Pff, maakt Tesla de Model S en Model X nu alweer fors duurder? Jazeker!
Bij het lezen van dit bericht kunnen we het ons voorstellen dat je denkt: dat is toch oud nieuws? Ondergetekende moest het zelf ook even dubbelchecken, maar toch is dit gewoon heet nieuws. Tesla heeft afgelopen nacht de prijzen van de Model S en Model X Long Range in ‘Murica namelijk weer met 5.000 Dollar verhoogd. Nog maar drie maanden geleden deden ze dat ook al en niet heel lang daarna nog maar eens een keertje.
Dit alles betekent dat een Tesla Model S Long Range, die in januari nog in de boeken stond voor 80K, nu opeens minimaal 95K moet kosten. De Model X Long Range kost nu minimaal 105K. De MPV-achtige SUV werd een tijdje niet gebouwd, maar de productie is onlangs hervat. De prijsverhogingen betekenen nu niet dat je sneller aan de beurt bent. Sterker nog, als je als Amerikaan nu een Model S bestelt, is de verwachte leverdatum juni volgend jaar. Op de Model X moet je nog langer wachten, namelijk ongeveer één jaar.
Afgelopen week verhoogde Tesla in Amerika ook al de prijzen van de Tesla Model 3 en de Tesla Model Y met 2.000 Dollar. Hoezo, er is geen inflatie? Het merk zelf geeft geen reden op voor de plotse en forse prijsverhogingen. Maar er is natuurlijk een simpele verklaring: als mensen blijven kopen wat Tesla kan maken, waarom zou Elon dan geld op de tafel laten liggen. De man moet Jeff Bezos immers van het lijf vechten voor de titel rijkste man (m/v) ter wereld. Dat lukt de afgelopen maanden overigens met gemak.
Het gerucht gaat dat Elon voor elke Model S of Model X die nu verkocht wordt een keer ‘ik heb die bon gepakt, maar ook een ton gepakt’ zingt. Maar dat is niet bevestigd.
wimof zegt
En in België nog eens 5000€ duurder dan de opgegeven prijs.
Redrum zegt
Tja, dat kan je als je producten als zoete broodjes over de toonbank gaan …. of dacht je echt dat Tesla hierdoor minder gaat verkopen? En als dit het geval zou zijn, is dat enkel omdat m’n de productie bij Tesla zelf niet aankan of niet wil aan kunnen… Tesla stuurt gewoon hun productie naar wat ze aan kunnen en willen verkopen, niet meer, niet minder. Bij de rest word je trouwens altijd genaaid….. of je buurman…
Sanitarium zegt
Ik vind het wel heel erg hilarisch.
Al die prijsverhogingen.. Tot onvrede van vele niet-Tesla rijderts…
De tesla rijders zelf.. die blijven ze kopen. En zijn nog tevreden ook 😉.
goodvibrations zegt
Ben geen Tesla hater.. De eerste roadster en model S vind ik geweldig…
Maar hoezo onvrede?
Ik juich het alleen maar toe.. Zo gunt hij de concurrentie nog een kans! Zou er eerder van balen als ik een fanboy was..
Sanitarium zegt
@goodvibrations Je ziet na jouw reactie de hilariteit er nog steeds niet van in? :-)
goodvibrations zegt
Ik dacht ff dat je serieus was.. ;-)
Sanitarium zegt
@goodvibrations wie weet 😉. Die grijze brei van mij draait overigens de rest Vd dag de beach boys. Dank daarvoor
Philip - EQC zegt
Wel, ik weet niet hoe waar het is wat je zegt, als ik de cijfers van Nederland bekijk:
2019: 30.000 stuks verkocht
2020: 8.000 stuks verkocht
2021: 4.000 misschien (tot op vandaag 2.000)
Als het waar is wat je schrijft zou de verkoop niet in dalende lijn gaan! Of zie ik dat verkeerd? 🤷
gregorius zegt
Verkoop in NL heeft toch geen ruk te maken met hoe goed Tesla het doet?
In NL hangt de verkoop af van belasting (bijtelling).
Omdat de concurrent nu wel een goedkope / goedkopere EV kan leveren, koopt men die, want zelfs de Model 3 is te duur voor de gemiddelde Nederlandse leaser.
tvr1974 zegt
@Sanitarium: kopen ? 99% zijn leasebakken en waren gekozen vanwege de gunstige bijtelling. Volgend jaar wordt het een veel minder jaar voor Tesla want geen auto’s onder de 40k en flink duurder in bijtelling. Ik praat over NL. Daarnaast komen er nog wat elektrische voertuigen de markt op dus men hoeft niet meer bij Tesla te shoppen.
Sanitarium zegt
@tvr1974 Leuk dat jij het over NL hebt. Alsof Tesla dat wat boeit. Verkopen elk stuk blik wat ze produceren. Als Nederlanders hem niet meer motten omdat de beoogde stiksels niet zo Duits ruiken verkopen ze m elders.
mashell zegt
Blijft bijzonder die Tesla rijders, ze laten zich zo graag geld uit de zak kloppen. Prijsverhogingen, halleluja! Autopolot wordt opgevolgd door FSD, of je nog eens €9000 extra wil betalen, halleluja! Het heeft meer van een religie dan van een automerk.
tjorque zegt
Chips chips chips en Li-ion en … daar draait het allemaal om.
Er zijn gewoon veel tekorten en door het aantrekken van de economie is de vraag ook heel hoog…
Als je niet dringend een nieuwe auto nodig hebt zou ik gewoon nog 2 jaar wachten.
Omdat het (automatisch? ontstane) marketing model van tesla bestaat uit het wereldwijd blaten (lees twitteren) over elk probleem en elke nieuwe feature of verandering. Wordt hierover overal geschreven.
Maar ik geloof nooit dat er bij de ander automerken ook geen significante prijs stijgingen zijn…
goodvibrations zegt
Hij helpt mensen in ieder geval een Taycan nog wat meer overwegen.. De proefrit in de Taycan doet de rest.. Of de Lucid Air.. Of de EQS..
Cash Cow is de model 3 en straks model Y…
Ik vond de model S de enige mooie Tesla.. Maar mag ook wel eens een facelift inmiddels..
Maar wie weet heeft hij stiekem ook te weinig chips 😉
frank2b zegt
Boeien.
Model S en X werden in NL tóch al nauwelijks verkocht. Nu dus gewoon nog wat nauwelijkser.
koeberg zegt
’t Is net een Bitcoin kwa prijsfluctuatie.
JanJansen zegt
@ Autoblog
Even off-topic: de app op iOS laadt helemaal geen berichten meer.
kevertje zegt
Als er met grondstoffen voor EV’s nu al problemen zijn, wel laat het verhaal van een volledige elektrische mobiliteit en andere batterij-dromen dan maar varen. Iets wat ik trouwens al heel lang vrees dat we… 1) zonder zware ecologische consequenties genoeg landschappen kunnen afschrapen op zoek naar Lithium en andere nodige metalen zoals nikkel, neodymium, kobalt, enz… 2) straks geostrategisch afhankelijk worden van locaties in de wereld en mogendheden waar de politiek toch even over zou moeten nadenken.
Redrum zegt
Euhm niet meer of minder dan met de grondstoffen voor een BEV. Ontwikkelingen staan niet stil en Lithium is zowat een oneindige bron (oceanen), hoeveelheid nickel en Kobalt is al erg gedaald en zal nog sneller dalen wat recyclage ook weer een pak simpeler zal maken. En over die geostrategische opmerking….en nu dan? Gas, olie,….zit allemaal buiten europa op enkele velden na…
Sanitarium zegt
@kevertje schitterend altijd, die selectieve verontwaardiging. Of vind jij afhankelijk zijn van olie uit het midden oosten en hun idealen, in lijn met wat wij in Europa normaal vinden?
Wake up, we zijn als Europa afhankelijk van iedereen. Is sinds ~20e eeuw niet anders geweest.
kevertje zegt
Ik denk dat de echte wake-up call vandaag er vandaag al zou moeten zijn: onze afhankelijkheid van één zeer naar het oosten gelegen mogendheid die alsmaar meer de lakens uitdeelt, inclusief wat ‘essentiële’ grondstoffen in het Afrikaanse continent betreft. Dat lithium rijkelijk op de oceaanbodem ligt is misschien interessant voor geologen, maar niet voor ontginners. De realiteit rond lithium is dat zelfs in Portugal nu al hele landschappen sneuvelen voor ’the big electric dream’. Wat het ontginnen en het verder verwerken van nikkel en toxische metalen kunnen we beter zwijgen wat dat teweeg brengt aan ecologische en humanitaire schade (ha ja, we kunnen recycleren. Ga dan maar eens kijken hoeveel van die zogezegde recyclage dat ook daadwerkelijk is, wat het opbrengt aan welke kost en met welk ecologisch impact. Het enige wat ik wil zeggen – de realiteit is vele malen complexer maar helaas, zowel politiek als media blijven blind voor de echte schaalbaarheid van die ’transitie’ (ik stop hier).
goodvibrations zegt
Als je je er echt in verdiept word je droevig..
We vernietigen overal Natuur om het klimaat te redden en doen ook nog eens super hypocriet/onlogisch.
EV’s zijn prima voertuigen, maar geen wereld redders, soms integendeel…
Houtkachels thuis zorgen voor 23% van al het fijnstof in Nederland (deze winter wellicht veel meer) en leiden tot gezondheidsklachten, Maar dat wil zelfs groen links nog niet verbieden.. Wel willen ze het verboden maken om reclame te maken voor ICE auto’s.. Begrijp jij het nog? Een EV is pas een realistische aanvulling als je niet meer met het vliegtuig gaat, veganist bent, geen kinderen hebt en uiteraard ook geen houtkachel.. Denk je ahh, nu kan ik wel even een vliegvakantie extra boeken want ik rij een EV dan had je net zo goed je ICE kunnen houden..
sabrerator zegt
@goodvibrations:
Op het veganist na voldoe ik aardig aan je beschrijving 😜
Maar voor mij geen elektro-mobiel.
Mijn oude trouwe Jaguar diesel rijdt op fossielvrije Neste My.
Misschien alles bij elkaar wel beter voor het klimaat dan een nieuw te bouwen elektrische auto. En de keuze heb ik, van mijn werkgever mag ik zo een Tesla 3 bestellen.
jje003 zegt
Dat is hetzelfde volk als wat voor de winkel ligt als er weer een nieuwe I-phone uitkomt. Het is een hebbe-ding, deze mensen hebben nooit veel om auto’s gegeven maar willen nu een statement maken. In Nederland zijn 95% van de Tesla’s zakelijke lease en is het vooral mooi doen met een auto van de baas die ze niet zelf kunnen kiezen
(want moet elektrisch of hybride zijn), dus die prijsstijging zal weinig invloed hebben.
st33fie zegt
Grondstoffen en energie zijn toch ook duurder? En als je dan ook nog eens een CAO onderhandeling hebt gehad voor je personeel. Dan is het toch best logisch