Joyyyy…Het wordt hoog tijd, voor die Joyride.
We kennen het Amerikaanse Consumer Reports als een ietwat stoffig bolwerk van prijs-kwaliteitverhoudingen en onderzoek naar de betrouwbaarheid van producten. Sinds 1936 voert de non-profit organisatie tests uit om de Amerikaanse burger te informeren over de voordelen en nadelen van verschillende producten die op de markt zijn. Ze kopen voor reviews alles zelf en accepteren geen advertenties in hun partijblad. Allemaal heel degelijk en integer dus, maar ook een tikkie saai.
Zodoende hebben een aantal paarse broeken bedacht om een wat meer tot de verbeelding sprekend onderzoekje te doen. In plaats van uit te zoeken of Toyota Camry eigenaren gemiddeld 0,1 of 0,11 keer naar de dealer moeten per jaar, was de insteek dit keer bepalen welke auto diens eigenaar het meeste vreugde brengt. We bewegen ons immers steeds meer voort richting een wereld waarin ‘gevoel’ belangrijker is dan keiharde koude feiten.
Voor het onderzoek (betaalmuur) werden respondenten feitelijk één belangrijke vraag gesteld: als je opnieuw voor de keuze zou staan, zou je dan weer voor dezelfde auto kiezen? Omdat oude gewoontes moeilijk sterven werden eigenaren daarnaast wel ook nog gevraagd hun auto’s een score te geven op de gebieden rij-eigenschappen, comfort, prijs-kwaliteit, styling, audio en klimaatcontrole.
Als je de titel van dit bericht niet gelezen hebt raad je nooit wie er als winnaar uit de bus is komen rollen. Jawel! Het is de Tesla Model 3, in het verleden nog helemaal afgebroken door Consumer Reports. Toch is de uitslag op zich niet verrassend; Tesla is voor sommige eigenaren namelijk niet alleen een automerk maar ook een religie. Devote aanhangers zijn par for the course. Elon Musk himself had het daar onlangs ook nog over:
The customer happiness level is incredible and I think probably the highest of any car in the world right now, I think. And so you can tell like, basically, nobody wants to sell their car.
IKR, like, totes! Enfin, interessantere auto’s die de lijst hebben gehaald betreffen de Porsche 911, Hyundai G90, de Chevy Corvette, Kia Stinger en de Dodge Challenger. Een eclectisch lijstje dus waaruit blijkt dat zowel granola knagende LGBWTFBBQ’s uit San Fran enorm blij zijn met hun Prii en dudebro’s uit New Jersey tegelijkertijd net zo blij zijn met hun Challengers. Vreugde all around dus, zo zien we het graag. De volledige lijst check je hieronder. Laat weten met welke auto jij enorm in je sas bent, in de comments.
1. Tesla Model 3
2. Porsche 911
3. Hyundai G90
4. Chevrolet Corvette
5. Tesla Model S
6. Toyota Avalon
7. Kia Stinger
8. Chevrolet Bolt
9. Toyota Prius
10. Dodge Challenger.
neleev zegt
Snap nog steeds niet waarom 1 gigantische tablet de hele cockpit vormt. Snap nog minder dat mensen zoiets kopen en mooi vinden…
porker zegt
@neleev: goeie vraag die zich slechts laat beantwoorden door te ervaren denk ik. Wellicht kijken wie er een rijdt. Drukke veertiger denk ik zo. Rustige omgeving kan een voordeel zijn dan. Jonger volk wil meer toeters en bellen.
flutterby zegt
@neleev: kijk is naar het apparaat waar je dit op leest. 9/10 doen dit op een apparaat met alleen de hoogst noodzakelijke knoppen.
sirprize zegt
@flutterby: maar niet in een auto waar je blindelings een knop wil indrukken, in plaats van via allerlei submenuutjes de airco 1 graad lager zetten. Persoonlijk vind ik het niet mooi, niet functioneel en bovenal onveilig.
flutterby zegt
@sirprize: ik bedien alles met mijn stuur… Enige uitzondering is Flitsmeister vragen om een andere route.
sirprize zegt
@flutterby: dan moet je soms nog altijd je ogen van de weg halen. Of heb jij 20 knoppen op je stuur?
flutterby zegt
@sirprize: 4 op het stuur voor cruisecontrol en 5 voor audio. De rest is reguliere bediening. De rest heeft niets met auto rijden te maken. Klimatiseren gaat automatisch of vóór vertrek.
flutterby zegt
@sirprize: Vooral die airco één graden lager zetten. Hoe vaak denk je nou “pfff ik heb het echt één graden te warm zeg!”. Ik wissel tussen de zomer en winter maar verder is de temperatuur altijd stabiel.
sirprize zegt
@flutterby: soms is 20 graden lekker soms 21.. Het is maar net wat voor weer ’t is, wat ik aan heb en hoe ik me voel.
flutterby zegt
@sirprize: en als de auto je niet vertelde wat de temperatuur was dan had je waarschijnlijk geen idee hoe je voelde.
sirprize zegt
@flutterby: huh? Vreemde logica. Ik weet precies hoe ik me voel. Daar heb ik geen temperatuurmeter voor nodig.
sirprize zegt
@sirprize: wat jij wil joh. Bediening via alleen een tablet is en blijft kut en daar blijf ik bij. Fijne avond. Doei.
sirprize zegt
@sirprize: was @flutterby bedoeld. Nu stop ik echt. Tijd voor bier…
flutterby zegt
@sirprize: alcohol doet het warmen aanvoelen, maar je wordt er niet warmer van. Hoe pas je dan je climate control aan?
pramm zegt
@sirprize: zo te horen geen praktijk ervaring. Het kan inderdaad belabberd zijn. De software van de interface heeft een cruciale rol
flutterby zegt
@sirprize: één graden verschil is onmenselijk om te voelen. Zelfs in goed geïsoleerde huiskamer kan het twee graden verschillen.
kobus1967 zegt
@sirprize: volgende stap is spraaksturing en bij Tesla krijg je dat gewoon via een softwareupdate door de lucht.
Miep temperatuur een graadje lager.
Miep licht aan.
Miep zet het koffiezetapparaat thuis aan.
sirprize zegt
@kobus1967: knopje is sneller.
dawwg zegt
@flutterby: Denk niet dat 90% van alle bezoekers van AB daarvoor een tablet of telefoon gebruikt; niet iedereen is een millenial …
stephane8200 zegt
@dawwg: denk het wel en ik ben verre van een millenial.
pomoek zegt
@stephane8200: zonder leesbril las ik milflenial…
stephane8200 zegt
@pomoek: whatever tickles your fancy, Pomancy ;)
flutterby zegt
@dawwg: voel je al oud? Ik ken opa’s en oma’s die alles op hun tablet doen wat ze vroeger op een pc deden.
sirprize zegt
@flutterby: patience?
flutterby zegt
@sirprize: Solitaire?
enjoypunani zegt
@flutterby: “muis in rechter bovenhoek”? Hoe dan?
JanJansen zegt
@neleev: ik snap nog steeds niet dat de autofabrikanten Tesla zo’n enorme voorsprong hebben kunnen geven en niet eerder hebben gereageerd.
Als een tablet het enige is wat je eraan niet mooi vindt dan doen ze toch iets heel erg goed.
pomoek zegt
@janjansen: het zijn gewoon luie fl1kkers? Die liever ouwe wijn in nieuwe zakken verkopen. Denk ik.
kobus1967 zegt
@pomoek: of elk jaar een nieuwe elektrische concept uitbrengen en er vervolgens niks mee doen zoals Mitsubishi.
bartteeuwen zegt
@neleev: waarom? Omdat een scherm goedkoper is dan talloze losse fysieke knopjes. Simpel toch? Niet mooi maar wel kostenbesparend. Mij lijkt het zelf overigens erg vervelend. Ik kan alle knoppen in mijn auto bedienen zonder mijn ogen van de weg te halen, dat lijkt me in een tesla behoorlijk lastig. Net zoals vroeger blind smsjes typen, probeer dat maar eens op een smartphone.
neleev zegt
@bartteeuwen: De Blackberry was meesterlijk. Hele mails en verslagen typen en gewoon je ogen op de weg houden.
pramm zegt
@bartteeuwen: je zou het vooral eens moeten ervaren.
kobus1967 zegt
@bartteeuwen: her scherm in de Model S kost 3500 euro om te vervangen, vind ik niet echt goedkoop.
bartteeuwen zegt
@kobus1967: Slim hè, een goedkoop schermpje duur verkopen.
bartteeuwen zegt
@kobus1967: Het lijkt wel een premiummerk.
bullgod76 zegt
@neleev: waarom vinden mensen een iPhone dan mooi? Die smartphone brengt bij mensen precies hetzelfde teweeg als zo’n Tesla.
ralphwijnker zegt
Zou ook vreselijk in m’n sas zijn met nr.10!
henrie zegt
@ralphwijnker: Ik ga voor nummer 7…
eklasse zegt
Alleen naar de kerk gaan op zondagochtend is nietszeggender dan dit nikszeggende onderzoekje.
Croissantjes! Snel
rallybanally zegt
Ik zie mensen in een gehuurde Ferrari ook altijd wel grijnzen
evdw zegt
Misschien is het handiger dit onderzoek over een (half) jaar te houden als er 1000-den Model 3’s rondrijden en niet slechts een handjevol (geimporteerde?) zoals nu.
Voorlopig staat de 911 voor mij bovenaan.
harrie zegt
@evdw:
Onderzoek uit de VS, daar rijden er al duizenden rond.
flutterby zegt
@harrie: honderd duizend zelfs..
evdw zegt
@harrie: Ja snap ik maar hier op autoblog bedoel ik.
dirkv zegt
@evdw: Er zijn er al meer dan 180.000 gemaakt.
evdw zegt
@dirkv: Zou kunnen maar ik denk niet dat er veel mensen op autoblog zitten die er 1 hebben.
pramm zegt
@evdw: het is geen onderzoek van Autoblog
evdw zegt
@pramm: Onderaan het artikel wil AB het onderzoek doen onder de AB lezers in de comments.
dirkv zegt
@evdw: Daar heb je gelijk in.
moveyourmind zegt
Van alle auto’s die ik heb gehad ben ik het meest gelukkig geweest met de auto’s waarmee ik tegelijk ook de grootste ellende mee heb gehad.
Misschien omdat het op andere vlakken dan betrouwbaarheid wél fantastische auto’s waren, misschien omdat liefde blind maakt.
En ik zal ook wel net als iedereen gevoelig zijn voor cognitieve dissonantie en een minder goede keuze voor mezelf en naar anderen goed willen praten.
lippie zegt
@moveyourmind: amen!
benvan zegt
Een Stinger!!
fouadski zegt
Nep onderzoek! Staat geen alfa tussen…
JanJansen zegt
Voor mij persoonlijk zijn de kleinste auto’s die ik heb gehad ook meteen degenen waarin ik de meeste lol heb gehad: Ford Fiesta en een Caterham.
Dat de model 3 leuker is dan een S verbaast me dan ook niets.
stfu zegt
Jaap, je kunt ook gewoon accepteren dat mensen de auto super fijn vinden rijden ipv alles maar te schuiven naar de zogenaamde Tesla religie. Alsof iedereen een Elon fan is, kom op. Model 3 schijnt bizar lekker te sturen, veilig en dan ook nog goedkoop rijden. You can’t blaim them.
kennone zegt
De Prius scoort beter dan een Challenger?? Wat is er toch mis met de mensheid??
flutterby zegt
@kennone: je moet hem eerst kopen voordat je eigenaar wordt. Meeste 16 jarige kunnen geen Challenger betalen.
kennone zegt
@flutterby: dat is ook weer zo, maar een Prius is ook vaak niet haalbaar, en kan je het wel aftikken op je 16e koop je echt geen Prius
Loek zegt
Hyundai G90, want ook de eigenaren hebben geen idee dat ze in een premium auto rijden.
bitd zegt
Ik zou ook erg blij zijn als ik net mijn geld heb ingezet bij een piramide spel en blijk toch in de top van de piramide te zitten!
fanboy zegt
@bitd: Het is dan nog wel een aardig gunstig piramide spel, want bij de meeste krijg je geen auto en moet je op zoek naar andere te winnen zieltjes.
thomasthomas zegt
Als een Tesla nou niet snel zou zijn dan is er toch ook niets aan. Dan zou het net zoiets zijn als een Prius.
stephane8200 zegt
@thomasthomas: als ze een baard had, was het ook een kerel. Dat is een vergelijkbare redenering.
fanboy zegt
@thomasthomas: Laat de Prius nou ook verdomd goed scoren en in de top 10 staan.
stfu zegt
@thomasthomas: ah, je hebt ermee gereden? Overal wordt de Model 3 geroemd om z’n rijgedrag..
koafreak zegt
Heb nu 1.5 jaar en 35k km een Model S en erg blij. Altijd volle ’tank’ smorgens, luchtvering en enorm comfortabel, autopilot voor op de saaie stukken en files, alcantara hemel en dashboard, sneller dan bijna iedereen die je tegenkomt onderweg, bijna geen onderhoud, veel ruimte, en heeft idd geen motorgeluid maar 95% vd autos waar je dagelijks mee kunt rijden klinken toch niet dusbik mis het niet en vind t heerlijk rustig. Denk dat een groot gedeelte vd haters er nooit mee gereden/geleefd heeft want iedereen die ik meeneem moet wel grinniken tijdens een rit en dat is niet alleen soor de scheetkussen app update
ab1963 zegt
@koafreak: en natuurlijk die heerlijke subsidies
jag1960 zegt
@ab1963: dat van die subsidies blijkt nogal mee te vallen, zie onderzoek prof Steinbuch gisteren oa in NRC: meeste Tesla rijders hadden ipv een Tesla geen dikke BMW van een ton gekocht, dus “700 mln gederfde inkomsten overheid” blijkt onzin. De Tesla rijders hadden een benzine auto van max zo’n eur 40k gekocht, daarmee gaat bijna de volledige 700 mln “gederfde inkomsten” up in smoke. Het is dus in feite geen subsidie, want de Tesla moet gewoon volledig betaald worden. Het subsidie verhaal is bedacht door CDA (Menno Snel, Buma met “de prosecco slurpende tesla elite”) om stemmen te winnen voor maart 2019. “Al is de leugen nog zo Snel… “
ab1963 zegt
@jag1960: er is meer dan alleen de bijtellingskorting. Denk aan mia en nog een paar van die regelingen. Dat geld is toch echt ‘out of pocket’ richting de eigenaren van een Tesla gegaan. En zelfs al kijk je alleen naar de bijtelling obv de genoemde €40k grens, dan is 4% toch echt nog steeds een flinke subsidie tov 22%. Daar hoef je geen professor voor te zijn.
Hou me ten goede, ik ben pro-elektrisch rijden, en vindt Tesla’s mooi, maar ben anti subsidie.
Werkt prijsopdrijvend en marktverstorend.
jag1960 zegt
@ab1963: ik ben ook tegen echte cash subsidies van de overheid. Die zijn er nu nog niet, maar in het concept klimaatakkoord staan die wel – slecht plan. Zoals gezegd waarom de 4% bijtelling geen subsidie is: de meeste electrische auto rijders hadden niet voor hetzelfde aanschaf bedrag een benzine auto gekocht. Dus er is geen sprake van “700 mln gederfde inkomsten per jaar”. Ook hier hoef je geen professor voor te zijn inderdaad. Overigens zou ik als Tesla rijder van harte bereid zijn MRB te betalen. Graag dan wel voor de kms die ik per jaar rijd (rekening rijden) want ik pak ook vaak de trein.
lekkaah zegt
“Like, basically” bah?
alassad zegt
Om antwoord te geven op de vraag van de scribent: Peugeot 308 diesel. 220d km in 4 jaar zijn zo goed bevallen dat k m maar heb overgenomen als 2e auto. Betrouwbaar, snel genoeg en zuinig.
basjaski zegt
onderdeel van de Tesla cult betekent dat je altijd moet zeggen ”I love my car, but….”.
Als je zo nodig elektrisch wil rijden, neem 1 van de alternatieven, niet een enorm slecht gebouwde Tesla.
sidelo zegt
@basjaski: welke alternatieven ? ik ben me aan het verdiepen in een model 3 en daar is echt nog geen alternatief voor.
sanderp zegt
@sidelo: Ligt er aan welke versie. Kia e-niro is een veel opzichten een waardig alternatief.
stfu zegt
@sanderp: dat is een BMW 340i vergelijken met een Jetta TSI qua rijplezier en power..
sanderp zegt
@stfu: Correct, maar ik zeg niet voor niks in sommige opzichten. Bijvoorbeeld qua ruimte en range (niet geheel onbelangrijk voor een elektrische auto).
fanboy zegt
@basjaski: Ah je bedoelt die alternatieven die minder snel zijn, minder rijbereik, minder snel kunnen laden en minder efficiënt? En niet eens goedkoper zijn?
Wel fijn dat die dan beter in elkaar zitten en beter afgewerkt zijn.
sidelo zegt
@fanboy: en vergeet het Europese fast charge netwerk van Tessa niet met andere merken kan je gaan zoeken.
harrie zegt
@basjaski:
Aardig wat mensen die de kwaliteit meer dan acceptabel vinden blijkbaar.
Niet iedereen is een panelgap fetisjist.
flutterby zegt
@basjaski: 2017 belde, ze willen hun feiten terug.
koeberg zegt
“als je opnieuw voor de keuze zou staan, zou je dan weer voor dezelfde auto kiezen?”
Ofwel, deze vraag meet de hoeveelheid cognitieve dissonantie. En die heb je nou eenmaal meer bij een product dat je op gevoel hebt gekocht dan een product dat je met je verstand hebt gekocht.
mrbasa zegt
LGBWTFBBQ – briljant!!
pomoek zegt
Grappig. Een van de meest genoemde redenen waarom mensen “tegen” elektrische autos zijn is de “beleving” die ze ervaren bij het rijden van een ice auto. Dat geldt dus blijkbaar ook voor het rijden van een elektrische auto waar, naar ik begrijp, een hoop mee mis is.
stfu zegt
@pomoek: er is werkelijk niks met met het rijden van een Tesla.
koeberg zegt
@stfu: Vast wel. Met elke auto is wel wat mis.
pomoek zegt
@stfu: ik zie toch regelmatig wat berichten en filmpjes over slechte afwerking en andere probleempjes met de model 3. Ben overigens zeker geen Tesla hater, het ging me vooral om de hele beleving verhaal analogie.
stfu zegt
@pomoek: je had het over rijden en dat is gewoon goed.
pomoek zegt
@stfu: ah klopt. Ik snap nu wat je bedoelt. Ik had het anders moeten formuleren. Het ging mij over de afwerking van de auto, niet om het rijden. Daar is, voor zover ik kan nagaan, niets mis mee.
ghost zegt
Als een Porsche 911 evenveel kostte in prijs als een Model 3 of eigenlijk elke soortgelijke sportauto evenveel kostte als een Model 3, was de uitslag wel anders geweest lijkt mij.
Dutchdriftking zegt
Maar wat is dan precies het grote plezier? Dat de buurman kan zien dat jij als een van de eerste een Model 3 hebt? Dat je vooraan kan parkeren bij een oplaadpunt? Ik denk dat banden roken in de Challenger toch veel meer vreugde geeft!