritje.
Het is natuurlijk best makkelijk op te lossen met 3 alu stripjes en 4 popnagels. Op die manier zet je de bumber gewoon vast tegen de auto aan. Moet je alleen bij schade die stripjes vervangen. Probleem opgelost.
RAUH Welt Model 3
Gelukkig worden ze veel in Amerika verkocht. Binnenkort maken de Amerikaanse burgers welke getroffen zijn er zeker een class-action van.
Video en artikel vertellen niet veel. Zoals het hier staat lijkt het 1 maal per jaar te gebeuren. Lijkt me dan niet echt een structureel probleem + we weten ook niet echt of er een historiek is.
@invictus66: Het is een kwestie van tijd. Er zijn al genoeg geweest die vuil in de bumper zijn tegengekomen en dit regelmatig weghalen.
Als elk jaar de bumper van je auto valt zou ik dat weldegelijk een structureel probleem noemen. En omdat de bumper andere verkeersdeelnemers in gevaar kan brengen ook voldoende reden om alle Model 3’s tot de reparatie gedaan is stil te zetten.
Misschien gebeurt het wel vaker, maar uit het artikel haal ik dat het nog al eens gebeurd is 2 jaar geleden. Dus 1 maal per jaar over alle model 3s.
Mwah ik ben wel eens een wielkast plastic ding kwijt geraakt met zo’n actie en ik vermoed dat zo ook ooit het kapje van mijn vaders trekhaak afdekking vertrokken is, ’t is maar plastic met een beetje druk van een golfje water is het zo losgetrokken/gescheurd.
Dit klinkt als Apple.
Een paar jaar geleden hadden een stel collega’s van me allemaal de nieuwste iPhone. Score na 1 dag: 1 aan/uitknop eraf gevallen, 2 gebarsten schermen. En toch allemaal weer in de rij voor de volgende.
DIt klinkt voor mij als Samsung.
Een paar jaar geleden hadden een stel collega’s van me allemaal de nieuwste Samsung. Score na 1 dag: 2 aan/uitknop eraf gevallen, 4 gebarsten schermen. En toch allemaal weer in de rij voor de volgende.
En de accu’s in de fik.
@Praeses: dan lopen ze ermee te gooien zeker? Als ze niet normaal met een telefoon kunnen omgaan is een Nokia 3310 een veiligere keuze.
Wat een bouwkwaliteit, zou je als eigenaar vast heeeeeeeeeeeel trots op zijn.
Buiten dat de ophanging van mijn X (bj 2018) al vervangen is i.v.m. trillingen (uiteraard onder garantie), begint mijn lak er aan de voorzijde nu ook af te dwarrelen… Overigens heeft mijn pa met zijn S ook laatstgenoemd probleem, maar dit gebeurde pas na 5 jaar.
Een Alfa rijder zou zoiets karakter noemen. Een berijder van een Range Rover zelfs een goede dag, het is alleen de achterbumper maar.
En dan vragen mensen zich af waarom ze zo laag scoren in de kwaliteits testen…. wat een troep is dat tesla toch.
@petroldrinker: ach gut… dit soort kwaliteitsproblemen (en nog veel triester) zijn er van alle merken. Maar voel je uiteraard vrij om door te gaan met het ventileren van je EV-frustraties.
Ooit met een Zweedse auto van een nog goed jaar door een gebied gereden met overstroomde straten en mij eens goed geamusseerd. De bumpers lagen er dan wel niet af maar de onderbumper achteraan was overal uitgeklikt maar zat nog vast met schroeven. In de wielkasten zat het ook langs 2 kanten verkeerd.
Wat die Tesla voor heeft zou niet mogen maar wat water kan wel degelijk schade aanbrengen, als het maar genoeg druk heeft en op de verkeerde plaats duwt. Als je nog (veel) meer druk neemt dan krijg je toepassingen als een water jet, dat is wat water die los door staal snijd.
@sprankel: Behalve dat je met een water jet niet met het water door staal snijdt, maar wel met het zand dat tesamen met het water wordt gemixt.
Het is jammer dat afwerking en fit&finish geen prioriteiten zijn voor Musk, en dus Tesla. Het is begrijpelijk, maar ze onderschatten hoe belangrijk dat is voor je imago als merk. Nu overstijgt de vraag het aanbod nog, waar kopers het voor lief nemen (ook al zijn dergelijke issues zoals deze er ook bij andere merken. Mijn laatste twee Mercedessen hebben de eerste 3 jaar ook tig keer issues gehad). Maar dat zal een keer kantelen.. Zeker ook omdat het voor Duitse merken, vooral op de oppervlakte, sterke marketing is.
Ik vraag mij af of die vraag nog echt zo groot is waar Tesla al een paar actief is, kijk naar Nederland en Noorwegen … de grote stormloop is toch wat gaan liggen. De groei wordt vooral gerealiseerd in nieuwe markten.
Op 100 autos 250 klachten haha.. dat verzin je toch niet.
@thomasthomas: kun je de link sturen?
@probono Geen probleem, hier de autoblog.nl link: https://www.autoblog.nl/nieuws/tesla-is-kwalitatief-het-allerslechtste-automerk-160253
Niet te veel op de titel letten, maar op de cijfers.
Tesla lijkt zich inderdaad niet echt druk te maken over bouw kwaliteit. En de markt geeft ze gelijk. Ik zou er als Traditionele autobouwer (Trabo?) lering uit trekken. Mensen geven blijkbaar geen ene fcuk om bouw kwaliteit, dus waarom probeer je dan auto’s te verkopen met bouw kwaliteit als argument?
De Duitse premium fabrikanten hebben anders enorme winsten gemaakt juist met dat “bouwkwaliteit”. In de grote markten VS en China geeft men er minder om geeft maar in Europa verwachten we zelfs van een budget auto als een Dacia een betere bouwkwaliteit dan Tesla levert. Tesla levert overigens niet bewust slechte bouwkwaliteit, ze leveren gewoon stinknormale Amerikaanse bouwkwaliteit.
Dit lossen ze wel op met een over-the-air software-update.
It Never Rains In Southern California.
Ik vermoed dat die dag voor menig bestuurder van de auto’s op het filmpje weer helemaal goed was.
Wat een nieuws om je druk over te maken.
De bestuurder erachter heeft anders wel reden om zich druk te maken.
Och jee, is zelfs een losgeraakte bumper al nieuws? Ja hoor, zo lang het maar clicks en een fijn rondje Tesla bashen oplevert. De Autoblog circlejerk kan weer een paar rondjes. Het spettert erover…
Tijd om uit te loggen.
Is een kritische noot tegenwoordig hetzelfde als bashen … in dat geval ???
Het ergert mij bij momenten ook wel dat bij een Tesla een stom filmpje van een loskomende bumper nieuws is zonder dat er enige context of verificatie is (bv. Is het zeker dat er geen bestaande schade was) maar als een merk zoals Volkswagen vorig jaar achterveringen had die konden afbreken ( https://www.consumerreports.org/car-recalls-defects/volkswagen-recalls-cars-suvs-springs-could-break/) of preproductie auto’s verkocht zonder homologatie (https://www.google.com/amp/s/www.hagerty.com/media/news/lawsuit-alleges-vw-sold-pre-production-cars-to-public/amp/) hier geen woord over wordt gerept. Ik heb nu Volkswagen als voorbeeld gepakt als grootste autofabrikant maar dit gaat ook op voor de andere fabrikanten.
100% mee eens. Het zijn fijn als de “journalisten” die het nieuws doorgeven even wat meer tijd erin stoppen en wat aan fact checking doen en het nieuws in het juiste perspectief plaatsen door te vergelijken met andere merken.
@ty5500 Tesla polariseert lekker, trekt volk, genereert automatisch veel reacties en is daardoor eerder interessant voor Autoblog. Een blog over auto’s, geen nieuws site, ook al is er het nodige nieuws te vinden. Ik zou trouwens zweren dat ik je 2e voorbeeld wel hier gelezen heb, net als de ellende rondom de strut towers bij sommige Porsche Cayman GT4s
Om even in context te plaatsen, het kwalitatieve Mercedes met 100 jaar productie-ervaring:
-Recall wegens loskomende spoilers
https://m.hln.be/auto/spoiler-alert-leidt-tot-massale-terugroepactie-bij-mercedes-benz~a89a46ab/
-recall wegens zonnedak dat loskomt
https://www.usatoday.com/story/money/cars/2020/01/05/mercedes-benz-recalls-750-000-cars-issues-sunroof/2818584001/
Snap die ego van Tesla rijders nooit. Karakterloze mensen
Klopt, sinds ik Tesla rijd is mijn karakter verdwenen.
Interessant, kan je ook iets zeggen over het ego en de karakters van VAG rijders?
Wat rijdt u zelf?
Niet best natuurlijk maar wie zegt dat er geen eerdere niet herstelde schade was? Mogelijk had de bestuurder ergens tegenaan gereden, of iemand tegen hem toen hij stil stond (en geen Sentry aan). Nogmaals, niet goed dit akkefietje maar zonder context is er feitelijk niets uit te concluderen.