De levering van de Tesla Model S loopt kennelijk nog niet als een trein.
De vernieuwde Tesla Model S heeft al enorm veel publiciteit gehad voor wat je laatdunkend een modelletje van tien jaar oud zou kunnen noemen. Als Alfa Romeo nou eens zoveel interesse zou kunnen genereren voor oude hap, zou men in Milaan geen enkel probleem hebben. Veel van de publiciteit was positief, als het bijvoorbeeld gaat om de bizar goede prestaties van de Model S Plaid. Over het bizarre nieuwe stuur zijn de meningen vooral heel erg verdeeld, wat natuurlijk goud is voor aandacht.
Levering loopt tegen problemen aan
Er waren echter ook weer de bij Tesla inmiddels toch wel bekend aanvoelende ‘problemen’ rondom de introductie van de facelift. Oorspronkelijk zou de auto al in februari op de markt komen, maar dat werd een half jaar later. Oké, Musk was dus weer iets te optimistisch geweest, soit. Sinds 10 juni verkoopt Tesla de Model S wel aan klanten. Maar helaas blijkt nu dat de levering tegen de nodige opstartproblemen aanklotst.
VIN-nummers
Meerdere klanten krijgen kennelijk te maken met beloofde afleveringsdata die uiteindelijk niet nagekomen worden. Daarna gaan er weken en maanden geruisloos voorbij zonder communicatie. Sommigen klanten ondervinden dit meerdere keren achter elkaar. Er worden zelfs VIN-nummers toegewezen, die dan vervolgens weer ‘verdwijnen’.
You’ll get the car when you get the car
Voor klanten die hun oude auto al verkocht hebben en al een verzekering en/of financiering hebben afgesloten voor hun nieuwe Teslarati is dit geen fijne gang van zaken. Vooral ook niet, omdat de lokale Tesla Dealer Store de antwoorden meestal ook niet heeft. Vaak komt die niet verder dan een welgemeend ‘you’ll get the car when you get the car’.
Boze brief
Een groepje klanten heeft daarom nu de moeite genomen om Tesla keihard ter verantwoording te roepen, middels een ouderwetse boze brief. Of nou ja, het is eigenlijk meer een licht geïrriteerde brief:
To Tesla,
We are writing to you today to ask for an official update on our Model S orders. Some of us have been waiting several months, and through those months we have had VINs assigned/removed, dates added/changed or even removed completely.
We feel that the problem lies in the communication, and we can trace this beyond the confines of our local sales teams. Just like us, the local sales team does not know what to say or have any relevant information other than deliveries of Model S’s they make. In most cases they are as confused as we are. People who placed orders well after some of us are receiving their cars.This now leads to a problem of avoidance between the customer and the local sales team as the local sales team no longer has any new information to share and we are not talking over the course of days, but rather weeks and months. “You’ll get the car when you get the car” is no longer an acceptable answer.
We are not asking for anything other than communication. As a group, we feel that the experience we receive before taking delivery should match the feeling of joy and delight that we experience after taking delivery. We titled this “Letter of Support” because this is both to the support of Tesla and ourselves. Tesla does not rely on traditional advertising and their biggest advocates are the customers they serve. We are just asking for normal, solid and consistent communication.
Waarvan akte. Vind jij Tesla’s manier van aanpak ook matig? Of ben je nog steeds een Elon Musk fanb0i? Laat het weten, in de comments!
thjvanvlerken zegt
Intressant, ik denk dat er iets niet helemaal pluis is. Maar goed ik zal wel weer te negatief zijn, dit soort grappen zien we denk ik ook wel bij de gevestigde orde.
evdw zegt
Niets nieuws toch, that’s the way they roll.
Hou daar dus rekening mee als je er 1 bestelt.
autorijdert zegt
Dat is inderdaad de way de media rolls.
De media heeft door dat Tesla nieuws goed gelezen word en gooit zodra ze een scheet over Tesla horen het als wereldnieuws de wereld in.
En de gewone man die de ballen verstand heeft van zowel auto’s als de media zoals het volk op deze website trapt er met open ogen in.
Want “het heb op interweb gestaan”
Sempiternal zegt
Hethepopfeesboekgestaanhenk
Bernadette zegt
@autorijdert: dus dit is niet waar dan zeg je?
Redrum zegt
Ja, de andere lossen dit anders op. Net een nieuwe wagen besteld, levertermijn: april 2022 (!?)maar het kan ook later zijn…dus ook gewoon een vorm van : you’ll get your car when you get your car.
Het is natuurlijk wel vreemd waarom mensen die hem later besteld hebben, de wagen al wel geleverd zagen…….
Nu de kwaliteit al een tijd op orde is, mag men inderdaad wel eens iets aan die rot slechte communicatie gaan doen, zeker als het fout loopt.
Mijn ervaring met Tesla is dat het meestal goed verloopt en je weinig interactie met hen hebt maar idd als het dan is mis gaat, kan het wel eens sukkelen worden. Je stapt niet zomaar een dealer binnen waar je je ongenoegen kan meedelen 🤖
harrie zegt
Inderdaad, er is op dit moment bijna geen enkel merk dat levertijden durft te garanderen.
Ja meneer, corona, chiptekort blablabla.
herve11f zegt
@harrie: Raar maar waar kon ik nergens in Europa RAM geheugen kopen voor mijn PC. Ben dan via Amazon USA gaan zoeken en overal in de US verkrijgbaar. Besteld en met FedEx 4 dagen later geleverd. Ik begrijp nu al helemaal niet meer waarom wij in Europa niet aan chips kunnen komen, maar het is een feit.
frank2b zegt
@herve11f: in de US of A is het vaccinatieprogramma vertraagd, daardoor neemt het chiptekort af, vermoed ik dan weer op basis van uiterst betrouwbare Facebook-berichten.
Bastiaan Williams zegt
RAM, Random Access Memory, geheugen is nou niet echt de “chip” waarom alles vastloopt en er tekorten zijn in de auto industrie. Je moet dan meer denken aan controller chips. Dat is echt heel wat anders. Maar de hele industrie draait op een laag pitje vanwege het gebrek aan grondstoffen al denk ik dat dit ook een beetje gedaan wordt om zo de prijs te kunnen opdrijven.
Van Epschoten zegt
@herve11f: Ik snap er ook niets van, de supermarkt op de hoek heeft chips zat.
procyon zegt
Bizar dat je dat niet gelukt is in europa, zie hieronder het meest populaire kitje geheugen en waar je dat kan bestellen. Of had je een hele specifieke of oude module nodig? DDR3 of een extreme ECC dimm?
https://tweakers.net/pricewatch/459273/corsair-vengeance-lpx-cmk16gx4m2b3200c16.html
goodvibrations zegt
Als het Volkswagen was, was het olie op het vuur van de tesla fanboys.. nu andersom .
Prio 1 is vooralsnog groei bij Tesla.. kost een paar klanten.. maar levert uiteindelijk het meeste op.. zelfde geldt/gold voor het gebruik van kopers als “test users”.
Denk dat het wel binnenkort opgelost wordt..
En een ding moet je Tesla meegeven zel verkopen nog wel.. Ondanks het gedateerde uiterlijk.. Dat had ik alfa ook wel gegund..
Ik ging in dit geval overigens wachten op de A6 etron..
autorijdert zegt
Een “gedateerd uiterlijk” is natuurlijk puur een subjectieve mening en gewoon een kwestie van smaak.
Als jij jezelf kunt wijsmaken dat het gedateerd is dan geloof je dat zelf wel, maar dat is natuurlijk geen feit.
Charles Taycan 4S zegt
Een van de redenen dat ik geen Tesla koop prive van 1 ton, het gebrek aan service en kwaliteit. Ieder zijn meug…😉
Robert zegt
@charles: precies dit. En zo lang Tesla dit soort problemen nog niet onder controle heeft, zullen de meeste particulieren toch nog steeds hun aandacht en spaarcenten aan de traditionele merken besteden.
autorijdert zegt
Omdat je clickbaittitels gelooft?
Een van de redenen waarom ik nooit een Volkswagen zal kopen is omdat de auto’s niet alleen allerlei domme foutjes bevatten is dat ik een merk die de gezondheid van mensen in gevaar heeft gebracht omwille van een paar centen geen geld gun.
Maar wel knap dat je jezelf kunt wijsmaken het superieure merk niet te kiezen om een willekeurige reden, mensen zoals jij wat een nieuw verschijnsel is namelijk de “beroepsTeslahater” hebben allang al de beslissing gemaakt geen Tesla te kopen ongeacht hoe goed de auto ook zou zijn.
Je zou sowieso wel een reden verzinnen, ook al zou het de perfecte auto zijn, dat is inherent aan types zoals jij.
Die zie je ook bij Playstation vs Xbox discussies en bij Apple vs Samsung discussies.
Er zijn 100 automerken maar ik zie je daar niet onder elk bericht 99 van de merken uitsluiten wat dus duidelijk aangeeft dat je geobsedeerd bent door Tesla met dank aan de media die alle Tesla nieuws met veel sensatie brengt alsof er iets historisch en wereldschokkends is gebeurd…
Robert zegt
@autorijdert: als je zó redeneert dan moet je helemaal niet meer in de auto stappen, maar je alleen nog verplaatsen per fiets of het OV. Echt, élk groot autoconglomeraat heeft meegedaan aan het sjoemelen met emissiewaarden bij testsimulaties VAG was alleen de eerste die tegen de lamp liep.
En dan heb ik het nog niet eens over het feit dat meeste ‘schone’ auto’s, van pak-em-beet 2008 en latere bouwjaren vrijwel zonder uitzondering 30-50% méér brandstofverbruik registreerden dan de in de folder opgegeven verbruikscijfers, waar ‘vroeger’ een afwijking van 10% zo’n beetje de max was.
Grappig dat jij trouwens o.a. Apple als vergelijking erbij betrekt. Apple doet namelijk precies wat Tesla van hen heeft afgekeken: creëer een zekere cult status om je merk, bouw dat uit tot iets waarvan je niet wist dat je het nodig had maar wel wil hebben, hang er een absurd prijskaartje aan en maak vervolgens de lacherje van zaken als after-sales. service- en garantiebeleid.
571 PK zegt
@RRRobert , zo is het! Niets meer aan toe te voegen. Gun Tesla het beste en heb veel respect voor het bedrijf maar ik hoef hun produkten niet. Er zijn betere auto’s te koop voor mijn geld.😉👍
Charles Taycan 4S zegt
@RRRobert , zo is het! Niets meer aan toe te voegen. Gun Tesla het beste en heb veel respect voor het bedrijf maar ik hoef hun produkten niet. Er zijn betere auto’s te koop voor mijn prive geld.😉👍
Sempiternal zegt
@charles maar dan toch even de vraag hè ome Charles. Waarom blijf je dan die langspeelplaat draaien ? Vind je een beste vent hoor en volgens mij reuze gezellig met een wijntje, maar dat jij nooit een tesla zou willen kopen weet denk ik inmiddels iedereen van de Lot tot aan Delfzijl.
Met de Taycan kost die route je trouwens 14h42, met een Tesla model S LR 13h1m. Kan je toch even bijna 2u langer van de Porsche genieten 😉🌞
Charles Taycan 4S zegt
@sempiternal, de uitnodiging staat he!🍷 Een beetje balans en evenwicht brengen hier anders slaat de weegschaal te ver door in de soms verhitte reacties, gewoon met beide voeten op de grond staan. Tesla is gewoon een gehypt merk, niet meer niet minder. Goede software en Supercharger netwerk thats it, qua kwalitatieve automobielbouw hebben ze nog veel te leren. Idd! Nog een voordeel van de Taycan! Je kunt er langer van genieten dan van de Tesla!😜👍
Sempiternal zegt
@charles Hmm ben wel eens met dat gehype hoor, maar ik vind het lastig om in te schatten waar dat nou aan ligt. Aan de beruchte ‘Tesla fans’, of online media die welig tieren op artikelen over tesla omdat dat nou eenmaal zoveel reacties oplevert.
Imo is de auto erg goed op heel veel punten, en ook veel punten niet. Net als een andere auto. Dus waarom dan de voors en tegens zo hard altijd moeten worden benadrukt is mij een raadsel en nogal vermoeiend.
En dan heb ik het nog niet eens over next level: Er zitten hier serieus een paar (jij niet hoor) die het rood (of roze) voor de ogen wordt als het woord Tesla valt.
Vermoeiend. Het is maar een auto denk ik dan maar. En druk maken om een auto die je zelf niet eens hebt lijkt me nog vermoeiender.
Ik ga dit jaar naar Italië overigens. Wellicht volgend jaar, ben nog nooit in de Lot geweest, eigenlijk altijd wat meer zuidelijk rond Béziers, Montpellier en verdwaalde zomer in Perpignan. 🍷
piebepost zegt
“Gun Tesla het beste”
Hier ben ik gestopt met lezen. Je verloochent jezelf.
Charles Taycan 4S zegt
@piebepost, hoezo? Ik gun Tesla als bedrijf het beste want ze hebben veel gedaan en nog steeds voor de EV , alwaar ik veel respect voor heb, maar dat wilt toch niet zeggen dat ik hun produkt moet kopen?
piebepost zegt
Dat kun je toch niet met droge ogen beweren? Ik hoop dat je zelf ook wel weet dat ik echt niet bedoel dat je er één moet kopen. Het gaat om je dringende behoefte om continu je gal over Tesla te spuwen. Tuurlijk heb je recht op het verkondigen van je mening.. Maar je hebt het er nogal druk mee. Dag in dag uit, de kleinste aanleiding laat zich voor jou lenen om als een ware evangelist Tesla de grond in te trappen. De lijn tussen vrijheid van meningsuiting en haatzaaien is dun, maar mijns inziens ben je daar mijlenver overheen. Je betoog over dat je desalniettemin respect hebt voor wat ze bereikt hebben, interpreteer ik als niets meer dan een instrument om de schijn van neutraliteit te wekken. Bovendien zegt het ook niets. Tijdens de koude oorlog hadden de leiders van beide wereldmacht ook respect voor elkaar.
Sempiternal zegt
@autorijdert Joh maak je niet druk. Jacob heeft z’n artikeltje en Charles kan weer reageren. Alletwee blij.
herve11f zegt
@autorijdert: Alsof de EV rijbereiken zo eerlijk zijn.
frank2b zegt
Het is maar hoe je er naar kijkt.
Betaal je in dollars/euro’s? Dan koop Je een auto voor een prijs waar je iets meer dan tien jaar geleden een klein appartement voor kocht en mag je verwachten dat je netjes behandeld wordt. In dat geval laat Tesla zich weer eens van haar slechtste kant zien. Met een beetje pech moet je m straks, als je m al krijgt, nog zelf uit de krat halen en assembleren. Ik zou klagen.
Betaal je in bitcoins? Dan koop je een auto voor een prijs waar je nog geen tien jaar geleden drie pizza’s voor kon betalen. In dat geval ben je spekkoper en koop je een premium elektromobiel voor een paar rooie duiten en moet je niet zo zeuren als het eens wat tegenzit.
camber24 zegt
@frank2b: vreemde vergelijking. Not sure if trolling
cubicinches zegt
Ik dacht dat tesla dit nu wel al orde zou hebben gekregen. In het begin, als start-up, perfect verstaanbaar dat er problemen zijn. Nu… nee, dit krijg je als gevestigde fabrikant niet uitgelegd. Schitterend bedrijf maar ze zijn zo laks…
autorijdert zegt
En dat concludeer jij op basis van 1 clickbaittitel zonder dat je precies weet wat er aan hand is?
Met in het achterhoofd dat de media allang doorheeft dat Tesla nieuws goed gelezen word en ieder scheetje van Tesla uitgebreid in het nieuws komt.
En dat terwijl elk merk te maken heeft met dit soort dingen maar je daar nooit iets over hoort omdat het blijkbaar gewoon niet interessant is het te melden.
pramm zegt
En brief “ondertekend” door een groep discutabele namen, heftig hoor. Misschien weer iets vanuit de groep “shorters” van Tesla?
Redrum zegt
Misschien, ik zie me nu zelf niet mede bwm eigenaars opzoeken om samen een brief te schrijven.
Het verschil is natuurlijk dat je anders wss individueel naar de dealer gaat en het probleem niet breed uitgesmeerd wordt in de media….vergelijk het met een situatie waarbij pon je enige contact optie is.
pramm zegt
Nee, want als ik serieus ontevreden was, had ik dit zeer concreet gemaakt, en eventueel mijn order ingetrokken en was ik op zoek gegaan naar een andere auto. Ik had er dan geen vertrouwen meer in gehad. In dit geval lijkt het me echt iemand die andere belangen heeft. Wanneer dit serieus zou zijn, was dit toch nooit zo’n generieke brief geweest, zonder enige vermelding over wat, wanneer, hoe en met wie er contact is geweest.
jaapiyo zegt
Sinds wanneer is Drake discutabel?
camber24 zegt
Elke fabrikant heeft nu leveringsproblemen. Mijn vrouw haar Merc is ook vertraagd tot onbepaalde tijd. Communicatie vanuit dealer en Mercedes is ook beneden alle peil.
Redrum zegt
Precies dit. En gaan jullie ook een gezamelijke brief schrijven of Radar inschakelen, ik vermoed van niet he ? 😏
camber24 zegt
@Redrum: lol, nope idd
suzignis zegt
Id4 levering schuift ook almaar- zelf wel ontvangen begint jaar, maar op t forum op Facebook zie ik veel mensen klagen.
Sempiternal zegt
Toch wel prettig dat op de dag des heres ik wat minder op m’n telefoon / browser zit. Was voorheen met een heel weekend wat lastiger vermijden.
moveyourmind zegt
Dit riekt naar dropshipping…
Denk dat Musk die Tesla’s gewoon voor weinig op Aliexpres bestelt.
Sempiternal zegt
Jaap z’n artikeltje op zondag, Charles z’n reacties. Iedereen weer happy.
Charles Taycan 4S zegt
@sempiternal, haha! Happydepeppie, met 2 heerlijke VAG EV’s…!😜👌
Sempiternal zegt
@charles Heel goed. Ik heb hierboven nog ff naar je gereageerd 🌞.
Charles Taycan 4S zegt
@sempiternal, je krijgt een Plusje van me!😉👍
Charles Taycan 4S zegt
@sempiternal, 10.17, ja klopt idd bij sommigen wordt het rood voor de ogen…
Het blijft wel een auto natuurlijk.
Veel plezier in Italië et Bienvenue dans le Lot!😉👍☀️🍷
Charles Taycan 4S zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
Charles Taycan 4S zegt
@piebepost, 14.14 uur, dank voor uw nimmer aanwezige positieve bijdrage weer! Ik ga er zeker over nadenken…. wens u weer een fijne positieve en zonnige dag toe!😉👍🙏☀️
piebepost zegt
Insgelijks.
marcomanta zegt
Nou, Hyundai had in 2019 ook leveringsproblemen met de Kona EV en moesten klanten heel lang wachten, maar dat lees je niet, wel als Tesla weer iets heeft. Hoho, niet dat ik een Tesla fan ben, maar ze staan wel in de schijnwerpers.
Will zegt
Op 6 maart 2021 mijn Tesla S besteld, leverdatum ergens in september. Omdat ik vanuit buitenland weer naar Nederland heb ik geen andere auto ter beschikking. Nu wordt het Q1 2022! Idd zeer gebrekkige informatie maar wat mij nog het meeste stoort is de onwetenheid : is het tekort aan chips de oorzaak of is er een andere oorzaak…. Informeer je klanten en ben helder, duidelijk en eerlijk over de oorzaak, hoe lastig is dat.