Pardon?
In plaats van op zijn inmiddels zo voorspelbare nachtelijk Twitter-tirade te gaan, eindigde Elon Musk zijn dag gisteren met een bericht dat schitterde van eenvoud: “Tesla 1st, 2nd & 3rd in August sales.” We mogen voldoende kritiek verspreiden over de productielijnen, de afwerking van de auto’s of Musk’s merkwaardige opmerkingen, we geven Tesla tegelijkertijd credit where it’s due. Hierom een interessante feit over Tesla’s afzet in augustus, ten opzichte van een zekere autofabrikant uit Beieren.
Jawel, lieve mensen, de titel boven dit artikel is geen poging tot clickbait; het is de realiteit. Om een duidelijk beeld te schetsen, werpen we eerst een blik op de Amerikaanse verkoopcijfers van Tesla in augustus. Er is nog altijd een stijgende lijn te bekennen, want waar de Amerikaanse autofabrikant in juli nog 14.250 exemplaren van de Model 3 afleverde, zagen ze dit aantal vorige maand verder stijgen naar 17.800. Daarmee is de Model 3 met een gigantische marge vaker verkocht dan zijn concurrenten. De tweede (Model X, 2.750 stuks) en derde positie (Model S, 2.625 stuks) worden eveneens ingenomen door Tesla, daarachter pas vinden we auto’s als de Toyota Prius (2.071 stuks) en de Chevrolet Volt (1.825 stuks). Dit blijkt uit cijfers van InsideEVs.
Trekken we de vergelijking nog verder door, dan zien we dat de Model 3 helemaal goed in de smaak viel. Zo goed zelfs, dat ze het volledige modellengamma* van BMW in verkopen hebben weten te overtreffen. Nu, dat is toch eens een fijne prestatie!
Dit is voor BMW extra zuur, want naast het feit dat één model haar volledige gamma in verkopen overtreft heeft, is de verkoop van BMW’s ook nog eens met 13,5 procent gedaald. Ten opzichte van augustus, 2017, daalden de verkopen van 16.708 stuks naar 14.450 stuks. De verkopen van concurrent Audi groeiden daarentegen met 5,5 procent. De fabrikant uit Ingolstadt verkocht in augustus in plaats van 19.811 auto’s liefst 20.907 auto’s.
*Ter verduidelijking: in de Verenigde Staten worden grote SUV’s niet gezien als passagiersauto’s, maar als zogenaamde ‘light trucks’. Rekenen we die auto’s mee in de verkoopcijfers van BMW, dan kunnen we er 9.339 exemplaren bijrekenen. In dat geval komen de verkoopcijfers uit op 23.789 stuks.
mk7r zegt
en nu europese verkoopcijfers aub
deeberton zegt
@mk7r: http://just-fucking-google.it/
mk7r zegt
@deeberton: ohh serieus ? Jij bent de slimste thuis zeker ? Wat ik wilde zeggen is dat de titel totaal misleidend is “Tesla Model 3 beter verkocht dan volledige BMW-gamma ” Wat is dit autoblog.com of NL ?
flutterby zegt
@mk7r: als jij echt dacht dat het om de Nederlandse cijfers ging kan je beter naar Autoblog.be
momo zegt
@deeberton: Italiaanse site?
406_v6 zegt
@mk7r: Tesla verkocht in juli van dit jaar 1079 voertuigen in de gehele EU. BMW verkocht er in hetzelfde tijdvak 60.449. (Bij beide alle aantallen van alle types bij elkaar opgeteld)
406_v6 zegt
@mk7r: en Tesla verkocht in totaal (van alle modellen bij elkaar) 16.775 exemplaren in de USA.
Erik zegt
@mk7r: het blijft raar, de Z4 gaat van 3 naar 0, dat is dan volgens het staatje -100%. De X2 gaat van 0 naar 1.100 en dat is dan ook 0%.
Als iets negatief is en resulteerd in -100% dan is imo iets wat positief wordt ( de X2) +100%, toch?
Erik zegt
@erik2907: resulteerd = -d en +t.
MilleMiglia zegt
@erik2907: klopt niet, zou plus oneindig moeten zijn. Van 1 naar 2 is 100%, van 0 naar iets is oneindig
mashell zegt
Gaat de X serie bij BMW niet wat verder dan 2?
hiostu zegt
@mashell: kan ook niet zien wat er op het plaatje staat, want er zit een klote reclame van Mercedes overheen… Op deze manier zou ik toch heel snel naar een adblocker gaan, terwijl ik dat juist liever niet doe.
vroaaar zegt
@mashell: kwestie van lezen! Onder de laatste tabel staat de opmerking: “Ter verduidelijking: in de Verenigde Staten worden grote SUV’s niet gezien als passagiersauto’s, maar als zogenaamde ‘light trucks’.” Dus alles boven de X2 telt niet mee.
mashell zegt
@vroaaar: kwestie van nadenken, er staat “volledige BMW gamma”. Dus dan hanteer je niet een fantasie grens met Light trucks, die horen er bij het volledige gamma gewoon bij!
Mens in de Audi tabel staat de Q7 ook gewoon genoemd. Dit artikel rammelt terwijl als het positief was ingestoken “Tesla heeft de Model 3 productie op orde” en er dan ter vergelijking gezegd was dat is meer dan BMW met alle verschillende modellen per maand verkoopt er niks aan de hand was.
vroaaar zegt
@mashell: dan moet je dus ook BMW motoren meerekenen? De Amerikaanse logica is nu eenmaal niet de onze, dus daar rekenen ze de grote X-modellen niet mee.
pomoek zegt
En Ford verkocht 80.000 trucks in augustus…
deeberton zegt
@pomoek: vallen die in de VS niet in een andere categorie dan “passenger cars”?
pomoek zegt
@deeberton: jawel, maar dat is natuurlijk een trukje. Wat de Golf is in Europa is de F150 in de VS.
deeberton zegt
@pomoek: ah, toch cijfergoochelen dus
flutterby zegt
@pomoek: niet alleen de Golf, ook de transporter..
gwnbmw zegt
@deeberton: hier wel, in de vs niet.
wetdualclutch zegt
BMW verkoopt geen X3 X4 X5 & X6 meer in the USA?
karhengst zegt
@wetdualclutch: Het gaat om personenwagens, geen zeecontainers.
wetdualclutch zegt
@karhengst: in dat geval wordt Audi hier niet correct weergegeven, en moeten de Q3, Q5 & Q7 eruit, houden ze nog maar 9.000 verkochte units over ?
gwnbmw zegt
@karhengst: voor zover ik weet is een x3-6 gewoon een personenwagen (ook hier.)
robert110 zegt
@wetdualclutch: Die zijn niet in de vergelijking opgenomen omdat de grote X modellen in de US onder de lichte vrachtwagens vallen. In totaal heeft BMW namelijk 23.789 voertuigen verkocht.
wetdualclutch zegt
@robert110: zou een verklaring zijn ?. Ik dacht dat ze in de mid-size luxury SUV categorie vielen, wat bij mijn weten wel personenvoertuigen zijn. Vreemd dat anders een Q5 en Q7 wel meegeteld worden?
potver7 zegt
@robert110: Waarom valt de grote Tesla X dan wél onder de personenauto’s? Als de X5 een light truck is, dan is de Model X dat toch op z’n minst ook?
robert110 zegt
@potver7: Omdat de model x niet aan de eisen voldoet en de X5 wel. Gewicht en formaat zijn geen eisen voor een Class 1 Light truck, het gaat puur om de toepasbaarheid. Er worden eisen gesteld aan de mogelijkheid tot het vervoeren van lading of personen of de toepasbaarheid off road. Blijkbaar voldoet de model x daar niet aan en ik denk dat de X5 wel voldoet aan de eisen voor de toepasbaarheid off road. Maar het fijne weet ik er ook niet van.
simonbv zegt
In zie de verkoopcijfers van X4, X5, X6 er niet tussen staan. USA is toch een beetje het land van de grote SUVs
baklava zegt
Alles wat die man zegt met een korrel zout nemen. Kan niet geloven dat er zoveel verkocht zijn.
9000cse zegt
@baklava: Tuurlijk! Sinds de introductie van het fake news tijdperk is er nog maar één echte waarheid! En dat is what the Donald says! Sindsdien kun je alleen hem nog vertrouwen! All the rest is fake news! Gelukkig nog één man in the US of A op wie je kunt vertrouwen! Daarom wacht ik alleen nog maar op ’n bevestiging of ontkenning van deze cijfers via zijn Twitter! Pas dan zullen we weten wat de échte waarheid is!
simonbv zegt
Als ik op internet kijk zie ik dat BMW in de USA juni rond de 29.000 en juli rond de 29500 verkopen zitten
ikschrijfookoverautos zegt
@simonbv: Dan kijk je niet goed, het gaat namelijk niet om auto’s van de hele BMW groep, maar om de passagiersauto’s.
https://www.press.bmwgroup.com/usa/article/detail/T0284604EN_US/bmw-group-u-s-reports-august-2018-sales
simonbv zegt
@ikschrijfookoverautos: De titel van dit artikel heeft het volledige BMW gamma. Dan noem ik daar alle X modellen ook bij. Vooral als je Q5 en Q7 wel noemt bij Audi
ikschrijfookoverautos zegt
Daar heb je een punt, ik heb het er onderaan het artikel bijgezet als verduidelijking. Overigens is het dan nog steeds niet ~ 29.000 stuks, maar iets meer dan 23.000.
gwnbmw zegt
en hoeveel hebben ze er geleverd vergeleken met bmw?
crepito zegt
@gwnbmw: Verkocht is in dit geval geleverd.
robert110 zegt
Dat is leuk maar door de iets wat aparte voertuigen classificatie in de US klopt de vergelijking niet meer. De grotere BMW X modellen vallen in de US namelijk niet onder de personen voertuigen maar onder “light trucks”. Tel je die modellen wel mee kom je op een totaal van 23.789 verkochte voertuigen uit.
Dus zoals ze in het Engels zeggen: Close but no cigar
Boomer zegt
Tja Tesla moet wat om haar getallen wat te fluffen toch?
crepito zegt
@airc: InsideEVs, niet Tesla.
cpp1 zegt
Who cares
unknown234 zegt
Wordt een model x wel of niet gezien als een light truck?
Mars2 zegt
@ikschrijfookoverauto’s: Er klopt niet veel van wat je schrijft! Ook niet na jouw zgn. “verduidelijking”. Totale verkoop van BMW augustus 2018 is 1% gestegen ten opzichte van augustus 2017. Tevens schrijf je “de verkopen van concurrent Audi groeiden daarentegen met 5,5 procent. De fabrikant uit Ingolstadt verkocht in augustus in plaats van 19.811 auto’s liefst 20.907 auto’s.” Hierbij tel je wel de SUV modellen op. Vreemd.
Als je jouw vergelijking doortrekt (en we laten de SUV’s van AUDI buiten beschouwing, wel de Q3) daalt de AUDI verkoop aug 2018 t.o.v. aug 2017 met 12% !!.
davelepeef zegt
Verkocht of afgeleverd? Want van die model 3 kunnen ze er amper 5000 per maand bouwen…
stanny zegt
@davelepeef: afgeleverd. Ps 5.000 / week (niet per maand)
porsche996 zegt
Sales is pas sales als het geld op de rekening staat ik denk dat bmw dar iets beter voor elkaar heeft dan tesla die niet eens kan leveren.
stanny zegt
@porsche996: fout. Bij BMW zit er ook BMW lease tussen. De Model 3 kan je momenteel niet leasen bij Tesla zelf. Ze hebben hun cash dus veel sneller dan BMW.
kempenaer zegt
Wat een waardeloos flutartikel. Beschamend en zonde van mijn tijd.