Het hart van de auto blijkt Tesla’s grootste wapen.
Men neemt een Tesla Model 3 en haalt het voertuig helemaal uit elkaar. Dat is wat een Japans nieuwsblad deed. De ‘zelf rijdende computer’ blijkt behoorlijk goed in elkaar te zitten. Een ingenieur van een groot Japans automerk die aanwezig was bij het onderzoek was verbaasd over de chip van Tesla die vanaf het voorjaar de Model 3, S en X aanstuurt.
Tesla Chip
Je kunt zeggen wat je wilt over het merk onder Elon Musk, vooruitstrevend zijn ze bij Tesla wel. Dat blijkt ook uit onderzoek van Nikkei Business Publications. De Hardware 3 module blijkt het kleine stukje techniek wat een groots wapen van Tesla is. Deze bevat 2 AI chips van 260 vierkante millimeter, formaat theezakje dus. Een chip stuurt de zelfrijdende mogelijkheden aan en de andere zorgt voor het infotainment. De chips zijn net als de software door Tesla zelf ontworpen.
Het staaltje elektronica kan enorm veel gegevens verwerken. De Hardware module is continue verbeterd sinds Hardware 1 in 2014 werd geïntroduceerd. De huidige Hardware 3 kwam afgelopen voorjaar uit en heeft zelfrijdende mogelijkheden. Concurrenten zullen een chip van deze kwaliteit volgens de Japanse ingenieur op zijn vroegst rond 2025 kunnen evenaren.
Ontwikkeling in eigen huis
Het budget is niet het probleem voor de concurrenten zoals Volkswagen en Toyota. Technologische hindernissen zorgen er volgens de Japanse ingenieur voor dat Tesla een grote voorsprong heeft. Tesla is een jong bedrijf en heeft veel ontwikkelingen, zoals die van de Hardware 3, in eigen beheer. Andere merken hebben ketens van toeleveranciers en hun verdienmodel is gebaseerd op de verkoop van onderdelen. Deze leveranciers leveren ECU’s en elektronische concurrenten die met een chip zoals die van Tesla veelal overbodig worden. Tesla heeft minder te maken met leveranciers en trekt zijn eigen plan.
Zullen andere merken in 2025 een soortgelijke module als Tesla hebben of heeft de Japanse ingenieur het mis?
Bron: Nikkei
cossiekiller zegt
Ik denk dat ze die chip van de T800 gebruikt hebben.
Zo is het natuurlijk makkelijk, als je techniek uit de toekomst ter beschikking hebt.
flutterby zegt
@cossiekiller: het is een eigen ontworpen chip. Voor de echte nerds is dit pure porno: https://youtu.be/Ucp0TTmvqOE
tortuga zegt
@flutterby: zo meteen is bekijken! Maar als ze nu al 5jaar voor staan dan heeft tesla tegen dan al hardware 5als de concurenten de hardware 3 evenaren dan is het tegen 2028 ten vroegste dat ze misschien gelijke krachten hebben
siemi zegt
@cossiekiller: goede zet van Tesla. Nu is het wachten op de T1000
mp014 zegt
@siemi: het is wachten op een mooie tesla! 5 6 7 of 10 jaar voorsprong met je chip betekend blijkbaar nog niet dat je mooie wagens kan bouwen!
shalomleon zegt
@mp014: en toch zie je zo nu en dan op de weg, grappig eigenlijk
mp014 zegt
@shalomleon: hahaha ja dat klopt, grappig. Daar zijn overigens, door onze overheid zelf verzonnen, meestal financiële, redenen voor. Nog grappiger, hahahaha
mustang750supersnake zegt
@siemi: voorlopig zitten we nog ergens bij de 100…?
dus nog even geen vloeibare chauffeurs….?
cossiekiller zegt
Die is jammer genoeg mee gesmolten met zijn gastheer.
baklava zegt
Dit bericht wordt mede mogelijk gemaakt door Groen links, Urgenda en Milieudefensie
racerx zegt
@baklava: opzich is het wel een prima blog bericht, maar dit is Tesla bericht nummer 6 in een kort tijdsbestek. Begin het ook wel een beetje beu te worden.
tttijn zegt
@racerx: het is dan ook de enige autoproducent waarvan de aandelen 800% gestegen zijn. TESLA, het nieuwe VAG. Laat het bashen maar weer beginnen.
racerx zegt
@tttijn: don’t care, ik bezoek autoblog en geen financial blog, beurswaarde is voor mij dus een totaal irrelevante parameter.
xantilyst zegt
@racerx: ik word een beetje beu van azijnzeikerig huilen over berichtgeving dat je niet hoeft te openen
Niemand vraagt om jouw mening
racerx zegt
@xantilyst: ik ook niet om de jouwe, die moeite had je je dus ook kunnen besparen.
padoempats zegt
Voorlopen? De autopilot van een tesla is een verschrikking in vergelijking met die van volvo
madhatter zegt
@padoempats: Ik heb geen ervaring met het systeem van Volvo, maar gebruik het dagelijks in mijn Model 3 (Full Self Driving) en ben heel tevreden vergeleken met de systemen uit VW en BMW.
Wat maakt het Volvo systeem beter volgens jou?
padoempats zegt
@madhatter: paar dingen. Vooral lane change. 9vd10 keer lukt dat met tesla niet, zegt dan, niet beschikbaar/kun nu niet wisselen, terwijl er alle ruimte is om te wisselen. Of als je even zelf wil ingrijpen tijdens autopilot kan dat niet. Stuur heel stug en ingrijpen moet je forceren waardoor je hele vieze stuurbewegingen krijgt en ook autopilot disabled. In volvo kun je heel fijn tijdens autopilot van strook wisselen. Stuur los en hij neemt het gelijk weer over.
Positie op de strook is van tesla ook heel erg zoekerig, bij volvo veel smoother het houden van een strook.
Ook het op autopilot houden niet altijd even goed. Soms blijft die zaniken dat je stuur moet vasthouden terwijl je hem gewoon vast hebt.
Ik word elke keer helemaal kriebelig van die autopilot, voornamelijk het wisselen van strook is gewoon niet fijn
madhatter zegt
@padoempats: dan kan ik me voorstellen dat de Volvo prettiger rijdt. Zelf is het baan wisselen ook iets waar ik me aan erger. Sinds de V10 update is dat wel vele malen beter, maar ik blijf nog steeds veel langer op een rijstrook hangen omdat ik geen zin heb om zoveel moeite te doen om naar rechts te gaan en dan kort daarna weer naar links.
Iets wat ik eigenlijk als een doodzonde zie, maar maak me er nu dus ook schuldig aan.
Bijsturen kan inderdaad helemaal niet en om te detecteren dat je het stuur vast hebt is eigenlijk constante lichte tegenstuur nodig, verre van ideaal.
Al met al ben ik wel tevreden en zeker met het feit dat de updates de auto beter blijven maken, dat is een USP waarom ik een Tesla wilde.
tierelier zegt
Wie heeft er per se een A.I. nodig in zijn/haar auto? Ik zie het gewoon als een grote gimmick..
megaand zegt
@tierelier: er zijn zoveel toepassingen denkbaar. Bijvoorbeeld demping die zich aanpast aan de weg op basis van historische informatie. Automaat die sportief schakelt op bepaalde momenten en relaxed op andere. Lane departure waarvan de gevoeligheid wordt aangepast op bepaalde wegen.
flutterby zegt
@tierelier: een regen en lichtsensor heb ik ook niet nodig, maar het is wel verdomd comfortabel.
dare2think zegt
Tesla bouwt een auto om de computer heen. De rest bouwt een computer in een auto waarvan al 30 jaar de basale ingrediënten niet gewijzigd zijn. Ik heb heel veel respect voor bedrijven die niet klakkeloos alles outsourcen maar zelf de moeite nemen om custom technologie te ontwikkelen. Bij outsourcen koop je de verwezenlijking van het idee van een ander met een kwaliteit of voordeel die ook door anderen gekocht kunnen worden. Door het zelf te maken voldoet je product al vanaf het begin aan je eigen idee en ontstaat er unieke innovatie. Dat is een fundamentele andere manier van ontwerpen die al te merken is voordat de eerste schetsen op papier staan. Ik heb zelf geen Tesla maar heb als technisch persoon respect voor de manier waarop ze de auto aangepakt hebben. Ze hebben veel meer met de auto gedaan dan hem ‘alleen maar’ elektrisch gemaakt. Autonoom rijden en OTA zijn zichtbare voorbeelden, waar deze Tesla Chip een van de onzichtbare voorbeelden is.
caprio zegt
@dare2think: Ik ben het helemaal met je eens, wat Tesla gepresteerd heeft is ongelofelijk knap, zonder de balast van 100 jaar auto’s bouwen. De premium merken kunnen roepen wat ze willen maar om dit gat te dichten zal het nog jaren duren. Ook de efficiëntie van de elektromotoren van Tesla ligt ver voor op de rest, by far de zuinigste, beste acceleratie en hoogste topsnelheid.
lekbak zegt
@caprio: meest efficiënte, niet de snelste. Dat is de Porsche nog altijd.
caprio zegt
@lekbak: Porsche heeft nu één model volledig elektrisch, Tesla drie in drie verschillende klassen. De Taycan met een prijs van rond de € 200.000 vind ik niet echt een concurrent van de Tesla S performance van rond de € 110.000, kortom een appels met peren vergelijk van je. De verschillen zijn trouwens miniem.
lekbak zegt
@caprio: jij zegt dat Tesla het snelst is, dat zijn ze gewoon niet. Heeft niks met prijs of segment te maken.
caprio zegt
@lekbak: volgens ev-database heeft de S performance een top van 261 km/uur en de Taycan Turbo S van 260. Acceleratie zijn respectievelijk 2,6 en 2,8sec naar de 100km. Dus je bewering klopt niet.
xantilyst zegt
@dare2think: Apple doet dan wel aan outsourcen maar tesla heeft volgensmij dezelfde strategie als Apple
flutterby zegt
@dare2think: Wat Tesla speciaal maakt is verticale integratie. Waar reguliere merken de meeste techniek inkopen ontwikkeld Tesla deze zelf. Mede hierdoor kunnen ze elke auto voorzien van de FSD computer. De hardwarekosten zijn namelijk niet zo hoog, het is vooral de software die duur is en daarom standaard niet vrijgegeven.
balboni zegt
@dare2think: zeer goede analyse. Aan deze kapstok kun je alle voordelen (en nadelen) van Tesla ophangen.
kimbo12 zegt
@tierelier. veel mensen kunnen niet rijden ondanks hun papiertje, ik juich het ten zeerste toe!
tierelier zegt
Nieuw bericht op Electroblog.nl , “Rijscholen kunnen dicht door autonoom rijden Tesla!”
smultie zegt
Ja man, het heeft er inderdaad alle schijn van dat er linkse investeerders achter Autoblog zitten…
HAAHAHAHAHAHAHAHAH gast…
Yzord zegt
Heeft Tesla ineens aandelen AB ofzo? Of hebben de heren van AB ineens Tesla aandelen?
Wordt gek van dat monotome automerk. Straatbeeld wordt er ook niet mooier op ? laat staan het gedrag van Tesla rijders die openbare laadplekken als prive parkeerplekken zien.
vbarchetta zegt
@yzord: ZZzzzzzzzzz…..
balboni zegt
@yzord: waarom ben jij autoliefhebber dan, cq waarom zit je op autoblog?Pure interesse, ben benieuwd
fanboy zegt
Nog een berichtje over die Porsche Taycan die in de fik is gevlogen?
emping zegt
@fanboy: u vraagt AB draait: https://www.autoblog.nl/nieuws/eerste-afgebrande-porsche-taycan-is-een-feit-140728
wza1979 zegt
Ik heb zelf geen boeken of bio over Musk gelezen maar iets in me zegt dat hij zeer hoogbegaafd is. Hij heeft jaren geleden bedacht dat auto’s op een andere manier gebouwd moesten worden. Met een computer ( lees: chip ) als basis wat alles aanstuurt, en de auto van scratch ontwikkeld voor elektrische aandrijving.
Zoals hij bedacht had, zo moest het worden en hij wist dat ie gelijk had. Geholpen door zijn geld heeft hij het ook uit kunnen voeren.
De rest heeft het nakijken en niet de flexibiliteit en visie om hen goed aan te pakken.
Ze zullen wel komen hoor, dat is de wet van de remmende voorsprong. Iedereen kan de auto uit elkaar halen en hetzelfde doen.
2wheeler zegt
@wza1979: “iets zegt me dat hij zeer hoogbegaafd is”… de man heeft een bedrijf dat herbruikbare raketten de lucht in knalt voor transportdoeleinden… ik denk dat je onderbuikgevoel een beetje understated is vandaag ;)
flutterby zegt
@wza1979: hij check alle boxen voor een genie, zelfs de krankzinnigheid die er soms bij komt kijken.
rs62k5 zegt
@wza1979: even boek van ashley vance lezen. Moeite waard.
tierelier zegt
Heb je de pyromaan uitgehangen?
barendbotje zegt
@fanboy: Je bedoelt die in scene gezette actie? Heb je gezien waar het gebeurd is en hoe t de wereld in gebracht is, naief zijn is ook een vak natuurlijk haha
EDIT: MAAK DIE BEANTWOORD KNOP OF HAAL T WEG
SpeedGeek zegt
@barendbotje: in Microsoft Edge werkt de knop wel.
tge2 zegt
Misschien vreemd, maar ik ben niet zo onder de indruk. Dat komt misschien omdat ik liever mens blijf en geen robot wil worden.
lithiumion zegt
Heel grappig, als er 6 artikelen wordt besteed aan een willekeurige Avant versie van een Audi A6 hoor je niemand. Of het zoveelste artikel op rij over een M versie van een willekeurige BMW. En nu is er even veel te vertellen over Tesla en alle petroldinosaurussen, voelen zich onprettig gekieteld in hun irritatiezone. Zelfs de politiek is nu schuld aan hun geraakte snaartje… Hilarisch!
amphiby zegt
@lithiumion: Ook interessant om te zien hoeveel rijtesten er van Audi/BMW/Porsche zijn geweest het afgelopen jaar. Hoor je ook niks over.
Waarom moeten er eigenlijk verschillende kampen zijn? Is toch allemaal mooi materiaal?
lithiumion zegt
@amphiby: precies dat dus; mooie auto’s, voor elke wat wils, electrisch, waterstof, verbrandingsmotor, zoek maar uit.
Robert zegt
@britt: 260 mm² is wel wat klein voor een theezakje (want ~ 20 X 13 mm). Of je moet van hele slappe thee houden, natuurlijk.
?
dirkv zegt
@RRRobert: zal hij wel verkeerd vertaald hebben uit het Engels. #het labeltje van het theezakje
cazzo046 zegt
Als je het niet wilt lezen scroll je toch door?
Ik lees lang niet alles op AB, alleen wat ik interessant vind.
Eigenlijk alleen artikelen over Tesla dus ;)
cazzo046 zegt
Das pas voorsprong door techniek ;)
ttr6 zegt
Tesla heeft voornamelijk een voorsprong in zijn BMS, battery management system. Daardoor halen ze zo’n hoge range-waarde.Het BMS is (samen met hele goede Li-Ion cellen) de werkelijke kern technology waar ze een grote voorsprong mee hebben. De rest van de auto stelt niet veel voor.Dat er ook een slimme chip inzit wat iets doet met zelfstandig rijden zal allemaal wel, daar zijn ze eigenlijk helemaal niet zo goed in, maar nemen ze veel meer risico dan de gevestigde orde in (met name) Duitsland, waar alles eerst 1 miljoen maal getest moet worden en bij het geringste risisco, de techniek niet ingezet wordt…..gelukkig.
caprio zegt
@ttr6: inderdaad, één miljoen keer getest voordat de sjoemel-diesel-software perfect verborgen werkt
flutterby zegt
@ttr6: het verschil is dat Tesla iets een miljoen keer kan testen in de praktijk in een week tijd.
ericc zegt
Ik rij nog liever in een Caterham met achterhaalde technologie of een Porsche van de jaren ’80 dan in een Tesla.
2wheeler zegt
@ericc: Alsof het een straf is om in een 80’s porker of een Lightweight te rijden…
Boomer zegt
@wza1979 als je denkt dat Musk dat zelf bedacht heeft ben je behoorlijk naïef. Hij heeft een idee gehad wellicht en heeft de juiste mensen er omheen verzameld. Maar om dit idee aan hem toe te schrijven gaat me wat ver. Hij zit ook niet zelf raketmotoren te tekenen hoor.
rs62k5 zegt
@airc: Musk is een tijdje head of design van spaceX geweest. In de beginjaren geloofden niet veel raket engineers dat het wat kon worden met een nieuw raketbedrijf. Bij gebrek aan- is hij het zelf maar gaan doen, met hulp.
nietcreatief zegt
Bijzonder statement. Ze hebben een sterkere CPU in huis dan bijvoorbeeld de threadripper serie van AMD?
Of zijn de andere fabrikanten nog afhankelijk van Siemens S7 plc’s ofzo?
eviva zegt
Ik huil mijzelf elke nacht in slaap.
sonnybonds zegt
Tesla heeft het gewoon goed voor elkaar. Met visie jaren voorlopen op de gewone automerken!
Dutchdriftking zegt
Kortom, VW mag flink investeren en dan hopen dat ASML goed werk levert?
tierelier zegt
@megaand Die is er al toch, iedere auto heeft zon super computer die de automaat, gaspedaal stuur etc aanpast aan omstandigheden. De bestuurder.
mashell zegt
Ach ja, Android telefoons hebben ook meer cores en meer geheugen dan Apple telefoons maar presteren ongeveer gelijk. Door slimmere software te maken kan Apple goedkopere hardware in zetten en meer marge maken. Dus is die krachtige computer van Tesla nou eigenlijk wel zo’n goed teken?
iphonistvongates zegt
6 Jaar voorsprong klinkt mij erg overtrokken maar het zal vast invloed hebben op het verloop van de aandelen bubble die Tesla heet.
onlyporscheman zegt
Autoblog gaat binnenkort teslablog heten.
mahansz zegt
Even een leuke en interessante ‘henk en ingrid’ video wat 1 minuut en 18 seconden van uw tijd inneemt, in reactie op een aantal brompotten. Feitelijk kan ik dit in alle nieuwe-technologie topics plaatsen, betreft dus niet specifiek Tesla. Geeft hopelijk wat meer perspectief op ‘bepaalde zaken’.
https://youtu.be/MbCNViY-yhQ
Wie de schoen past, trekke hem aan, komt u maar :-)
kempenaer zegt
Als je auto’s met ice schrikbarend duur maakt, zowel bij aankoop ala om mee te rijden en bij auto’s met electromotor klap je er een ongelooflijk grote hoeveelheid fiscale voordelen tegenaan, dan is de verkoop van oa tesla vooral fiscaal gedreven en dankzij de linkse politiek.
Potsierlijk is het.
oxidizers zegt
Ik blijf het absurd vinden dat Europese autofabrikanten niet iets fatsoenlijks kunnen bouwen.. Het is toch van de zotte dat ze anno 2020 NOG STEEDS achter lopen…
Het is jammer dat ik het Tesla design niet zo mooi vind, anders was ik zelf Tesla gaan rijden.
oxidizers zegt
Ik lach ik me echt dood om die zure azijnpissers en jankers… Bijna even vermakelijk als de content zelf ?
? Je merkt wel dat het er langzaam steeds minder worden….
Al dat gezeur over die Tesla berichten ook. Tesla timmert gewoon hard aan de weg. Petje af… Als je daar niet tegen kan dan steek je toch gewoon je kop in het zand en lees je die berichten lekker niet ?