De Tesla Model 3 had al een prima grote accu, maar meer is altijd beter. Tijdens de recente update voegde Tesla meer rijbereik toe en dat komt mede dankzij een toegenomen kWh-nummer.
Er is nog steeds kritiek op Tesla, soms terecht en soms ook niet. Feit is echter dat Tesla’s voor hun geld hoge cijfers neerzetten. Vooral op het gebied van rijbereik hoef je je bijna nergens meer zorgen over te maken met een Tesla.
Grote accu’s
Hoe krijg je veel rijbereik? Meerdere manieren, maar Tesla propt gewoon altijd een groot genoeg batterijpakket in de dubbele bodemplaat van hun auto’s. Daarover gesproken: de namen van Tesla zijn zonder al te veel bombarie flink versimpeld. De Model S en Model X hanteerden nog een systeem waar het getal staat voor de grootte van de accu in kWh. P stond voor Performance en D voor Dual Motor. Een P100D was dus de Performance-versie met een 100 kWh groot accupakket en vierwielaandrijving. Niet meer: nu is het simpel weg Standard Range, Long Range of Performance, of in het Nederlands ‘instapper’, ‘rijbereik’ en ‘snelheid’.
Meer kWh
Tesla voerde vorige maand een update door aan de Model 3 voor het nieuwe modeljaar. We kregen wat nieuwe specs, maar de capaciteit van de batterij werd niet genoemd. En is niet meer te achterhalen vanuit het typeplaatje. Dus moet je er op een andere manier achter komen. Een gebruiker van het Duitse Tesla Fahrer und Freunde forum deed dat. Een document zegt dat het gaat over een Model 3 met een accupakket van 82 kWh groot. Dat is een kleine upgrade. Officieel staat de Model 3 te boek als zijnde een 75 kWh-versie, maar recente Model 3’s bleken daar sowieso al boven te zitten. Volgens Inside EV’s was 79 kWh al een soort nieuwe standaard en mocht de EPA-rating (de Amerikaanse WLTP) omhoog.
Volgens de Nederlandse Tesla-website kom je hierdoor 580 km ver op één accu van de Tesla Model 3. Dat was voorheen 560 kilometer. Kleine veranderingen, maar wie het kleine niet eert…
Dutchdriftking zegt
Toch fijn dit soort kleine updates. Maakt de auto steeds een stukje beter.
pier zegt
Met een WLTP van 580km is voor iedereen eigenlijk de actieradius toereikend. Met sommige V6-en en V8-en mocht je vroeger blij zijn als je dat op een tank haalde.
Jochempie zegt
Helemaal waar. Nu nog een prijsje van 35000 euro voor die actieradius.
B00G1E zegt
Ik haal met mijn kia sportage 2.0T 450km als ik geluk heb. Gelukkig is de peut momenteel $1.79 per gallon en gooi ik die tank weer vol in een paar minuten.
Ot92 zegt
@b00g1e 1.79 USD per gallon. Dat klinkt als haast gratis brandstof. Je gaat dan toch niet in een 2.0T rijden…
B00G1E zegt
Zit wat in, was destijds de snelste versie met 260pk. Denk nu aan een Telluride met 3.8L V6, is al iets meer in de richting van een V8
SimonMc zegt
Heel juist. Met de huidige korte afstanden die ik tegenwoordig doe met m’n Saab 9-3 Aero, haal ik ook maar zoiets. En dat voor een 4-cilinder turbo…
faalhaas zegt
@pier: Ja maar mijn V8 rijdt 1 op 60 als ik 80 rij in de 17e versnelling op de lange afstand!
Ot92 zegt
@faalhaas Rustig vriend.
nissanfairladyz zegt
Met mijn vorige V6 met 80 liter tank, waarbij het lampje ging branden bij 60 liter leeg. Met 60 liter haalde ik bij sportief rijden tusse de 500 en 600 kilometer. Snelwegen soms boven de 700. Totdat die ellendige e
E10 brandstof kwam. Toen overgestapt op elektrisch. Ik mis hem wel erg. De beleving… maar ja prioriteiten. Elektrisch is wel veel beter als al die troep 3 cilinder autotjes als je zuinig wil rijden. Heb je tenminste nog vlotte actie in het verkeer.
tvr1974 zegt
@pier: die 580km range is in het gunstigste geval. Rijden namelijk regelmatig in Duitsland (naar wittlich) ca 400km vanuit d-haag en dat halen we niet terwijl we 460 moeten kunnen halen.. oh en we rijden max 110. Dus leuk hoor 580, maar wil ik in Duitsland even het gas erop houden dan is die range max 50% en dan rijd ik door 130-140. Ga ik nog harder dan verergert het alleen maar.
lekbak zegt
@pier: tot je er een aanhangwagen achter knoopt wel ja. Voor personenvervoer is dit meer dan genoeg.
Zeg ik terwijl ik over 5 minuten in de auto stap voor een woon-werk ritje van 535km over de snelweg. Waarvoor ik waarschijnlijk een keer of 3 tot 4 hooguit 5 minuten voor stop om ff te pissen en nieuw drinken te pakken. Dat zou zelfs niet met deze tesla lukken.
Pascal zegt
Zo goeiedag, als je woon/werk rit 535 kilometer is heb je sowieso wel een probleem… maar even serieus: in jouw geval zou ik waarschijnlijk toch maar gewoon lekker een diesel pakken. Tenzij je thuis kunt opladen en het niet erg vindt om elke rit 1 supercharger stop van een minuut of 20 in te bouwen.
Robin zegt
Bij volgeladen accu en 1 stop onderweg geraak je er toch zonder probleem? 10 – 15 min superchargen is voldoende om je eindbestemming te bereiken. Ideaal om eens naar toilet te gaan. Op eindbestemming volladen uiteraard.
Met een verbrandingsmotor moet je ook tanken op de terugweg. En als hij niet vol is voor je vertrekt, moet je al tanken in heenrit.
Lijkt me dus weinig verschil.
pyrat zegt
Alleen kun je een V8 binnen een paar minuten weer volgooien..
multimrshepherd zegt
@pyrat: popje
mrgg zegt
@pyrat: En een EV kun je op je eigen oprit opladen. Wel zo makkelijk.
detroitv8 zegt
@mrgg: toch fijn dat er een gratis oprit bij elke EV aankoop komt!
mrgg zegt
@detroitv8: En fijn dat iedereen zich een V8 kan veroorloven.
detroitv8 zegt
@mrgg: ik heb een prima oprit waarbij ik met een recente verbouwing alvast een kabel vanuit de meterkast heb laten trekken. Maar goed, het gaat niet om mij. Wonen zat mensen in een flatgebouw.
nissanfairladyz zegt
Wel een V8 hebben en geen oprit. Een huis met een oprit is heus niet zo heel duur.. tijdje geleden dan. Verdien zelf maar 3000 bruto, geen relatie en heb een huis met dubbele oprit. Meeste mensen die ik ken verdienen meer als mij…
dutchneon zegt
precies, kwestie van prioriteiten, als je naast het terras wil wonen in de stad heb je natuurlijk geen oprit.
Als je een huis met een oprit zoekt zul je dat gewoon kunnen vinden en ervaren dat je dan nogsteeds met gemak op het fietsje een drankje kunt gaan doen op een terras ergens in de buurt
SimonMc zegt
En een Tesla model 3 laadt bij een snellader in 5 minuten voor 125 aan km’s bij. Wat is nou 5 minuten? Wacht een kwartiertje en je hebt al 375 km.
dutchneon zegt
dat is niet helemaal waar, het laden gaat steeds een beetje langzamer, geloof dat je na een kwartier weer 225km kunt
evdw zegt
Oke dus 7 Kwh extra geeft 20km meer bereik?
Dat lijkt mij een beetje weinig. Het kan ook zijn dat die 580 km is op basis van een andere, meer realistische, meetmethode dan WLTP.
Mijn model 3 van het eerste uur haalt de 560 onder normale omstandigheden in ieder geval niet, ook niet in de zomermaanden.
Wellicht dat je met de nieuwe Model 3 dus de 580 echt kan halen, ben benieuwd.
blogie zegt
@evdw:
7kw is niet de werkelijke upgrade. In werkelijkheid is het slechts 3kw extra en had de vorige al 79kw. Die 3kw staan in verhouding tot de 20km extra
larofan zegt
@evdw: jij hebt geen Model 3 van het eerste uur. Woonde zelf in San Francisco toen ze gelanceerd werden en daar reden ze al 1.5jr rond voordat ze in NL te krijgen waren.
evdw zegt
Oke, het eerste uur in Nederland dan.
Volgens mij is deze qua hardware redelijk gelijk aan die in SF van de band rolde. In ieder geval met een 75 Kwh accu.
Taycan 4S zegt
Hoewel ik het uiterlijk en kwalitatieve afwerking discutabel vind is het prima dat Tesla blijft doorontwikkelen en verbeteren.
PunicaOase zegt
@Taycan 4S: vergeet de service na aanschaf niet :-(
Taycan 4S zegt
@punicaoase, ja, ik moest iets voor jou overlaten he??
Pascal zegt
Gelukkig is de garantie bij merken zoals Audi wel goed geregeld! Oh wacht….
Ot92 zegt
@Pascal Je draait alweer dezelfde plaat, word je er nooit moe van? Wees eens creatief, kom met wat nieuws…
Volgens mij ben je nog nooit in contact geweest met PON en toch roep je als iemand die twee keer een nieuwe motor moest krijgen zonder enige vorm van coulance.
nissanfairladyz zegt
Persoonlijk ken ik genoeg mensen die problemen hebben met PON. Waarom hoor ik dat dan nooit met Toyota etc? Van mensen die dat soort autos rijden hoor je nooit wat… maar hoor altijd gezeur van VAG en BMW eigenaren. Dat is best vreemd…. vooral veel problemen met motoren. Waarbij PON of BMW importeur niet wil meewerken met coulance enzo.
Robin zegt
Je mag mijn Toyota kopen anders. Inderdaad niet slecht van service en economisch goede keuze. Maar we vervangen hem voor onze oude liefde hoor. Audi A4 avant S-line.
Een Toyota is lelijk (persoonlijke mening), heeft geen aangenaam rijgedrag en is niet gebruiksvriendelijk.
Ot92 zegt
@nissanfairladyz Dat komt ook o.a. doordat er veel meer van die auto’s verkocht worden… De Duitse merken maken nou eenmaal samen veel meer kilometers dan alle Japanse merken bij elkaar. Dan zul je ook vaker die type auto’s bij de garage zien staan voor onderhoud/reparatie. Ook hoor je er meer geklaag over.
Heb je ooit iemand horen roepen hoe tevreden ie over zijn huidige Duitse auto is?
Pascal zegt
-edit: houd het vriendelijk, AUB.-
Pascal zegt
@ot92: de plaat die in mijn ogen juist blijft hangen is dat Tesla al jaren onder elk topic zo’n beetje wordt afgefakkeld op dezelfde punten. Regelmatig is dit overigens terecht; ze hebben immers verbeterpunten genoeg. Wat ik dan weer onterecht vind, is dat er regelmatig wordt gedaan alsof Tesla de kroon spant of de enige is wanneer het gaat om (in dit geval) slechte service. Dat beeld nuanceer ik (desnoods bij herhaling ja) even. Dat doe ik overigens wel degelijk op basis van eigen ervaring, maar ook op basis van ervaringen uit uit m’n naaste omgeving en wat er uiteraard algemeen en bij vele lezers van dit blog bekend is. Het is daarbij niet m’n doel om creatief te zijn of met iets nieuws te komen; just stating facts.
Charles Taycan 4S zegt
Hallo @ Pascal, jij zat/ zit toch op Autoweek, onder welke naam? En reed jij nu een Tesla 3 of S?
Pascal zegt
@charles: ik ben niet actief op Autoweek (ook niet onder andere naam), ik rijd zelf een Model 3 trouwens
nissanfairladyz zegt
Ohjha die bandjes die slijten, en het koelvloeistof wat bijgevuld moet worden. Pfoe wat een onderhoud zeg !!!!!!!!
tvr1974 zegt
Als ze een realistische test willen doen moet je met ene tesla model 3 en een A4 TDI(want tesla wordt steeds als km vreter genoemd toch) van Hamburg naar München laten rijden. Gemiddeld rond 140-160 waar het kan en mag en dan je rijstijd. met de Audi ca 7 uur en niet hoeven tanken, met tesla bij die snelheid min 2 x tanken en dus 9 uur.. tel uit je winst. Daarbij is de electra prijs dan per km ineens duurder dan de diesel prijs en precies daarom is electra nog geen maatstaf in Duitsland. It’s all about the money.
tourbillion zegt
@tvr1974: het is altijd about the money.
Charles Taycan 4S zegt
@pascal, ok, merci! Veel plezier met de Model 3!?
Pascal zegt
@charles dank! Lukt goed tot nu toe. Als ik uit jouw naam mag afleiden dat je Taycan rijdt weet ik zeker dat jij ook plezier hebt, prachtbak!
Charles Taycan 4S zegt
@Pascal, ik heb hem nog niet helaas, maar hij is besteld en komt eind januari als alles meezit, prachtige voiture idd! Merci!?