De laadkabel van een Tesla Model 3 zat vast in een laadpaal. De eigenaar kreeg de kabel met geen mogelijkheid los.
Een tankslang kun je altijd terugtrekken en weer ophangen aan de pomp. Met een elektrische auto is dat anders. Zodra de auto gaat opladen zal de kabel zichzelf vergrendelen. De paal en auto moeten de kabel weer vrijgeven, anders krijg je deze echt niet zomaar los.
Maar wat als de kabel niet meewerkt? Het overkwam een Tesla Model 3-rijder. Hij wilde ’s avonds vertrekken na een laadsessie, maar de Supercharger noch de auto weigerde medewerking. De kabel bleef in een vergrendelde positie aan de Model 3 hangen. Het was inmiddels 1:30 in de nacht. Tesla kon pas op z’n vroegst iemand de volgende dag sturen om er naar te kijken. In de tussentijd zat de man met de gebakken peren.
Alle mogelijkheden om de kabel los te krijgen zijn geprobeerd. Zo zit er bijvoorbeeld een noodgreep in de kofferbak van de Tesla om in een noodsituatie de kabel los te krijgen. Ook deze weigerde dienst. Uiteindelijk heeft de man zijn Tesla verlaten om elders de nacht door te brengen.
Bij terugkomst, omstreeks 09:30 de volgende ochtend, begon hij een nieuwe poging. In één keer liet de laadpaal de kabel los en kon de Model 3-rijder vertrekken. De bestuurder heeft besloten zijn auto bij een service center van Tesla af te gooien voor een controle. Mogelijk ligt het probleem niet aan de auto, maar heeft het met de laadpaal te maken. Tesla heeft in elk geval een monteur op de bewuste Supercharger afgestuurd om het één en ander na te kijken. Het hele avontuur, inclusief de video, werd gedeeld via Reddit.
robert110 zegt
Een laadpaal met verlatingsangst, het moet niet gekker worden.
flutterby zegt
De auto vergrendeld de laadkabel en niet de (snellaad)paal. Uiteraard kan de paal wel opdracht geven, maar het is vreemd dat de manuele release niet werkte.
Bij openbare palen zonder kabel wel ik wel regelmatig meegemaakt dat de kabel vast bleef zitten en ik moest bellen om de paal te herstarten.
quincy zegt
Ik heb dit afgelopen jaar in een dorpje in Zuid-Frankrijk gehad. Daar wilde de paal mijn kaart voor het stoppen van de sessie niet herkennen (en daar zit je kabel achter een deurtje). Even gebeld en regelden ze op afstand alles. En bijkomend voordeel was dat de laad sessie van 15 euro niet afgerekend werd. Maar zo midden in de nacht zou ik wel enorm van boos van worden denk ik.
FiXeR zegt
Ik heb dit een keer gehad met een laadpaal op Texel. De kabel van de Passat GTE kwam aan de laadpaal kant niet meer los. Pas na 30 minuten wachtrij en bellen kon iemand de laadpaal resetten want die was vastgelopen (letterlijk en figuurlijk).
Je voelt je knap lullig als je aan die paal staat de hengsten in ieder geval.
SpeedGeek zegt
Je stond voor paal bedoel je?
baserace zegt
@FiXeR: voor paal staan 🤣
baardmijt zegt
@FiXeR: Hoog tijd dat er paal en perk wordt gesteld aan dit soort praktijken inderdaad.
crosske zegt
@baardmijt: dat staat als een paal boven water!
moveyourmind zegt
Hij had gewoon de huisarts bellen en eerlijk kunnen zeggen dat zijn electrische speeltje vast zat.
Die maakt heus wel gekkere dingen mee.
dijan zegt
Heb ik bij de gewone benzinepomp in 57 jaar niet mee gemaakt .
mashell zegt
Ik heb al wel eens iemand op de snelweg zien rijden met de LPG slang aan de auto. En ik ken iemand anders die dat gebeurd is. Conclusie: brandstofverbranders rijden gewoon weg als de slang vast blijft zitten. Elektrorijders blijven staan en gaan gefrustreerd helpdesks bellen.
baardmijt zegt
@mashell: Mijn vader deed dit tot twee keer toe. In niet al te lange tijd en bij hetzelfde tankstation. Denk dat ze ‘m nu, decennia later, nog steeds weren…
fanboy zegt
@dijan: Haha ik heb wel eens gehad dat een slang vast zat hoor. Toch een tijd moeten rommelen.
Maar bij brandstofauto’s is het vooral andersom. Mensen vergeten hem los te halen en rijden er mee weg. Dat gebeurt dan weer niet met elektrische auto’s.
s2kdriver zegt
hoezo is dit nieuws?
Ik heb dit meerdere keren gehad met mijn GTE. Uiteindelijk moest er een monteur van de dealer langskomen om hem los te krijgen. Schijnt wel vaker te gebeuren bij de GTE. Mar ja,,,, Geen Tesla, dus blijkbaar niet belangrijk.
Robert zegt
@s2kdriver: misschien had je je ervaringen ook eerst moeten delen op Reddit.
Maar het zal er inderdaad knap lullig uitzien, als je staat te hannesen met zo’n onwillige kabel.
berlinetta zegt
Dus omdat jij het vaker hebt gehad, is het geen nieuws meer voor de rest?
flutterby zegt
@s2kdriver: dit is wel degelijk in het nieuws geweest toen dit met name in Amsterdam speelde toen laadkabels van Tesla’s gestolen werden. Dit kwam door de “oplossing” van Vattenval.
Kvgorp zegt
He gelukkig ik was al bang dat er geen tesla nieuws item zou komen vandaan.
Pascal zegt
Zo had ik een keer dat de laadkabel was vastgesmolten aan de laadpaal. Heel vreemd, daar was de monteur van Engie nog best even zoet mee. Gelukkig de nieuwe laadkabel uiteindelijk wel vergoed gekregen van Engie.
padoempats zegt
Hehe dit is elke dag aan de orde, maar vandaag is het nieuws
Charles Taycan 4S zegt
Overkomt de Beste zie je wel!😜😜
Pascal zegt
Het kan zéker de beste overkomen Charles! ;) https://www.taycanforum.com/forum/threads/charging-plug-stuck-in-port-and-won%E2%80%99t-release-car-is-stuck-in-garage.1648/
993carrera4s zegt
Heb ik ook een keer gehad bij een supercharger in het buitenland, heel iritant. Helpdesk ondereikbaar. Vergrendeling in de koffer werkte wel gelukkig.
tjorque zegt
Gewoon kabelkniptang in je koffer leggen :)
Dan houdt niks of niemand je meer tegen… 😂
Pascal zegt
Haha toch wel… je kan wel kabels doorknippen, maar zolang de stekker nog aan de auto vastzit weigert deze zelfs maar 1 millimeter te rijden.
Sebastiaan zegt
Ook gehad met een Nissan Leaf. Gelukkig staat er op iedere laadpaal een storingnummer.
Daar kunnen ze de sessie en de auto op afstand vrijgeven. Kun je toch voor de avondklok weer op pad.
Shaw zegt
Antoniem van range anxiety? :D Toch lijkt het me vreselijk zeg, wil je wegrijden, blijft ie aan de tiet hangen :S:D
RobTWo zegt
Hebben niet alle Model 3’s dat niet? Hier naast mijn huis staat er ook regelmatig eentje drie dagen of langer aan de laadpaal.
Pascal zegt
Kom hier dan ook maar eens kijken, zijn hier met name de plug-in hybrids die het schijnbaar erg belangrijk vinden om 3+ dagen achter elkaar ingeplugd te blijven zodat de buurman toch vooral niet kan laden.
evdw zegt
Daarom altijd een accu slijptol + setje rubber laarzen in de auto hebben. Altijd handig bij wielklemmen en vastzittende laadkabels.
shellplc zegt
In parkeergarages komt het ook wel eens voor, de beheerder zal dan de paal stroomloos moeten maken vaak moet daar wel een monteur bij komen.
Kost allemaal een hoop tijd.
MarcoM zegt
Ligt aan de Rabobank en oja aan de avondklok.
bugboy zegt
Een vriend van mij heeft al twee keer met een 2018 Panamera bij de pomp gestaan waarbij de tank dop niet meer open wou. Kon geen kant meer op (tank vrijwel leeg). Gewoon in NL gebeurd, dus wellicht dat die de volgende keer Autoblog moet bellen?
vreekfonk zegt
Misschien is het de volgende keer handig om, als je aan het noodkoortje trekt, gelijktijdig de stekker uit de auto te trekken…Deze dame staat nu voor paal met dit filmpje..
cossiekiller zegt
Dit is dus echt dé ideale uitvlucht als je bij je maitresse zit!