Voor het zevende kwartaal op rij noteert Tesla winst, mede dankzij nevenactiviteiten zoals de handel in Bitcoin en credits
Het maakt niet uit hoe je het doet, als je maar winst maakt. Wellicht is dat het motto van Elon Musk hoe hij winst weet te realiseren met zijn autobedrijf Tesla. De Amerikaanse autofabrikant scoorde het eerste kwartaal van 2021 zelfs beter dan analisten in Wall Street voor ogen hadden.
De cijfers zijn behoorlijk indrukwekkend. 438 miljoen dollar winst en een omzet van 10,4 miljard dollar. De verwachtingen waren al hooggespannen toen Tesla meldde dat ze maar liefst 184.800 auto’s wisten af te leveren in het eerste kwartaal van dit jaar. Maar het zijn niet alleen de auto’s waar Tesla succes mee heeft.
Tesla verkoopt Bitcoin en credits
Bij Jalopnik merken ze scherp op dat Tesla vooral winst heeft weten te maken met nevenactiviteiten, zoals het handelen in Bitcoin. Eerder dit jaar werd bekend dat het automerk voor 1,5 miljard dollar aan Bitcoin heeft aangeschaft. Bovendien ontvangt het merk BTC wanneer klanten online afrekenen met deze cryptomunt. Tesla was niet van plan dit tot in den eeuwigheid te HODL-en. Het is een strategische instrument om extra geld te verdienen. In Q1 2021 heeft Tesla 101 miljoen dollar weten te verdienen aan de handel in Bitcoin.
Daarnaast werd er nog eens 518 miljoen dollar verdiend aan het verkopen van credits. Autofabrikanten krijgen credits als ze elektrische auto’s bouwen. Wie aan het einde van het jaar niet voldoende credits heeft, kan een CO2-boete verwachten. Het gekke aan dit systeem is dat credits ook verkocht kunnen worden. Aangezien Tesla alleen maar EV’s bouwt hebben ze die credits helemaal niet nodig. Ze worden verkocht aan autofabrikanten en levert zo een belangrijke bijdrage aan de kwartaalwinst van het merk.
Kortom Bitcoin, credits en oh ja, Tesla verkoopt ook nog auto’s met de Verenigde Staten en China als belangrijkste markten. Zonder de nevenactiviteiten had het automerk vermoedelijk geen winst maar verlies gemaakt.
aschja zegt
Tesla is natuurlijk ook veel meer dan een autobouwer. Dus is ook niet heel raar.
sportabgasanlage zegt
Wist je dat het bestverkochte VW-product een curryworst is?
SpeedGeek zegt
Waarom nu al verkopen? Bitcoin is volgens mij nog aan het terug krabbelen na de mooie dip en staat momenteel nog acht duizend euro onder wat het eerder deze maand had behaald.
Gaat Musk nu alles in Dogecoin duwen?
edward330d zegt
@SpeedGeek: als Musk 200 miljoen verlies had laten optekenen dan waren de aandelen Tesla waarschijnlijk meer gezakt in waarde dan dat de bitcoin meer in waarde was gestegen. Kortom gewoon slim bekeken.
b00st zegt
a) ze hebben voor 1.5B gekocht aan gemiddeld 30k per stuk. Ergens eind Q1 hebben ze verkocht, realistisch dat dit rond de 60k per stuk was, die 1.5B was dus al verdubbeld, daarvan hebben ze 272M verkocht, of nog geen 10%.
b) ze krijgen nu ook bitcoin binnen door verkoop van auto’s in de US, hoeveel dat is heb ik nog niet opgevangen, maar niet onlogisch dat ze daar minstens een deel van willen omzetten in fiat (har har).
Als je trouwens weet dat je 518M gaat verdienen aan emissie credits, dan kan je ook maximaal inzetten op investeren. Ze hoeven dus zonder die crypto + credits geen winst te maken. Waarschijnlijk hadden ze minder geïnvesteerd als die 2 opbrengsten er niet waren.
flutterby zegt
@SpeedGeek: Ze wilde graag in de praktijk bevestigd zien hoe snel ze de Bitcoins weer konden omzetten naar geld wat overal geaccepteerd wordt.
Naast de credits en winst uit crypto hebben ze trouwens ook 300 miljoen gereserveerd voor het aandelenpakket van Musk. Feitelijk betalen de andere producenten die niet genoeg EVs kunnen maken om aan de wetgeving te voor het “salaris” van de CEO.
SpeedGeek zegt
Ah merci dus het was meer een voorbeeld toepassing. Bitcoin blijft gewoon rustig door stijgen zie ik dus begreep het al niet waarom Musk nu dan zou verkopen. Hieronder stelt iemand dat Musk nog Bitcoin heeft en hebben bijgekocht dus het kan ook aan het artikel liggen.
flutterby zegt
@SpeedGeek: ik denk niet dat Musk persoonlijk in crypto zit. Al zijn vermogen zit in zijn bedrijven, letterlijk alles.
fransananas zegt
Ze hebben hun gekochte bitcoin wel gehodlt. Ze hebben nieuw verworven btc verkocht. Ook om te laten zien dat het een actief deel kan zijn van hun cashflow
dwfc zegt
Moraal van het verhaal, wederom geen winst met de verkoop van auto’s.
De verkoopaantallen bevestigen, wanneer de winst !
Ik heb een vermoeden dat hij heel wat adepten met de Bitcoins een neus heeft gezet.
b00st zegt
Moraal van het verhaal, zoveel mogelijk investeren, om zo snel mogelijk te groeien en de concurrentie een stap voor te blijven. Veel belangrijker dan winst in dit stadium. Groei groei groei.
mashell zegt
@b00st: typische startup strategie: niet winst maar groei is belangrijk. Alleen, is Tesla eigenlijk nog wel een startup, met meerdere fabrieken, duizenden auto’s per kwartaal? Ze zijn al zo’n 10 jaar serieus bezig. Maar met de huidige beurswaarde is de gebruikelijke exit strategie, je laten overnemen, voor startups onmogelijk. Pikken de investeerders het nog dat ze geen rendement zien? Is de stap in bitcoin een teken dat ze lastiger kapitaal kunnen verwerven op de vrije markt? Tesla zit in een lastige positie. Als de investeerders gaan morren of er komen rechtszaken over kwaliteit of veiligheid dan kan die beurswaarde snel afnemen. Dan kan zomaar een oliemaatschappij de boedel opkopen vanwege het supercharger netwerk.
mpgc zegt
Tesla heeft nog een jaar of 2 om winst te gaan maken met het maken van auto’s. Het verkopen van credits zal ook minder lucratief worden naar mate andere fabrikanten ook meer elektrische auto’s bouwen. Handel in bitcoins is speculeren. Daar kun je veel geld mee verdienen maar ook heel fors me verliezen.
flutterby zegt
@mpgc: Naast Tesla maakt enkel Porsche winst met hun EV programma. Misschien de Koreanen ook maar dat niet duidelijk. Zo lang een fabrikant geen EV credits verkoopt zijn ze intern nodig om aan de wetgeving te voldoen.
camber24 zegt
@flutterby: dat klopt. Maar die behoefte zal meer en meer afnemen, omdat de gevestigde orde zelf aan de EV gaat. Ipv co2 compensatie in te kopen via credits, verkopen ze een ID3/e-niro. Haalt het bestaansrecht van Tesla onderuit.
flutterby zegt
@camber24: Volkswagen heeft het anders afgelopen jaar nog niet gehaald en FCA is helemaal kansloos. Als de credits vervallen dan zal Tesla toch Elon Musk wat minder royaal gaan belonen (huidige package zit nog +/- 750 miljoen in) of toch wat minder hard groeien. Met de cijfers van afgelopen kwartaal heb ik er alle vertrouwen in dat ze het op orde krijgen. Zelfs zonder de S en X namen de marges procentueel toe en de nieuwe S en X zijn voordeliger om te maken maar worden voor een hogere prijs verkocht.
camber24 zegt
Een bedrijf wat verlies maakt met haar corebusiness (al jaren op rij), maar wel met haar nevenactiviteiten. Er is iets gruwelijk mis daar, zeker qua waardering van het bedrijf. Absurde marketcap. Wordt tijd dat de grote correctie daar eens gaat komen.
misterBo zegt
Dus in principe lopen ze nog steeds financieel achteruit op het bouwen vd auto’s. Het verdienen zit in andere zaken…..interessant verdienmodel