• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Tesla levert recordaantal auto’s, aandelenkoers stort in

Auteur: sir_smokalot, gepost 6 augustus 2015 om 07:58 – 35 Reacties

Ha


Dat lijkt wat tegenstrijdig, nietwaar? Wellicht komt dat omdat afzet weinig te maken heeft met winst. En beurssentiment altijd wat extreem is.

In het tweede kwartaal van 2015 produceerde Tesla 12.807 auto’s, meer dan ooit tevoren, en leverde het 11.532 voertuigen uit. Een kleine kanttekening bij dit goede nieuws is dat de verwachting voor 2015 is bijgesteld van ‘55.000’ naar ’50-55.000 stuks’. Ook groeide het verlies, dit was $61 miljoen op een omzet van $1,2 miljard. In een reactie klapte de koers aan de Nasdaq 7% omlaag.

Model X

Vooralsnog rollen er alleen Model S’en van de band, maar spoedig moet hier ook de Model X SUV aan toegevoegd worden. Onder analisten groeit echter het gevoel dat Tesla het model niet volgens de oorspronkelijke tijdsplanning op de markt kan brengen, en aangezien de Model X op dezelfde lijn wordt gebouwd als de Model S werken eventuele vertragingen direct door in de productie. Ook de voorgenomen release van de Model 3 in 2017 lijkt aan de positieve kant. Maar wellicht is dit zwartkijkerij, Tesla geeft aan al volgende maand de eerste Model X’en uit te leveren.

Echter: in de toekomst zullen auto’s niet meer de enige focus van het bedrijf zijn. Kortgeleden presenteerde Tesla een thuisbatterij, en met de bouw van de Gigafactory in Nevada (met Panasonic) zet het een belangrijke stap de grootste batterijenleverancier ter wereld te worden. Grote kans dat auto’s in de toekomst bijzaak worden voor Elon Musk en zijn minions.

Voor wat betreft het genomede extreme beurssentiment: soms zit het tegen, maar de vroege instappers hebben er dan ook maximaal de vruchten van kunnen plukken: de koers schoot in korte tijd van een kleine 30 USD omhoog naar zo’n 290 USD. Gisteren sloot Tesla op $270, toch nog een plus in de daghandel, nadat het eerder op de dag naar $254 zakte.

Foto: Model S P85D, autojunk.nl

Ook interessant!

  • Mijn Auto: Tesla Model S Raven van Juan
    Mijn Auto: Tesla Model S Raven van Juan
  • Video: Tesla duwt auto van de weg
  • Tesla levert enorme berg auto's af in Q1 2021
  • Tesla maakt Model 3 en Model Y nu ook kneiterduur

Nieuwste artikelen

  • Buitenkansje: koop deze unieke AMG op Marktplaats!
  • Gespot – De nieuwe Vanquish in het kwadraat
  • R8-bestuurder wordt bijna gespiest bij crash in Hendrik-Ido-Ambacht
  • Politiehelikopter stopt dronken automobilist bij Lelystad
FacebookTweetPinLinkedIn

Elektrisch, model-3, model-s, model-x, Tesla

Vorig bericht: « Johanna Quandt (BMW-erfgename) overleden
Volgend bericht: Audi A4 prijzen: dit kost de nieuwe leaselieveling »

Lees Interacties

Reacties

  1. FB_100002177943068 zegt

    6 augustus 2015 om 08:31

    blijft toch echt een minimale speler, de grote 3 verkopen er jaarlijks 10 miljoen elk, totaal irrelevant dat hele ev gebeuren

    Login om te reageren
    • keeper1 zegt

      6 augustus 2015 om 08:39

      @FB_100002177943068: totaal irrelevant? Wacht maar. Over een aantal jaar zal je wel anders denken.

      Login om te reageren
      • trident zegt

        6 augustus 2015 om 08:43

        -edit: nutteloze bijdrage-

        Login om te reageren
      • desjonnies zegt

        6 augustus 2015 om 09:31

        @keeper1:

        Hoezo dan?
        Raakt de olie op ?
        Ik heb begrepen dat, wanneer men in Saoedi Arabië zou gaan fracken, we nog 300 jaar kunnen rijden.
        En ondanks dat ‘men’ ons leert dat we in vrijheid leven, in een democratie en zelfbeschikking hebben, zijn het een paar olie-jongens en financiële instellingen die de werkelijke macht hebben en in staat zijn om ECHT invloed uit te oefenen.
        En de dienst uit maken.
        Ik ben momenteel namelijk stomverbaasd over de brandstof prijzen, temeer als ik je vertel dat zeeschepen vanaf het kanaal en op de Noordzee niet meer op hun normale bunkers (crude oil) mogen varen maar op Diesel.
        Dit zou – normaal gesproken- de vraag naar Diesel gigantisch doen toenemen, met een enorme prijsstijging tot gevolg.
        Wat is er gebeurd?
        De Diesel is momenteel aantrekkelijk geprijsd.
        Mensen hebben een kort geheugen, ik wet nog een aantal jaren geleden, hier op AB een artikel dat in de zomer de brandstofprijzen stegen “Omdat de Amerikanen op vakantie gingen ”
        Dat vond ik toen al zo’n kul argument, omdat ze dat toch ieder jaar doen?

        Het hele energie gebeuren is een spel van duwen en trekken, Iran gaat weer en meer produceren en het kan makkelijk zijn dat er mensen zijn die de Russen op hun knieën willen krijgen, omdat Rusland duurder produceert dan momenteel de dagprijs is.

        Dit alles van een vriend die echt in de olie is !

        Login om te reageren
        • flutterby zegt

          6 augustus 2015 om 10:11

          @desjonnies: Het feit dat we van olie af moeten is een macht en geld kwestie. Het milieu is enkel een verkoop praatje en leuke bijkomstigheid.

          Helaas is elektrisch rijden voor mijn werkzaamheden nog niet toereikend. Binnen 5 minuten weer klaar om minimaal 500 km op top snelheid af te leggen is geval van nood wel zo prettig.

          Login om te reageren
          • 9000cse zegt

            6 augustus 2015 om 14:01

            @flutterby:
            ……om minimaal 500 km op top snelheid af te leggen….. Whut? Waar woon jij?

            Login om te reageren
        • 9000cse zegt

          6 augustus 2015 om 14:23

          @desjonnies:
          Wij zullen het tijdperk zonder fossiele brandstoffen wel niet meer meemaken.
          Omdat er in Azië, Zuid-Amerika en straks ook in Afrika steeds meer auto’s bijkomen ben ik echter van mening dat het zoeken en toepassen van alternatieve brandstoffen voor persoonlijk vervoer een must wordt.
          Je kunt moeilijk beweren dat het produceren en gebruiken van auto’s op fossiele brandstofmotoren geen belangrijke, negatieve bijdrage leveren aan ons leefklimaat. Het ontkennen daarvan heeft veel meer te maken met wishfull thinking dan met de werkelijkheid. Milieufreak of niet.

          Login om te reageren
      • FB_100002177943068 zegt

        6 augustus 2015 om 09:42

        @keeper1: ze zijn al eventjes bezig, als ze nu nog geen 1% van het wereld wijde wagenpark bedienen zal het toch nog duren tot ik in mn graf ligt voor een kwart erin rijd

        Login om te reageren
      • ThomasBol zegt

        6 augustus 2015 om 11:39

        @keeper1: nee hoor. Grote merken gooien het nu op waterstof. BMW/Toyota/Hyundai etc

        Login om te reageren
    • granlusso zegt

      6 augustus 2015 om 09:25

      @FB_100002177943068: De grote drie verkopen er elk jaar 30 miljoen? Dat klopt totaal niet. Geloof dat het voor die drie tegen de 6 miljoen zit.
      En de EV’s zijn niet irrelevant, het gaat om de mindset, en die kentering is inmiddels ingezet, zij het op een laag tempo.

      Login om te reageren
      • granlusso zegt

        6 augustus 2015 om 09:49

        @granlusso: Achter irrelevant hoort een vraaagteken

        Login om te reageren
    • fit4fun zegt

      6 augustus 2015 om 10:30

      @bas_bzb:

      Het gaat om de toekomst, niet om het verleden.
      Aantallen auto’s zijn leuk, maar ook nikszeggend: nog niet zo lang gelden was GM bijna failliet. OPEL verkoopt veel, maar lijdt al sinds jaar en dag verlies.

      Porsche verkoopt minder, maar is wel zeer winstgevend. Het merk VW juist marginaal winstgevend.

      Tesla is een erg jong merk, maar nu al groter dan bijvoorbeeld Lotus, Aston Martin, Morgan, Ferrari, Lamborghini, McLaren, Rolls Royce en Bentley bij elkaar.

      Login om te reageren
      • keeper1 zegt

        6 augustus 2015 om 22:26

        @fit4fun: danku

        Login om te reageren
  2. frederik zegt

    6 augustus 2015 om 08:40

    Niet zo vreemd als je alleen een auto voor 100k verkoopt. Ben geen Tesla fan op zich, maar ik verwacht een grote toekomst voor Tesla.

    Login om te reageren
    • timberleek zegt

      6 augustus 2015 om 09:11

      @frederik:

      Hij is duur, dat ben ik met je je eens. Maar imo wel een van de weinige elektrische auto’s die interessant is. De meeste zijn wat mij betreft lelijk en onpraktisch. Met name als fabrikanten het er maar een beetje bij doen is het 9/10 keer niks…

      Login om te reageren
    • gwnbmw zegt

      6 augustus 2015 om 09:42

      @frederik: eigenlijk is de basisprijs voor de goedkoopste met minste range en minste kw 140.000€ ??

      Login om te reageren
      • amg65 zegt

        6 augustus 2015 om 10:50

        @gwnbmw: Waar baseer je dat op ?

        Login om te reageren
        • gwnbmw zegt

          6 augustus 2015 om 14:31

          @amg65: op een prijzenlijst die we een keer hebben bekeken. ik d8 dat dat de goedkoopste was maar het is de duurste… woops.

          Login om te reageren
      • stfu zegt

        6 augustus 2015 om 11:49

        @gwnbmw: 75.500 euro. Praat geen onzin. Het is ook geen auto waar je 100 opties moet bijbestellen.

        Login om te reageren
        • gwnbmw zegt

          6 augustus 2015 om 14:33

          @stfu: http://www.autowereld.com/nieuwe-autos/prijzen-specificaties/tesla/model-s-118875

          Login om te reageren
          • stfu zegt

            6 augustus 2015 om 18:31

            @gwnbmw: http://my.teslamotors.com/nl_NL/models/design Doe eens niet zo moeilijk ;)

            Login om te reageren
  3. gillesvda zegt

    6 augustus 2015 om 08:55

    Zie in de Model X niet veel potentieel. Lelijk ding dat eigenlijk amper een SUV genoemd kan worden.

    Login om te reageren
    • gijsso zegt

      6 augustus 2015 om 09:03

      @gillesvda: Het hoeft ook geen SUV te zijn. Het is een verhoogde versie van de S, zodat moeders met kinderen overal in de stad kunnen rondcrossen. Musk heeft ook gezegd dat de X meer gericht is op vrouwen.

      Neemt niet weg dat ik het ook een hondlelijk ding vind.

      Login om te reageren
  4. gregorius zegt

    6 augustus 2015 om 09:14

    1.2 miljard omzet.
    50k auto’s geproduceerd.
    Dat is 24000 USD omzet per auto.
    Dus of er ze verkopen een stuk minder dan dat ze produceren; of er is een groot gedeelte van de verkoopprijs van de Tesla dat niet doorvloeit naar de omzet van het bedrijf.
    (doen ze lease in eigen huis oid?).
    Maar als er op eerste gezicht iets raars is met de cijfers, is er iig ergens een truc aan de gang.

    Login om te reageren
    • djim zegt

      6 augustus 2015 om 09:46

      @gregorius: Goed opgemerkt. Dit is dan ook een foutje in het artikel. De 1,2 miljard is een kwartaalomzet.

      Login om te reageren
      • sir_smokalot zegt

        6 augustus 2015 om 09:56

        Klopt heren. Heb het aangepast.

        Login om te reageren
  5. Dutchdriftking zegt

    6 augustus 2015 om 10:12

    Ach, komt wel goed met Tesla gok ik zo. En anders heeft Victor weer een nieuw project.

    Login om te reageren
  6. 9000cse zegt

    6 augustus 2015 om 13:30

    Omdat we hier op AB zijn en niet op Wall Street zullen we maar beter niet gaan filosoferen over de achterliggende redenen over de “instortende” aandeelkoers.
    Onder beleggers heb je nou eenmaal professionals en opportunisten. Die laatsten zijn meestal de oorzaak voor een (sterk) dalende koers. Als er een wolkje aan de lucht komt beginnen ze al 7 kleuren str*nt te sch*ten en willen ze massaal van hun aandelen af: Koers omlaag. Professionals wachten rustig af en kopen op een lagere koers bij.

    Login om te reageren
    • 9000cse zegt

      6 augustus 2015 om 13:43

      @9000cse
      En wat Tesla betreft nog het volgende.
      Zoals wellicht bekend kom ik nogal eens ergens en wat mij opvalt is, dat ik er daadwerkelijk steeds meer zie.
      Vooral in Zwitserland zie ik er steeds meer. Zelfs opvallend veel en dat is toch een land waarin ze niet gesubsidieerd worden. Ook in Frankrijk, Denemarken, Zweden en onlangs ook in Polen kwam ik er opvallend veel tegen. Daarentegen vind ik het merkwaardig dat ik er in Duitsland erg weinig zie. Dat land heeft zichzelf toch voorgenomen om veel van die auto’s (EV’s, niet alleen Tesla’s) op de weg te krijgen.
      Zelf vind ik het een erg mooie auto.
      Verder heb ik toch wel bewondering voor de mensen die er een kopen. Ik vind het een soort van pioniers die het aandurven te investeren in techniek van misschien wel de toekomst. Zelf ben ik nogal vastgeroest aan met name de diesel, maar dat heb ik nu ook het hardste nodig voor al mijn ritten. Maar ik zou er -als ik hem mij zou kunnen permitteren- toch wel heel graag een hebben.

      Login om te reageren
      • desjonnies zegt

        6 augustus 2015 om 13:46

        @9000cse:
        In Duitsland is er een schandaal, dat de infra structuur voor het opladen uitsluitend is ingericht voor Duitse auto’s, er was een testpanel onderweg met een Japanse EV en konden die op geen enkele openbare plek opladen omdat de stekkers niet corresponderen.

        Login om te reageren
        • 9000cse zegt

          6 augustus 2015 om 14:06

          @desjonnies:
          Ik ken dat verhaal niet. Wat ik me dan afvraag is, hoe de Tesla’s die ik gezien heb van zowel Duitsers als buitenlandse toeristen, die dingen opgeladen hebben. Langs de kant van de autoweg heb ik nog geen enkele Tesla zien staan: Niet met pech en ook niet met een lege accu.

          Login om te reageren
          • stfu zegt

            6 augustus 2015 om 18:33

            @9000cse: Je hebt universele kabels voor EV’s. Type 2 is de meest gebruikte. Al verschilt dat wel per land weer. In Frankrijk hebben ze bv. weer Type 3 kabels. En zelfs bij een normaal stopcontact kan je laden.

            Login om te reageren
            • 9000cse zegt

              6 augustus 2015 om 19:03

              @stfu:
              Misschien wel een domme opmerking, maar rijd je op LPG, dan heb je in Europa ook verschillende vulnippels nodig. Zou iets dergelijks voor die EV’s dan ook niet mogelijk zijn?

              Login om te reageren
  7. ericc zegt

    7 augustus 2015 om 19:28

    In Detroit staan zoveel fabrieken leeg. Jammer ze daar geen nieuwe lijn in productie nemen.

    Login om te reageren
  8. mrrallycross zegt

    7 augustus 2015 om 22:29

    Zullen ze wel weer bovenop komen. Verkopen blijven wel goed

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North