Klinkt als een ouderwetse Catch-22…
Gisteren kwam Tesla weer eens in positieve zin in het nieuws. Musk slingerde de specs van de (voorlopig) dikste variant van de Model 3 de wereld in en claimde en passent dat de auto sneller is dan een BMW M3. Kijk, Elon mag dan elektrogebakjes maken, maar hij weet heel goed hoe hij de aandacht moet pakken van onvervalste petrolheads. Vergelijk het ding met een bezine-icoon als de M3 en zowel voor- als tegenstanders roepen om het hardst om de Muskias bij dan wel af te vallen. Dat bleek ook in onze altijd bruisende commentsectie, want de teller staat inmiddels op 155 reacties op het bericht, waarvoor hulde.
Toch was er voor muggenzifters critici uiteraard weer het nodige aan te merken op de goednieuwsshow. Dan gaat het niet alleen om de daadwerkelijke prestaties van de Model 3 op het circuit, maar ook om de vraag waar die crises-Model 3’s eigenlijk blijven. Musk beloofde immers ooit dat de auto beschikbaar zou zijn voor 35.000 Dollar, maar de tot nu toe uitgeleverde exemplaren kosten allemaal aanzienlijk meer. De nieuwste, heetste variant doet zelfs 78.000 Dollar. Serieuze cheddar dus.
In Tesla’s configurator staat dat de instap-Model 3’s vanaf ‘Late 18’ worden uitgeleverd. Doch wat Musk gisteren en vandaag naar buiten gebracht heeft over de instapper suggereert dat dit doel mogelijk wederom niet gehaald wordt. Tesla wil ook de instapper namelijk met winst verkopen en acht dit zelfs essentieel voor het voortbestaan van het merk, zo laat Elon weten op Twitter:
With production, 1st you need achieve target rate & then smooth out flow to achieve target cost. Shipping min cost Model 3 right away wd cause Tesla to lose money & die. Need 3 to 6 months after 5k/wk to ship $35k Tesla & live.
— Elon Musk (@elonmusk) May 21, 2018
Eerder brachten de Amerikanen immers naar buiten dat ze niet nóg een investeringsronde willen organiseren om geld op te halen. Om dit te bewerkstelligen moet er (eindelijk) winst gemaakt worden en dat kan volgens Elon kennelijk op dit moment nog níet door de basis Model 3 voor 35 Amerikaanse ruggen te verkopen. De productie van de auto moet hiervoor eerst enkele maanden lang op het gewenste niveau van 5.000 units per week zitten, dat men in juli hoopt te halen.
Op zich is dit allemaal (los van de steeds bewegende doelstellingen) wel soort van begrijpelijk. Ervaring met het productieproces en schaalvoordelen drukken naar verwachting de kosten. Doch er zit nog een extra element vast aan deze beslissing, die te maken heeft met de voor Amerikaanse begrippen forse tax credit van 7.500 Dollar die Tesla-kopers krijgen van vadertje staat. Deze is geldig tot het eind van het tweede kwartaal nadat de 200.000ste Tesla wordt geproduceerd. Dus niet precies tot de 200.000ste wordt geproduceerd.
Dit heeft bepaalde implicaties die Tesla een incentive geven de 200.000ste goed te timen. Immers, als de 200.000ste geproduceerd wordt op 1 juli, kunnen klanten de volledige tax credit tegemoet zien tot en met 31 december. Echter, wordt de 200.000ste geproduceerd op 30 juni, dan kan dit slechts tot en met 30 september. Overigens komen klanten in de twee halve jaren ná het verlopen van de maximale aftrekpost nog in aanmerking voor een gereduceerde aftrekpost van 3.750 Dollar respectievelijk 1.875 Dollar.
Man man man, belastingmaatregelen die de autoverkoop beïnvloeden. Het lijkt potverdikke Nederland wel, daar in Trumpzickistan.
onnes zegt
Logisch verhaal op zich. Je ziet vaak dat de gevestigde fabrikanten ook eerst met de dikkere uitvoeringen/motoren komen. Kan me echter niet voorstellen dat dat dezelfde reden heeft.
2wheeler zegt
@onnes: vaak is dat om wat meer cachet op te bouwen. Als je de toen der tijd nieuwe Arteon op 16inch wieldoppen en een comfortline pakketje zag rijden werd je er ook niet wild van. Met LED lampen, dikkere bumperts en 18 inch velgspul wordt hij gelijk lekker dik in de markt gezet. Zien is verkopen, dus dat zou theoretisch voor meer vraag moeten zorgen.
SpiderIV zegt
@2wheeler: da’s dan niet gelukt: geloof niet dat ik zo’n VW op de weg gezien heb.
( kan ermee te maken hebben dat je in t NL-VW-bos zo’n boompje niet ziet)
2wheeler zegt
@spideriv: je ziet ze inderdaad amper rijden, zelfs hier in de randstad, waar het doorgaans stikt van de VAG-mobielen, zie je ze amper.
2wheeler zegt
Begrijpelijk, maar wel jammer. Ik geloof er absoluut nog in, maar ben wel benieiwd wanneer we ze in NL gaan zien..
SpiderIV zegt
Lekker leesbaar vlot geschreven stuk jaapiyo!
moveyourmind zegt
HYVES
Moveyourmind to @Sheng Yue Gui Ceo of Geely May 216:35 pm
尊敬的盛先生,我們什麼時候可以期待特斯拉 Tesla 3競爭對手?
Sheng Yue Gui tot @Moveyourmind May 21. 6:40pm
Dear Moveyourmind, is very good question. I appreciate that you speak Chinese but it is nog necessary, I speak fluently English very good. So you want to know when you can expect premium Geely Link&Co Tesla 3 killer for basic Tesla 3 price. Just wait two months, we are very busy tot put the points on the i and I am sure after summerhollidays you can watch this new model and order it immediatly.
2wheeler zegt
@moveyourmind: ???
str8six zegt
@moveyourmind: hahah! ?
Erik zegt
-edit: een voor de archieven!-
Erik zegt
@erik2907: maak je er ook een tag van @jaapiyo :-), makkelijker terug te vinden …
jaapiyo zegt
@erik2907: @f31bmw320d: ik wed dat jullie screenshots hebben toch ;)
Erik zegt
@jaapiyo: ik niet, wel in mijn fotografisch geheugen gegrift :-)
f31bmw320d zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
amg65 zegt
Volkomen logisch natuurlijk.
Kleine toevoeging wat betreft die tax credit. Niet alleen de autoverkopen worden beïnvloed, het lijkt er zelfs op dat Tesla de leveringen uitstelt om de tax credit nog een kwartaal in stand te houden.
kempenaer zegt
Ophouden met dat ongelijke speelveld. Stoppen met die fiscale bevoordeling van electrische wagens. Allemaal onzin.
mashell zegt
@kempenaer: het zou ook fijn zijn als de overheid in Nederland zou stoppen met de dieselboete die diesel voertuigen al duurder maakt dan noodzakelijk. Het zou fijn zijn als de boete voor schone diesel (met SCR en Adblue) zou komen te vervallen. Dat maakt de schone diesels aantrekkelijker.
flutterby zegt
@jaapyipo tax rebate gaat over leveringen, niet productie aantallen. Elon heeft al aangegeven de tax rebate voor de Model 3 te maximaliseren. Dit hebben ze deels gedaan door de Canadeese markt te betreden en eventueel kunnen zo ook aan een batch in Europa gaan leveren. Ook kunnen ze simpelweg stoppen met uitleveren tot het volgende kwartaal.
flutterby zegt
@flutterby: @jaapiyo dus
sanderp zegt
Was allang bekend toch?
pier zegt
Ik begin een beetje model 3 moe te worden.
Jantje_555 zegt
schaf gewoon al die subsidies voor elektrische auto’s af. Een auto is een auto. Als je buurman via belasting mee moet betalen voor jou Tesla en jij niet voor zijn diesel Mercedes, dan klopt er iets niet. Iedereen weet dat niemand nog hybride en elektrisch koopt als de belastingbetaler hiervoor geen subsidie meer voor afstaat.