Er kleeft geen prijs vast aan veiligheid.
Of je fan bent van Tesla of niet, feiten zijn feiten. En al is het niet perse een feit dat een elektrische auto de uitkomst is voor al je problemen, lost Tesla wel een paar andere problemen op. Veiligheid, bijvoorbeeld, is één van de primaire aandachtspunten van Elon Musk. In theorie klinkt dat allemaal leuk, maar in de praktijk moet het ook werken. Maar dat doet het ook wel redelijk. Een Model X is in de VS de veiligste SUV die je kunt kopen, kijk maar eens hoe lastig het is om de corpulente top-Tesla (rijtest) om te rollen.
Zoals we echter kennen uit een Hollandsch spreekwoord: voorkomen is beter dan genezen. Leuk, dat de kans groot is dat je levend uit een Tesla stapt, maar ons archief staat al vol met Tesla-gerelateerde autoknuffels. Om nog maar te zwijgen over de ongevallen met dodelijke afloop. Als we het even heel cru mogen zeggen is dat dodelijke ongeluk iets wat eerder aan het rijgedrag dan de Tesla lag, maar goed.
Het moge dus duidelijk zijn dat Tesla verder alles op alles zet om het dodental van de Volvo XC90 te evenaren. In de meer dan vijftien jaar dat de Zweed op de markt is, zijn er 0 mensen overleden in de dikke SUV. Er worden ook bij Tesla veel stappen gezet om hun auto’s stukje bij beetje enorm veilig te maken. Grote stappen zoals automatisch remmen, of kleine stappen, zoals de nieuwste feature van het merk.
Het wil nog wel eens gebeuren dat er bij filevorming uit het niets enorm hard geremd wordt. Het is een formaliteit (maar volgens mij geen regel) om dan even op het rode driehoekje op je dashboard te drukken, zodat de alarmknipperlichten gaan branden. Dan weet degene achter je dat er geremd wordt, die doet hetzelfde en zo kun je in principe een ‘geleidelijke stop’ creëren in de file. Er zit wel menselijke kracht bij in: je moet zelf op het driehoekje drukken. Dat wil Tesla anders doen.
Een Nederlandse Redditor stuurt een foto van de patch notes van de nieuwste Tesla-update. Als je boven de 50 km/u ineens knalhard remt, gaan de remlichten hard knipperen en gaan de alarmknipperlichten vanzelf aan. Zo weet degene achter je dat je hard remt. Druk je daarna weer het gas in, of druk je handmatig op de knop, dan gaan de knipperlichten weer uit. Simpel, maar het kan het verschil maken tussen een veilige remactie of een goedkoop Japans koekblik in je achterbumper.
Over dat laatste gesproken: voor een Model 3-bestuurder in de VS kwam de update net te laat. Twitteraar (en blijkbaar groot fan van Tesla) Vincent deelt foto’s van een Tesla Model 3 die gekopt werd door een Nissan Sentra, al is het die laatste die in de brand vloog. De Model 3 raakte aanzienlijk beschadigd bij het incident. Dat had dus voorkomen kunnen worden! Of nou ja, misschien lette de Sentra-bestuurder niet op, daar kan Elon Musk verder ook weinig aan doen.
It’s always unfortunate to see car accident. But you can’t deny that Tesla Model 3 has ⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️ Safety Rating. And cut all the BS about ICEs are more safe.
I am buying Tesla not only for myself, it’s because I care about my family.
Thanks Tesla$TSLA #Tesla #Model3 pic.twitter.com/SmSKCtfuRG
— vincentyu.eth (@vincent13031925) March 27, 2019
frankvantpietje zegt
Zo nieuw is dat niet. Meerdere auto’s met Brake Assist hebben dit al een paar jaar.
reactief zegt
@frankvantpietje: Ja maar Tesla!
Tesla Tesla Tesla AuTeslablog.nl
coffeecup zegt
@frankvantpietje: precies, zoals mijn Opel Astra uit 2008 bijvoorbeeld….. Niks nieuws aan
vondick zegt
@frankvantpietje: Renault Megane uit 2004 deed dit al.
V8Vantage zegt
@frankvantpietje: klopt mijn 206SW Gti uit 2004 had dit ook.
maxhunter zegt
@frankvantpietje: mijn 2001 Renault Laguna deed dit al.
dick1980 zegt
@frankvantpietje: dat vond ik dus ook. Ik heb op 4 maart dit feature request daarom ingediend, et voila (beschrijving is bijna letterlijk overgenomen in de release notes): https://featurerequests.co/feature/flash-brake-lights-upon-emergency-braking-and-turn-hazard-indicators
momo zegt
@frankvantpietje: Brake assist niet per se. De vrouwmens reed een Clio uit 2006, die had dat al.
c20let zegt
1 april
flutterby zegt
Mijn 2015 Clio deed dat ook al..
w0ut zegt
@flutterby: Vorige generatie BMW 3 reeks ook al. 2011 als ik me niet vergis.
dondeboer zegt
@flutterby: m’n 2007 Punto ook.
knapzuur zegt
@dondeboer: mijn Alfa Romeo GT uit 2004 deed dat ook al, met nat weer na inschakeling van wat hevigere ABS meer dan eens gezien, en bij de afslag richting de Efteling.. levensgevaarlijk dat stilstaan op de vluchtstrook voor de afrit..
Ik meen mij te herinneren dat de Fiat Multipla omstreeks 1999 dat ook al deed, vast iets Italiaans qua regelgeving en niet standaard voor Amerikaanse auto’s waarschijnlijk?
theblazerunner zegt
@knapzuur: Volgens mij was het kenmerkend voor Fiat, niet per se Italiaanse auto’s
evdw zegt
Er zijn natuurlijk al veel meer automerken die soortgelijks standaard op hun modellen hebben maar dat doet niets af aan het feit dat Tesla idd zijn auto’s weer een stukje veiliger heeft gemaakt.
flutterby zegt
@evdw: Betekent dat elke regel in de releasenotes van Tesla een artikel waard is?
Misschien moet ik voor morgen maar een tip indienen dat de spiegels op GPS locatie kunnen inklappen, revolutionair!
evdw zegt
@flutterby: Ja klopt, ik kon het alleen niet meer ongedaan maken en ik had het ergens toen ik een brief moest posten uitgeprobeerd met als gevolg dat elke keer de spiegels inklapten als ik langs de brievenbus reed.
Uiteindelijk bleek de oplossing om eerst de taal in het engels te zetten en toen zag je het X-je achteraan de optie wel om dus deze instelling weer ongedaan te maken.
Al met al een compleet artikel op autoblog waard denk ik.
ghost zegt
Mercedes had al Brake Assist in 2008, ik meen op de CLS.
moveyourmind zegt
Dat Twitterbericht van die Vincent…
“I am buying Tesla not only for myself, it’s because I care about my family.”
De rillilingen lopen over mijn rug, wát een slap excuus.
Toen ik bijvoorbeeld ooit een Saab 9-5 kocht zei ik ook niet tegen mijn vrouw: “schat, ik heb een Saab gekocht, want ik geef zoveel om jou en als je moeder een keer meerijdt zit ze veilig, want ik wil niet dat haar iets overkomt, kwijl…” Heb er gewoon niet omheen gedraaid en gezegd dat dit de enige auto was die het gewicht van een volwassen moedereland en een dik elandkind aankan, en het dus ook zou moeten lukken als hun mee zouden willen rijden.
En zo ben ik bij de aanschaf van alle andere auto’s ook eerlijk geweest, zoals dat ik maar voor de zekerheid een extra grote auto heb gekocht. Is wel altijd feest als ik met een andere auto thuis kom, dat dan weer wel.
ghost zegt
@moveyourmind: ik moet even denken aan mijn familie..komt wel weer dichtbij allemaal zo!
BaRa zegt
@moveyourmind: exact het argument dat meespeelde bij de aankoop van mijn 9-3 sedan en daarna 9-3. Saab en Volvo waren de enige merken die daar zichtbaar mee testten. Vooral bij een cabrio is het fijn om te weten dat je A-stijl een stevige impact aankan.
basjaski zegt
Ah Tesla zet een foefje dat zat autos al jaren standaard hebben op hun autos en ze maken er weer groot nieuws van, alsof ze de eerste zijn….
Musky probeert weer stock te pumpen….
crepito zegt
@basjaski: “Een Nederlandse Redditor stuurt een foto van de patch notes van de nieuwste Tesla-update”
…. Musk probeert idd ‘stock te pumpen’.
BaRa zegt
@basjaski: Tesla maakt er geen groot nieuws van. Dat doet Autoblog wel in hun plaats. Het enige dat Tesla doet, is een persbericht uitsturen. De rest is de keuze van de redactie alhier.
flatsixx zegt
Bijna elke dag wel een Tesla artikeltje.
bmwfe zegt
De opmerking dat er in de Volvo XC90 in de jaren dat deze op de markt is, niemand is overleden, is deels correct; Dit geldt voor Groot Brittannië. Het lijkt alsof het wereldwijd is. Maar nog altijd een heel goed resultaat.
enjoypunani zegt
@bmwfe: idd, zeer bijzonder maar ’t lijkt mij vrij lastig voor Volvo om alle incidenten te achterhalen.
Esprit_de_Flandre zegt
@enjoypunani: De verzekeringsmij’en zijn toch dol op zulke lijstjes de wereld insturen. Moet dus wel lukken…
parttimeautospotter zegt
Niet nieuw dit, zijn ontzettend veel auto’s die dit hebben, dacht eerlijk gezegd dat dit bij alle nieuwe auto’s het geval was maar daar vergis ik me blijkbaar in
parttimeautospotter zegt
@parttimeautospotter: Btw, zorgt dit systeem er ook voor dat je deuren automatisch van het slot gaan of is dat een ander systeem?
moah zegt
Vandaag verscheen in NL de update die alle camera’s en sensors inzet voor bewaking als je auto geparkeerd staat: bij lage dreiging (als er iemand tegenaan leunt bijv) waarschuwt de auto en begint met beelden opnemen, bij hogere dreiging komen daar alarm en app notifications bij. Beelden achteraf van de USB-stick te plukken (als die niet gejat is…)
flutterby zegt
@moah: als je USB stick gejat wordt heeft Tesla nog een backup beschikbaar.
BloodSeaker zegt
Dit moet het meest nutteloze bericht ooit zijn. Zit al meer dan 10 jaar op vele wagens. De vectra GTS had et, de Mercedes w204 en 205 ook zeker. Bmw, Audi…
Triest dat et op een wagen van 100K niet meteen zat zou ik denken?
stfu zegt
@bloodseaker: Ja super triest man….
evdw zegt
Ik kijk nu alweer uit naar het volgende Tesla artikel, kan er geen genoeg van krijgen!
moah zegt
Dat Tesla’s deze feature hebben is niet nieuwswaardig. Dat ze het plotsklaps met een OTA update hebben, terwijl je met je I-Pace naar de dealer moet voor fixes en je kaarten via USB moet updaten, is wél iets wat nieuw is in deze tijd.
stfu zegt
Nog leuker: ik kreeg vannacht een software update en nu neemt mijn auto zelf een afrit en zet daarbij zelf de knipperlicht aan en weer uit. Ik was stomverbaasd.
sabrerator zegt
Dat zat zelf al om mijn ouwe Citroën C5 uit 2001…
rvdb zegt
Ik vind die Tesla berichten vaak ‘oud nieuws’ , maar ik vind alle reacties altijd hilarisch. Alsof je FvD tegen Groenlinks hoort debatteren ;-) . Of Trump tegen Clinton haha
T16 zegt
Tesla maakt toch die melkwagentjes die tot de grond afbranden bij een kleine beschadiging aan de batterijen, terwijl de inzittende niet meer kunnen ontsnappen of gered worden omdat de deuren elektronisch vergrendeld zijn, “voor de veiligheid “?
T16 zegt
@t16: https://futurism.com/tesla-driver-killed-burning-model-s
TESLA CRASH
Report: In Fatal Crash, Door Handles Fail on Burning Tesla
Witnesses report that the door handles didn’t work as the car burned.
T16 zegt
ook ontbranden ze 6 dagen na een crash
is een Tesla brand blussen een nachtmerrie
https://money.cnn.com/2018/05/17/news/companies/electric-car-fire-risk/index.html
racerx zegt
Ja leuke auto’s, hoge nieuwswaarde voor sommigen en lokt altijd lekker veel reacties uit, maar kunnen jullie niet gewoon eens kappen met elke Tesla scheet opblazen tot een artikel?
https://www.motorfreaks.nl/artikel/nieuws/motor-nieuws/aprilia-rsv4-x-superexclusief-225-pk-bij-165/39342/artikel.html
Hier, hebben de teleurgestelde lezers van dit artikel nog wat tofs om te lezen. ;-)
c20let zegt
1 april