Tesla heeft de Model 3 en Model Y nóg duurder gemaakt. De Model 3 is nu twintig procent duurder dan aan het begin van dit jaar.
Onlangs schreven we dat Tesla de Model S en de Model X voor de zoveelste keer duurder gemaakt heeft dit jaar. Met die laatste prijsverhoging, werden ook de Model 3 en de Model Y met 2.000 Ekkerdollars in prijs verhoogd. Qua bedrag ‘viel dat mee’ in verhouding tot de 5.000 Amerikaanse pegels die de grote modellen duurder werden. Toch was het wel opvallend, want het was de tweede keer in de maand oktober dat er prijsverhogingen werden doorgevoerd voor Tesla’s instappers.
Als we nu zo doorgaan, dan kost een Model 3 binnen de kortste keren een ton. November is immers amper begonnen of we hebben de volgende prijsverhoging alweer te pakken. Alle versies van de Model 3 zijn in Amerika nog 1.000 Dollar duurder geworden. Dat betekent dat de instapper nu 45K doet, wat acht ruggen meer is dan in het begin van het jaar.
Voor het eerst krijgen de duur betalende klanten nu ook meer waar voor hun geld in de vorm van een verwarmbare achterbank en een verwarmbaar stuurwiel. Dat verklaart echter niet de prijsstijging van de populaire lakkleur Solid Black. Deze kostte eerst 500 Dollar extra, maar moet nu opeens 1.500 Dollar extra kosten. Als je geen meerprijs voor een kleurtje wil betalen zijn Pearl White en de nieuwe kleur Lease Grey Midnight Silver je enige opties.
Voor de Model 3 betekenen de prijsstijgingen dat Tesla’s instapmodel bu zo’n twintig procent duurder is dan in februari. De Model 3 met hogere rug en stelten onder de voorstoelen is eveneens in prijs gestegen. Beide smaakjes van de Model Y zijn een rug duurder geworden. De instapprijs van de ‘Y’ bedraagt in Amerika nu 57.990 greenbacks. De Performance kost je nog 5.000 Dollar aan extra deeg. Hoezo, geen inflatie?
Robert zegt
En qua verkoopcijfers komen ze er mee weg? Dan zouden ze zich hooguit voor de kop kunnen slaan dat ze de vroegere generaties te goedkoop in de markt hebben gezet.
wimof zegt
En mochten we nu allemaal (ik overdrijf) eens Fuck You Tesla zeggen en enkel Europese en in uiterste nood Aziatische elektrische wagens kopen, ze zullen vlug anders piepen, En ik ben, ik zal niet zeggen verlost, maar er komen toch minder tegenliggersverblindende model 3’s bij (nu de Peugeot’s nog manieren leren op dat vlak) (ik praat over buitensporige verblindende LED verlichting) (en zeggen dat met Xenon er zo een caca nerveux werd over gedaan met hoogteregeling en konsoorten.)
Redrum zegt
Wat een haat toch 😅
Sempiternal zegt
@redrum2 het is wat he
slickrick zegt
@wimof: met die LED heb je wel een punt , het lijkt net of ze elke kant op schijnen behalve de weg op, als tegen ligger heb ik nooit last van behalve bij Tesla’s
wimof zegt
Op zijn Amerikaans in elkaar geflanst, mijn broer wist er alles over, Lancer, de leverancier van sodadispensers en kraanwerk moesten de toestellen bij aankomst in het Belgisch filiaal ELK toestel (van een bepaald type) open om jarenlang na te gaan of de dichting er al dan niet in gezet was. Inderdaad, te gek voor woorden.
Paul58 zegt
@slickrick: serieus? Ik heb dit bij alle moderne SUV’s. Bizar hoe dit wordt goedgekeurd. Ik rij zelf een wat lagere auto waardoor ik hier snel last van heb. Is echt levensgevaarlijk. Ik vraag me dan af hoe zoiets wordt goedgekeurd? Ik ben ook niet de enige hier die dit ervaart neem ik aan?
theblazerunner zegt
@kevin1989: Ik heb ‘t ook in E36 op standaard hoogte
Paul58 zegt
@wimof: vergeet de meeste moderne SUV’s niet. Paar bijna dood ervaringen gehad al tijdens een regenachtige nacht. Er moet in het algemeen ook gewoon gestopt worden met groot licht assistenten, deze gaan pas dimmen wanneer het te laat is en je dus al een fractie verblind bent.
jje003 zegt
Dat maakt toch niets uit bij hun doelgroep; Gadgetfreaks en vooral zakelijke lease gesubsidieerd door mooie regelingen.
Redrum zegt
die “gadget freaks” en gesubsidieerde leaser reden hiervoor wel dezelfde meuk als jullie…
jje003 zegt
Weet bijna zeker dat dat geen AMG is uit 2019✌🏻. Nu jij weer
Svenska II zegt
@jje003: stoer man
Sempiternal zegt
@jje003 ergens voor compenseren? 😃
Redrum zegt
AMG pack op je 180d bedoel je dan ? 😋
Paul58 zegt
@jje003: zo’n 4 cilinder met scheetjes uit de uitlaat en dat kermis interieur???
Sempiternal zegt
@kevin1989 @redrum2 😂
wimof zegt
How higher the climb how lower the drop, of is dat gezegde in 2021 achterhaald?
potver7 zegt
Make that the cat wise 😉
SickDon zegt
Het enige dat groen is aan een tesla zijn de dollars die Elon ontvangt. En wat krijg je er voor terug een bipolar autonom hok.
Sempiternal zegt
😂
frank2b zegt
Alle auto’s worden op het moment duurder, schijnt het.
p993 zegt
@frank2b: die nuancering mis ik ook in artikel, maar ach het is maar een blogje
ghini zegt
@frank2b: heel veel wordt duurder, grondstof prijzen bliiven stiigen, minimumloon kosten in china stijgen, transportkosten blijven stijgen, containerprijs van 1500 naar 18000, productiecapaciteit in China daalt door stroom afsluitingen. Ja al die autos worden ergens anders in elkaar geschroefd maar al die onderdelen worden stuk voor stuk duurder. Verwacht nog meer prijs stijgingen.
Redrum zegt
Het enige verschil is dat als je nu bij een OEM aanklopt je minder “korting” krijgt dan voorheen door de supply chain crisis. Oh wacht…😂
Duurdere modellen krijgen voorrang en op de goedkopere moet je een jaar wachten of je krijgt een halve wagen geleverd. Keuzes die erg goed uitkomen voor fabrikanten inclusief Tesla.
Het is ook een manier om je produktie te sturen als je niet genoeg kan leveren zodat mensen eventueel even uitstellen of voor een duurder model gaan.
Ik las laats nog een bericht van Musk over die stijgingen, de prijzen gaan sowieso terug naar beneden dus als je prive koopt, is het beste om nog een jaartje uit te stellen of je moet echt masochist zijn, denk ik dan.
Maar ik vermoed dat weinige hier interesse hebben in Tesla 😂
mashell zegt
Saaie design verpestende zwarte lak extra duur maken zouden meer merken moeten doen.
moveyourmind zegt
Als Teslafan vind ik het weer bijzonder flauw dat er net gedaan wordt of Elon gewoon lekker loopt te cashen terwijl de prijsstijging het gevolg is van kwaliteitsverbeteringen, het chiptekort en stijgende containerprijzen.
Want de panelgaps zijn nu van veel hogere kwaliteit. Voorheen propte de Chinese fabrikant van de panelgaps ze los in een zeecontainer zodat er lekker veel in konden, maar dat leverde vaak schade aan de panelgaps op, waardoor ze niet lekker meer op de auto pasten.
Sinds dit najaar worden de panelgaps eerst netjes verpakt in omdozen met piepschuimchips, die nu heel duur zijn vanwege de chipstekorten. En door de verpakkingen passen er minder in een zeecontainer, wat samen met de uitzonderlijk hoge containerprijzen zorgt voor veel hogere logistieke kosten.
werf76 zegt
Had je andere reacties verwacht van de reaguurders van Autoblog en dito platte communicatie?
Henkie zegt
Panelgaps?? waarom zou je lucht vervoeren.
Of bedoel je gewoon plaatdelen?
Gebruik gewoon Nederlandse woorden.
sportabgasanlage zegt
@henkie
De panelgaps liggen naast de blauwe bougievonkjes en raceventieldopjes. Dat weet toch iedereen.
frank2b zegt
@Henkie: even doordenken Henkie.
Je kunt het.
f31bmw320d zegt
@frank2b: sarcasm is a bitch 😉
Redrum zegt
Ach, Tesla=Evil hé …. geen idee waarom. Ik vergelijk het altijd met de 7 fasen van Kübler-Ross
Ik denk dat we in fase 1 à 2 zitten: ontkenning, ongeloof en wild om zich heen stampen / afweermechanismen :D
kevertje zegt
Wanneer overheden zich met iets bezighouden, worden de gerelateerde producten alleen maar duurder. Fabrikanten zijn immers geen liefdadigheidsinstellingen, ze presenteren hun cijfers aan hun aandeelhouders en die willen zoveel mogelijk winst zien. Zie de pharmaceutische industrie en de golf aan (plots peperdure) Corona-medicijnen. Of de ‘alles electrisch ambities’ gepropageerd door de klimaat-lobby. De politiek om de maatschappij in één of andere ‘verplichte’ richting te drijven worden onmiddellijk verrekend – daarom worden alle auto’s (met elektrische toeters en bellen) duurder en het zal niet stoppen. Tenzij iemand plots begint te beseffen dat we een volledig elektrische mobiliteit qua vermogens en distributie niet aankunnen zonder haast krankzinnige investeringen en werken.
Redrum zegt
In Belgie zijn de werken en de plannen anders al sinds 2018 aan de gang. Alles staat beschreven in een uiterst gedocumenteerd plan van Elia (Belgische netbeheerder) met alle timings en milestones voor 2022, 2025,2028 en 2030. Ook ik ben benieuwd maar in ieder geval beter dan opgeven en voortdoen hoe we bezig zijn want je begrijpt ook dat dat al helemaal geen optie is
Paul58 zegt
@kevertje: @kevertje kijk je uit dat je niet vastroest in het verleden. Waar maak je je druk om zeg, laat lekker ontwikkelen als het niks is vallen we wel weer terug op iets anders. Een transitie kost ook gewoon tijd. Snap sowieso niet hoe je je vaak zo druk kan maken. Je kan nog lang genoeg kever blijven rijden hoor en anders genoeg landen buiten NL waar dat kan. Laat iedereen toch lekker zelf bepalen of ze mee willen gaan in de elektrische ontwikkeling of niet. Nogmaals de wereld is groter dan enkel NL.
kevertje zegt
100% eens ‘laat eerder zelf bepalen… enz’ – helaas doen overheden dat niet, kijk maar wat er op de GOP26 boven onze hoofden afgesproken wordt en waarvoor wij als burger veel geld zullen betalen. Veel meer dan velen nu beseffen. En ik rij geen kever hoor, een alias is wat hij is, wees gerust ik roest zeker niet vast in het verleden. Ik wantrouw wél ten zeerste de zgn ‘oplossingen’ die de groene lobby ons door de strot wil rammen. Zowel qua haalbaarheid in tijd als schaalbaarheid omwille van de nodige en toxische grondstoffen, ook de geopolitieke materies. Als dat plan niet lukt, de inzichten echt zullen komen, gaan dezelfde politici en lobbies heel gauw iets anders beginnen propageren, zoals waterstof of…. misschien wel terug synthetische brandstoffen althans voor een gedeelte. Wat een illusie is, het klimaat zal er geen tiende van een graad mee opschuiven want het grootste gedeelte van de wereld leeft in een bittere armoede die maar weinig verandering zal inhouden maar wel het gros van broeikas-gassen genereert…!
sportabgasanlage zegt
@kevertje je vergeet voor ’t gemak maar even de olielobby die de afgelopen 100 jaar de macht had?
kevertje zegt
Die olielobby zorgt momenteel voor miljoenen jobs ook hier in W-Europa. Raffinage ligt aan de basis voor een massa afgeleide sectoren, niet in het minst het chemische bolwerk, de grote bedrijven die honderduizenden downstream-producten verwerken tot in kunststoffen, voeding en farmacie toe. Ik schat dat naast de mega-ambtenarij hier in de privé-sector 3…5 jobs op 10 gelinkt is met deze industrie. Straks zijn er na veel groene drukdoenerij wel genoeg EV’s op de markt, maar niemand die ze nog kan kopen. Want ik ben nog altijd heel benieuwd hoe we al onze afgeleide sectoren – perfecte werkgevers vandaag – nog overeind gaan houden zonder petrochemie?
tjorque zegt
Als de petrochemie evolueert naar een CO2 neutrale petrochemie, dan gaan er volgens mij niet minder maar meer jobs zijn.
Bovendien moet het oppompen van aardolie misschien zelfs niet helemaal stilvallen.
Maar enkel het opstoken en in de atmosfeer blazen ervan stopgezet worden.
Petrochemie is tenslotte zoveel meer dan brandstof.
Alleen moeten we beseffen dat de tijden van aardolieproducten in grote hoeveelheden tegen een ridicuul lage prijs niet kan blijven duren omdat de prijs de milieu-impact niet dekt.
flutterby zegt
Lekker belangrijk wat de prijzen in de VS zijn..
mikee368 zegt
Bijzonder dat er niks vermeld wordt over dat de leverings tijden enorm zijn gegroeid in de zelfde periode. Ondanks dat de productie aantallen flink zijn gestegen.
Ook wel Bijzonder dat er geen kant tekening wordt gesteld hoe andere fabrikanten ook hun modellen duurder aanbieden bij de dealers vanwege “markt werkingen” https://twitter.com/teslafsdbeta/status/1454551537439678466?t=JNIcP7e8AEc0NZsgdW1ECw&s=19
Maarja het zal wel allemaal aan de gretigheid van Tesla/Musk liggen hahaha
718s zegt
Gunstig voor mn inruil straks,…. :) tesla verhoog maar die prijzen, wordt mijne meer waard ipv mind ;)
dree16v zegt
Onder het motto ‘beter duur dan niet te koop’. Gelukkig zijn er inmiddels voldoende goede alternatieven en waarschijnlijk ook nog wel genoeg Tesla gekkies die er alsnog één willen