De concurrentie heeft het nakijken en Tesla groeit vrolijk door met de uitbreiding van het aantal Superchargers.
Tesla is een pioneer als het gaat om het aanleggen van een laadinfrastructuur. Ze waren het eerste automerk dat op zo’n grote schaal begon met het wereldwijd aanleggen van een laadnetwerk. Ze hebben dat slim gedaan en je kunt er vooralsnog alleen terecht als je ook een auto van het merk hebt.
Concurrentie
Dit weekend stond de Amerikaanse autofabrikant bij een mijlpaal stil. De 20.000ste Supercharger werd in gebruik genomen. Een enorm contrast in vergelijking met de concurrentie. Hier in Europa is bijvoorbeeld IONITY bezig met de uitrol van een groot snellaadnetwerk. IONITY heeft op dit moment slechts 298 snellaadstations in Europa. Ook Fastned komt met nog geen 1.000 snelladers in Europa nog niet eens in de buurt van de cijfers van de Tesla Supercharger. Let wel, de twee genoemde voorbeelden zijn enkel actief in Europa, terwijl Tesla wereldwijde cijfers communiceert.
Toch gaan de ontwikkelingen langzamer dan Tesla voor ogen had. Het automerk wilde eind 2018 al 18.000 Superchargers actief hebben. Dat werden er in dat jaar uiteindelijk ‘maar’ 12.000. Desalniettemin loopt het merk ver vooruit in vergelijking met de concurrentie.
Snelle uitbreiding
In vergelijking met een jaar geleden zijn het aantal Superchargers wereldwijd met een kleine 5.000 toegenomen. Vooral de laatste maanden is Tesla weer bezig het aantal Superchargers flink uit te breiden. Zo stonden het aantal Superchargers in september van dit jaar nog op 17.500.
bnny zegt
Op DIT moment (9/11/20) zijn er 298 IONITY Charging Stations actief (met gemiddeld 4 laadpunten per station) in Europa, tevens zijn er 53 in aanbouw (grof gezien).
Plan was (pre-corona) om voor eind 2020 in Europa 400 Charging Stations te hebben, zal dus iets later zijn…
RubenPriest zegt
Je hebt gelijk, heb het erbij gezet
Taycan 4S zegt
Het Supercharger netwerk is een groot voordeel van Tesla. Echter zijn er ook nadelen aan een Tesla, kwalitatief mindere bouwkwaliteit / -afwerking en eindcontrole, minder individualiseringsmogelijkheden, mindere aftersales en bereikbaarheid en persoonlijk moet het design je ook aanspreken. Wel knap van Tesla hetgeen ze in zo een korte periode bereikt hebben.
hiostu zegt
Er zijn nog wel een hoop meer voordelen aan een Tesla dan alleen het Supercharger netwerk. Ze hebben allemaal een goede range, ze krijgen continue software updates en daarmee ook verbeteringen en rijden erg goed. Maar supercharger netwerk is wel echt een groot voordeel tov veel andere merken, niet dat ik er vaak gebruik van maak, want ik laad thuis en heb misschien 2x daarna gebruik gemaakt van superchargen. Het is wel fijn dat je weet dat je snel kunt laden als je een langere trip maakt.
Philip - EQC zegt
Precies zoals je zegt … marketing argument die ik ook te horen kreeg toen ik bezig was met een keuze welke EV. Na wat onderzoek, dichts bij gelegen SuC ligt op 40 km van mijn deur, dus nutteloos als het over dagelijks gebruik gaat. Wekelijks bezoek ik Nederlandse klanten en wat blijkt, er zijn meer Fastned locaties dan wat Tesla aanbiedt, dus daar ging hun sterk argument! En op vakantie ga ik zelden met de wagen. Dus Tesla heeft een voordeel waar ik helemaal niets aan heb. Dan maar de wagen zelf om de rooster gelegd, waar mijn referentiekader premium Duitse wagens is, ik verving mijn BMW X3, daarvoor heb ik met BMW 5 gereden. Helaas, maar dan heeft Tesla nog veel werk voor de boeg! Ik wil best geloven dat het wel lukt, over 5 jaar krijgen ze opnieuw de kans mij een Tesla te verkopen. Veel succes!
Taycan 4S zegt
Bonjour Philip! Maar jij rijdt dan ook een topprodukt uit Stuttgart he!??
mashell zegt
Pas op, er zijn ook nog best wel wat Fastned stations waar ze alleen druppelladers van 50kW hebben.
Pascal zegt
In Nederland vind je gemiddeld elke 50km een supercharger; goed strategisch geplaatst langs de grote uitvalswegen. Hoe is dat nutteloos? Dat zorgt er toch voor dat je er altijd tijdig eentje kunt pakken, waar je ook maar naartoe wilt? Ik heb ‘m nog geen 1x per maand nodig omdat ik gewoon thuis laad aan de gemeentepaal, maar alleen al de wetenschap dat ik altijd overal snel naartoe kan, geeft een hoop rust.
j05b zegt
25 cent vs 59 cent is ook een aardig argument. En hogere snelheid ;)
Ik gebruik ze ook niet heeeeel vaak maar wel bij voorkeur. Een keer op vakantie geweest met de Tesla en zou dit niet met een andere EV willen doen ;)
Dutchdriftking zegt
@Taycan 4S: Je moet het inderdaad een beetje zien als T-Ford. Veel standaardisatie en daardoor concurrent te bouwen en snel te schakelen.
Taycan 4S zegt
@Dutch, klopt idd! Echter blijft dat wel een nadeel als je je auto wilt personaliseren en zo goedkoop qua prijs althans vind ik een Tesla niet in aanschaf…
flutterby zegt
@Taycan 4S: Tja, in tegenstelling tot de andere merken moet Tesla wel geld verdienen aan hun verkopen.
Taycan 4S zegt
Geld verdienen mag en moet voor een autofabrikant echter vind ik de prijs-waardeverhouding van een Tesla scheef, lees te duur voor de geboden kwaliteit, afwerking en gebruikte materialen. Maar dit zal voor de zakelijke operational leaserts weinig uitmaken… bijtelling Counts!?
flutterby zegt
@Taycan 4S: zoveel mensen, zoveel wensen. Voor mij bied Tesla veruit de beste prijs-kwaliteitverhouding. Tuurlijk zou ik geen nee zeggen tegen een Taycan, maar ik heb liever een performance Y, X of S waarin de hele familie past.
Taycan 4S zegt
De Tesla Model S is idd ruimer dan een Taycan die ontworpen is als de eerste 4- drs EV sportauto anders dus dan bv een model S wat een ruime sedan is. Voor mijn gezin is de Taycan groot genoeg zeker vanuit een 991-2 komende… voor ieder wat wils.?
billymobiel zegt
Dit weekend met de Taycan gereden met achteraf te hoge verwachtingen. Ga mijn Tesla er niet voor inruilen. De Taycan stuurt strak en de bouwkwaliteit is top, maar in gebruiksgemak is een Tesla veel fijner en dan heb ik het niet alleen over de ruimte. Wat ik ronduit irritant vind, is de versnellingsbak. Bij stevig accelereren houd de auto gewoon eerst in om terugschakelen en dan pas te versnellen. De eerste keer dacht ik iets gesloopt te hebben.
mashell zegt
Volkswagen AG verdiend geld aan de verkoop van auto’s, BMW, Daimler, Renault-Nissan, Stelantis allemaal ook. Tesla verdiend juist geld aan emmisierechten en nieuw uitgegeven aandelen. Net als Google de consumenten producten en de verdienmodellen zijn losgekoppeld. Best wel slim zolang de aandeelhouders het pikken.
flutterby zegt
@mashell: zucht, elektrische auto’s Mashell, elektrisch. Dat Tesla extra verdiend aan emmissie rechten omdat de andere merken liever miljarden overmaken dan zelf iets produceren zegt meer over die andere merken dan over Tesla. Hoeveel van die andere fabrikanten zijn fabrieken aan het bouwen in plaats van sluiten?
dalmore zegt
@Taycan 4S: bouwkwaliteit is een veel besproken issue van Tesla, met name het interieur. Wat ik dan niet vaak hoor is dat mijn nieuwe Ibiza een kier tussen de deur en het dashboard heeft waar niet een vinger maar een hand (!) tussen past.
Er gaat niks boven de bouwkwaliteit van VAG toch? Misschien vroeger ja.. Nu is het rommel..
Taycan 4S zegt
@Dalmore, de bouw- en afwerkingskwaliteit van de gemiddelde auto uit het VAG concern ligt toch iig wel duidelijk boven die van Tesla mi….
karhengst zegt
Je vergelijkt dan echter een D-segment model wat het qua prijsstelling met premium Duitsers pop moet nemen met een stadswagentje van het budget merk van VW concern. Niet dat dusdanige kieren goed zijn te praten maar je moet het wel in perspectief zien. En VW is inderdaad niet wat het geweest is, dan wel schromelijk overgewaardeerd.
ghost zegt
@Taycan 4S: aftersales is echt compleet lachwekkend. Tig keer mee gesproken en echt nooit meer. Tuurlijk, kan een keer zijn dat de medewerker ook z’n dag niet heeft, maar schreeuwen op moment dat je klant niet even 1, 2, 3 het VIN-nummer kan opnoemen slaat wel alles…en dat was dan nog maar 1 van de vele onvriendelijke, ronduit slechte service momenten van Tesla. Zelfs bij het ophalen van je auto (in de haven nota bene) is het kommer en kwel..
Taycan 4S zegt
Klopt idd! Laten we zeggen dat er bij Tesla nog wat aandachtspuntjes zijn…?
Paul58 zegt
@ghost: en dat is enkel Tesla? Sorry hoor maar open je ogen eens. Kijk eens op verschillende fora’s van bepaalde merken. Zelfs uit persoonlijke ervaring heb ik veel gezeik gehad met after sales en heb nog nooit een Tesla gekocht.
ghost zegt
@kevin1989: nee dat is met name bij Tesla, en ik ben van mening dat Tesla echt de kroon spant als het gaat om bizar slechte after sales. De meeste Audi Dealers in NL zijn er ook goed in slecht met de after sales om te gaan, alsmede sommige VW-dealers. Mercedes ben in persoonlijk alleen nog maar lovend over. Heb voor m’n werk al heel wat auto’s gereden maar niet met allen evenveel ervaring dus kan daar ook niet alles over zeggen. Meeste mensen rijden bij ons de grote Duitse 3, Opels komen ook voor, maar daar heb ik geen ervaring mee wat betreft aftersales. Voor mij is het inmiddels een feit dat ik de aftersales bij Tesla gewoon ronduit slecht vindt. Het is bijna een kunst wat die gasten allemaal al hebben gepresteerd om het zo slecht te doen.
wimof zegt
het lijkt de wetloop tussen VHS en Betamax wel, die met de meeste palen wint.
noodlesoup zegt
@wimof: En hoewel betamax de betere techniek was werd VHS de standaard. Een van de belangrijkste redenen, op VHS werden al snel porno films uitgebracht, bij Betamax duurde dat te lang… War dat betreft hebben ze het bij Tesla wel begrepen, de eerste letters van de modellen staan niet voor niets voor S3XY..
wimof zegt
Vandaar mijn allusie naar de “palen”.
flutterby zegt
@wimof: het meeste bekende kenmerk aan de wedloop was dat de verliezer beter was. Wat doet Ionity precies beter dan Tesla?
wimof zegt
Mijn opmerking ging enkel over het aantal “palen” en nergens anders over.
fransananas zegt
Daarbij is het gebruiksgemak veel groter dan genoemde concurrentie
Pascal zegt
Klopt die dingen zijn geniaal. Gewoon inpluggen en verder niks. Netflix op het grote scherm of een paar emails doen en na +/- 20 minuten kan je weer door.
tge2 zegt
@Pascal: 20 minuten? En dan heb je de wachttijd voor je aan zo een paal kunt hangen niet meergerekend. Wat een tijdverspilling.
b00st zegt
De keren dat ik er gebruik van heb gemaakt op vakantie was het laden altijd veel sneller klaar dan we zelf klaar waren met wc-bezoek, iets snel eten en drinken. En je moet niet in zo’n smerig snelwegstation gaan, maar relax in een net hotel. Nooit wachttijd gehad trouwens, in tegendeel, waren altijd voldoende plaatsen vrij (zie je ook op voorhand in de navigatie).
Pascal zegt
@tge2: Als je ’t bij voorbaat niet op EV’s hebt en niet bereid bent om +/- 1x per maand even een korte pauze te pakken bij een Supercharger, dan raad ik je van harte aan om ICE te blijven rijden. (natuurlijk wel regelmatig onderweg tanken en niet vergeten om olie te laten verversen en ander onderhoud te laten doen)
tge2 zegt
@Pascal: Geen enkel probleem. Gisteren nog een klein brandstofautootje voor mijn moedertje aangeschaft. Helaas had zij geen 50000€ en 10000€ om aanpassing van de huisinfrastructuur aan te passen om op batterijen te rijden. Zoals het overgrote deel van de NL bevolking. De electropredikanten hier leven in hun eigen bubbel, net als de gemiddelde politicus. Geen probleem natuurlijk, maar het is algemeen bekend dat je dan de realiteit uit het oog verliest.
252hirsch zegt
Tis heel simpel. Met een tesla kan je relatief goed op vakantie. Alle andere merken zit je met samen geknepen billen op de weg, turend naar laadstation en hopen dat je pas werkt.
dutchneon zegt
Exact, palen te over, zelfs met een model s75 kun je nog makkelijk op vakantie zoals ik 2 jaar geleden heb ervaren.
slechts 250km actiradius is ook makkelijk te doen met de dichtheid van het supercharger netwerk.
Maarja tegenwoordig haal je met een model-3 of S90 al makkelijk 350km actieradius en kun je gewoon kiezen waar je wilt stoppen.
Afgelopen zomer een keer met een E-tron van een collega naar Zwitserland gereden…. man o man dan ga je echt 10 jaar terug in de tijd en lijk je weer helemaal te pionieren. stress of de palen het wel doen, billeknijpen of je het haalt….
Daar hebben ze nog een boel te doen om Tesla bij te halen
Praeses zegt
Als de achterbumper er niet afvalt omdat je door een plas rijdt. Over samengeknepen billen gesproken. Voor de zakelijke rijder in Nederland geen probleem. Niet verrassend dat dat het gros van de Tesla-rijders betreft.
amg65 zegt
@Praeses: Daar zijn 4 gevallen van bekend in de media, op 650.000 Model 3’s..
Praeses zegt
Tegen 0 gevallen voor alle andere merken bij mekaar…
Paul58 zegt
@Praeses: woo bizarre statistiek! Fijn dat je bumper er niet afvalt bij andere merken. Ik las laatst wel een verhaal van een Q7 waar de versnellingsbak in de soep liep binnen 2000km. Audi kan er echt helemaal niks van. Bij Tesla heb ik dit nog nooit gehoord namelijk. Ik denk ook dat alle Audi’s en Q7’s slecht zijn nu, zoiets kan niet gebeuren natuurlijk.
ty5500 zegt
0? Try again.. Mercedes heeft onlangs nog een recall gedaan voor loskomende spoilers. Of is dat minder erg?
https://car-recalls.eu/recall/mercedes-benz-e-class-2016-2019/
ty5500 zegt
Haha, de GLB ook al.
https://www.motorsafety.org/mercedes-benz-issues-recall-for-fly-away-spoiler/
Pascal zegt
Wel het hele verhaal vertellen he… Ik kan hier ook nog wel een mooie bloemlezing plaatsen van de terugroepacties die VAG de afgelopen 5 jaar nog op haar naam heeft gezet? Dat ging ook van niet goed vastgeschroefde bestuurdersstoelen tot aan ruiten die konden loslaten.
degrotemuis zegt
Met een Tesla kan je zeker gemakkelijker op vakantie. Maar met wat voorbereiding was ruim 5000km door Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, Italië ook nooit spannend qua range, al leek dat bergop wel eens anders. Vol wegrijden en ongeveer 40 km later 8km op de GoM zien blijft apart. Uiteindelijk 2 laadpassen gebruikt, 1 weigerende laadpaal en 2 keer wat extra tijd kwijt aan een laadstation dat voortijdig de verbinding verbrak.
arta zegt
Het zijn er niet alleen veel meer, het werkt ook heel goed.
Geen geneuzel met pasjes en 20 verschillende tarieven, 1 account op je auto, inpluggen en laden.
Fastned heeft ook een goede ondersteuning en hoge uptime,
Maar IONITY heeft vaak laders offline en over het snellaadnetwerk in Frankrijk nog maar te zwijgen.
TheMaster zegt
Ook hier moet je eens 5-10 jaar verder denken en een inschatting maken hoe de wereld er dan uit ziet. Elke “normale” rit ben je gewoon thuis of op het werk aan het opladen. Incidenteel met een lange rit, zal je een keer een supercharger nodig hebben. Prima, voor het aantal Tesla’s (nu) in NL (binnenkort 12 nieuwe stalls bij A7 Zuidbroek, en 18 nieuwe stalls bij A27 Meerkerk).
Maar dan de 1-4x per jaar tijdens de vakanties, pas dán ga je voordeel van Tesla’s merken. Elke Tesla kan namelijk naar een Supercharger. Zijn deze bezet deze dag? Dan kan je altijd nog bij een Ionity, Fastnet, Shell of waar dan ook, als er ergens 1 stall vrij is. Alle andere EV’s, kunnen niet naar het gigantische netwerk van Tesla.
autodrome zegt
Met dat gammele stroomnetwerk in de vs moet je maar afwachten hoeveel er nog bij kan en of het wel blijft werken ….
Philip - EQC zegt
Het Tesla supercharger netwerk is zeker een voordeel, maar in enige mate overroepen, vooral als argument in onze regio (Benelux). In Nederland is Fastned veel meer uutgewerkt dan Tesla en in België is men er mee bezig, Fastned gaat op 13 locaties aanwezig zijn; in Europa heeft Tesla iets in de 500 locaties, waar Ionity er nu 300 operationeel heeft en bijna 100 in aanbouw. Het grote aantal waar het hier over gaat is vooral een Amerikaans gebeuren, het heeft in elk geval geen indruk gemaakt toen ik een keuze in welke EV moest maken, en toch zou het belangrijk voor mij moeten zijn, doe namelijk heel regelmatig meer dan 400 km op één dag, meestal in Nederland … en de 100 Fastned locaties is ruim voldoende voor mij. Mocht ik naar het zuiden van Frankrijk willen, dan is Ionity de keuze, door de recente opening van hun station in Hauconcourt (nabij Metz) kan men probleemloos tot in Nice rijden, meer dan voldoende Ionity laders onderweg. Wat ooit een sterk verkoopsargument was voor Tesla begint vandaag minder zwaar door te wegen, tenzij men heel vaak met de auto doorheen geheel Europa moet rijden, anders … mooi marketing verhaal!
Taycan 4S zegt
Zo ist @Philip! Er zijn ook andere aankoopargumenten bij de aanschaf van een personenauto! We zijn het weer eens!? Plusje van mij!?
flutterby zegt
@philipc: het grote verschil is alleen de prijs en hoeveelheid palen per locatie. Daarin zal Tesla altijd winnen, want daarmee kan je bij beide terecht.
Pascal zegt
Dat, en vergis je ook niet in de laadsnelheid. Bij Tesla is dat in de praktijk maar zelden onder de 150kw (bij de v3 superchargers heb ik al boven de 200 meegemaakt). Bij Ionity is de snelheid doorgaans ook prima op orde, maar bij Fastned wisselt het nogal en liet ik me vertellen dat je regelmatig de 50kw maar net haalt.
Hardemening zegt
Fastned levert op meeste locaties nog maar 50kW, Tesla 150kW. Dichtheid Tesla is door heel Europa echt prima, En als ik laatst in Zuid Frankrijk iemand zijn auto bij een ionity lader zijn auto eerst zie verzetten naar de andere ionity paal en dan zie bellen met gefrustreerde gebaren, dan stap ik blij weer in mijn model 3. Inderdaad, Tesla is in dit opzicht zijn tijd ver vooruit.
Veel overbodige reacties hier trouwens.