Met een nieuwe kwartaalwinst in de pocket blikt Elon Musk vooruit op onder andere de Model Y.
Het is Tesla opnieuw gelukt winst te boeken. Het vierde kwartaal van 2018 werd winstgevend afgesloten. Het is het tweede kwartaal op rij dat Tesla winst heeft gemaakt. De omzet steeg van 3,2 miljard dollar in hetzelfde kwartaal een jaar eerder naar een dikke 7,2 miljard dollar. Dit heeft voornamelijk te maken met de productie van de Model 3, die in rap tempo van de band rolt. De winst bedroeg 139 miljoen dollar.
Tesla produceert momenteel meer dan 5.000 exemplaren per week van de Model 3. Elon Musk wil dit aantal dit jaar opschroeven naar een stabiele 7.000 per week. Het gaat hier puur om de productie in Freemont, de productiecijfers van Shanghai zijn niet meegenomen in deze aantallen. Hoewel 2018 een interessant jaar was voor de Amerikaanse autofabrikant, staat er dit jaar ook weer veel te gebeuren.
Gigafactory China
Zo moet dit jaar de nieuwe Tesla-fabriek in Shanghai gaan draaien. De bouw van de fabriek is inmiddels gestart. Eind dit jaar hoopt Tesla een productielijn voor de Model 3 opererende te hebben in het Aziatische land. De auto’s die daar van de band gaan rollen zijn bestemd voor de Chinese markt. Tesla gaat op dit gebied straks veel kosten besparen. Overigens zal slechts een deel van de Model 3-productie voor de Chinese markt in China plaatsvinden. De Model 3 AWD en de Model 3 Performance zullen niet in China gebouwd worden en blijft Tesla leveren vanuit Fremont.
Model Y
Verder laat Musk weten dat voorbereidingen voor de Model Y in volle gang zijn. Eind 2020 moet de productie van dit nieuwe elektrische model starten. Vermoedelijk in de Verenigde Staten, aldus de ondernemer. Aangezien de auto zijn technische basis deelt met de Model 3 verwacht Musk geen problemen met de productiestart. De productie van de Model 3 kende in het begin veel tegenslagen. Ongeveer 75 procent van de onderdelen van de Model Y komen overeen met de Model 3.
Winst, winst, winst
De CEO wil van dit tweede winstkwartaal op rij geen nieuws, maar een gewoonte maken. Musk verwacht dat de komende kwartalen van dit jaar ook met winst afgesloten zullen worden. Inclusief Shanghai, mikt Tesla op een productie van 10.000 Model 3’s per week tegen het einde van 2019.
UPDATE 15-03-2019: het is officieel, dit is de Tesla Model Y!
dwfc zegt
Goed nieuws, het zal ook nodig zijn met de snel opkomende concurrentie.
acizane80 zegt
@dwfc: aangezien tesla een voorsprong heeft op vlak van productie en marketing voor elektrische auto’s hebben ze een pluspunt tegen9ver de klassieke merken. Ook de grote fanbase waar tesla niets verkeerd kan doen is groot beetje zoals apple met de iphone bij apple fanboys. Als ze deze strattegie kunnen volhouden, en de nodige aandacht op zich kunnen blijven richten zal het wel goed blijven. Zeker nu dag ze winst beginnen boeken zullen de aandeelhouders waar nodig ook de kranen open trekken. Het grootste risico momenteel is wat de concurrentie gaat doen, en hoe de potentiële klanten daarop gaan reageren. Op het gebied van elektrische auto’s hadden ze bijna een monopolie. En dat gaat nu veranderen, aangezien bijna elke concurrent met een model komt en helaas op sommige gebieden achter blijft op de tesla modellen. De concurrentie moet die jaren voorsprong van tesla nog inhalen, en werken daar hard aan. Kijk maar naar de samenwerkingen die tot stand komen voor gedeelde platformen, laadpunten en meer. Ik vraag mij dan ook af hoe de situatie voor tesla zal zijn over 5 a 10 jaar.
alassad zegt
Tesla heeft ook aangekondigd bij model s en x van de batterijtype aanduidingen af te stappen en ze in sync te brengen met model 3 benamingen. Daarnaast komt er een ‘nieuwe’ basis model s/x wat, zo ver ik begrepen heb, een softwarelimited versie zal zijn vd huidige 100kwh batterij.
oochiewally zegt
Goedemorgen,
Welkom bij Teslablog…;)
banaan7 zegt
@oochiewally: goedemorgen!
tttijn zegt
@oochiewally: elektroblog :))
evdw zegt
@oochiewally: Kijk maar uit, voor je het weet wordt je als een zeikerd weggezet als je zo’n grapje maakt.
vonklausenburg zegt
@oochiewally: Gos, ja! Want stel je voor dat er ineens gewoon nieuws is over één merk.
sanderp zegt
@oochiewally: Ohja, want als vag zijn kwartaalcijfers bekent maakt komt er geen bericht van?
goodvibrations zegt
Het zet de concurrentie strijd wel op scherp. Al ben ik benieuwd of Tesla voldoende rekening houdt met de opkomst van waterstof. Al is er natuurlijk al een Nederlandse Hesla ?. https://www.marketingfacts.nl/berichten/van-tesla-naar-hesla-waterstof-heeft-de-toekomst
hiostu zegt
@goodvibrations: Ik ben erg benieuwd, ik geloof namelijk nog steeds niet zo in waterstof. Er zijn gewoon teveel problemen nog met waterstof om dit op grote schaal in te zetten. Zeer benieuwd of ze die nog in de toekomst weg kunnen nemen. Daarnaast is waterstof nog steeds niet milieu vriendelijk op grote schaal te produceren. Dus het gaat voorlopig ook nog helemaal niet helpen met het terugdringen van CO2 in de totale keten.
RiKe zegt
@hiostu: maar elektrisch rijden is (als we kijken naar de hele keten) ook niet goed voor het milieu als we dat massaal gaan doen. We hebben daar nu als Nederland zijnde helemaal de infrastructuur voor het opladen, en de capaciteit niet voor. Bovendien komt lang niet al onze stroom van windmolens en zonnepanelen maar o.a. kolencentrales
hiostu zegt
@rike: Dat laatste klopt, maar dan hoef je alleen maar de bron nog aan te passen. Wanneer waterstof nooit fatsoenlijk te produceren is, dan zul je nooit het probleem oplossen.
Voor wat betreft de infrastructuur, daar heb je zeker wel een punt.
berlinetta zegt
@hiostu: Het probleem is niet alleen het opwekken van groene energie, maar ook het opslaan ervan. Het komt nu al geregeld voor dat windmolens stilstaan, omdat de opgewekte energie nergens meer kan worden opgeslagen. En het bouwen van extra zonnepanelen kan volgens mij ook niet meer zomaar.
hiostu zegt
@berlinetta: Er zijn natuurlijk meer vormen dan alleen wind en zonne-energie. Er wordt ook heel hard gewerkt aan de nieuwe generatie Kerncentrales (bv Thorium) en ook Kernfusie wordt nog steeds ontwikkeld. Dat zijn geen hele korte termijn oplossingen, maar ik zie zonne-energie en wind energie potentieel als tussen oplossing. Ze zijn nu nodig om CO2 uitstoot terug te dringen, maar hopelijk hebben we over 50 jaar een veel betrouwbaardere en veel krachtigere vorm van energiewinning. In de tussentijd moeten we zo veel mogelijk de CO2 uitstoot proberen te verminderen met de mogelijkheden die we nu hebben.
Ik verwacht overigens dat waterstof en electrische auto’s naast elkaar zullen ontwikkelen. Net als je nu diesel en benzine hebt. Dan komt er uiteindelijk keuze voor de consument en het bedrijfsleven om te kiezen wat de beste fit-for-purpose is. Electrisch voor mensen die weinig lange afstanden hoeven af te leggen en wonen in gebieden waar de electrische infrastructuur voldoende is. En waterstof voor de langere afstandsrijders of mensen die wonen op plekken waar de infrastructuur electrisch laden niet mogelijk maakt. Natuurlijk over gesimplificeerd in dit voorbeeld, er zijn ontzettend veel variabelen die de keuze gaan bepalen.
berlinetta zegt
@hiostu: Dat ben ik zeker met je eens. De techniek staat niet stil en de tijd gaat uitwijzen wat de beste oplossing is. Momenteel vind ik zowel elektriciteit als waterstof niet geschikt voor grootschalig gebruik, maar die problemen kunnen in de toekomst mogelijk worden weg genomen.
goodvibrations zegt
@hiostu: klopt helemaal. Op dit moment is het nog geen alternatief.. Maar als je vooruit denkt.. Flinke energie overschotten als het hard waait… Of de zon een paar dagen fel schijnt.. Daar moet je iets mee. Zo ver is het nog niet.. Maar dan is waterstof kansrijk. Ik wek met mijn zonnepanelen meer op dan ik verbruik. Als iedereen die dingen op zijn dak heeft dan hebben we in de zomer zo veel energie dat we over hebben..
5cilinder zegt
@goodvibrations: Er is geen opkomst van waterstof. En al helemaal geen opkonst om rekening mee te houden.
goodvibrations zegt
@5cilinder: zouden die merken er dan echt zo naast zitten denk je? Incl. De TU Delft. Die doen overigens ook nog leuke dingen ermee https://www.tudelft.nl/2018/tu-delft/delfts-studententeam-bewijst-waterstof-is-er-klaar-voor/
garp zegt
@goodvibrations: de volledige aandrijflijn van een waterstofauto is ongeveer net zo complex als een huidige verbrandingsmotor. Een elektromotor is veel eenvoudiger. Maar batterijen zijn duur. Ik ben heel benieuwd hoe de batterijprijs per kWh zich gaat ontwikkelen. Die zakte tot nu toe behoorlijk hard. En als dit door nieuwe technieken zo door gaat, kan een elektrische aandrijflijn wellicht echt gaan concurreren met een verbrandingsmotor met versnellingsbak (op welke brandstof dan ook). En dan voorzie ik echt problemen voor de doorbraak van waterstof auto’s. Want er ligt nul infrastructuur.
goodvibrations zegt
@garp: aandrijflijn is hetzelfde als bij elektrische auto’s… Het gaat hier om de accu VS tank + brandstof cel
garp zegt
@goodvibrations: yup. Brainfart van de eeuw. Dus disregard.
5cilinder zegt
@goodvibrations: Zowel de TU als de klassieke merken onderhouden sterke (financiële) banden met oliemaatschappijen. Het is natuurlijk erg lucratief om mensen V-power waterstof te gaan verkopen en dat zou de grootste zorgen over de toekomstbestendigheid van deze organisaties deels weg kunnen nemen. Of waterstof efficiënt en voor de particulier praktisch is is verder niet van belang voor deze organisaties.
porsche928 zegt
@goodvibrations: waterstof is leuk voor een nichemarkt, bussen, vrachtwagens treinen etc. Voor auto’s is het een gelopen race.
goodvibrations zegt
@porsche928: voor treinen lijkt me onzin.. Die bovenleiding werkt aardig.. Denk met name toch voor auto’s. De ontwikkeling is relatief jong. Dus nog wel ruimte voor verbetering… Denk dat het zonder inhoudelijke kennis aardig koffiedik kijken is. (mijn kennis is ook beperkt). Maar Toyota & Hyundai hebben aangetoond een goede vooruitziende blik te hebben. Bovendien ontwikkeling gaat niet lineair..
erwh zegt
@goodvibrations: laat je niet teveel inpakken door het marketinggeneuzel van de oliemaatschappijen rond waterstof (de grootste producenten ervan).
Waterstof is een dure manier om een elektrische auto onbetrouwbaar (complex!), extra milieuvervuilend (voor brandstofcellen zijn zware en zeldzame metalen nodig) en inefficiënt te maken.
goodvibrations zegt
@erwh: ben zelf een een beta, dus heb aversie tegen marketing geneuzel.. Maar ook simpele complot theorieën..
Check eventueel deze site..
Maargoed toekomst zal.het uitwijzen.. Wel interessant om je gewoon eens in te verdiepen. https://www.deingenieur.nl/artikel/waterstofauto-wint-het-van-elektrische-auto
eelco74 zegt
139 miljoen winst afgezet tov de omzet geen rendement om trots op te zijn. Bovendien is tesla dan nog tientallen jaren bezig om de verliezen van de afgelopen 10 jaar goed te maken.
flutterby zegt
@eelco74: Kijk voor de grap is naar de cijfers van Amazon. Het verlies wordt betaalt uit hogere waarde van het aandeel.
Godefridus zegt
@eelco74: Een groeibedrijf hoef je niet op de winstcijfers af te rekenen. Ze investeren nog steeds enorm veel in extra fabrieken, nieuwe modellen en extra productiecapaciteit buiten de R&D die ze doen. Dan zou het heel raar zijn als ze nu al een EBITDA winst van >5% halen, de operationele marge voor een Model 3 is rond de 20% geweest afgelopen kwartaal.
https://www.teslarati.com/tesla-tsla-q4-2018-earnings-profit/
garp zegt
@Godefridus: inderdaad. Stel dat de bruto prijs waarop ze die marge maken $50k is (de el cheapo versie wordt nog steeds niet gebouwd). En laten we even conservatief zijn en die marge op 15% stellen. Dan is de marge per model 3 dus $7,5k. Op dit moment dus 5000 x 7,5k is een $37.500.000 per week. Dat klinkt mij gezond in de oren. En als het dan inderdaad zou lukken om naar 10000 units per week te gaan, beter. Dan kunnen de R&D kosten over veel meer units verspreid worden. En dan kan de prijs wellicht ietsje omlaag om wegvallende koopsubsidies op te vangen.
Dutchdriftking zegt
Dat is een winstmarge van amper 2 procent….. Is dat eigenlijk niet een beetje weinig? Moet je voorstellen dat je iedere maand €7.200,- verdiend, en maar €139,- over houdt voor je spaarrekening…..
hiostu zegt
@dutchdriftking: Ga vanuit dat ze natuurlijk erg veel geld investeren. Stel jij houdt 139 over voor je spaarrekening, omdat je een studie doet aan Harvard. Waardoor je salaris over 2 jaar 20.000 euro per maand is, dan is het ineens niet zo heel erg. Dat is natuurlijk ook wat Tesla doet op dit moment. Veel geld weer investeren in uitbreiding van capaciteit, nieuwe modellen, etc. Ook zullen ze misschien wel wat investeerders terugbetalen. Die 139 miljoen is mooi voor extra buffer, maar bij dit soort bedrijven gaat het toch om snelle groei. Doen ze dit niet, dan zullen ze niet blijven bestaan of ze worden simpelweg opgeslokt door 1 van de andere grote partijen.
ghost zegt
@hiostu: echt niet, Elon smoked alleen maar wiet van de winst!
Dutchdriftking zegt
@hiostu: Welk gedeelte van de omzet als investeringsbudget gezien wordt, en welke als winst zien we natuurlijk niet. Maar de marge blijft nog vrij dun.
bmohnee zegt
@dutchdriftking: je kan wel vinden wat ongeveer de bruto winst per unit is, die is beter dan 2%
unknown234 zegt
@hiostu: Moet je het wel halen/verkopen en daar heb je geen garantie op. Dat vertrouwen in tesla is ongekend imo…
bmohnee zegt
@dutchdriftking: dat is relatief. Als jij het geld investeert in een piloten opleiding of je gezondheid ipv het op te snuiven elke maand kan het de beperkte “winstmarge” op termijn waard zijn.
fanboy zegt
@dutchdriftking: Dat soort cijfers (ok, verhoudingen) ken ik wel van de tijd dat we in ons huurappartementje zaten, en we ons nieuwbouwhuis aan het afmaken waren. Een vergelijking die ook op gaat voor Tesla.
frankvr zegt
@fanboy: nu heb je een droomhuis en een Tesla ?
fanboy zegt
@frankvr: Nope, geen Tesla.
mick09 zegt
@dutchdriftking: In de basis heb je gelijk, de winst is weinig afgezet tegen de omzet. Zoals @Hiostu zegt wordt er nog flink geïnvesteerd. Maar wat niet in het artikel staat is dat Tesla zijn cash positie verbeterde met $1,5 miljard. Dan lijken dingen toch een stuk rooskleuriger.
Cash is king, profit is an opinion
unknown234 zegt
@mick09: Deze reactie is de enige die er toe doet voor wat betreft de cijfers.
advandermeer zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
vinox zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
allesmetturbo zegt
Toch wel mooi dat elon dit heeft geflikt met zijn zoveelste bedrijf
jaap_veldman zegt
Ze gaan voor S 3 X Y (sexy)
2wheeler zegt
@jaap_veldman: ook goedemorgen
crepito zegt
Concurrentie komt eraan!! Bijna failliet!!
basjaski zegt
Mensen die een beetje cijfers kunnen lezen zien welke truukjes ze gebruikt hebben (wederom) om nog net aan een profit te boeken.
NA alle vragen op de earnings call werd snel gezegt dat de CFO oprot en daarna opgehangen. Duurt niet lang meer.
crepito zegt
@basjaski: Welke trucjes volgens jou?
cloverleaf zegt
Prima toch. Niet verwacht na alle debakels van vorig jaar.
Elektrisch heeft de toekomst. Maar in mijn ogen heeft waterstof dat ook. Tenzij er ineens super accu’s worden uitgevonden die je vol kan laden in 5 minuten waarna je 1000km kan rijden.
In Duitsland wordt veel ingezet op waterstof en er doen een aantal serieuze partijen mee.
autospotterkerkrade zegt
Als we over elk autobedrijf dat winst maakt een artikel schrijven…. waarom is dat bij tesla big news?, ohja omdat tesla tot nu toe aleen maar verlies heeft gemaakt.
sebastiaanmeijer zegt
Dan heeft hij zijn S-3-X-Y rij af, wat komt daarna? Model FU?