Het grappige is dat de Teslafans de Model 3 al M3 noemen. Maar we bedoelen in dit geval de M3-killer van Tesla, de Model 3 Performance!
Een paar maanden geleden heeft de Tesla Model 3 een makeover gekregen. We kunnen niet anders zeggen, dan dat het een geslaagde facelift is. De Model 3 ziet er moderner en fraaier uit en het interieur is er met sprongen op vooruit gegaan. Ja, Tesla doet (veel te) lang met haar modellen, maar in technisch opzicht zijn en blijven ze wel up to date. Dat moeten we ze wel nageven.
Je kan de Tesla Model 3 nu krijgen in slechts twee smaakjes: een basisuitvoering met achterwielaandrijving of een Long Range met vierwielaandrijving. Die eerste rijdt stiekem het leukste, maar de tweede is voor veel mensen die ideale EV: een puike actieradius en uitstekende prestaties. Voor wie ietsje minder range wil, maar betere prestaties komt er nog een topmodel aan, de Model 3 Performance.
Het ziet ernaar uit dat we er niet heel erg lang op hoeven te wachten op de M3-killer van Tesla. Bij EV-only platform InsideEVs kwamen ze erachter dat Tesla per ongeluk zelf al de details van de Model 3 Performance heet gelekt. Of nou ja, keihard gelekt, een oplettende lezers kwam wat codes tegen en ging daarmee aan de slag. Het is dus niet zo dat ze bij Tesla alle informatie al op de website vermeld hadden voor de consumenten.
Domein van de M3
Dus 100% zeker dat de informatie klopt, zijn we niet. Maar hey, het gaat om een enigszins betaalbare sportieve topsedan (voorheen het domein van de BMW M3), dus zijn we wel degelijk benieuwd. De motoren zijn ‘helemaal nieuw’ en moeten zorgen voor een vermogen van ‘meer dan 500 pk’. Ook bijzonder is dat Tesla de naam ‘Performance’ gaat gebruiken voor de snelle Model 3, niet zozeer Ludicrous. Die namen zijn bestemd voor de bizar snelle Model S en Model Y.
De motor aan de voorkant heet ‘3D3’ en heeft een maximum vermogen van 204 pk. Aan de achterzijde is er een ‘4D2’-motor en die levert 410 pk. Hoe komen we dan uit op ‘meer dan 500 pk’ en niet op 614 pk? Dat gaan we je vertellen: de motoren leveren dat maximale vermogen weliswaar, maar op een ander moment. Daarom heb je het ‘maximum systeemvermogen’. Dus het moment dat beide motoren gezamenlijk het meeste vermogen leveren.
Er wordt wel gerept over de 0-100 km/u-sprinttijd, maar niet in hoeveel seconden het achter de rug is. Er staat simpelweg {ACCELERATION} en daar moet dus nog een tijd ingevuld worden. Reken op zo’n 3 seconden, veel sneller dan een M3 dus.
Ander onderstel en interieur voor M3-killer van Tesla
Verder is er meer goed nieuws. Het is niet zo dat Tesla de Model 3 Performance alleen maar extra vermogen geeft. Ze gaan het onderstel ook aanpassen. Zo moet de auto bijzondere dempers krijgen met speciale software, die zowel heel erg sportief als comfortabel is. Dat klinkt een beetje als adaptieve dempers of een soort Magnetic Ride-dempers. Tevens zal er een nieuwe Track Mode aanwezig zijn.
Tenslotte is daar het uiterlijk. Meer dan voorheen zal het Performance-model afwijken van de reguliere Model 3. Denk aan nieuwe bumpers voor en achter, diffusor, spoiler, wielen en dat soort fratsen. In in het interieur gaat Tesla ook aan de slag met speciale sportstoelen en carbon versieringen. Kortom, het hele pretpakket. Het is nog niet duidelijk wanneer de Tesla Model 3 Performance op de markt komt, maar lang kan het duren.
Meer lezen? Dit kosten middenklasse sportsedans in Nederland!
Ed Mini Einser zegt
Een Tesla zal nooit een M3 killer zijn want een M3 heeft een hart en tesla’s niet
RutgerK zegt
Ach, een echte M3 heeft een handbak en achterwielaandrijving en geen soundemulator in het interieur. Zou zijn er wel meer grenzen verlegd. ;-)
Johanneke zegt
De handgeschakelde versies naar mijn mening wel ja, de automaatjes, boeiend. Gas geven en gaan. Of de power dan uit een electromotor of een benzinemotor komt boeit mij niet. Liever 200pk, licht, atmosferisch, rwd, handgeschakeld, dan 600pk, zwaar, 4wd, automaat, ookal zal die 2e vast sneller zijn.
racerx zegt
Als je ooit een echt potent blok met automaat hebt gereden weet je wel beter dan dat. Ik vond de 992 Carrera S met PDK, BMW M4 Competition met DCT en Ferrari 458 heel wat specialer en leuker om te rijden dan een Honda S2000. I call bullshit on this one.
Johanneke zegt
Joh als ik met een s2000 het circuit op ga moet ik al ongelooflijk mijn best doen om maar iets van respectabele rondetijden neer te zetten en niet te crashen. Laat staan een auto met 3x zoveel vermogen. Het gaat mij niet om wat technisch imposanter ofzo is, het gaat erom hoeveel lol ik kan hebben. En al heb ik niet de allergrootste ervaring (heb inderdaad nog nooit in een bloedsnelle m4 of ferrari gereden, behalve in sims), ik denk wel dat ik meer lol heb in een back to basics auto waar je moet werken dan in een auto waar je enkel moet gassen, remmen, sturen. Liever eerst perfect de apex kunnen pakken in een rudimentairdere auto.
royaledeluxe zegt
Tuurlijk, maar als je het circuit op gaat met een M4 of Ferrari, of andere gelijkaardige auto met veel PK’s, rijd je toch met flippers en helemaal niet automatisch.
Er is voor elk type wagen wat te zeggen, maar linkerpedalen zijn iets uit het verleden. Ja, het brengt plezier voor de zogenoemde Die-Hards, maar ik en vele anderen amuseren zich evengoed met de automaat…
DeWitteCondor zegt
Ik snap het vanuit een nostalgische gedachte en met de blik terug in de tijd waarin automaten trage slakken waren. Maar die automaten van tegenwoordig, zeker in de performance modellen, zijn natuurlijk eigenlijk magistraal. Daar kan niemand tegenaan schakelen. Die flippers van de GT3 RS met Weissach pack zijn gewoon een genot. Heerlijke tikken op je stuur en klapjes achterin.
Flutterbear zegt
Sinds er turbo’s op zitten is er niks meer aan, doe mij dan maar elektrisch waarbij je zonder herrie en aandacht een beetje kan trappen.
audirs3 zegt
Een echte M3 heeft een handgeschakelde 4 cilinder.
Jurgen zegt
4 cilinder?? Is toch echt een 6 in lijn motor in een M3 hoor
RutgerK zegt
De eerste M3′ hadden een viercilinder. Ik had toentertijd een M3 Cecotto op mijn verlanglijstje voor later staan. Die had een viercilinder met 215 pk meen ik mij te herinneren.
Svda zegt
Hahahahahah wat een nieuws zeg. Tesla zal nooit een M3 killer worden, niet kwa ervaring, beleving, kwaliteit enz.
rrk147 zegt
Je bedoelt de beleving die bij de M3 uit boxen komt? De huidige M3 of M4 klinkt toch ook heel mooi? Vooral hard, en veel lawaai bij schakelen of gas los.
audirs3 zegt
@dahlback Nooit? De M3 wordt vroeg of laat ook een EV hè….
por100 zegt
Kan je je voeten al een beetje kwijt op de achterbank van een nieuwe model 3? Of is dat nog steeds slecht?
Belvedere98 zegt
Is een heel stuk beter geworden, echt een prima auto!
RutgerK zegt
In kleermakerszit moet dat lukken.
Flutterbear zegt
Met je voeten op de achterbank is natuurlijk geen veilig zit positie..
Oopelkadet zegt
In eerste instantie was en eigenlijk ben ik erg onder de indruk van de Model3 en ook de performance doet wat Musk in zn crazed genius view (streep door naar uw wens) beloofd of voorzien had.
Maar zoals Doug Demuro ook mooi omschreef: Tesla heeft eigenlijk als enige echt de omslag gemaakt van auto als statussymbool naar pure appliance. Techniek zoveel verder is dat de specifieke stukjes technische vooruitgang op gebied van motor of onderstel inmiddels door zoveel computers zoveel beter gedaan kunnen worden. Het is de iphone van automotive.
De M3 geeft me veel Seat Leon vibes. Dat was ook een M3”killer” en menige BMW rijder spraak waarderend naar de pop hoe ongelooflijk goed die Cupra hun voiture kon bijhouden. Subaru WRX, Mitsubishi Lancer. Supergoedkoop met plastic alles interieur die als enige selling point had autos van boven een ton te kunnen bijhouden. Tegenwoordig wil je nog niet dood in een cupra gevonden worden.
Ik was wel groot fan van het nihilistische interieur. Alleen dat scherm geeft tegenstribbels. En steeds meer. Ik haat grote schermen in autos. Als ze deze M3 zonder scherm, met HUD en klein schermpje voor de basics konden verkopen (kijk ook eens in de McLaren 750S. Dat is hoe je het wil hebben. geen afleiding in de auto.) kocht ik er morgen 1.
Maarja, u kent mij inmiddels. Ik ga voor diesel 6 cylinder tot mijn laatste snik voor commuten. Voor trackday achtig gedrag is 1400kg gewoon de harde max. Nu eerst een 707 DBX financial deal maken: 1700 pm met aanbetaling van 120000 en 50000 btw voorfinancieren. Slottermijn van 165000. Hatsjikiedee.
jessepinkman zegt
Haha ik had in m’n hoofd ook al zo’n 707 geleased voor 1700 p/m
Robert zegt
Een iPhone is anders voor velen nog steeds een statussymbool, hoor. Dat ze er dan een refurbished toestel bij in de hand houden omdat ze een nieuwe niet kunnen betalen, daar hoor je ze vaak niet over – tenzij de iPhone kuren vertoont…
Oopelkadet zegt
Maar zelfs een Iphone met kuren blijft een Iphone. Salesmodel is weinig instellen en snel zakenterug kunnen vinden. Samsung and android hebben dat tot op de dag van vandaag nog steeds in het geheel niet begrepen. Of misschien wel maar ik erger me dood aan de android submenutjs. iphone werkt veel intuitiever (ook al begint daar steeds meer submenu geneuzel te komen).
Zo is Tesla auto ook: alle instellingen in een scherm en rijden maar met techniek dat 25% beter is dan welke andere fabrikant dan ook. Eigenlijk verbaas ik me dat ze niet de stap verder zijn gegaan: scherm gewoon helemaal weg of weg kunnen klappen. Klein schermpje voor spotify, ander schermpje voor navigatie en Bobs yer uncle.
Flutterbear zegt
Een iPhone is pas een status symbool als er geen hoesje omheen zit.
Jantje_555 zegt
zo blijven we dus maar even wachten op de Model 3 Plaid met 1020 pk
En ondertussen een handgeschakelde goed klinkende BMW M3 rijden die ook nog eens een mooi interieur heeft ipv een ikea kast met een scherm,
718s zegt
Terecht, de nieuwe m3 performance rijdt rondjes om een Bmw M3. Dat gejengel van die V6 en bijbehorende brandstof kosten zit niemand meer op te wachten. Voor 20 piekies volle tank, meer meer technologie aan boord en je komt net zo makkelijk van A naar B.
Even een paar dikke wieltjes eronder, setje carbon remmen bestellen bij Moutain Pass Performance en je rijdt elke hypercar van 0 naar 160 de moeder en met een beetje plak rubber zoals PS5 of Cup2’s kan je (bijna) iedereen de baas.
De brullende V8 en of V6 of doe gek een V12 is alleen maar goed voor een carmeeting, “kijk is mama” zo klinkt me auto…. ;-)) Ohja… en vergeet niet…tot 2025 geen wegenbelasting…. sneller en meer gratis dan dit wordt t niet brandstof boys :-)
julian06 zegt
Kleine correctie: een BMW M3 heeft geen V6;)
romanzy zegt
Autoblog.nl moet haar naam veranderen naar Teslablog.nl. Telkens ik naar hier surf, is het Tesla dit, Tesla dat, en Tesla zo. Letterlijk elke dag. Pfff…
GebakkenLei zegt
Nou ja, het was ooit BMW 3 blog, dus in die zin heeft Tesla al iets bereikt wat de titel beschrijft.
Flutterbear zegt
Het enigste wat je daar aan kan doen is niet erop klikken en al helemaal niet reageren. Views en engagement betekent inkomsten.
Daarom reageer ik uitsluitend op Tesla artikelen.
Richmond zegt
dus dat er dagelijks een artikel over tesla geplaatst wordt mag niet, maar over elk ander merk wel?