Tesla, het bedrijf dat vorige week honderdduizenden pre-orders in ontvangst nam voor de Model 3. Datzelfde Tesla haalde in het eerste kwartaal haar geplande afzet van 16.000 auto’s niet, omdat ze niet genoeg onderdelen hadden.
Ze wilden 16.000 auto’s leveren, op weg naar hun doelstelling van 80.000 á 90.000 auto’s voor heel 2016. Maar doordat er een tekort aan onderdelen was, werden er in het eerste kwartaal van dit jaar niet meer dan 14.820 auto’s opgeleverd. Toch komt de doelstelling niet in gevaar, meldt Tesla.
Dat kan zijn, maar het is op z’n minst opmerkelijk te noemen dat Tesla in de afgelopen dagen ruim een kwart miljoen pre-orders schreef. Elke aanbetaling was goed voor 1000 euro aanbetaling, maar datzelfde bedrijf wil eind 2017 de Model 3 gaan leveren in een uiteindelijke oplage van 500.000 stuks per jaar, terwijl men in het huidige productietempo dus niet eens aan 60.000 stuks per jaar komt.
We zijn erg benieuwd naar welke onderdelen ze tekort kwamen voor hun Model S en/of Model X. De grootste bedreiging voor de doelstellingen van Tesla is waarschijnlijk een tekort aan batterijen. Zoals Elon Musk zelf al zei bij de introductie van de Model 3: de volledige wereldproductie van lithium zou nodig zijn voor alleen de levering van het geplande aantal Model 3’s.
joostvd zegt
Kan ook levering problemen zijn?
fijnkonijn zegt
@joostvd: kan zeker. Ik heb het meegemaakt met een VW Bora in 1999. Kwam 4 maanden omdat een toeleverancier niet genoeg kon leveren.
Je hebt letterlijk 1 lullig onderdeel nodig waarvan je te weinig geleverd krijgt (en geen alternatief hebt) en je bent als fabrikant de sjors. Dan kan je een auto gewoon domweg niet afbouwen. That’s the way it works.
v60germany zegt
Groei > crisis > groei > crisis, enz.
Wel het meest normale en logische patroon, bij een goedlopende firma.
Tonnie zegt
@v60germany: er zit nog wel heel veel tussen groei en crisis! Het is niet uitzonderlijk dat productie wat verlaat is, omdat een leverancier niet op tijd levert. Maar leuk is anders.
rijnooit zegt
@v60germany: Herkenbaar idd!
mashell zegt
@v60germany: dat heeft zelfs een naam: varkenscyclus.
Design_Driven zegt
Lean manufacturing en just in time part delivery zijn de tover woorden in de auto industrie de laatste jaren. Dat is heel efficiënt en bespaart een hoop maar datbetekent wel dat je toeleveranciers mee moeten werken. Het gebeurt wel vaker dat de productie dan even stil valt maar auto makers meestal niet zo open in tegenstelling tot Tesla. Wel knullig uiteraard en reken er maar op dat als de toeleverancier getekend had voor de aantallen een boete kan verwachten van Tesla.
Design_Driven zegt
@sketcher: overigens kan ik me vergissen maar de model 3 heeft niet de hele voorraad lithium nodig maar de hele voorraad lithium auto batterijen. Vandaar dat ze een grote fabriek bouwen waar ze de batterijen gaan maken.
Net als olie is lithium een grondstof die op een gegeven moment op is met dat verschil dat je het kunt herbruiken. Het grootste gevaar om de orders niet te kunnen vervullen is dat de prijs van lithium omhoog schiet. Al hebben ze wellicht al opties gekocht voor een bepaalde prijs.
stephanotis zegt
@sketcher: De wereldproductie van lithium, in 2015 32.500 ton, is goed voor ongeveer 2 miljoen accupakketten van 80 kWh (bij 0,2 kg benodigde lithium per kWh). Een half miljoen Tesla accu’s is denk ik ongeveer de gehele huidige Li-ion batterijmarkt, niet alleen voor EV’s.
Met een rendabel winbare wereldvoorraad van 14 miljoen ton lithium kunnen we nog wel ff vooruit, de productie gaat ook zodanig omhoog dat de prijs van lithiumcarbonaat vorig jaar met 5% gedaald is, en de prijs van Li-ion batterijen voor EV’s het afgelopen jaar zelfs met 25%.
Design_Driven zegt
@stephanotis: kijk, dat is goede informatie.
ghost zegt
@stephanotis: dat wordt dus een serieus probleem als dat hipster plannetje van de PvdA doorgaat in 2025…LOL!
Esprit_de_Flandre zegt
@sketcher: Haha, de laatste jaren…
Ik denk dat de laatste autofabrikant die ‘lean’ ontdekte Lada was. Al de rest was er al jaren mee bezig…
kruimel zegt
“Onderdeel” van de hype
TimoBac zegt
Zoals gemeld zal dit inderdaad de grootste bedreiging zijn voor Tesla. Al die Model 3’s moeten gebouwd worden, zonder ervaring met massa productie.
fijnkonijn zegt
@TimoBac: ze zitten niet zonder ervaring. Voorbeeld: een van de mensen die de huidige fabriek heeft helpen bouwen is een ex hot-shot van Toyota op dit gebied. So don’t worry.
kruimel zegt
Tesla communiceert…old skool bedrijven zoals al haar concurrenten niet
stalensnuitje zegt
@kruimel: ga toch weg, elk bedrijf meldt het als er serieuze afwijkingen zijn van de productieaantallen (en dus omzetverwachting). BMW bijvoorbeeld (niet eens de grootste) bouwt die 1180 auto’s binnen enkele uren, bij Tesla betekent het gelijk een output daling van 7%. Datzelfde percentage bij BMW zou uitkomen op ca. 37000(!) auto’s minder per kwartaal.
porsche928 zegt
@kruimel: als bedrijven niet communiceren zijn ze miljoenen of zelfs miljarden kwijt aan claims van investeerders. Beursgenoteerde bedrijven zijn juist zo open mogelijk.
ghost zegt
@kruimel: hahahhahahaha!
Dutchdriftking zegt
Tja, dat is inderdaad wel een dingetje. Ik weet niet of ze ook gewoon een eigen accu fabriek hebben?
ghost zegt
@dutchdriftking: in aanbouw.
denniss00 zegt
JetCars here we come!
dooddoorschuld zegt
@denniss00: goeie grap zeg, lekker relevant ook
lincoln zegt
Gaaf ..
Die Musk heeft zich de Henry Ford methode 1 op 1 eigen gemaakt ..
En werkelijk niemand heeft het door ..
JanJansen zegt
@lincoln: kan je dat eens uitleggen?
lincoln zegt
@JanJansen:
1931 .. Auto’s verkopen op geruchten sneak previews en daarom heen een schaatste suggereren ..
Maar dan zonder internet ..
pomoek zegt
@lincoln: weet ik niet. Hij heeft in ieder geval wel wat Old school auto fabrikanten de pas af gesneden. Die zouden Henry Ford toch ook moeten kennen?
lincoln zegt
@pomoek:
Nope .. De marketeers bij Peugeot of Hyundai enz kunnen niet anders dan good looking 20ers inzetten om hun meuk aan bejaarden te slijten ..
martijn11 zegt
Dat hadden ze vast niet verwacht zoveel preorders
stfu zegt
Ze produceren al meer dan vorig jaar per kwartaal, dus dat is positief (maar dat wordt niet vermeld). Alle respect voor een merk dat uit jet niets is gekomen en nu al een enorm belangrijke speler en game changer is. Zelfs Autopilot werkt al beter dan dat van BMW, Volvo, Infiniti en Mercedes (google maar). Ik denk dat voornamelijk de Model X voor problemen heeft gezorgd, niet de S. Hopelijk heeft mr Musk genoeg centen om snel zijn Gigafabriek af te bouwen.
ghost zegt
@stfu: als Duitsland aan Mercedes BMW en Volkswagen ook miljarden subsidie hadden gegeven, hadden we nu geen tesla’s in Europa. Ben het dan ook niet geheel eens met je stelling. Die meneer Elon Musk had wellicht al geld maar zonder de steun van de overheid was het never nooit gelukt.
hanse1one zegt
Geen slecht nieuws aub…
Mijn aandelen in Tesla waren nu goed aan het stijgen… :)
pinut187 zegt
Dat komt wel goed denk ik, Musk regelt wel wat met de leveranciers..
mashell zegt
Ik heb uit betrouwbare bron vernomen dat ze een enorm tekort aan turbo’s hebben daar bij Tesla.
nick007 zegt
Aan de ene kant zou je niet aan de beweringen van Musk mogen twijfelen (zou wel bijzonder ‘sterk’ zijn), aan de andere kant… Stelt niemand zich vragen bij dat kwart miljoen pre-orders…?
stfu zegt
@nick007: Nou nee: https://www.youtube.com/watch?v=kVTMHRiKp48
nick007 zegt
@stfu: Wie heeft die ingehuurd? :s ;-)
E34M5Touring zegt
@nick007: Het betekent niks meer dan dat er 250.000 man een rooitje heeft neergeteld voor de intentie zo’n ding af te nemen. Mochten ze echt leverproblemen krijgen en de levertijd loopt op tot een maand of 18 (1st gen Kia Sorento syndroom) wil ik nog wel eens zien hoeveel er daadwerkelijk van overblijft. Knap hoor, zoveel orders op een product wat nog nauwelijks bestaat. Maar ze hebben er nog geen 250k verkocht hoor.
phaeton zegt
@E34M5Touring: Op Dumpert was dit een top comment geweest. Lever problemen door lithium, productieprocessen of anderzijds: als eind 2017 GM of VW een soortgelijk iets verkoop klaar heeft dan koopt men gewoon geen Tesla maar de concurrent.
E34M5Touring zegt
@phaeton: Ik weet niet of dat eerste positief of negatief is :) Ben niet zo bekend met Dumpert. Ik zei bij het intro artikel al, ik denk dat ze goed hun best moeten doen om dat ding zo lang ‘fris’ te houden. Want zoals je terecht stelt zit de concurrentie ook niet stil. En dan is een lange levertijd dodelijk.
stfu zegt
@phaeton: waarom bij de concurrent kopen als Tesla de enige is die EV’s WIL bouwen en ook verstand van heeft?
scaglietti612 zegt
@stfu: Wel Nissan wil in de toekomst ook alleen maar ev’s bouwen en ze beginnen daar ook wel verstand van te krijgen. De Leaf wordt als één van de beste ev’s gezien en ik geloof ook één van de best verkochte. Als je de concept wagens moet geloven, dan zal Tesla het nog moeilijk krijgen. Trouwens ik vind de kwaliteit van een Tesla nogal minder in vergelijking met wat zo’n ding moet kosten. Fijn interieur dat wel, maar gewoon niet erg mooi afgewerkt en de zetels zitten ook niet zo fijn. Afgelopen week eens in een Leaf gezeten, toch beter vind ik toch.
Nu de andere merken zitten nu ook niet stil en halen hard hun achterstand in. Ze hebben bv. veel meer budget te spenderen en ze maken geen verlies op hun auto’s. Ze kunnen wat meer veroorloven dan Tesla. Als ze geen winst kunnen maken op hun Model 3 dan is het volgens veel beleggers-sites over en uit voor Tesla.
Plus het feit dat het design van de Tesla’s per model er gewoon op achteruit aan het gaan is. Model S= mooi langs alle kanten, Model X= mooi, maar die achterkant, Model 3= gatver, wat hebben ze daar mee uitgestoken. Precies zo’n plastieken cover die je koopt om je rc-wagentje een nieuwe look te geven. :) Ieder zijn voorkeur natuurlijk, maar naast de vele voorstanders van Tesla, zijn er ook enorm veel tegenstanders van het merk. Daarom zullen er velen naar de andere merken gaan. Ook wachten er veel mensen nog altijd niet op een ev.
pramm zegt
In 2012 produceerde Tesla 5k auto’s, in 2013 16k, in 2014 33k, in 2015 50k, doelstelling voor dit jaar 80 a 90k, doelstelling 2017 150k. In de tussentijd de lijn voor de model 3 klaar maken en de giga Factory voor de batterijen.
Enorm knap dat een producent van 5.000 auto’s per jaar, 3 jaar later al op 50k zit en door blijft groeien. Ik kan me voorstellen dat dat zo nu en dan groeipijnen geeft. Maar zo lang de jaarlijkse targets gehaald worden niet echt iets om je zorgen te maken.
Esprit_de_Flandre zegt
@pramm: True. Heel indrukwekkend. Alle criticasters die menen te moeten klagen over leverbetrouwbaarheid en uitstel van modellen, dat ze zelf eens zo’n fabriek uit de grond proberen te stampen…
fit4fun zegt
Vertraging kwam volledig op conto van Model X:
http://www.bloomberg.com/news/articles/2016-04-04/tesla-delivers-14-820-vehicles-in-first-quarter-misses-forecast