Drie keer raden waar Tesla het grootste Supercharger Station ter wereld heeft neergezet…
Zit er nog groei in Tesla? Dat is een vraag die veel mensen zich elke dag afvragen als ze naar de TSLA ticker kijken. In letterlijke zin is het antwoord nu in ieder geval gegeven. Tesla heeft namelijk haar grootste Supercharger station ooit opgeleverd. Tot op heden had het bedrijf al een aantal station met 50 laadplekken in China. Nu is er echter een station met 56 ‘V3’ laadplekken. Fanclubs verkeren hierdoor in jubelstemming.
Uiteraard is het grootste Tesla Supercharger Station *Jeremy Clarkson accent aan* in the world *Jeremy Clarkson accent af* gesitueerd in ‘Murica. Het bruisende Firebaugh, California met een dikke 8.000 inwoners heeft de eer gekregen. Dat klinkt misschien een beetje gek, maar de reden is dat dit plaatsje tussen Los Angeles en de Bay Area (San Fran, siliconenvallei) ligt. Dat zijn traditioneel enorm belangrijke markten voor Tesla en mensen rijden ook wel eens heen en weer op dat traject. Bij de laadplek-bonanza is ook een restaurantje en een winkel gebouwd, waar je de ellebogen kan schurken tegen die van je mede subisidietrekkers wereldverbeteraars.
Het hele Supercharger-netwerk geldt nog altijd als een grote troef voor Tesla. Onlangs maakte de fabrikant bekend dat er nu meer dan 20.000 laadplekken zijn over de hele wereld. Als Tesla exponentieel wil groeien qua afzet, zullen er daar overigens desalniettemin een stuk meer bij moeten komen. Net als bij Ronnie Flex, staat er nu immers af en toe al een rij. Tesla heeft ook aangegeven meer in te willen zetten op zonne-energie bij de stations, maar die ontwikkeling loopt voorlopig nog een beetje achter bij de ambities.
jaribombarie zegt
ik ben vooral blij dat ik de ronnie flex referentie niet snap
pjoes zegt
Wie of wat is nobody ronnie flex?
Gaan ICE rijders nu Shell, BP, Esso etc. bedanken via A-social media dat ze (snel)kunnen tanken ofzo.
Binnen 5 minuten weg en 1000 km rijden. Kortom bedankt Shell, BP en Esso en anderen??
Pascal zegt
Die v3 superchargers zijn wel echt top, hier in Nederland zag ik de laadsnelheid al een paar keer boven de 200kw komen, kon na 10 minuutjes alweer verder.
crepito zegt
56 keer 250 kW!!
Schipper zegt
Was eigenlijk al uitgekeken op BMW
Schipper zegt
Tesla timmert aan de weg, way to go
vaakbenjetebang zegt
Toch is dit een wonderlijk bijverschijnsel van het elektrisch rijden. Heb nog nooit iemand on line bijkans een orgasme zien hebben bij het openen van een tankstation.
Pascal zegt
Tankstations zijn er al 100+ jaar, Ik heb zo’n idee dat mensen daar in de beginperiode ook behoorlijk enthousiast over waren.
banderas zegt
@vaakbenjetebang: ik denk dat dit ijnde begintijden ook wel reden voor een glimlach zou zijn, niet?
wimof zegt
Komt opdat je er maar een paar minuten hoeft te verblijven.
fanboy zegt
Ik denk dat mensen zo’n 100 tot 120 jaar terug net zo blij konden zijn.
kevertje zegt
IK ben zeer benieuwd wat voor impact van de bouw van niet één zo’n station, maar een serieus net van laadfaciliteit op onze energiecentrales en distributie heeft. Er is minstens 16,8MW nodig om dit draaiende te houden. Wellicht nog een pak meer, want men spreekt nu al over vermogens van 400-450kW in snelladen. Om maar iets te zeggen, Pak een kerncentrale 1000MW, een grote hydraulische centrale of een gemiddeld windmolenpark een paar honderd MW – én dat is niet alleen voor laadstations, maar ook particulier gebruik en bedrijven. Ik twijfel nog steeds heel serieus aan de haalbaarheid tenzij we de komende tien jaar een paar kerncentrales bijbouwen (en dat wil niemand…).
Pascal zegt
Ik wel, kernenergie is de enige realistische oplossing. Helaas zitten veel mensen nog in de ontkenningsfase en gaan dan bijv. lelijke, niet-rendabele windmolens neerzetten of beweren dat we ‘t wel redden met zonne-energie.
goodvibrations zegt
100% eens! Enige reden dat men waterstof stimuleert is vanuit het besef dat we hier niet 100% groene energie hebben..
En zo veel energie haal je niet met een draadje uit Afrika…
banderas zegt
@kevertje: kerncentrales? Graag! Beste oplossing zelfs. Maar het is niet dat die chargers non stop gebruikt worden he?
rijnounsdoor zegt
@kevertje: ikke wel, zelfs in mijn achtertuin. Go Thorium reactor en/of kernfusie.
sprankel zegt
Een auto kan maar heel kort dergelijke piekvermogens laden, dat geeft immers enorm veel warmte ontwikkeling op de batterij waarna de laadsnelheid heel snel naar beneden zakt waarbij dit soort vermogen goed is voor 5 tot 10 min max. Daarnaast betaal je als B2B niet enkel voor verbruik maar ook voor piek belasting, iets wat men ook naar de consumentenmarkt wilt brengen.
Lang verhaal kort, dat station is niet gemaakt om iedere laadpaal op hetzelfde moment piekvermogen te laten geven, verre van zelfs. Daarnaast maakt men sowieso gebruik van ofwel batterijen ofwel condensatoren of combinatie zodat het laadstation stroom kan bufferen zodat je niet plots grote pieken trekt als er een reeks auto’s aankoppelen, kwestie van te vermijden dure pieken te trekken als B2B.
Wat betreft de energiebehoefte, als je industrieel gaat kijken naar productieprocessen dan draait alles wat veel energie vraagt op fossiel. houtskool, aardgas, diesel en ga maar door. Een industriële oven op elektriciteit? In theorie kan het maar dan spreken we over fabrieken die evenveel als een stad verbruiken. Zelfs je koekjes in de kast worden gebakken op fossiele brandstof hoogst waarschijnlijk gas, laat staan dat je metaal wilt gaan smelten.
Dat haal je nooit met hernieuwbaar maar news flash, nucleair haalt dat ook nooit, is ook logisch gezien sommige industriële processen een oven nodig hebben met een warmte vraag die gelijk is aan de hoeveelheid warmte die vrij komt uit een nucleaire reactor. Echter je kan de warmte bron van nucleair niet rechtstreeks aanspreken om pakweg metaal te smelten want dan is je product radioactief, en een kerncentrale naast iedere fabriek, ook geen haalbare kaart wegens te weinig uranium. Het zet het probleem van een groot laadstation meteen in een ander perspectief.
deSjonnies zegt
Grappig die elektriek, Tesla stations, VAG stations, PSA stations, Toyota stations, Mitsubishi stations, BMW stations, LaRo Jaguar stations, Volveau stations, Renault stations, verrekte efficiënt allemaal!
mashell zegt
@deSjonnies: dat is geen enkel probleem, we hebben in Nederland overal al Fastned stations maar Donkervoort moet hun eerste elektrische auto nog maken.
moveyourmind zegt
Ben nog nooit op het station in Almere Buiten geweest, maar als dit Teslalaadstation ergens op lijkt, dan is dat ongetwijfeld nog wel het meest op het station van Al.mere Buiten.
dwfc zegt
Wat rekenen Tesla en de andere providers eigenlijk aan ?
Ik heb er geen idee van maar ik betaal thuis 0.23
b00st zegt
NL 0.22 en BE 0.28
Zie https://www.tesla.com/nl_BE/support/supercharging?redirect=no
NL trouwens veruit het goedkoopste, apart wel.
Ja, ik weer! zegt
Joe, leuk man 58 Tesla fanboys en girls bij elkaar.
Wat krijg je dan voor gesprekken. Leuke bak hè? Ja, dat weet ik, ik heb dezelfde! Hoe bijzonder voel je je dan?
Ik zie me al staan bij de pomp met 57 andere Kia cee’d SW’s. Moet er niet aan denken hoe saai het aanblik zou zijn….:)
Dutchdriftking zegt
@Diepstra: Ach, vag meetings met 1.500 Golfjes zijn best leuk hoor ;)