Op de beurs gaat het niet geweldig met Tesla. Maar qua bedrijfsvoering gaat het voorlopig nog best wel oké.
Tesla heeft de laatste maanden flinke klappen gekregen. Vooral ook op de beurs. Elon Musk was druk bezig met Twitter. Voor de rest van ons zou dat betekenen verzeild raken in online discussies over politiek en andere nutteloze activiteiten. Voor Elon daarentegen, betekent het gewoon Twitter helemaal overnemen. De topman heeft nogal wat stof doen opwaaien met zijn nieuwste speeltje.
Enerzijds omdat hij werknemers naar verluidt meer behandeld als lijfeigenen. Anderzijds omdat hij een aantal mensen geband heeft en anderen juist weer in de armen gesloten op het platform. Met name de wokies vonden de gemaakte keuzes daarin ‘controversieel’.
Enfin, al dit gedoe ging dus gepaard met een flinke terugval van het aandeel TSLA op de beurs. Nu strijk je mensen die koersen waarderen op hun intrinsieke waarde flink tegen de haren met dat statement. Immers zou wat Elon op internet roept en doet niet/nauwelijks wat te maken moeten hebben met de waarde van Tesla. Maar goed, het is 2022 2023.
Niemand waardeert beurskoersen nog op hun ‘echte’ waarde aan de hand van omzet, winst, tastbare groei/neergang, industrie typische multipliers et cetera. Het is dezer dagen waar de waarheid veelal sneuvelt op het altaar van een aansprekende verhaallijn, allemaal een fugazi.
In de maanden dat Tesla op de beurs nog eens een flink verlies boekte van dubbele cijfers in procenten, zette het bedrijf meer auto’s af dan ooit in een kwartaal. De teller in Q4 2022 bleef steken op 405.000 afgeleverde auto’s. Mocht Tesla dat nu vier kwartalen per jaar kunnen volhouden, komen ze dus op 1,5 tot 1,6 miljoen afgeleverde auto’s per jaar. Dat begint dus in de buurt te komen van wat BMW, Mercedes en Audi ongeveer doen jaarlijks.
Tesla gaat op de beurs dus keihard omlaag, maar het ‘echte’ bedrijf zelf kan op deze manier -mochten ze dit vast kunnen houden- nog jaren vooruit. Misschien niet op de manier die de fans ooit voor ogen hadden. Maar feitelijk hoeft men zich in Palo Alto, California Austin, Texas niet te schamen. Niet voor deze verkoopresultaten in ieder geval. Waarvan akte.
giulia64 zegt
Je kan blijkbaar veilig crashen met een Tesla. 75 meter naar beneden storten en iedereen leeft nog.
https://www.huffpost.com/entry/tesla-california-cliff-accident-devils-slide_n_63b43ab6e4b0ae9de1b90a05
ffw88 zegt
Had met een premium BMW waarschijnlijk anders afgelopen…
ouwedibbes83 zegt
Maar wat is er nou met de beurskoers gebeurd, hoeveel is t gedaald na dit record?
waterisnat zegt
Waar zijn nu de verhalen over die domme mensen die al tijden short gingen op tesla vanwege de belachelijke waardering?
550maranello zegt
De waarde van Tesla op de beurs is nog steeds vele malen hoger dan de waarde van genoemde fabrikanten. Enerzijds logisch, Tesla heeft/had “de toekomst” qua techniek en bouwt efficiënte, moderne productiefaciliteiten en heeft een distributienetwerk waar weinig aan blijft hangen qua marge. Daar staat tegenover dat traditionele fabrikanten langzaam maar zeker de voorsprong van Tesla inlopen en een breder aanbod hebben, bijvoorbeeld met hybride auto’s. Wil Tesla de voorsprong behouden door onder meer zelfrijdende techniek, trucks, enz. op de markt te brengen moeten ze enorm investeren en de vraag is of deze vernieuwingen net zo disruptisch zijn als in het begin. Kijken we naar Nederland (een goede testmarkt voor grotere markten) zien we dat Tesla het al verliest van de concurrentie en iedereen weet al lang dat bijvoorbeeld een Audi of BMW qua bouwkwaliteit beter is dan Tesla. Zonder verstand te hebben van de beurs zou ik mijn geld niet op Tesla zetten want ik denk dat de koers van het bedrijf nog verder gaat “normaliseren”.
mashell zegt
Je denkt logisch en analytisch na en hebt dus inderdaad geen verstand van de beurs want daar gaat het om sentiment en toekomstdromen.
Flutterbear zegt
Omdat een autofabrikant auto’s maakt de bedrijven nog niet vergelijkbaar. Volkswagen haalt een kwart van de winst uit financiële producten en Tesla levert direct aan consumenten. Beide hebben enorme impact op de marge. Volkswagen haalt het uit de financiering en niet de aanschafprijs.