*Helaas nog niet in Nederland, maar wat niet is kan nog komen.
Het zal je vast niet ontgaan zijn: de Tesla Model 3 en Model Y zijn eerder dit jaar in prijs verlaagd. Dat is ook wel eens leuk in een tijd waarin autoprijzen eigenlijk alleen maar naar boven worden bijgesteld. Met een Tesla Model 3 heb je nu gewoon een hele goede deal te pakken.
De Tesla Model S is aanzienlijk minder aantrekkelijk geprijsd. Die heb je namelijk niet voor minder dan €114.990. Voor dat geld krijg je weliswaar een auto met 643 km range, maar voor minder geld heb je een Mercedes EQS met 762 km range. Of een Porsche Taycan, als dat meer je ding is.
Als dit de verhoudingen zijn moet je wel een hele grote Tesla-fan zijn om nog een Model S te kopen. Een Plaid heeft dan nog een USP met zijn idiote acceleratie, maar dan zit je al op €140.000. Een prijsverlaging voor de Model S zou dus absoluut geen kwaad kunnen.
De Model S is nu ook goedkoper geworden, maar helaas alleen in de VS. Dat is overigens al de tweede keer dit jaar. Aan de andere kant van de Atlantische Oceaan heb je nu een Model S voor 89.990 dollar. De Model X is eveneens goedkoper geworden en kost nu 99.990 dollar. De prijzen zijn met respectievelijk 5 en 9 procent verlaagd.
Het ligt in de lijn der verwachting dat de Model S en X ook in Europa goedkoper gaan worden. De vraag is alleen wanneer. Vooralsnog zul je toch echt €114.990 op moeten hoesten, wil je een Model S kopen. En voor de Model X moet je nog dieper in de buidel tasten: die kost minstens €123.990.
goodvibrations zegt
Je moet sowieso een Tesla fan zijn om de huidige “belegen” modellen te willen kopen..
T A X M E N zegt
Als die dingen niet in Europa worden geproduceerd, blijf je zitten met forse invoerheffing (25% dacht ik). Dat tikt hard aan in de prijsstelling hier.
William zegt
10% dacht ik? Tenzij ze als bouwpakket in Tilburg in elkaar worden gezet, maar ik meen dat die fabriek is opgedoekt?
T A X M E N zegt
Die fabriek stond er inderdaad om die reden en die is opgedoekt. Percntage invoerrecht is inderdaad 10%. Komt dan nog 21% btw overheen
Flutterbear zegt
Tel dat op bij de verlaagde prijzen in de VS en we betalen al veel minder dan dat.
William zegt
Destijds goed verkocht wegens enorme subsidies en weinig tot geen concurrentie. Die twee usp’s zijn nu compleet weg.
Zal voor Tesla niet meevallen om die oude modellen nog te slijten, zeker niet voor zulke hoge bedragen.
Flutterbear zegt
De concurrentie verkoopt ook niet veel auto’s van een ton. Het was puur de korting op bijtelling.
moveyourmind zegt
Ze zullen wel het trucje van krimpflatie toepassen. Maar een heel klein beetje van de prijs afhalen en dan stiekem de panelgaps ruim de helft kleiner maken. Heb je uiteindelijk toch minder waar voor je geld.
mashell zegt
Ik denk dat als de Cybertruck eindelijk echt af is en de productie gestart wordt dat die van de Model S en X dan gestopt wordt. De aantallen zijn tov de 3 en Y zo klein dat het geen zin meer heeft.
Flutterbear zegt
Het is inderdaad meer een prestige project maar sinds de refresh delen ze enorm veel onderdelen met de 3 en Y. Het heeft toch iets dat Tesla nu kan zeggen dat ze de snelste auto in de wereld maken (niet topsnelheid).
Mark zegt
De redactie bedoelde te zeggen:
“Tesla maakt ook de model X en S minder duur, hoewel nog altijd onbetaalbaar voor gewone stervelingen zonder leaseautoregeling”.
CYBRTRK zegt
De ‘gewone sterveling’ is ook nooit de doelgroep geweest van de model S en X, net zoals bij de EQS en Taycan
erce zegt
Wacht wat? 114K voor een model S? (Vanaf). Dat koopt toch helemaal niemand?
papa zegt
Ik zou zowel de EQS en de Taycan prefereren over de Tesla’s