Tesla gaat even door met prijzen verhogen. Na het verhogen van de prijzen voor verschillende modellen, wordt nu Full Self Driving knokenduur.
Meestal moeten autobedrijven hun best doen om de auto’s die ze bouwen aan de man (m/v) te brengen. In deze tijden moeten de autobedrijven vooral hun best doen om de auto’s die verkocht worden te bouwen. Nou ja, misschien dat Stellantis de uitzondering op de regel is, maar over het algemeen is dit nu de realiteit voor de automarkt. Dat geldt zeker ook voor Tesla, dat altijd al kampte met een grotere vraag dan men kon aanbieden. Elon Musk krijgt de EV-gebakjes domweg niet aangesleept.
Tesla is niet te beroerd om hier een slaatje uit te slaan. De prijzen van verschillende modellen zijn vorig jaar al fors verhoogd, vaak met percentages waar je ‘u’ tegen zegt. Het maakt echter niet uit, want kopers zijn er toch wel te vinden. Het feit dat Tesla niet altijd even netjes omgaat met mensen die een contract om een auto te kopen hebben getekend, doet daar kennelijk ook niets aan af.
En ach, het is een dog eat dog world. Het is niet alsof Tesla als het merk over twee jaar in moeilijkheden zit nog een keer terug kan naar huidige klanten om dan alsnog een paar duizend Dollar extra op te halen. Beter vult Musk dus nu vast zijn oorlogskas voor de onvermijdelijke terugval volgt.
In dat kader past ook de verhoging van de prijs voor Full Self Driving. Deze optie kostte ooit 5.000 Dollar, maar was stapsgewijs al gestegen naar 10.000 Dollar. Op 17 januari wordt de prijs echter nogmaals verhoogd, nu naar 12.000 Dollar. Technisch gezien verandert er niks aan het pakket. Wel updatet Tesla regelmatig haar Full Self Driving beta. Spoedig volgt versie 10.9 van deze veelbelovende doch controversiële software.
Deze FSD beta software, is echter alleen beschikbaar voor een select clubje klanten, die door Tesla een score van ’97’ zijn toegekend voor hun rijkwaliteiten. Musk poneerde ooit dat klanten geld zouden kunnen verdienen aan hun Tesla’s door de auto als robo-taxi in te zetten. Ondanks de updates, de naam ‘Full Self Driving’ en Musks claim dat alle Tesla’s in 2016 al autonoom konden rijden, is er in realiteit echter nog (lang) geen sprake van échte ‘Full Self Driving’.
Recente incidenten laten zien dat het systeem immers nog steeds de nodige fouten maakt. Als bestuurder van een Tesla met FSD (ook met de nieuwste beta), ben je dan ook zelf aansprakelijk als het misgaat. Dus moet je ook continu blijven opletten. Zo lang dat zo blijft, blijven de grote beloftes van echt autonoom rijden natuurlijk niet ingelost.
Maar goed, (Amerikaanse) klanten van Tesla kunnen nu dus 12.000 Ekkerdollars uitgeven in de overtuiging dat Elon Musk ooit over de brug komt met de beloofde goods. Zou jij het doen?
Autokenner zegt
Op zo’n hoge prijs is 2000 meer ook niks
wimof zegt
Op het ogenblik dat je merkt dat men je aan het melken is en het doet pijn, wel op dat ogenblik is het de laatste die dat gedaan heeft.
mashell zegt
Dat is toch precies het business model van de premium fabrikanten? Tesla wordt gewoon steeds meer premium.
bpc zegt
Wat ? 20% vind jij niks ? Jij moet uit de buurt van mijn boekhouding blijven vriend…
Autokenner zegt
Gelukkig doe ik mijn eigen boekhouding ook niet :)
Marijn90 zegt
@Autokenner: 2k?
dutchneon zegt
Net op de terugweg uit Frankrijk weer 3 tesla’s rechts in moeten halen omdat ze midden in de nacht op een lege weg de meest linker rijstrook van de 3 bezet hielden met 120km/h…… als je
dan 149 op de cruise hebt staan en na een paar keer groot licht (van grote afstand) nog niet naar rechts gaat, kan dat maar 1 ding betekenen. Die fSD zorgt voor slaaprijders!
Pascal zegt
Onwaarschijnlijke anekdote. Ik let er sinds de afgelopen 30k km dat ik er zelf eentje heb extra goed op en moet de eerste nog tegenkomen. Da’s ook logisch, omdat FSD continu zichtbaar en hoorbaar suggereert om terug naar rechts te gaan zodra daar weer plek is. Ik draai ‘m voor de grap even om: Wat ik wel dagelijks zie zijn gevaarlijk slingerende, links hangende en te laat remmende Whatsappers die mij doen denken: reed iedereen maar met FSD!
flutterby zegt
@dutchneon: als je 150 rijdt zie je iedereen die 120 rijdt, maar als je 120 rijdt zie je iedereen die 150 rijdt. Jou bevinding is statistisch waardeloos en zorgt alleen maar voor misleiding.
Redrum zegt
Plus hij gaat zelf in de fout en zit af te geven op een ander…..mooi mooi
dutchneon zegt
In de fout? In de nacht op een lege autoroute.., 149 op de teller, dat zal iets van 144 echte kilometers zijn.
Dat voor een kilometertje of 1000 is bijna net zo heilig als de paus!
dutchneon zegt
Gast het was een lege weg er reed niks op baan 2 en 3….,,
ericbmw2000 zegt
In nog geen 12.000 jaar.
tinnemans zegt
Ik wil helemaal geen zelfrijdende auto. Dus nee.
lekkerlinksrijden zegt
Je kan beter 12K uitgeven aan het interieur, heb je meer aan
wimof zegt
Je hebt geen keuze, het is zoals “EAT IT”
flutterby zegt
@lekkerlinksrijden: inderdaad of 12k aan een leuk kleurtje op je Taycan.
potver7 zegt
Je zou verwachten dat je geld toe krijgt als je Tesla helpt het product te testen.
Robert zegt
“Het maakt echter niet uit, want kopers zijn er toch wel te vinden.”
Is dat wel zo? Ik lees de laatste tijd legio berichten in de media dat er verschillende markten zijn waar de autoverkopen van Tesla enorm gekelderd zijn. En dat heeft niet eens zo zeer met schaarste te maken, maar m.i. alles met meer en vooral beter betaalbare concurrentie.
jaapiyo zegt
Denk dat het een kwestie van tijd is voordat dat de norm wordt. Maar nou moet ik zeggen dat ik dat al jaren denk en het steeds maar niet gebeurt…Ben in ieder geval benieuwd of als de nieuwe fabrieken operationeel zijn de vraag lang het aanbod blijft overstijgen.
Redrum zegt
Die fabrieken geven gewoon meer productiecapaciteit voor de andere modellen (Cyber, S, Roadster, model ?) waarvan altijd gezegd wordt dat ze er niet komen.
Paul58 zegt
@RRRobert: is dat geen trend die al jaren opvalt? Buiten die artikelen lees je ook veel artikelen van markten waar Tesla heel hard gaat (zie de UK momenteel). Daarbij blijft tesla veel investeren en zijn de twee nieuwe fabrieken momenteel nog niet eens operationeel. Ook is er nog vraag genoeg en kijkt Tesla veel naar demand en pakt gewoon de markt waar het meeste is te verdienen. In Nederland kan je niet eens een Model S kopen bijvoorbeeld (in 2021 idem). Levertijd was eerst eind 2021, toen verschoven naar 2022 en nu staat er niet eens meer een indicatie. Ik vind het vooral mooi om te zien dat Tesla veel mensen lijkt te frustreren terwijl het gewoon een autobedrijf is waar je nooit een auto van hoeft te kopen als je dat niet wilt. Veel zure mensen, geniet toch lekker van het leven. Laatste keer dat ik checkte kon je nog prima naar marktplaats surfen om een dikke ronkende V6 te kopen.
SickDon zegt
Als je een brommer hebt met een 70cc en je wordt aangehouden dan krijg je een boete toch ook al rij je niet te hard. Waarom iets dan op je auto hebben dat je niet mag gebruiken?
sudbina zegt
@sickdon: een bromfiets mag nou eenmaal max 49,9cc zijn, een 70cc valt onder motorfietsen. Een andere regel hierbij is een maximale constructie snelheid, wederom kan anders die 49,9 cc brommert prima op motorfiets kenteken (zoals een Honda Monkey bijvoorbeeld 😎).
Voor een auto gelden andere regels, niet alles mag maar het gebruik maken van autonoom rijden mag prima, maar je blijft ten alle tijden verantwoordelijk en de bestuurder met bijbehorende verplichtingen. Volledig autonoom rijden bestaat dan ook (nog) niet, ongeacht of het technisch wel al zou kunnen (wat het niet kan). Tenzij je het op eigen terrein doet, zoals in havens waar steeds meer volledig autonome karretjes containers heen en weer rijden.
Robert zegt
@sickdon: als jij in een auto rijdt die niet meer helemaal standaard is, riskeer je ook een WOK melding en de aanvullende opdracht je auto weer in de oorspronkelijke staat terug te brengen, zelfs al hou je je netjes aan alle verkeersregels. Dus de vergelijking die je hier maakt, gaat niet op.
flutterby zegt
@sickdon: dus jij wilt meer dan 100 pk in Nederland verbieden..?
koeberg zegt
> Zou jij het doen?
Hahaha! Wat denk je zelf?!?
karhengst zegt
Geld betalen om mee te mogen doen aan een betaprogramma, waar de verantwoordelijkheid voor de gevolgen van softwarefouten worden afgewimpeld op de betalende partij.
De omgekeerde wereld in mijn optiek maar mensen vallen er massaal voor. Kan enkel zeggen kudos voor Tesla voor het geniale concept.
Pascal zegt
FSD Beta blijft voorlopig weinig meer dan een ‘party trick’ omdat je toch nog zelf moet opletten. In Europa is heel FSD Beta nog niet eens actief (want toch niet toegestaan) en heb je dus nog minder aan je investering. In zou er in deze fase dus nooit 12k voor neerleggen.
mashell zegt
En biedt Tesla dat wel aan?? En er zijn echt mensen die dat kopen? Zo ja dan overweeg ik om me te laten omscholen tot psychiater..
Pascal zegt
Yep, FSD is te koop in Europa. Op dit moment koop je vooral de garantie dat je alle toekomstige updates krijgt ondanks dat Elon heeft aangekondigd dat hij de prijs blijft opschroeven naar mate FSD beter wordt. De nieuwste trucs uit FSD Beta komen ook wel naar Europa, maar niemand weet wanneer en vooral ook wanneer welke functionaliteit legaal gaat worden om te gebruiken. Succes alvast met je omscholing! :)
cossiekiller zegt
Tja een chauffeur kost ook geld… Oh wacht… 🤔
Redrum zegt
Ik heb het er vorige keer niet bijgenomen maar bij m’n recentste model wel. Gezien de interessante resultaten van de Beta, de (misschien) loze belofte om ook in europa dit jaar op vision over te schakelen en het feit dat m’n lease 4 jaar duurt, heb ik het gewoon aangevinkt. Ging netjes in het lease budget dus waarom niet?
Ik heb niets met autonome voertuigen maar wil het wel meemaken.
Pascal zegt
Geen lease maar zelfde hier. Heb ‘t ook aangevinkt toen ‘t nog veeul goedkoper was. Puur omdat ik een gadgetfanaat ben, niet omdat ik de illusie (of behoefte) heb dat de auto over een paar jaar echt helemaal zelf kan rijden.
flutterby zegt
@Pascal: nu heb je in Europa het verschil in functionaliteit met Enhanced Autopilot en is FSD puur en alleen de belofte.
Pascal zegt
Klopt, Enhanced Autopilot is inmiddels weer terug van weggeweest, maar toen ik m’n auto kocht was ‘FSD’ de enige upgrade optie.
Wolflow zegt
EV-gebakjes? Ik zou ze mijn hond nog niet durven voor te schotelen
erikabarth zegt
Ach de fanboys blijven wel leasen/kopen.
Tesla is idd slim nu nog even maximaal te cashen, over een paar jaar is er zoveel aanbod in EV land dat een Tesla compleet niet meer interessant zal zijn.
Ik wacht nog wel even met die batterij doos op wielen, autobeleving en plezier is mij prio.
Redrum zegt
Ja want Tesla staat stil ?! Beetje kromme redenering. Nog steeds zijn de trado’s er niet overgesprongen al wil m’n je dit natuurlijk graag doen geloven. En ja, ze komen (momenteel) in de buurt (sommige) maar je vergeet wel 1 ding: er komt weer een iteratie in tech aan die Tesla weer een leuke voorsprong gaat opleveren, die tech zit dan direct in de wagens waar je bij de andere weer 3 jaar zal moeten wachten op “het nieuwe model”.
Al die aankondigingen en prototypes zijn leuk maar zeggen niets en heb je weinig aan. Het is niet omdat je een “interessante” batterij in 1 model hebt gestoken dat je dit de week erna in je verkoopmodellen kan plaatsen. Iets moeilijker dan bij een motor maar goed
Bastiaan Williams zegt
Slim toch. De rest kan het niet aanbieden. Alleen Mercedes komt in de buurt. Dus ja gewoon Amerikaans, de hoofdprijs vragen en lekker cashen. Doen ze bij Apple ook. Zakken vullen. Ik snap het wel…
Pascal zegt
Mwah om te zeggen dat Mercedes in de buurt komt bij FSD Beta is wel een behoorlijke stretch hoor… Mercedes kan alleen maar iets op volledig door hun pre-mapped snelwegen en niet harder dan 60km/h (=oftewel niks meer dan een beetje filerijden). Ohja tenzij in het donker, tenzij met regen of sneeuw en tenzij er geen auto voor je zit.
mashell zegt
Is dat wat Mercedes kan of wat ze van de wetgever vrij mogen geven?
Pascal zegt
Die 60km/uur komt vanuit de wetgever. Alle andere beperkingen komen vanuit Mercedes, aldus hun eigen medewerker die in 2021 een uitgebreide demo gaf op een afgesloten circuit.
gezondverstand zegt
Model S is een mooi model. Alles wat daarna kwam ziet er uit als een banaan met een vissenbek op wielen.
Dat de 3 geen grote achterklep heeft is een misser voor een auto in dat segment (kinderspullen en Ikea).
Interieur van de S is al spartaans maar van de 3 en de Y helemaal dramatisch.
De concurrentie komt steeds verder op stoom dus Tesla zal ongetwijfeld bakzeil gaan halen. Zeker als ze de prijzen omhoog gaan gooien.
Redrum zegt
Ok dat vind jij, jij vond de Passat wss ook een hype kar ? Smaken…….moving on