Goede snuif stroom, eerste graties, daarna ontzettend veel Euro per gram kWh.
Het is evident dat ze bij Tesla dezer dagen flink bezig zijn met de bottom line. In de afgelopen week werd duidelijk dat Tesla nu écht gaat stoppen met het omstreden referral program, waarmee mensen gratis goodies konden krijgen als ze hun vrienden een Tesla aansmeerden. Daar bovenop volgde het bericht dat het bedrijf het werknemersbestand gaat bewerken met de bekende kaasschaaf.
Aan deze twee zaken kan nu nog een extra maatregel om meer geld in het laatje te brengen toegevoegd worden, want Tesla verhoogt mondiaal de tarieven voor stroom bij hun Supercharging Stations aanzienlijk. Elon hanteert hierbij de beproefde techniek van de drugsdealer. In eerste instantie konden Tesla-klanten namelijk gratis gebruik maken van de Supercharging Stations, maar in de loop der jaren is de gratis juice steeds verder opgedroogd. Nu de klanten verslaafd zijn, is het stadium bereikt waarop Tesla je ook dik gaat laten betalen voor je volgende fix, al claimt het bedrijf nog steeds dat het verkopen van stroom voor hen nog altijd geen profit center hoeft te worden:
We’re adjusting Supercharging pricing to better reflect differences in local electricity costs and site usage. As our fleet grows, we continue to open new Supercharger locations weekly so more drivers can travel long distances at a fraction of the cost of gasoline and with zero emissions. As has always been the case, Supercharging is not meant to be a profit center for Tesla.
Leuke woorden, maar Electrek nam de proef op de som en kwam erachter dat de kosten per kWh over de keper genomen met zo’n 33 procent zijn gestegen. In New York betaalt men nu $0.32 per kWh in plaats van $0.24, in Californië $0.32-0.36 in plaats van $0.26 en in Noorwegen 1,86 Noorse Kronen in plaats van 1,40 Norsk Kroner per kWh. In het geval van Cali is dat bedrag per kWh groter dan wat enkele andere juice-aanbieders (met winstoogmerk) vragen voor een kWh.
Om in te schatten of we deze moves van Tesla moeten inschatten als een sterk staaltje kapitalisme of als de gekke sprongen van een kat in het nauw hebben we even naar de beurskoers gekeken. Meestal staan (korte termijn) beleggers te springen van vreugde bij de gedachte dat andere stakeholders uitgeknepen worden ten faveure van de winst, maar bij Tesla was dat afgelopen week niet het geval. De koers tuimelde van bijna 350 Dollar naar beneden en vond steun net boven de grens van de 300 Dollar. Maak daarvan wat je zelf wilt…
UPDATE 1: inmiddels is duidelijk geworden dat de prijzen van Superchargen in Nederland ook gaan stijgen. Met liefst 40 procent, zo blijkt. Dit betekent dat het bijvullen van het elektrosap voortaan geen 20 cent per kWh meer kost, maar 28 cent. In België stijgt de prijs van 23 cent naar 32 cent.
UPDATE 2: nee, toch niet. Vanwege alle kritiek wordt de prijs geen 28 cent, maar 25 cent. Meer info in dit artikel!
galverink zegt
Stroom is nu eenmaal niet gratis. En hoe meer superchargers je neerzet, hoe minder gebruikers geneigd zijn om thuis te laden.
flutterby zegt
@galverink: Grotendeels van de bevolking parkeert publiek en als je daar wilt laden betaal je al snel 32-35 ct/kWh. Dan blijft de Supercharger nog steeds goedkoper.
Zelf vind ik het véél belangrijker dat ik kan laden wanneer ik het nodig heb, al kost het 50 ct/kWh (circa 10ct/km). Met een realistisch bereik van 400 km geld het eigenlijk alleen voor tripjes buiten de landsgrenzen waar je al blij moet zijn dat je (50+ KW) kan laden.
mikje90 zegt
50 uuro 100 uuro, ik vind heeeelemal mooi.
olivier420 zegt
@mikje90: Blikje in de waater
sanderp zegt
@mikje90: leven is, you know, money money money, ik vind dure dingen
balboni zegt
Stervensduur? In NL rond €20 voor volle batterij aan een Supercharger voor een 100D model. Voor 450 km realistische range. Dat veel goedkoper dan benzine/diesel kosten per kilometer range.
cloverleaf zegt
@balboni: dus niet in landen als de usa of luxemburg etc
stephane8200 zegt
@cloverleaf: nee, daar kost benzine €0,526 per liter. Ander verhaal.
duittenb zegt
@stephane8200: in Amerika rijden ze waarschijnlijk maar 4-5 kilometer per liter ?
stephane8200 zegt
@duittenb: Toyota Camry is wel zuiniger.
focusrs1 zegt
@duittenb: Ik kom ook niet veel verder als 7-8km per liter. Verbruik ligt 99/100x puur aan de rechtervoet.
snowbird zegt
@duittenb: onzin opmerking, 4-5 km per liter. Ik woon in Canada en “oude verhaaltjes van je opa” gaan niet meer op. Zelfs nieuwe pick-ups hebben een heel redelijk verbruik.
slowland zegt
@snowbird: Nou…… Bij mijn Truck (GMC Sierra, 2018) houdt het bij 1 op 7 toch echt wel op…. Zeker nu in de winter met sneeuw
duittenb zegt
@snowbird: zag je m’n ? niet? ?
superfunky zegt
@balboni: onzin. Thuis laden kost je € €0,25 cent per km, Fastned snelladen € 0,35-€ 0,59. Kijkend naar tarieven bij openbare laadpalen, zul je in een mix van thuis/openbaar/snel op zo’n € 0,35 uitkomen, dus een volle accu kost je € 35,00.
Normale rijstijl (dus niet met 80 op de rechterbaan sukkelen), levert 3-3,5 km per kwh, dus je range is 300-350km max, dus je kosten per km zijn € 0,10 – € 0,12.
Mijn M550D draait (incl mijn zware rechter voet) 1:11, tegen een dieselprijs van € 1,30 per liter is dat € 0,12 per km. De diesel van mijn vrouw loopt net geen 1:20, da’s € 0,07 per km.
Kortom, mooie verhalen allemaal, maar zullen we gewoon realistisch naar de feiten kjken?
superfunky zegt
@superfunky: € 0,25 per kwh, geen km uiteraard.
Paul58 zegt
@superfunky: ‘ Kortom, mooie verhalen allemaal, maar zullen we gewoon realistisch naar de feiten kjken? ‘
Als jij dan ook je huiswerk doet en met feiten komt:) Snelladen kost voor een Tesla 20 cent per kw (inclusief btw). Ergens anders dan een supercharger zul je niet gaan snelladen met een Tesla (minder dekking,langzamer en duurder). Je ziet daarom ook nooit een Tesla laden bij die fastnet punten langs de snelweg.
Het verschil is denk ik wel kleiner in vergelijking met jouw m550d dan vaak wordt geclaimd. Wel een hele gave bak trouwens en netjes dat deze nog zo zuinig rijdt icm met prestaties. En stel dat de dieselkosten goedkoper zijn dan de stroomkosten wordt dan wel lang en breed ingehaald door de wegenbelasting kosten;)
superfunky zegt
@kevin1989: no worries, woon in Zwitserland. Wegenbelasting is minder dan € 400 voor een M550d. Da’s trouwens per jaar :)
laptom zegt
@kevin1989: En 100kw accu pakket haalt maar 85kw maximaal geladen. Hij is nooit leeg en nooit vol.
fanboy zegt
@superfunky: thuisladen is 20 cent per kwh a 200wh per kilometer is 4 cent per kilometer. Nog steeds goedkoper dan die afgeknepen diesel van je vrouw en dit is een vrij grote wagen
V8Vantage zegt
@fanboy: Naast interpunctie vergeet je vaste leveringskosten en netbeheerderskosten mee te rekenen. Bovendien is 20cent per kwh een ‘oude’ prijs. Nieuwe contracten zitten op 22 cent of meer. Dus de genoemde 25 cent per kwh is redelijk realistisch te noemen. Uiteraard is dit zonder eigen opwek. In dat geval zou je de afschrijving en het onderhoud van je apparatuur moeten terugrekenen naar een kWh prijs.
Daarnaast is 400 km volgens diverse sites realistisch met een P100D (wie kan zich, realistisch gezien nu echt inhouden met zoveel power? ) dus is 0,25 kWh per km beter om mee te rekenen. En daarmee zit je eerder op 7,25 cent per km…. Had je niet zien aankomen he ;-)
Maar maak je geen zorgen, elektriciteit wordt snel duurder. Daarnaast moeten we nog even door de kinderschoenen fase heen van de elektrische-aandrijving. Uiteindelijk gaat het om de drager van energie welke gaat bepalen waar het meeste aan verdiend gaat worden.
crepito zegt
@vantagev8: Onzin. 200wh/km is makkelijk te behalen op de snelweg (wanneer je juist Supercharged voor lange ritten). Een Model 3 doet al gauw 160wh/km. Dus 5km per kWh en 6+km voor Model 3.
V8Vantage zegt
@crepito: heb je theorie of praktijk cijfertjes gebruikt voor je met het woord onzin ging smijten?
crepito zegt
@vantagev8: Ik heb al 140.000 km in een Tesla Model S gereden.. dus ja meer praktijk wordt het niet denk ik? En lees mee in owners group. Kijk ook eens een youtube kanaal. Bijvoorbeeld Bjorn Nyland. Mocht jij het geen onzin vinden. Maar dit is voor Tesla model S en 3. Een i-Pace of een performance versie met 21inch die zit te planken… nee dan niet nee.
V8Vantage zegt
@crepito: kleine moeite toch om dat erbij te zetten? Daarbij is de discussie dat je voor een paar tientjes 350-450km berijk hebt. Niet veel anders dan met andere energie dragers. Laat er geen misverstand over verstaan. Tesla heeft enorm veel bewustwording gecreëerd. Wat echt heel goed en heel knap is. Nu die bewustwording bij nog meer mensen wereldwijd krijgen.
balboni zegt
@superfunky: mijn verbruik is toch echt gemiddeld 200 wh/km (MS 100D) resulterend in 450-500 km range. Kosten voor Superchargen zijn het lokaal geldende kilowattuurtarief, 20-25 cent. Ik houd me graag bij de feiten.
superfunky zegt
@balboni: dus zou je de ogen niet moeten sluiten voor het gegeven dat rekenen met 0,25 per kwh niet reëel is omdat je dan de door de Tesla aandeelhouder gesubsidieerde supercharger vergelijkt met de prijs aan “de pomp”. Als je een beetje onderzoek doet, dan is duidelijk dat de prijs voor het laden aan het netwerk naar minimaal 0,35 zal gaan en dat voor snelladen een premium zal gelden.
pramm zegt
@superfunky: nee hoor, een supercharger is een grootverbruiker. Dus het tarief voor elektriciteit bedraagt daar ongeveer 10 CT. 11 CT inclusief netwerk kosten
superfunky zegt
@balboni: ja, ik zie je vaak rijden op de rechterbaan met een fluwelen voetje :) :). Ik vind het knap, ik heb veel vrienden met Tesla’s, niemand haalt dergelijke waardes. Tot een half jaar geleden had ik een V60 PiH en een XC90 PiH (wat een drama, iedere 300 km tanken! :( ), alleen met een fluwelen voetje kom je tot 4 km per kwh. Gewoon doorrijden zonder al die fratsen als uitrollen, langzaam remmen en beheerst accelereren en 130km/h kom je never tot dit soort waardes die jij haalt.
Maar goed, ik vind het allemaal prima. Jij wordt er gelukkig van, ik niet. Heb het 5 jaar lang geprobeerd, het is onzin en ik ben terug naar pure diesel. Een euro6 AdBlue van de nieuwste generatie is bizar schoon, dus ik heb geen last van milieu stress, 700km op een tank is relaxed en 200+ cruisen op de wekelijkse rit CH-NL-CH is een heerlijkheid, dus zolang het nog kan, geniet ik ervan.
pramm zegt
@superfunky: kan het toch ook bevestigen. In de winterperiode ligt het wel wat hoger dan in de zomer. Met een snelheid van ca 10 km boven max zit ik in de winter rond de 230, in de zomer rond de 180. En dat met een oudere p versie die een stuk minder zuinig is dan de nieuwere.
RuVi zegt
@superfunky: 28kwh per 100 is wel erg veel. Als je een beetje normaal doet haal je een waarde onderin de 20, en dan hoef je echt niet te sukkelen.
crepito zegt
@superfunky: 3-3,5km voor een kWh is zwaar overdreven. 5km is veel realistischer. Met ‘80km sukkelen’ is 6km realistisch. Op die snelheid verbruikt een Model 3 slechts 135wh/km. Dat is al 7,5km. Tevens is stroom thuis meestal nog 20 cent (of zonnepanelen). Superchargen is hooguit 10% van het totaal. Fastned en openbare laadplekken veel minder met een Tesla. Kortom, je tilt je hele ‘feiten’ flink de verkeerde kant op.
superfunky zegt
@crepito: echt? Ga je nou met droge ogen beweren dat een Model 3 met 80kwh accu 600km range bij 80 km/h haalt? In de dromen van de Musk misschien, maar verder nergens en in de echt wereld maximaal de helft.
Maar goed, zo relevant is dat niet. Deze hele discussie begon omdat iemand roept dat het zo lekker goedkoop is dat hij voor € 20, 450km ver komt. Ik stel dat de €20 en de 450km niet kloppen en dat is aantoonbaar juist.
€30 en 350km is veel meer in de richting en ik stel tevens dat ik voor €30 in m’n M550D ook 350km range heb en ik geloof niet dat er hier iemand gaat beweren dat hij liever in een Tesla dan in een M550D die 350km maakt, is het wel? ;) En tenslotte zeg ik dat mijn vrouw in haar “normale” diesel op voor die €30 bijna 450km range haalt, dus waar dat gejuich over dat EV rijden zo lekker voordelig is vandaan komt, ontgaat mij volledig.
Nog een plusje voor de diesels, daar gaat 2x €30 in, dus je hoeft gelukkig niet iedere 300-350km een tijd aan zo’n snoer te bengelen, dat komt je gemoed ook ten goede kan ik melden na 2 jaar XC90 PiH met maximale range van 350-400 km. Wat een drama!
crepito zegt
@superfunky: Dan geloof je het niet. Kijk maar het recente filmpje van Bjorn Nyland, op 92km/h een range van 560km. Dus ja 80 achter een vrachtwagen is 600km mogelijk. Maar FYI, 80kWh is niet de usuable capacity. Dat is lager. Maar goed, geloof lekker in je eigen cijfers terwijl je geen ervaring hebt met een Tesla. Groet – al 140.000 kilometers praktijkervaring in een Model S. Met rustig rijgedrag klopt 20eur en 450km wél. Superchargen is duurder dan thuisladen (niet meer dan logisch, de aansluiting is veel duurder).
kempenaer zegt
@crepito:
Klopt niet. Als je normaal met een tesla rijdt ipv meezeilend op de rechter baan dan haal je die kilometers bij lange na niet.
Verder eens met superfunky, een M550d is op alle vlakken superieur aan een tesla.
Teslafielen zijn wensdenkers. Ben eigenlijk nog nauwelijks een realistische teslarijder tegengekomen. Het lijkt wel een commune.
crepito zegt
@superfunky: Jij beweert dat het onzin is, maar alle Tesla eigenaar hier reageren dat het toch echt mogelijk is. Wie heeft er dan gelijk?
pramm zegt
@crepito: dat noemt men dan gemakshalve fanboy gedrag. Dan hoef je niet te discussiëren.
mopar zegt
@superfunky: Hier is iemand die liever in een Tesla zit dan in een 550D
mcshine zegt
@mopar: Hier nog één..
dutchneon zegt
@mcshine: en hier nog een, mijn model-s kostte me 36000 euro en geen mrb. De bmw kost meer en dan word ik voor kleine 3k aangeslagen. Vervolgens 1:12 rijden…. moet je wel erg groot bmw aanhanger zijn ?
elemento zegt
@superfunky: wha nu koud is het 1 op 10.idd de mijne m550d. Super auto
mikespek zegt
@balboni: vergelijk het nu eens met lpg, een normale lpg auto zal dus goedkoper zijn per kilometer rangen, en vult sneller als de supercharge ?
emping zegt
@mikespek: sneller dan he
volvaudi zegt
Simpele marketing strategie uit het boekje. “Market penetration” je verleidt mensen met gratis stroom en nu is de adoptie zo hoog dat ze zich dit kunnen veroorloven. $0,32 komt overeen met €0,28 dus in theorie een volle “tank” voor minder dan €30, veel minder dan met een vergelijkbare benzine auto. Dus niks te klagen lijkt me:)
fernie zegt
@volvaudi: Dat is een wel erg simpele redenatie omdat je initiële investering veel hoger is.
volvaudi zegt
@fernie: zakelijk misschien met subsidies meegerekend. Een vergelijkbare E klasse of 5 serie vereist geen veel hogere investering
fernie zegt
@volvaudi: een tesla kost hier toch wel bijna 2x zoveel als een nieuwe 5, e of a6 dus scheelt aanzienlijk als de variabele kosten ineens omhoog gaan. Natuurlijk laden veel mensen thuis op maar niet iedereen heeft die luxe. Zou zelf dan ook nooit een tesla kopen ok goedkoper te rijden .
fernie zegt
@volvaudi: Een tesla 75 kost hier omgerekend 80k EUR, een E220 diesel 45k EUR. Zelfs een E53AMG is slecht 70k in euro’s hier… oftewel laat die tesla maar zitten :)!
volvaudi zegt
@fernie: Ik vermoed dat jij uit België komt? In Nederland zijn de prijzen een stuk hoger. Daarnaast moet je flink plussen om de uitrusting op gelijk niveau te brengen.
dwfc zegt
@volvaudi: juiste berekening voor onze markten, maar deze berekening geld niet voor de States ….mijn buur heeft een P 85 en laad elek avond thuis op, nog steeds het goedkoopst
volvaudi zegt
@dwfc: Wij hebben toch ook niets aan een berekening voor de States. Feit is dat Tesla zich een goeie positie heeft toegeëigend en ze het niet meer hoeven te hebben van gratis stroom om mensen te overtuigen. Mensen willen zo’n ding voor hun imago, voor het milieu of voor hun portemonnee (subsidies).
kempenaer zegt
@volvaudi:
Voor de subsidies en de fiscale bevoordeling. De rest lijkt me onzin.
deuxani zegt
@volvaudi: En wat is de range van die volle tank? Ongeveer 300km waarschijnlijk. Dus je zal het bedrag al gauw keer 2 of 3 moeten doen om het te vergelijken met een benzine of diesel auto.
cloverleaf zegt
Hoeveel km rijd je voor één ekkie?
Jochempie zegt
De vraag is gewoon wat het je per kilometer kost in vergelijking met een auto met verbrandingsmotor.
henk_he zegt
@Jochempie: je vergeet een aantal kosten: verschil in aanschaf, motorrijtuigenbelasting, verzekering, onderhoud en afschrijving.
Jochempie zegt
@henk_he: Oh? Zitten die niet in mijn kilometerkostprijs?
terazino zegt
Vrienden die je een Tesla proberen aan te smeren zijn geen vrienden.
flutterby zegt
@terazino: vanaf volgend maand wel.
kempenaer zegt
@terazino:
LOL!
Rick-dos zegt
Ik denk dat over een paar jaar Tesla failliet zal zijn. Denk dat consumenten uiteindelijk weer bij de traditionele automerken terecht zullen komen nu ook zij steeds meer elektrische auto’s gaan aanbieden.
De hype rond Musk en Tesla zal ook op een gegeven moment tanende zijn.
Het is maar mijn mening en geen feit natuurlijk, maar mocht dit waarheid worden dan is Musk z’n plaats in de geschiedenis als pionier allang niet meer te ontkennen.
Nooit gedacht dat toen ik de omgebouwde Lotussen rond zag rijden dat dit het begin was van een fundamentele verandering. Velen voor hem hebben het geprobeerd en gefaald maar hem is het gelukt. Knap.
flutterby zegt
@Rick-dos: en waarom zou Tesla failliet gaan? Hun laad infra is nu al beter dan wat Ionity op de planning heeft staan, ze hebben de grootste en voordeligste batterij productie, de laagste batterydegration en één van de beste hulpsystemen op de markt (ja ik zei hulpsysteem).
mikespek zegt
@flutterby: en een van de beste aftersales afdelingen, ohnee wacht, dat is 1 grote ramp, je kan nog geen ventieldopje kopen bij de tesla dealer, maakt niet uit al zou je er 100 euro voor over hebben. Ik denk dat dat soort praktijken icm de concurrentie op ten duur toch echt tesla de das om gaat doen
flutterby zegt
@mikespek: beetje flauw om Tesla aan te vallen op het feit dat ze geen dealers hebben. Ik zie de service centers juist als een verbetering op de regulier manier van zaken. Het is alleen jammer dat de service centers achterlopen op de groei.
mikespek zegt
@flutterby: gaat nog geeneens om de service centers. Het gaat erom dat zodra de garantie afgelopen is een tesla min of meer rijp is voor de sloop, want kwa onderdelen kan je nergens aan komen, alles mag alleen besteld worden door tesla monteurs, als je een buitenstaander bent en een zonneklep of wat dan ook kleins of groots nodig en je hebt een probleem.
HzR zegt
@Rick-dos: ben ik nog niet zo zeker van. Ik denk dat hun pioniers image en grote beeldscherm op het dashboard voor een groep mensen een verkoopargument is. Geen van de traditionele merken heeft tot nu toe zoiets laten zien, ze houden allemaal krampachtig vast aan het bekende. Tesla leert er ook bij, dus zal in de loop van de tijd z’n kwaliteit verbeteren (neem ik aan). Met het superchargernetwerk en de accuproduktie hebben ze een paar goede troeven in handen. Ik zie meer concurrentie van andere nieuwe merken als Byton en Rivian op de lange duur.
stephane8200 zegt
Met een benzineprijs van $2.24 per gallon (3,75 liter) dus $0,597 oftewel €0,53 per liter worden dergelijke prijzen wel een probleem. Tesla adverteert ook met besparingen op hun eigen website.
Dat gaat grote discussies oproepen daar natuurlijk. Mensen die Tesla’s gaan inruilen voor benzineauto’s. Misschien valt het mee.
Tegelijkertijd is gratis superchargen een onhoudbaar business model dus dit hadden we kunnen zien aankomen.
In Nederland met €1,672 per liter als geadviseerde prijs is het een ander verhaal.
fernie zegt
@stephane8200: en je vergeet even dat de initiële (capex) een stuk hoger is.
stephane8200 zegt
@fernie: begin niet over capex en opex ;) Daar heb ik bijna dagelijks discussies over, maar dat terzijde.
Je hebt gelijk, maar voor mensen die al een Tesla bezitten zal het voornamelijk om opex gaan. Running costs. Als dat verschil kleiner wordt, is het voor die mensen misschien een probleem.
fernie zegt
@stephane8200: Tja maar die capex en opex is waar het de meeste om gaat bij een tesla… tesla is hier bijna 2x zo duur als een nieuwe e klasse bijvoorbeeld dus wordt dan snel een mindere aantrekkelijke aankoop! Ook worden de meeste hier geleast dus je opex is al gigantisch. Meesten laden thuis op dus maakt het minder uit.
stephane8200 zegt
@fernie: zakelijk of niet zakelijk maakt ook wat uit. Met die WIA en andere regelingen kost een Tesla netto net zo veel of minder dan een E Klasse.
Dan de bijtelling en stroomverbruik daar bovenop nog op opex.
fernie zegt
@stephane8200: in NL wellicht, hier niet :)
stephane8200 zegt
@fernie: hier is BE dan, neem ik aan? Of ergens anders?
fernie zegt
@stephane8200: brexit country! In de UK is zakelijk rijden lang niet meer zo aantrekkelijk en elektrisch rijden is ook minder vanwege de lange afstanden, slechte oplaad infra en hoge aanschafprijs. Ziet er dan ook niet veel hier.
stephane8200 zegt
@fernie: check. Ik weet hoe het is want ik heb in 2017 daar ook gewerkt. Ik meen me iemand te herinneren die daar bij mij in de buurt zat. Weet niet of jij dat bent? Ik zat in de West Midlands.
Toen ik daar een i8 had kon ik hem nergens laden inderdaad. Tja, met een verlengsnoer bij het hotel ;)
fernie zegt
@stephane8200: Nee London al jaren lang maar wel in Midlands voor werk geweest en inderdaad geen oplaadpalen in steden buiten de hotels om…
stephane8200 zegt
@fernie: Leuk en inderdaad.
Londen kom ik ook regelmatig. Waarschijnlijk binnenkort weer. Kantoor tegenover Liverpool Station.
kobus1967 zegt
Dan blijven de eerste Tesla’s waar levenslang gratis superchargen op zit hun waarde wel houden in de occasion markt.
wjeurs zegt
Amerika dus ongeveer 30$ voor de P100D fullcharge, In een ideaal geval is dat 30$ voor 450km, uitgaande van Zomer en Snelweg (400km range, maar dat zal je irl wel niet halen). Nu weet ik niet precies wat de gemiddelde benzine auto doet, maar lijkt me dat dit evenduur/duurder is.
440i zegt
Ik geef Tesla nog een paar jaar.
Daarna is het inderdaad over en sluiten.
De traditionele merken komen er aan, er op en er over.
Zij hebben 100 jaar ervaring met het bouwen van auto’s.
Tesla is niet in staat om enigszins kwalitatief goede auto te bouwen.
En de beschreven kostenbesparende maatregelen gaan ook hun impact hebben op kwaliteit.
Hulde voor de pioniersrol maar verder goodbuy.
henk_he zegt
@440i: good buy, of good bye? Subtiel verschil ?
goodvibrations zegt
@440i:Ik ben niet een bijzondere tesla fan, maar om nou te stellen dat het kwalitatief bagger is gaat wat ver… Ze bouwen snelle en veilige auto’s die op specs niet bepaald makkelijk te evenaren zijn door de “ervaren” autobouwers.. Die Duitsers kunnen echt prachtig afwerken.. Maar of dat verder nu altijd kwaliteit is?? Kies een willekeurige auto van de VW groep met dezelfde specs… En kijk hoe betrouwbaar dat is of wat dat kost in onderhoud.. Is er al een antwoord op de nieuwe Tesla raodster? Denk dat Tesla nog wel even blijft.. ?
dwfc zegt
@440i: In de EU zullen ze eens de Deutsche machine op gang is getrokken nog weinig stuks verkopen. Ik las hier onlangs dat de EV Porsche in de States is uitverkocht en het merendeel van de kopers Tesla klanten zijn! Het valt me op dat voor model S, sinds 2012 op de markt, nog geen opvolger is zicht is.Ik lees er niets over ofwel zie ik het niet! allemaal geen goede signalen door een gebrek aan cash !!!
kobus1967 zegt
@dwfc: bij Tesla is het ner als mer een GSM, er vinden uiterlijk weinig veranderingen plaats alleen inwendig wel, betere batterij technologie en software om alles aan te sturen.
hape zegt
@dwfc:
Ik denk juist dat ‘de deutschen’ (krijg er braakneigingen van) zich zorgen moeten maken.
Er komt straks een vloedgolf van elektrische auto’s uit China over ons heen met betere accutechniek als wat we hier verzinnen en tegen lagere kosten.
Tijd voor Merkel om Europa een flink aantal protectionische maatregelen te nemen anders legt de Europese auto-industrie het af.
fanboy zegt
@440i: Wat er nu gebouwd wordt door de concurrentie zal beter afgewerkt zijn, maar dat is het dan ook.
Je ziet dat ze allemaal meer verbruiken en dus minder range hebben. Tevens ook langzamer (minder ampere uit accu kunnen trekken)
Niemand boeit het wat want elektrisch laden is geweldig. Maar als je dan ziet dat die Duitser tot wel 50% meer stroom verbruikt is het toch wel lullig.
Misschien dat de Porsche het beter doet.
SimonMc zegt
@440i: Hebben die traditionele merken 100 jaar ervaring met elektrische auto’s te bouwen?
evdw zegt
@440i: Ik neem aan dat je dus dik short in Tesla zit?
bola zegt
Na 2 jaar gaat het alleen maar beter ;) Zo goed dat ik er zelfs 1 heb gekocht.
niex zegt
Als je weet wat erbij komt kijken om zo supersnel te chargen kwa technische installatie dan miep je er niet over. Ga thuis maar eens een flinke aansluiting aanvragen dat is allesbehalve gratis. Maar ik snap het; elektrisch rijden en vooral Tesla moet afgezeken worden en daarbij is onderzoek van de schrijver onnodig.
blechdach zegt
Bij het laden van EV’s is er meer dan alleen de prijs per kWh, maar bepaalt de snelheid waarmee geladen wordt mede de prijs. In Nederland kun je aan een 11kW Nuon laadpaal voor €0,22/kWh laden. Bij Fastned kost het €0,60/kWh, maar wordt (afhankelijk van wat je auto kan) op 150kW geladen, 14 keer zo snel als bij Nuon. In dat licht zijn kWh prijzen van tussen de 20 en 30 cent bij een supercharger best netjes.
gandini zegt
Ok, allemaal weer terug aan de benzine. Of het dak van het huis vol met zonnepanelen waardoor je gratis kunt blijven laden. Oh nee, wacht. Die moet je tegenwoordig ook al verplicht aansluiten op het stroomnetwerk van thuis.
2wheeler zegt
Mooi dat je gelijk meerdere berichten ziet dat Tesla ten onder gaat. Altijd fijn, die hobby-analisten.
dwfc zegt
Heren, in het verleden heb ik als eens neergepend dat de grootste activa, waarde van Tesla hun laadnetwerk is … toens was er geen reactie ….je moet nu eenmaal geen visionair zijn om in te zien dat dit er zat aan te komen …. ook heb ik meerdere malen bericht dat in het nieuwe businessmodel van autofabrikanten ze zullen opereren als elektriciteitsleveranciers …en voila tis zover …
pomoek zegt
@dwfc: jammer dat je destijds geen electrisch autofabriek je begonnen bent dan…
dwfc zegt
@pomoek: neen pomoek, das voor de moraalridders, liever vastgoed vriend ….al slapend meerwaardes opbouwen.
pomoek zegt
@dwfc: maar dat heb je nooit gezegd!
Paul58 zegt
Stervensduur? In NL in ieder geval een van de (of de goedkoopste?) vorm van laden. 20 cent in de BTW per kw begreep ik. Ga voor de grap maar eens chargen bij Fastnet, dit is 3 x zo duur, of bij een publieke laadpaal in een stadscentrum.
duderuud zegt
De grote vraag is ook wat de accijnzen gaan worden op stroom. Je weet gewoon dat die gaat komen want de overheid gaat echt geen 8 miljard laten schieten als straks iedereen electrisch rijdt.
Milieu is belangrijk enzo maar als electrisch rijden de overheid teveel gaat kosten kan je er de klok op gelijk zetten dat electrisch rijden even duur gaat worden als op brandstof…
jaso013 zegt
@duderuud: precies dat ja. Benzine/diesel zal uiteindelijk harder in prijs stijgen dan stroom waardoor electrisch rijden altijd iets goedkoper zal zijn. Maar de schatkist zal gevuld moeten worden dus straks ben je gewoon 50€ kwijt voor een volle accu.
fanboy zegt
@duderuud: Belasting op een kWh is nu al hoger dan brandstof. En je kunt niet extra gaan belasten als stroom van huis wordt gebruikt.
lekbak zegt
@fanboy: Maar 70% van 100 euro is meer geld dan 80% van 40 euro. De overheid gaat wel degelijk heel veel geld mislopen als ze elektriciteit niet duurder maken. En dat gaat uiteraard niet gebeuren, dat weet je zelf ook heel goed. Elektriciteit gaat dus duurder worden, en daarmee rijden in een ev ook. Het zal waarschijnlijk net ff iets goedkoper blijven dan met verbrandingsmotor.
fanboy zegt
@lekbak: Inderdaad maar ze kunnen nooit elektra veel duurder maken. Vanwege kostenstijging voor huizen. Ook omdat iedereen van het gas af moet.
Dus ze zullen het anders heffen. En dasr komt rekening rijden bij kijken vrees ik
lekbak zegt
@fanboy: Juist omdat we van het gas af moeten denk ik dat ze elektriciteit duurder gaan maken. Als de overheid ergens goed in is dan is dat de belastingdruk verhogen, en vooruit kijken op dat vlak.
fanboy zegt
@lekbak: Uiteindelijk zal stroomprijs wel omhoog gaan. Maar nu gooien ze juist gasprijs en aansluiting kosten omhoog.
Je krijgt de komende jaren niemand van het gas af als je stroom juist duurder gaat maken.
Ik denk dat het een belangrijke drijfveer is waarom ze kilometerheffing zouden willen.
alassad zegt
En nergens wordt vermeld wat de kosten in NL gaan zijn.. dit is gewoon een stukje van electrek overtypen.
thomasthomas zegt
Zelf pak ik de dieselcharger die is 40 cent goedkoper dan de supercharger.
ghost zegt
Eerst iedereen lekker maken met elektrisch rijden, straks alles lekker duur maken..het omslagpunt naar een diesel/benzine is nog lang niet verkeken als je het mij vraagt. Ik kijk het voorlopig nog wel even aan allemaal.
flutterby zegt
@ghost: Volgens jou niet misschien, maar er is voldoende onderzoek die jou tegenspreken. Je weet wel van die onderzoekers die er wél verstand van hebben ;)
440i zegt
@henk_he: Oeps. Je bent wakker.
stfu zegt
Stervensduur? 20 euro is duur? Mensen moeten ook gewoon thuisladen als dat kan, scheelt geld en gedoe. Superchargers is voor lange afstandreizen en het wordt tijd dat al die gierige lui weggaan bij de Superchargers. Goede zet.
stijngp zegt
Voor de lange ritten in mijn tesla 75d heb ik nog maar een paar keer er gebruik van gemaakt in bijna een heel jaar. Elke avond aan de lader geeft me elke dag een volle accu wat meestal meer dan voldoende is. Dus dit maakt niet veel uit en ook wel logisch dat dit ging gebeuren.
pomoek zegt
Er wordt met enige regelmaat op AB bericht over Tesla, wat dan vaak door klimaatveranderingiseenhoaxers wordt gezien als bewijs dat de redactie van Autoblog bomenknuffelaars zijn geworden. Nu zou ik @Jaapiyo nooit in die categorie plaatsen, maar ik denk dat dit bericht (Tesla wordt vergeleken met een drugsdealer) en wel bewijst dat er weinig Chablis genipt wordt op de burelen van Autoblog.
jaapiyo zegt
@pomoek: want chablis is…de stereotype drank van de linkse grachtengordel elite?
dwfc zegt
@jaapiyo: nu ook niet bij uitstek het arrondissement waar de betere wijnen ontstaan …
pomoek zegt
@jaapiyo: als ik enkele Nederlandse politici mag parafraseren wel ja. Maar laat je door mij niet tegenhouden!
dwfc zegt
Moraal van dit verhaal, heilige Musk ript zijn Tesla adepten in de USA ….
Ikke eerst en de rest kan stikken …
johnwaters zegt
Toen ik voorspelde dat de elektriciteitsprijzen gingen stijgen vanwege de hoge vraag ,werd ik uitgescholden voor rotte vis. Kindjes….het is zover!! Maar de beliEVers blijven hun dealer, en tegelijk gebruiker, verdedigen.
bmohnee zegt
@johnwaters: en de ICErs blijven getrouw aan de methadon van Shell en Exxon hangen.
evdw zegt
@johnwaters: Laden zal ik voornamelijk op de zaak (gratis) doen en anders thuis voorzien van een berg zonnepanelen dus dat laden zal mij weinig gaan kosten.
Dat ik op vakanties wel de superchargers zal gebruiken neem ik op de koop toe maar zullen de kosten niet zijn.
johnwaters zegt
@evdw: gratis laden op de zaak? Krijgen ze op jouw zaak dan gratis elektriciteit van het nutsbedrijf? Gratis bestaat niet.
evdw zegt
@johnwaters: Misschien zijn we wel een nutsbedrijf….
Anyway, voor mij is het gratis in ieder geval.
johnwaters zegt
@evdw: op de kosten van iemand anders is niet gratis.
evdw zegt
@johnwaters: Even weer goed nadenken en lezen John. Gratis (voor mij) betekent “er niet voor hoeven te betalen”. Het laden hoef ik niet voor te betalen dus is het VOOR MIJ gratis. Net als op mijn werk mijn telefoon opladen, koffie drinken, schijten, etc.
johnwaters zegt
@evdw: als je gaat schijten kost dat jouw werkgever geld.
evdw zegt
@johnwaters: Gratis is altijd vanuit iemands perspectief, hier vanuit die van mij. Als jij dat niet kan of wil begrijpen dan houdt het op natuurlijk.
johnwaters zegt
@evdw: deze parasitaire houding is vanuit jouw egoïstische perspectief inderdaad gratis, maar dat begrijp jij waarschijnlijk zelf niet.
evdw zegt
@johnwaters: De man ipv de bal spelen, chique hoor.
Anyway, ik ben wel blij dat je eindelijk snapt wat gratis is.
johnwaters zegt
@evdw: je legt er voortdurend de nadruk op hoe jij het bekijkt, jouw perceptie, en nu begin je te huilen omdat iemand jou hierop aanspreekt. Niet alleen parasitair, egoïstisch maar ook nog eens alles behalve consequent. Zolang het maar voor jou gratis is!
evdw zegt
@johnwaters: Hahaha oh nee sorry, ik trek mijn woorden terug. Je begrijpt er nog steeds geen hol van.
Je hebt een beetje een verknipte gedachtegang, veel sterkte daarmee.
bmohnee zegt
@evdw: zijn punt is helder toch; volgende toiletbezoek op de zaak een dubbeltje bij de baas op het bureau – of inhouden zoals thuis!. Jouw levenshouding is tekenend voor de ev rijder, stelletje egoistische parasieten ;)
steelfighter zegt
We wonen in ern verzorgingsstaat en ik heb begrepen dat per liter ongeveer 78ct accijnzen wordt betaald en dan erboven nog BTW…. Denk je nou echt dat het bij huidige kwh prijs zal blijven??? Of ze maken fossiele brandstoffen stervensduur en de kwh prijzen zullen op het niveau van huidige brandstofprijzen worden gebracht….gele hesjes?
herbert zegt
Waardeloos inferieur product is tesla, emotieloze accu doos op wielen de ideale wagen voor moraalridders en boekhouders die nogal op de bijtelling geilen.
kempenaer zegt
Dat hele CO2 global warming verhaal is een hoax.
Dat weten de meesten nu ook.
De gemiddelde temp op aarde is de afgelopen 15 jaar niet gestegen.
Daarom hebben de volksmenners de terminologie veranderd naar CO2 climate change.
Dat laat al zien wat voor een bedrog het is.
CO2 emissierechten. Dat was het doel. Geld overhevelen van het Westen naar Afrika.
Nivelleren op wereldschaal. Marxisme 2.0.
Dat klimaatakkoord is gebaseerd op drijfzand en gaat enorm veel geld kosten wanneer het wordt uitgevoerd. Voor klimaat noch milieu levert het iets op.
Aardgas mag niet meer? Waanzin. Prima en milieuvriendelijk te verbranden gas.
Hoe dan ook. Overheid halveren, belastingen omlaag en laat het maar aan de markt over.
pantarhei zegt
Fijn staaltje Tesla bashen weer dit episteltje… Maar nu hoe het echt zit…
Bij alle tot voor kort aangeschafte tesla’s zat levenslang gratis superchargen bij de prijs inbegrepen, net zoals onbeperkt dataverkeer voor de auto dus niet als hotspot. Let wel niet gratis dus, dat hebben die klanten gewoon betaald! Dat kan je ook zien als een introductie aanbieding. Die klanten worden dus niet belazerd, die houden wat ze hebben, vooruitbetaalde stroom en data. Onthoud goed; Als iets te mooi is om waar te zijn is het dat meestal ook ;-) De klanten die nu een Tesla aanschaffen weten waar ze aan toe zijn.
Overigens vind ik 30ct per kWh een prima prijs bij Fastned betaal ik zonder abbo 60 ct en maar de halve snelheid. Ik denk dat op termijn met de komst van de CCS standaard op de superchargers ze ook voor andere merken opengesteld zullen worden, win-win dus voor ALLE ev rijders.
bola zegt
Dus bij een Tesla betaal je eigenlijk net zo veel als een normale benzine auto? Sinds wanneer is opladen zo duur.. In de I3 betaal ik max 9 euro per 190 kilometer?
pantarhei zegt
@bola: hangt helemaal van je rechtervoet af… lijkt me duidelijk dat een model x wat meer verbruikt dan een i3. Altijd nog een stuk goedkoper dan mijn vorige xc90 en misschien net zo duur als een Kia piccanto…
pantarhei zegt
Overigens is het alweer bijgesteld naar max 10% maar daar hoor je dan weer niemand over…
https://electrek.co/2019/01/22/tesla-cuts-supercharger-prices-back-down-customer-backlash/