De buzz rondom Tesla dendert voort als een op hol geslagen goederentrein.
Fittie met Adidas
Eerst dan maar het slechte nieuws. Adidas was namelijk niet blij met het streepjeslogo dat Tesla voor de Model 3 introduceerde. Waarom het sportmerk daar niet blij mee was is natuurlijk vrij duidelijk, al lijkt de vraag gerechtvaardigd of de gelijkenis echt zo evident is. Toch is Adidas bang dat de streepjes van Tesla leiden tot verwarring. Wij kunnen ons niet voorstellen dat iemand per ongeluk een Model 3 in plaats van een trainingspak koopt, maar de advocaten van Adidas denken daar kennelijk anders over.
Waarschijnlijk is een en ander achter de schermen afgehandeld, want het logo van de Model 3 is stilletjes veranderd in een numerieke “3”. Nu maar hopen dat dat geen rechtszaken oplevert.
Geruchten over de productiestart
Gauw door naar het goede nieuws! Volgens geruchten start de productie van de highly anticipated Tesla Model 3 op 20 februari aanstaande. Deze datum is nog niet door Tesla bevestigd, dus het wordt even afwachten of dit bericht klopt. Wel zou het merk aan toeleveranciers hebben gecommuniceerd dat 20 februari de datum van de productiestart is.
Verder hoef je niet te hopen op een P100D-versie van de Model 3. Voor bloedstollend snelle acceleraties zul je dus moeten uitwijken naar een Model S of Model X. De reden? De Model 3 biedt niet genoeg ruimte om alle techniek onder te kunnen brengen.
dare2think zegt
Er komen vast nog wel snelle versies van hoor. Niet dit jaar, maar wel in de komende jaren. Het ontwikkelen van een derde model loopt zo in de papieren (en marges zijn lager!) dat er heel veel van verkocht zullen moeten worden om rendabel te worden en eye-catchers zijn daarbij altijd welkom.
lekbak zegt
@dare2think: ik hoop toch echt dat ze de komende jaren nog de focus op range en lage kosten leggen. Dat is zoveel belangrijker dan onzinnig snel accelereren!
dare2think zegt
@lekbak: Eens. De 6 seconden naar de 100 die deze auto belooft is al rap genoeg. Tenminste, sneller dan de meesten hier hebben denk ik..
Jochempie zegt
@lekbak: Klopt, maar dat scoort wel headlines. Vanuit strategisch oogpunt is het wel handig om een bloedsnelle auto te maken.
Joerek zegt
@lekbak: Range is gek genoeg niet eens echt belangrijk. Als je er een hebt merk je dat 400km ver zat op 1 lading. Verder rij je praktisch nooit op een dag. Voor echt trips is snel laden en mogelijkheden tot snel laden veel belangrijker dan een lange range.
En acceleratie / vermogen is een welkome bijkomstigheid bij een hoger accuvermogen. Meer accu’s betekent al snel dat er meer kw’s geleverd kunnen worden. En meer kw’s is simpelweg meer vermogen.
lekbak zegt
@Joerek: een range van 400 tot 500 realistische (!) kilometers is echt minimaal. Je wilt namelijk wel reserves hebben en willen kunnen kiezen hoe lang je aan de snellader wilt. Een auto is nou eenmaal veel te duur om 90% van de tijd te voldoen. Deze moet altijd voldoen. Nou begrijp ik dat de model 3 al 360km ver komt dus er is niet veel extra range meer nodig. Wel zijn ontwikkelingen in kosten van de accu, formaat en gewicht erg belangrijk natuurlijk.
Snelheid is van ondergeschikt belang als dat eenmaal voldoende is. Een seconde of 6 is meer dan zat. Je kunt het niet echt vergelijken met een auto met verbrandingsmotor want daarbij gaat het comfort aanzienlijk achteruit als je voluit accelereert. Bij een ev is dat veel minder zo dus die hoeft minder reserves te hebben.
fanboy zegt
@lekbak: Wat is er minimaal aan?
Zoals eerder aangegeven, de meeste Model S eigenaren beginnen hun dag met 400km en maken die echt niet op. Alleen op vakantie.
En dan is dus snelladen belangrijk.
Die range is wel prima, gewoon met 400km range voor de prijs van een 3 serie of een A3. Succes gegarandeerd. Sneller stiller schoner, meer gadgets. En effectief goedkoper als je opties gaat meetellen, en goedkoper om te rijden. En tja, de preorders spreken voor zich.
lekbak zegt
@fanboy: zoals ik zeg, een volwassen auto moet voor alle, echt alle omstandigheden geschikt zijn. Òòk om met een volgepakte auto op wintersport te gaan. Ik hoef vast niet uit te leggen wat dat met de range doet toch?
pramm zegt
@lekbak: En daar is de Tesla dus perfect geschikt voor. Ben er meerdere keren mee naar zuid Frankrijk gereden. Daar doe je uiteindelijk 2 uur langer over. So What. Die tijd haal ik dubbel en dwars terug, doordat ik de rest van het jaar niet naar een pompstation hoef. Daarbij, als ik de reis met 1 overnachting halverwege zou doen (wat vrij gebruikelijk is), doe je over de hele reis er maar 40 minuten langer over.
Vrienden van ons zijn deze winter ermee op wintersport gegaan. Dat ging perfect. Was hun eerste lange trip. Sterker nog, ze konden bij de piste vooraan parkeren bij de laadpunten.
Maar laat het feit dat alle tesla rijders bekrachtigen dat de range geen enkele belemmering vormt, alsjeblieft je beeld niet vervormen.
lekbak zegt
@pramm: heb jij een model 3 met 365 opgegeven kilometers bereik? Mij hoor je niet over het bereik van de model S. Dat is voldoende. Maar dat is ook gelijk een derde meer dan de auto waar we het nu over hebben. Deze hele discussie is begonnen doordat iemand liever een volkomen onnodig snelle auto heeft dan één met meer bereik.
Maarja, zeggen dat tesla niet perfect is dat accepteert geen enkele teslamiet. Overal staan kromme vergelijkingen in jullie commentaar op mij en niemand wil lezen wat ik bedoel. Het is werkelijk ziekelijk fanboy gedrag. Blind voor al het commentaar, zelfs als het opbouwende kritiek is zitten gelijk alle teslamieten op de kast. Lees alsjeblieft ff alle berichten hier terug, zulke gekke dingen zeg ik niet en al helemaal niet als je bedenkt waar ik in eerste instantie op reageerde.
flutterby zegt
@lekbak: ALLE omstandigheden? Sorry hoor, maar wat een onzin. Als dat je maatstaaf is rijd je in een Defender. Eigenlijk heeft de Tesla slechts 1 beperking. Wanneer meer dan 400km wilt gaan afleggen moet je een uurtje bij je reistijd optellen voor een supercharger. Veel leggen nooit zulke afstanden af, een groot deel een enkele keer per jaar en een aantal 2 keer per jaar. Dat nadeel zou ik zeker accepteren tegenover alle voordelen. Ik moet nog even wachten, maar alles neigt erna dat de Model 3 mijn volgende auto wordt.
lekbak zegt
@flutterby: we hebben het toch verdomme over een personenwagen of niet dan? Doe dan niet zo onnozel met dat vergelijk.
flutterby zegt
@lekbak: Vertel mij eerst maar waarom mijn auto geschikt moet zijn voor wintersport terwijl ik geen plannen heb om op wintersport te gaan? Dat is voor mij net zo belangrijk als een helling van 15 graden op komen. Los daarvan kan je prima met een Tesla op wintersport, alleen de reis duurt een uurtje langer. Eigenlijk scheelt het qua tussenstops niet veel meer als geadviseerd wordt.
Rob zegt
@lekbak:
Maar waarom moet Tesla rekening houden met jouw eisen? Niet lullig bedoelt, maar je gaat Dacia toch ook niet verwijten dat ze geen concurrent voor de S-klasse bouwen?
400 kilometer is zat. Voor heel erg veel mensen. Uitdaging voor Tesla is om de mensen te overtuigen dat ze daar daadwerkelijk genoeg aan hebben. De gewenning en angst doorbreken. Heb je inderdaad mensen zoals Shiva die er niet mee uit de voeten kunnen, maar ik zou niet weten waarom Tesla die mensen perse moet bedienen…..
lekbak zegt
@Rob: ik reageer op iemand die hoopt op een snellere auto. Vind je het gek dat ik het logischer vind de prioriteit bij range en kosten te leggen?
Rob zegt
@lekbak:
Ik snap wel dat jij persoonlijk liever meer range (staar je daar overigens niet blind op!) en lagere kosten ziet, maar je moet het wel vanuit perspectief van Tesla bekijken. Snelheid hoort namelijk gewoon bij Tesla. Daar staan hun auto’s om bekend, daar vermarkten ze (deels) hun auto’s mee. Stel je eens voor dat de Model 3 een traag en karig uitgerust ding wordt. Dat zou een enorme deceptie zijn voor velen.
De reactie van Dare2think geeft ook wel aan dat men iets verwacht van Tesla. En als Tesla de mogelijkheid ziet om hun auto’s nóg iets meer power te geven, zullen ze dat zeker niet nalaten.
O plaat zegt
@joerek:
Om dat jij nooit meer dan 400km rijd doet niemand dat? Voor mijn werk heb ik een bestelwagen nodig die 550km zeker haalt en waarvan de batterij en elektro motoren niet meer wegen dan de huidige diesel motor en tank want ik zit nu al tegen de 3500kg van gewicht. Om deze reden denk ik dat elektrisch niet voor iedereen de toekomst is. Voor iemand die elke dag 50km met een hatch rijd naar zijn werk en de lokale supermarkt is het een mooi alternatief. Maar in het bedrijf waar ik werk zou niemand er iets aan hebbe.
defl8 zegt
@lekbak: die snelle acceleratie is een eigenschap van de elektromotor. Deze heeft namelijk een enorme kracht vanaf 0 toeren, schakelen is niet nodig, oververhitting e.d. is ook geen probleem in die 4-6 seconde.
Het grote probleem voor EV zijn de snelheden boven de 80 km/u, dan krijg je veel luchtweerstand en doorgaans moet deze langduring overwonnen worden. Dit kan je met name doen door een sigaar op racefietsbanden te zetten. Dat is minder snel maar vooral praktisch en estetisch gezien geen slimme aanpak. we moeten dus geduldig wachten op betere accu’s, iets dat we eigenlijk al meer dan een eeuw doen, de eerste auto van Porsche was ook elektrisch begin vorige eeuw.
pramm zegt
@defl8: Elke andere auto kent hetzelfde probleem. Rij met een benzine auto gemiddeld 140 in plaats van 100, en je actieradius zakt ook met 50%.
pramm zegt
@defl8: Elke andere auto kent hetzelfde probleem. Rij met een benzine auto gemiddeld 140 in plaats van 100, en je actieradius zakt ook met 50%.
stfu zegt
@lekbak: dat doen ze toch al? De 100D heeft de grootste actieradius van alle elektrische auto’s. Die is recentelijk geïntroduceerd. Dat de auto ook sneller is (door Motor Trend 0-60 mph in 2,23 s) is goede marketing.
Author zegt
100D is alleen niet hetzelfde als P100D ;)
stfu zegt
@mauritsh: Nee, daarom zeg ik het ook. Je hebt er 1 voor bereik en power of 1 voor vooral bereik.
lekbak zegt
@stfu: gelukkig doen ze dat ja. Maar de model 3 is nog niet zover. Ik hoop dat ze daar eerst mee bezig gaan voordat ze er een belachelijk snelle auto van gaan maken. Ook vind ik het logischer dat ze eerst proberen de kosten en het gewicht te drukken voordat ze er een dragrace monster van gaan maken.
mashell zegt
@dare2think: maakt Tesla eigenlijk wel snellere versies? Of gewoon versies met een dikkere accu die meer energie kunnen vasthouden voor een grotere actieradius en toevalig ook meer energie kunnen leveren waardoor ze sneller kunnen accerleren. Ik heb het idee dat het tweede eigenlijk een bijzaak is die de marketingafdeling goed uitkomt.
dare2think zegt
@mashell: Er is inderdaad een verband, in de elektrotechniek wordt dat schematisch weergegeven als de ‘interne weerstand’ van de batterij. Als die hoog is, dan wordt de batterij snel warm bij hoge stromen (veel stroom door een hoge weerstand = warmte), de uiteindelijke (piek!)stroom die uit de batterij komt is dan ook lager = trager accelereren, en de batterij is helemaal niet efficiënt want er wordt warmte gegenereerd. Een batterij met een lage interne weerstand (en daar is Tesla goed in!) kan een hoge piekstroom leveren = snel accelereren maar omdat die weerstand laag is, is de range ook hoog. Het enige nadeel van tóch snel willen accelereren is dat logischerwijs de aandrijfmotor groter moet zijn, en groter betekent meer stroomverliezen in de bedrading en er is iets meer massa die moet ronddraaien, wat ook voor wat verlies zorgt. Het zijn dus die verliezen die uiteindelijk ervoor zorgen dat een bepaalde elektromotor bij een bepaald gebruikersprofiel past.
lekbak zegt
@dare2think: en het zijn die verliezen, samen met de gestegen prijs, die ervoor zorgen dat zo supersnel kunnen accelereren helemaal niet wenselijk is.
Behalve marketing technisch dus. Mensen zijn gek op een nadeel wat als voordeel verkocht wordt.
macready zegt
@lekbak:
…en dat geldt evenzogoed voor een dikke V8 met ditto versterkte versnellingsbank, diff om het vermogen fatsoenlijk kwijt te kunnen, etc etc.
pramm zegt
@lekbak: Omdat het in een Tesla is, mag het niet. Als we het over een dikke audi, vette BMW (S, M of AMG versies) hebben, dan vinden we het allemaal maar wat mooi.
Dat elektrische auto’s het eenvoudig mogelijk maakt dat al deze auto’s worden gepasseerd (ik ben overigens erg benieuwd naar de nieuwe race klasse van Tesla), is een voldongen feit.
stfu zegt
@mashell: De P heeft een sterkere motor achter. Maar het gaat ook om de batterij of ie het aankan.
gregorius zegt
Weten we nou al officieel hoeveel KWh er in de ‘basis-35k-USD’ versie komt te liggen? Wordt het een 45?
amg65 zegt
@gregorius: Nee nog niet bekend.
fijnkonijn zegt
@gregorius: ik vermoed minimaal 60. De Chevy Bolt, met een vergelijkbare range, heeft ook een 60 pack.
gregorius zegt
@fijnkonijn: Tesla vermeldt zelf dat de Model3 een range zal hebben van 345km. De ModelS 60 heeft een range van 400km op hun website. En de 3 zal natuurlijk ook een paar kilo lichter worden. Vandaar dat ik op 45 uitkwam; wieweet wordt het 50.
pretpikk zegt
Ik denk dat Adidas eventjes goed moet kijken naar de nieuwe Suzuki Ignis…
kliko zegt
@pretpikk: Lol, inderdaad! Dat lijkt er tenminste ECHT op. Dit lijkt meer als dat Adidas wat wil meepikken van de publicteit van deze niet Tesla.
mercedesclk350 zegt
P100D is niet nodig want de Model 3 zal lichter worden, lijkt mij. Een 85 nogwat versie zal genoeg zijn denk ik.
stfu zegt
@mercedesclk350: 100 kWh past niet in de 3, is ie te groot voor volgens Elon op Twitter.
Dutchdriftking zegt
Mooie reclame voor Adidas zo toch?
Edge zegt
Het lijkt mij een slimme zet. Anders lijkt het verdacht veel alsof er straks SEX staat als je de modellen onder elkaar ziet. Leuk als je van onderbroekenlol houdt, maar in het relatief preutse Amerika waar nog geen fuck op tv gezegd mag worden is dat toch niet zo handig.
Wat Adidas betreft: Lachwekkend. Het logo lijkt er in de verste verte niet op en bestaat bovendien al als de E in het Tesla-logo. In mijn ogen maken ze dan ook geen inbreuk op het adidaslogo, maar gebruiken ze een onderdeel van hun eigen beeldmerk. Moet Tesla dan ook maar lullig gaan doen en de A uit het lettertype van adidas claimen? Ik las elders trouwens dat de logowijziging niks te maken had met de dreigende Adidas-zaak, maar al een week of twee eerder werd doorgevoerd.
fijnkonijn zegt
@edge: sterker nog. De Model Y is al in ontwikkeling en past in Tesla’s strategie om ” S E X Y” te spellen (de rekels).
Nu wordt dat dus “S 3 X Y” maar de Internet generatie snapt dat wel.
Jochempie zegt
@fijnkonijn: Subliminal messaging, I like it!
mashell zegt
@fijnkonijn: marketingtechnisch is dat toch een teken van zwakte. De dingen noemen naar dat wat ze missen. De Mercedes Sprinter is in werkelijkheid een grote trage bestelbus. De Mitsubishi Carisma had maar twee dingen die voor de wagen spraken, de succesvolle “poster voor het raam” actie en de naam.
fijnkonijn zegt
@mashell: Achtung! De Mitsubishi Carisma had Andre van Duin !
lekbak zegt
@fijnkonijn: en directe inspuiting!
fijnkonijn zegt
@mashell: “De Mercedes Sprinter is in werkelijkheid een grote trage bestelbus”
?? Vertel dat die bouwvakkers s’morgens om zes uur. Holy konijnevoer Batman, die zijn ech nie traaag hoor.
joligejoffer zegt
@fijnkonijn: S3XY Roadster dus :-p
amg65 zegt
Die vergelijking is werkelijk nog nooit in mij opgekomen, zoals bij de meeste mensen denk kk
E34M5Touring zegt
Ben vooral benieuwd naar de productie start. Of dat allemaal vlekkeloos gaat lopen en of de uitlevering op schema komt en blijft. Denk dat het een van de factoren is waarbij het potentieel mis kan gaan. Als levertijden enorm oplopen oid kan dat natuurlijk schadelijk zijn. Dit is toch een grotere stap van de Model S dan de Model X was. Wat dat betreft toch weer een heel nieuw proces.
stfu zegt
Het gaat niet om normale productie maar om de Model 3 te testen en te kijken of ie betrouwbaar genoeg is e.d. Beter lezen wat jullie bron schrijft ;)
macready zegt
Dikke kans dat een 85KW versie van de model 3 ongeveer net zo snel is als de P100D van de type S, vanwege het lagere gewicht van eerstgenoemde.
petrolicious zegt
Alle andere bronnen vermelden Juli als mogelijke productiestart. Van waar komt de mogelijke start in Februari dan?
stfu zegt
@petrolicious: https://electrek.co/2017/02/09/tesla-model-3-pre-production/
Pre-productiemodel dus. Om te testen.
Author zegt
Reuters: http://www.reuters.com/article/us-tesla-model-idUSKBN15N2W7
esprit84 zegt
sneu leven als je advocaat bent bij Adidas
mashell zegt
@esprit84: ach, je hebt altijd mensen die op hun strepen staan. Juist die die zoeken ze bij de juridische afdeling van Adidas.
B00G1E zegt
Tja: $35,000
Starting price before incentives (even opgezocht dit kan zo maar $7500 zijn!
Production begins mid 2017
Delivery estimate for new reservations is mid 2018 or later
vooral dat laatste lijkt me toch wel lastig hoor, je moet nu al reserveren om ergens mid 2018 die auto te krijgen,. Op zich heeft iedereen in de US of een lease of een finance dus je weet wel wanneer je je auto kunt vervangen maar goed is toch lang wachten..
stfu zegt
@b00g1e: Als je nu reserveert zit je denk ik eerder al diep in 2019 met een half miljoen reserveringen die er nu zijn.
lekbak zegt
@stfu: volgens de site van tesla verwachten ze nog 2018.
mrrallycross zegt
Ben erg benieuwd of we over een paar jaar echt allemaal zo een ding hebben