De Long Range wordt nu pas echt een Long Range. Zonder meerprijs.
Over Tesla kan veel gezegd worden, maar feit is dat Tesla koploper was op het gebied van EV’s en dat nog steeds is. Dit geldt qua verkoopaantallen, maar ook qua accutechniek. De concurrentie begint Tesla wel in de nek te hijgen. Er is bijvoorbeeld een Mustang Mach-E op komst met 610 km range. Dat kan Tesla natuurlijk niet op zich laten zitten.
Tesla is heel zuinig met nieuwe modellen en facelifts, maar kiest er in plaats daarvan voor auto’s stukje bij beetje te verbeteren. Zonder daar veel bombarie over te maken. Dat is ook nu weer gebeurd: Tesla heeft de Model 3 Long Range stilzwijgend meer range gegeven.
De Model 3 Long Range deed zijn naam al eer aan met een WLTP-actieradius van 580 km. Dat is al meer dan alle andere auto’s in zijn segment die momenteel leverbaar zijn. Om de voorsprong vast te houden heeft Tesla er nog iets meer range uit weten te persen. In de configurator is nu te zien dat de Model 3 Long Range 614 km aan range heeft. Toch net genoeg om de Mach-e straks af te troeven.
In navolging van de Model S overschrijdt de Model 3 nu dus de 600 km-grens. Waar Tesla de extra kilometers precies vandaan heeft getoverd is niet bekend. Het devies is dus: vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan.
Het goede nieuws is dat de prijs ongewijzigd blijft. De Model 3 kost dus nog steeds €56.980. Daarmee is de Model 3 nipt goedkoper dan de auto die de Tesla naar de kroon dreigde te steken. De Mustang Mach-E Extended Range moet namelijk €57.665 kosten. Die is alleen nog niet leverbaar. Vooralsnog is Tesla dus het enige merk dat EV’s met meer dan 600 km aan range aanbiedt.
Met dank aan Jasper voor de tip!
baserace zegt
Gebruiken ze nu de 4680 cellen?
fransananas zegt
@baserace: nee
Paul58 zegt
@fransananas: het gaat wel om een hardware wijziging is te lezen op electric. De bestaande Model 3’s krijgen het bijvoorbeeld niet door een update.
dwfc zegt
We gaan echt de goede richting uit, top.
Maar helaas is dit de WTLP en niet de reële range zoals voor alle EV wagens.
Eens dit de reële range is met een niet ingehouden rijstijl zijn we echt op goede weg.
Ik hoop echt dat de solid state batterij dit zal bewerkstelligen.
Eens de prestaties en het gebruikscomfort op niveau komen van een benzine-of dieselmotor
is het doel bereikt. Nog beter mag ook natuurlijk !
vondick zegt
Wltp is vrij accuraat. NEDC was onrealistisch.
smijsie zegt
@vondick: Jazeker! Ook bestaan Smurfen echt en is de VVD een liberale partij 😉
vondick zegt
Als je die kilometers niet in het echt haalt ben je gewoon een mietje.
dutchneon zegt
@vondick in NL lukt dat makkelijk ja met die 100 overal ;)
wimof zegt
Platte seksistische opmerking.
ronaldotour zegt
@vondick: mijn Ioniq heeft 311 km. WLTP en onlangs haalde ik 370 km. Vraag niet hoe, maar het kan dus met een Ioniq wel.
Paul58 zegt
@dwfc: voor 95% is het gebruiksgemak al op hetzelfde niveau als een benzine of diesel auto. Misschien nog beter wanneer je thuis kan laden en normaliter onder de 450km (aan één stuk) per dag rijdt. Je bent dan nooit tijd kwijt aan laden/tanken.
dwfc zegt
Kevin, het is naargelang de invulling van de rit.
Opladen is voor mij geen punt om me te weerhouden van een EV.
Thuis of op het het kantoor kan ik steeds opladen.
Doch, ik vertrek morgenochtend om 07.00 u richting Hamburg.
Ik pendel minimaal 2 x per maand beroepsmatig naar Hamburg of Frankfurt,
Vanuit mijn woonplaats in BE een +/- 560 km.
Eens ik in Duitsland ben rij ik op cruise 170 waar mag.
Dit zonder te stoppen onderweg . Dat lukt ” nu ” nog niet met een EV aan die snelheden.
b00st zegt
Dan zit je dus bij die 5%
Paul58 zegt
@b00st: precies
mashell zegt
@dwfc: de WLTP range is natuurlijk ook niet realistisch voor brandstof wagens. Realisme was ook geen doel (een onhaalbaar doel omdat iedereen overal ter wereld een verschillend gebruikspatroon heeft) van WLTP maar het is wel bruikbaar om onder zelfde omstandigheden onderling te kunnen vergelijken.
Richmond zegt
@dwfc: wltp cijfers voor ice zijn net zo onbetrouwbaar. Alleen ev is nog gevoeliger voor weersomstandigheden en zware rechtervoet
flutterby zegt
@dwfc: als je best doet is WLTP te halen (enkele rit). Dat is waar het om gaat en het zou raar zijn als je daar ruim boven komt door efficiënt te rijden.
j05b zegt
Als je niet al te gek doet en het is warmer dan 15 graden dan rij ik soms meer dan wltp.
scrmeagle zegt
Nooit van me leven een Tesla, al is het technisch nog zo goed, ik vind het een lelijk hok.
rogerzz zegt
Technisch nog zo goed? Qua efficiency (km per kWh) zijn ze best goed, maar verder is het een beetje budget-techniek. Alles in 1 groot scherm. De software is niet echt uniek, autonoom rijden is inmiddels een trucje wat meer merken kunnen. Als het technisch zo goed als een BMW/Mercedes/Audi in elkaar zat, had ik wel een model 3 op de stoep gezet (als er een station van zou zijn – maar dat kan aerodynamisch gezien niet).
Mijn manager heeft een Tesla en rijdt redelijk door, WLTP * 0,65 is een overigens wat realistischer als je 120/130 wil rijden op de snelweg met mooi weer als ik hem mag geloven. De 400km zou dan haalbaar moeten zijn met deze long-range.
Honda NSX zegt
Tesla is wel de betere heer. Laat me niet lachen: Audi en BMW…..
wimof zegt
Heb je ooit al eens aan een Mercedes en vooral Audi geschroefd? Dan zou je weten op welk hoog niveau deze wagens in mekaar zijn gezet. Wat niet wil zeggen dat ze niet stuk kunnen. Ik heb wagens weten stuk gaan door dingen die op het ogenblik van ontwikkeling nog niet bestonden. Trouwens voor de duitse merken zijn er voldoende servicepunten voor handen.
Honda NSX zegt
Wel eens aan een Honda, Subaru, Toyota, Daihatsu gesleuteld ?
Daar kunnen de Duitsers en Zweden nog wat van leren.
En dat doen ze dan ook 😀
pascal zegt
Dat hoge niveau heb je weinig aan als er vervolgens alsnog bij VAG talloze DSG’s naar de haaien gaan, te kleine zuigers worden gemonteerd waardoor je olieverbruik door het dak gaat, bij BMW kettingspanners, vliegwielen en sensoren aan de lopende band stuk gaan en over Mercedes kan je ook (al dan niet over de electronica) genoeg kwalen vinden. Ik heb zelf ook de nodige duizendjes staan aftikken aan m’n “degelijke duitsers”, stuk voor stuk aan issues waar het internet al mee vol stond en de dealers steeds net doen alsof jij de eerste bent die met dat probleem naar binnen komt lopen. Duitse auto’s zijn echt wel leuk hoor, maar kunnen we asjeblieft ophouden met net doen alsof ze in de wereldtop zitten qua degelijkheid en betrouwbaarheid en alsof die service nou echt om over te huis te schrijven is? Die credits verdienen alleen de Koreanen en de Japanners. Dank.
Honda NSX zegt
Ik dacht zo langzamerhand dat ik nog de enige in Nederland was die naar de feiten keek. Ik heb bij het VW concern gewerkt op de afdeling Manufacturing & Plant Development. 1 tot 2x per jaar wisselden VW en Toyota kennis uit. VW op het vlak van Modular Design en Toyota betr. het productiesysteem. Japanse auto’s worden nou eenmaal het slimst in elkaar gezet door gedreven mensen met een gepassioneerde mentaliteit. Dat hebben we in Europa niet. Daarom zit een Japanner beter en foutlozer in elkaar geschroefd.
Variomatic zegt
@Honda NSX: sinds wanneer worden alle Japanse auto’s in Japan gemaakt dan?
Variomatic zegt
@Honda NSX: en tuurlijk, in de grootste industrie van Duitsland die wereldwijd ook de meest toonaangevende is, is niemand te vinden die met drive en passie z’n werk doet..
Paul58 zegt
@rogerzz: tesla timmert goed aan de weg wat betreft bouwkwaliteit. Kijk maar eens de review op autoweek van de 2021 model 3. Daar werd al een zeer groot verschil gemerkt met een Model 3 van 2020. Voornamelijk qua geluid in het interieur, gebruikte materialen in het interieur en de degelijkheid van het onderstelsel. Daarbij is juist de software van Tesla toonaangevend. Dat is een van de grote redenen dat ze zo efficiënt zijn en hoge range halen. Batterij management systemen.. Ik heb Tesla technisch wel zien groeien door 3 jaar gewerkt te hebben bij tesla Amsterdam in de service/werkplaats.
flutterby zegt
@rogerzz: vergeleken met de EQS loopt Tesla nog jaren voor op gebied van reactiesnelheid op het infotainmentsysteem. Eenmaal gewend aan Tesla is alles ruk en hoop ik maar op CarPlay.
Iedereen zegt
Autonomisch rijden is juist uitstekend bij Tesla en wordt heel snel steeds beter. De enige reden dat het in NL niet goed werkt is omdat de EU regels heeft gemaakt waardoor normaal autorijden met de software onmogelijk mag van de wet. Nu mag die dus enkel binnen lijntjes rijden op een relatief rechte weg en ja, dat kan ook de concurrentie inderdaad al jaren. Tesla kan echter veel meer dan dat maar mag het simpelweg niet binnen de EU. Dit is ook de reden dat de autopilot in Noorwegen waarschijnlijk veel eerder uit komt dan in bijvoorbeeld NL, ondanks dat Nederland eigenlijk gemakkelijker is gezien de meeste strepen op de weg hier wel kloppen.
Honda NSX zegt
Zielepoot. Je weet niet wat je mist. Jouw Audi is ruk.
jeroenm83 zegt
En jouw Honda NSX is absoluut cool.
Of wacht…..
Honda NSX zegt
Jouw Golf is dat in elk geval niet.
Martijn Valk zegt
Waarschijnlijk meer vanwege de prijs. Geeft niet, tweedehands auto’s moeten ook gereden worden
vonklausenburg zegt
Dit is HET voorbeeld hoe concurrentie de markt scherp houdt. Het wachten is tot het gros der elektrische auto’s een actieradius heeft van ruim 800 kilometer en een laadtijd van 30 minuten heeft, misschien dat ik dan overstap.
lekkerdwars zegt
@vonklausenburg: ik heb nu circa 500 km aan echte range in mijn Model 3 (bij normaal gebruik) en geloof me dat is echt genoeg!
flutterby zegt
@lekkerdwars: ik heb genoeg aan 200 km in mijn eGolf. Zoveel mensen, zoveel wensen.
Iedereen zegt
De laatste keer dat ik meer dan 500km gereden heb op 1 dag is bijna 2 jaar terug. Maar goed, de meeste mensen denken nou eenmaal in problemen in plaats van in oplossingen.
koeberg zegt
Heel knap van Tesla. Echt. Maar wel een kleine kanttekening.
Alle merken van EVs, behalve Tesla, hebben in hun auto’s een reserve ingebouwd: de bruikbare capaciteit van de batterij is kleiner dan de totale capaciteit. Deze marge wordt door het batterijmanagementsysteem gebruikt om de levensduur van de batterij te verlengen. De WLTP wordt uiteraard gemeten zoals de auto aan de klant geleverd wordt, dus op basis van de bruikbare capaciteit van de batterij.
Tesla biedt deze marge als instelling aan in het menu. Handig natuurlijk, dat je de veiligheidsmarge zelf in de hand hebt. Maar het biedt Tesla dus ook de mogelijkheid om de WLTP te doen met de marge op 0% dus de volle capaciteit van de batterij te gebruiken. Gebruik je de auto zoals aanbevolen in de handleiding, met een marge van ik meen 10%, dan kun je dus nooit het WLTP-bereik halen, hoe zuinig je ook rijdt.
tjorque zegt
Op zich vind ik dat wel handig, voor die ene lange rit kan je dan net die paar km meer of in noodgevallen kan je ook nog ff wat bij steken…
De concurrentie laat dit dan mss niet toe…
rumour zegt
A4 en 3 serie lease rijders deerde het niets wat range was 897km of 1130 km?
waarom bij rijdende laptop belangrijk dan? Auto opzich wordt niet beter of slechter.
Als ICE auto’s op reserve gaan rijden komen ze ook verder met 10 liter extra brandstof.
Snap deze ophef niet zo goed. Ohja Tesla ;-)
volvo480gtt zegt
@rumour: omdat je als je stil komt te staan omdat je accu leeg is je niet met een jerrycan wat pep in de auto kunt gooien. En omdat je als je door wilt/moet je binnen 5 minuten weer 870 of 1130km aan actieradius hebt bij welk tankstation dan ook. En bij een Tesla (maar ook andere EV’s) zit je aan een laadtijd van 30-45? minuten vast voor je op 80% accu capaciteit zit.
rumour zegt
@volvo480gtt: merci !
dus tip: verwarming, airco, achterruitverwarming, radio, aanjager en lampen etc. nooit gebruiken kun je 10 km verder in slipstream vrachtwagens, wat een lol moeten EV rijders toch hebben ;-)
Iedereen zegt
@rumour Tesla heeft juist alles gedaan om hun verwarming, airco, achterruitverwarming, radio en verlichting extreem efficiënt te maken. Dit is ook de reden dat de concurrentie enkel op hoge snelheid nog een klein beetje competitief is, dan staat dit alles slechts heel kort aan en komt het puur op aerodynamica aan.
jeroenm83 zegt
Ik toeter altijd even naar zo’n Model3-stumper die in het zog van een vrachtwagen gelukzalig glimlacht bij het aanhoren van de Beste GroenLinks-hits op de Rechterbaan (Vol 1).
Redrum zegt
Ach we zijn niet allemaal zo hoor. Ik kom uit een trage BMW 330e. Toen reed ik niet rechts en nu al helemaal niet. Alle auto’s aan het rode licht gaan eraan en voor verlof verkies ik toch eerder om een hoop CO2 uit te braken met het vliegtuig. Heerlijke kar die M3 en tot hiertoe nog geen garage gezien na 2 jaar.
pascal zegt
Prima, zolang je dan ook maar gauw opzij gaat als ik met 130 op de linkerbaan aankom of jouw ICE weer eens zo tergend langzaam optrekt bij het stoplicht omdat ie eerst op toeren moet komen en moet schakelen enzo.
rogerzz zegt
Ah, de stoplichtsprinter. Ga je wel aan je kant als ik met 150 aankom in de avond op de snelweg of blijf je dan zoals alle Tesla rijders met oogkleppen op links hangen?
Redrum zegt
Ik zal nooit iemand hinderen die snel komt aangereden….wat ik wel zal doen, als we dan toch de malloot aan het uithangen zijn, even wat gas bijgeven zodat je jezelf afvraagt of er iets mis is met je wagen en je naast het stoplicht ook op de autostrade wordt afgedroogd door zo’n lelijk hok 😉
Iedereen zegt
Ook Tesla heeft reserve ingebouwd…
lekkerlinksrijden zegt
Op papier wel ja, en in de praktijk?
Paul58 zegt
@lekkerlinksrijden: het gaat hier meer om het vergelijk met andere ev’s. De meting is hetzelfde (WTLP) zodat je kunt zien welke daadwerkelijk het verste komt onder exact dezelfde omstandigheden. Meestal kan je wel x0.7 rekenen bij wltp schat ik zo.
laptom zegt
@lekkerlinksrijden: 500 haal ik er wel mee.
lekkerlinksrijden zegt
@laptom: dat is netjes, moet je daar je best voor doen of gewoon met het verkeer mee?
Honda NSX zegt
Als nou eerst z.s.m. de dieselmotoren verboden worden, dan is het bereik van de EV’s in 1 klap relatief gezien een stuk beter 😜
Het milieu is er ook gigantisch mee geholpen en de hopeloos oncomfortabele manier van aandrijven (die voor personenauto’s eigenlijk alleen in het zgn. vooruitstrevende 😂 Europa succesvol is geworden) kan eindelijk de geschiedenisboeken in.
marcus zegt
Ik snap niet waarom Diesel verboden moet worden. Euro 6d is best wel schoon! En cradle to grave zijn electrische auto’s verantwoordelijk voor een hoop milieuschade, zeker als ze op Duitse kolencentrales of Franse atoomenergie lopen. Een beetje met de massa mee roeptoeteren dat Diesel zo slecht is wordt niemand beter van!
Disclaimer: Ik heb zelf een electrische auto (korte afstanden) en een Euro 5 diesel (langere afstanden) op de oprit staan. Zoals hierboven ook al is gezegd heeft iedereen andere wensen / eisen aan zijn of haar auto’s.
pascal zegt
Verhalen verkondigen die niet kloppen wordt óók niemand beter van. Ik ben helemaal niet anti-diesel, maar cradle-to-grave zijn elektrische auto’s aanzienlijk schoner dan moderne benzine en diesel auto’s, óók als ze op kolenstroom lopen. Dat heeft veel te maken met het feit dat een EV zo’n 90% van de energie weet te benutten voor aandrijving van de wielen, terwijl een benzine/diesel niet verder komt dan zo’n 30% voor omzetting naar kinetische energie. De rest gaat gewoon verloren aan wrijving en warmte. (valt genoeg over te lezen online)
Voor veelrijders is een moderne diesel een puike oplossing, maar schoner zijn ze zeker niet.
marcus zegt
Is dat inclusief de winning van de grondstoffen? Verliezen in het stroomnet?
Zijn genoeg onderzoeken die tegenovergestelde beweren…
fffbbb zegt
Zou dit voor nieuwe gelden, en dus hardwarematig zijn? Of mogen we als huidige gebruikers ook van genieten.. Ben benieuwd!
pascal zegt
Gaat om de nieuwe, is hardwarematig inderdaad.
w0o0dy zegt
Ik zou waarschijnlijk toch liever de Mach E hebben als ik op de conclusies van diverse rijtesten af ga. Paar km range boeit niet als de Ford beter rijdt en leuker is om mee te rijden.
Iedereen zegt
Het enige verschil is dat Tesla dergelijke rijtesten niet sponsort en daardoor zoveel mogelijk in een negatief daglicht gezet worden door de makers van dergelijke rijtesten.
mashell zegt
Dat valt nog wel mee. Tesla wordt altijd genoemd als maatstaf bij elektrische auto’s. En Ford als maatstaf als het op lekker rijden aankomt. Het verbaast mij dan ook niets dat een Mach E lekkerder zou rijden dan een Tesla. Net zo goed dat het niet vreemd is dat een e-tron beter is afgewerkt dan een Tesla en een Porsche sportiever is dan een Tesla.
eimert zegt
Naar mijn idee wordt er altijd teveel de nadruk gelegd op de range. 500km of 600km, wat maak dat uit. Het is beide ruim voldoende.
Wat net zo belangrijk is, is de (snel)laadmogelijkheid. Uiteindelijk moet de accu ook worden opgeladen. Dat krijgt over het algemeen te weinig aandacht.
Op de site van ev-database staat de laadsnelheid keurig omschreven. Bij types die al een tijdje op de weg zijn, staat er een mooie laadcurve bij wat opgesteld is door fastned.
In de laadcurve kan men zien dat de Tesla met 175kw kan snelladen (als de accu bijna leeg is) maar dat deze snelheid direct terug loopt. Dan kom uit op een gemiddelde van 105kw. Dus de laadsnelheid neem niet pas bij 80% af maar veel eerder. Dit wordt voor het gemak maar vergeten. Deze afname verschilt per type auto dus het is best intressant om tijdens de aankoop ook hier naar te kijken.
pascal zegt
Met een v3 Supercharger laad je met een Model 3 meer dan 200km in 10 minuten. Natuurlijk neemt de laadsnelheid (zoals bij elke accu) daarna hard af, maar da’s toch bepaald geen slechte score.