Q1 2021 was Tesla gunstig gezind.
Tegen de verwachting van sommigen in heeft Tesla in Q1 2021 wederom een enorme berg auto’s afgeleverd. De consensus van analisten was dat Tesla ongeveer 168.000 auto’s zou afleveren in de eerste drie maanden van het jaar. In realiteit zijn dat er echter een kleine 185.000 geworden. Dat zijn er een paar duizend meer dan in Q4 van 2020. Daar dat Tesla’s beste kwartaal ooit was qua afleveringen, hebben ze nu dus weer een nieuw record te pakken.
Het nieuwe record is tot stand gekomen ondanks het feit dat de fabriek in Freemont een tijdje stil lag. Tevens zijn er na januari geen Model S-en en Model X-en meer gebouwd. Tesla’s opper-bleppers krijgen immers een facelift. Er zijn echter nog geen gelifte topmodellen afgeleverd aan klanten. De groei komt daarmee volledig op het conto van de Model 3 en Model Y. Tesla is begrijpelijkerwijs in haar nopjes met de gang van zaken:
In the first quarter, we produced just over 180,000 vehicles and delivered nearly 185,000 vehicles. We are encouraged by the strong reception of the Model Y in China and are quickly progressing to full production capacity. The new Model S and Model X have also been exceptionally well received, with the new equipment installed and tested in Q1 and we are in the early stages of ramping production.
Tesla, jubelt van geluk
Omdat het resultaat zoals gezegd beter is dan velen hadden verwacht, speculeert men nu al over wat Tesla’s beurskoers nu gaat doen. Het nieuws brak toen de beurs al gesloten was vanwege Pasen. Fansla’s met aandelen hopen op een dikke plus, maar het is maar net hoe de markt dit nieuws utlegt. De afzet betekent een enorme stijging van 110 procent ten opzichte van Q1 2020. Tegelijkertijd is het ten opzichte van Q4 2020 slechts een stijging van twee procent. Omdat TSLA gewaardeerd is op basis van verwachte hypergrowth, zou de reactie dus ook wel eens tegen kunnen vallen. We gaan het zien…
Charles Taycan 4S zegt
Mooi resultaat voor Tesla! Respect voor de Firma Tesla, echter blief ik er geen, non merci!😉
frederik zegt
@Charles Taycan 4S: Je ne pas aussi
Pascal zegt
Je fais, pour le budget du 3 et y il n’y a rien de mieux.
MarcoM zegt
@Pascal: nondeju mon adjudant chef.
Charles Taycan 4S zegt
@pascal, gij spreekt goe Frans zunne!😉
MarcoM zegt
@Charles Taycan 4S: ik ook niet.
lekkerdwars zegt
Bijzonder knap, gezien chip tekort, corona, slechts 2 modellen (3,Y) en daarnaast nul reclame (!). Als er dit jaar al geen 1 miljoen auto’s geleverd gaan worden dan wel volgend jaar…
TheMaster zegt
Van 499.500 verkochte auto’s naar 1 miljoen zou bizar zijn, maar verwacht zelf dat het rond de 900.000 tot 950.000 gaat. Nog steeds een (verwachte maar) ongekende groei. Zeker ook omdat 2022 t/m 2025 pas de groeijaren zullen gaan worden voor Tesla! Eind 2025 halen ze de 5 miljoen wel. Maar iedereen is nog steeds in paniek over de aandelen koers nu en hebben totaal geen toekomstvisie.
Overigens, Model S/X zijn na december al niet meer gebouwd. In januari zijn er alleen nog enkele verkocht, die 2020 al geproduceerd waren. Ook in maart zijn er nog geen S/X geproduceerd, alleen testauto’s.
Henkie zegt
Er is geen chip te kort. Er is een falend inkoop beleid bij de autofabrikanten geweest. Wat aan de ene kant volledig begrijpbaar is, omdat ze bang waren voor dalende verkoop. Alleen is het omgekeerde gebeurd.
Door de mindere vraag hebben de chip makers de slots voor de autofabrikanten/toeleveranciers al weer aan een andere partij gegeven/verkocht.
Zelfde verhaal bij de nu lastig verkrijgbare videokaarten. De vraag was veel hoger dan dat bijvoorbeeld Nvidia begroot had.
MarcoM zegt
@Henkie: bij de Aldi lag nog genoeg chips, heb net een zak leeg.
lekkerdwars zegt
..ben er vergeten bij te vermelden dat ik afgelopen kwartaal zelf ook een van de gelukkigen was die een facelift Model 3P in ontvangst heeft mogen nemen. Nee geen lease, gewoon nieuw privé gekocht. Op dit moment volgens mij samen met de Mach-E de enige ‘betaalbare’ sportieve EV met veel range. Gaaf dat Kia en BMW later dit jaar aanhaken met respectievelijk de EV6 en i4. Spannende en betaalbare stuurmans EVs zijn er m.i. nog veel te weinig!
arta zegt
@lekkerdwars: en hoe bevalt het.
Wat bevalt het beste en wat mis je het meeste van de vorige auto!?
lekkerdwars zegt
@arta: stap uit een 125i F20 (270pk). Model 3P is uiteraard veel explosiever, maar stuurt ook veel directer en zoveel meer grip. Was bijna voor een M2 gegaan maar met coilovers en Michelin cup 2 op een Model 3P ben je op bochtig traject minstens zo snel. Hij heeft wel big brakes nodig mocht je track days overwegen. Op straat eigenlijk niet nodig wegens Re-gen. Doorslag gaf uiteindelijk ook dat ik thuis zonnestroom tap, geen MRB betaal en meeste snelweg kms lekker op Autopilot doe 😉👌
Rhyo zegt
@lekkerdwars: grappig. Ik kom juist van een M2. Vorig jaar een Model 3. Vooral een stuk praktischer en zeker sneller als daily. Uiteraard mis ik ook wel wat dingen, maar goed.
dwfc zegt
Oei …. autopilot ??? Rechtdoor dan hoop ik toch ….
https://insideevs.com/news/495428/tesla-full-self-driving-anxiety-inducing-unprotected-lefts/
Pascal zegt
Yep mee eens, ik ben een groot autopilot-liefhebber maar hier hadden ze toch echt eerst meer moeten testen en wachten met het uitrollen naar klanten. Maak je in de EU geen zorgen, hier is autopilot vanwege de regelgeving sowieso met handen en voeten gebonden.
lekkerdwars zegt
@rhyo: laat me raden; betere stoelen met diepere zit en….de vocale sensaties? Maakt sommige ICE sportauto’s zo ontzettend begeerlijk, maar ontdek nu ook dat dit eigenlijk conditionering is en dat er net zo vaak, zo niet vaker momenten zijn dat ik geniet van bloed snelle tussensprints zonder ‘drama’, of van geruisloos door een binnenstad/ woonwijk sluipen..
Pascal zegt
Gefeliciteerd man, het interieur is met de facelift flink vooruit gegaan en de standaard ‘chrome delete’ vind ik persoonlijk een stuk mooier. Ik heb een 2019 Model 3 LR AWD en had daarvoor een BMW F30 328i. De Tesla blaast die volledig weg op gebied van performance en (onverwacht) ook stuurgevoel; heb ‘m nog geen seconde gemist.
lekkerdwars zegt
@Pascal: jup, heat pump, dubbel glas, elektrische achterklep en nieuw interieur/center console zijn hele fijne upgrades!
dwfc zegt
A posteriori, mondiaal niet slecht voor het eerste kwartaal in 2021.
Maar dit is ook relevant aan de transitieperiode.
Alhoewel, in NL zijn de fans in crisis als ik de verkoopcijfers bekijk.
https://www.autowereld.com/nieuws/autonieuws/id/30440/autoverkopen-2021-markt-blijft-instorten-deze-merken-scoren-het-slechtst
superfunky zegt
@dwfc: oh, oh, you said it! Nu krijg je het over je heen:
– Europa is niet interessant voor Tesla
– de boot kwam niet
– verkopen Q1 altijd slecht in NL
Allemaal prachtige aantallen natuurlijk, maar de vraag is wat de impact van de prijsreducties als verdediging tegen de opkomende concurrentie is geweest op de bottom-line. Dat horen we eind vd maand. Reken maar op: verlies op de auto‘s, winst op de credits en de btc die de operationele verliezen compenseren.
Je vraagt je af waarom de een na de ander zonodig EV‘s moet maken, geen droog brood aan te verdienen. Oh, wacht ff, daar ging het niet om, het ging om het milieu en pensioenfondsen die graag aan hun premiebetalers willen uitleggen dat ze weer miljarden in een veelbelovende redding van de planeet hebben gestoken, die dat dan aan de achterkant weer verbranden en dat noemen we dan: vooruitgang. Crazy world.
dwfc zegt
” Allemaal prachtige aantallen natuurlijk, maar de vraag is wat de impact van de prijsreducties als verdediging tegen de opkomende concurrentie is geweest op de bottom-line. Dat horen we eind vd maand. Reken maar op: verlies op de auto‘s, winst op de credits en de btc die de operationele verliezen compenseren.”
Weet ik wel, en op model 3 is de bruto marge heel klein, dus moet het volumeaantal zeer sterk omhoog.
Bijkomend zal Tesla nog veel fabrieken , lees investeringen en afschrijvingen moeten boeken om aan zoals enkelen hier noteren, 10 milj wagens per jaar te produceren. Dus winst of een dividend zal er voor de aandeelhouders in dit decennia te te behalen zijn.
Ik twijfel sterk of ze in Azië ook zulk een succesverhaal zullen schrijven nu de grote autoconstructeurs daar
ook op kruissnelheid komen en het modellengamma snel ontplooien.