• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Tesla levert record aantal auto’s af in Q4 2022, crasht weer op beurs

Auteur: jaapiyo, gepost 3 januari 2023 om 18:56 – 7 Reacties

Tesla Model Y

Op de beurs gaat het niet geweldig met Tesla. Maar qua bedrijfsvoering gaat het voorlopig nog best wel oké.

Tesla heeft de laatste maanden flinke klappen gekregen. Vooral ook op de beurs. Elon Musk was druk bezig met Twitter. Voor de rest van ons zou dat betekenen verzeild raken in online discussies over politiek en andere nutteloze activiteiten. Voor Elon daarentegen, betekent het gewoon Twitter helemaal overnemen. De topman heeft nogal wat stof doen opwaaien met zijn nieuwste speeltje.

Enerzijds omdat hij werknemers naar verluidt meer behandeld als lijfeigenen. Anderzijds omdat hij een aantal mensen geband heeft en anderen juist weer in de armen gesloten op het platform. Met name de wokies vonden de gemaakte keuzes daarin ‘controversieel’.

Enfin, al dit gedoe ging dus gepaard met een flinke terugval van het aandeel TSLA op de beurs. Nu strijk je mensen die koersen waarderen op hun intrinsieke waarde flink tegen de haren met dat statement. Immers zou wat Elon op internet roept en doet niet/nauwelijks wat te maken moeten hebben met de waarde van Tesla. Maar goed, het is 2022 2023.

Niemand waardeert beurskoersen nog op hun ‘echte’ waarde aan de hand van omzet, winst, tastbare groei/neergang, industrie typische multipliers et cetera. Het is dezer dagen waar de waarheid veelal sneuvelt op het altaar van een aansprekende verhaallijn, allemaal een fugazi.

In de maanden dat Tesla op de beurs nog eens een flink verlies boekte van dubbele cijfers in procenten, zette het bedrijf meer auto’s af dan ooit in een kwartaal. De teller in Q4 2022 bleef steken op 405.000 afgeleverde auto’s. Mocht Tesla dat nu vier kwartalen per jaar kunnen volhouden, komen ze dus op 1,5 tot 1,6 miljoen afgeleverde auto’s per jaar. Dat begint dus in de buurt te komen van wat BMW, Mercedes en Audi ongeveer doen jaarlijks.

Tesla gaat op de beurs dus keihard omlaag, maar het ‘echte’ bedrijf zelf kan op deze manier -mochten ze dit vast kunnen houden- nog jaren vooruit. Misschien niet op de manier die de fans ooit voor ogen hadden. Maar feitelijk hoeft men zich in Palo Alto, California Austin, Texas niet te schamen. Niet voor deze verkoopresultaten in ieder geval. Waarvan akte.

Ook interessant!

  • Tesla aandelen kelderen
    Tesla aandelen kelderen naar nieuw dieptepunt
  • Tesla aandelen nog niet verkocht? Te laat!
  • Tesla aandeelhouders zijn pislink op Tesla
  • winst per auto tesla
    Zo bizar veel winst per auto maakt Tesla per auto

Nieuwste artikelen

  • Het is officieel: Max Verstappen is echt de allersnelste coureur die er is
  • Nieuwe Fiat 500 met verbrandingsmotor is hier om de verkopen te redden
  • Elektrische auto’s zijn in elk geval nog goed voor 1 ding
  • Wat was jouw beste auto ooit?
FacebookTweetPinLinkedIn

aandelen, autoverkoop, geld, record, Tesla

Vorig bericht: « Koop het fabrieksnieuwe huis van Rick van Stippent
Volgend bericht: Premium Wars Nederland: wie van de Duitse drie verkocht het beste? »

Lees Interacties

Reacties

  1. giulia64 zegt

    3 januari 2023 om 19:59

    Je kan blijkbaar veilig crashen met een Tesla. 75 meter naar beneden storten en iedereen leeft nog.

    https://www.huffpost.com/entry/tesla-california-cliff-accident-devils-slide_n_63b43ab6e4b0ae9de1b90a05

    Login om te reageren
    • ffw88 zegt

      3 januari 2023 om 20:23

      Had met een premium BMW waarschijnlijk anders afgelopen…

      Login om te reageren
  2. ouwedibbes83 zegt

    3 januari 2023 om 22:14

    Maar wat is er nou met de beurskoers gebeurd, hoeveel is t gedaald na dit record?

    Login om te reageren
  3. waterisnat zegt

    3 januari 2023 om 22:55

    Waar zijn nu de verhalen over die domme mensen die al tijden short gingen op tesla vanwege de belachelijke waardering?

    Login om te reageren
  4. 550maranello zegt

    4 januari 2023 om 09:36

    De waarde van Tesla op de beurs is nog steeds vele malen hoger dan de waarde van genoemde fabrikanten. Enerzijds logisch, Tesla heeft/had “de toekomst” qua techniek en bouwt efficiënte, moderne productiefaciliteiten en heeft een distributienetwerk waar weinig aan blijft hangen qua marge. Daar staat tegenover dat traditionele fabrikanten langzaam maar zeker de voorsprong van Tesla inlopen en een breder aanbod hebben, bijvoorbeeld met hybride auto’s. Wil Tesla de voorsprong behouden door onder meer zelfrijdende techniek, trucks, enz. op de markt te brengen moeten ze enorm investeren en de vraag is of deze vernieuwingen net zo disruptisch zijn als in het begin. Kijken we naar Nederland (een goede testmarkt voor grotere markten) zien we dat Tesla het al verliest van de concurrentie en iedereen weet al lang dat bijvoorbeeld een Audi of BMW qua bouwkwaliteit beter is dan Tesla. Zonder verstand te hebben van de beurs zou ik mijn geld niet op Tesla zetten want ik denk dat de koers van het bedrijf nog verder gaat “normaliseren”.

    +1
    Login om te reageren
    • mashell zegt

      4 januari 2023 om 10:34

      Je denkt logisch en analytisch na en hebt dus inderdaad geen verstand van de beurs want daar gaat het om sentiment en toekomstdromen.

      Login om te reageren
    • Flutterbear zegt

      4 januari 2023 om 21:54

      Omdat een autofabrikant auto’s maakt de bedrijven nog niet vergelijkbaar. Volkswagen haalt een kwart van de winst uit financiële producten en Tesla levert direct aan consumenten. Beide hebben enorme impact op de marge. Volkswagen haalt het uit de financiering en niet de aanschafprijs.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North