Met de nieuwe Tesla Launch Mode ga je af als een raket. Of een jachtluipaard..
Naast het enorme scherm in het interieur staan Tesla’s om nog iets bekend. Ze kunnen achterlijk snel accelereren. Met de opkomst van de Model S, later de Model X en de Model 3 vlogen de filmpjes op YouTube je om de oren. Dragrace tegen een supercar, een vliegtuig, een boot. Noem het op of het is al gedaan.
Het laatste wat Tesla’s nodig hebben is een nóg snellere acceleratie, toch? Fout. Bij Tesla denken ze daar heel anders over. Met een nieuwe software update introduceert de Amerikaanse autofabrikant Launch Mode. Het brengt de acceleratie van een Model S of Model X naar het volgende niveau.
Launch Mode heeft wat weg van traditionele Launch Control op sportauto’s. Voet op de rem, ‘gas’ intrappen. Rem los en gaan. Bij sommige automerken moet je eerst nog een moeilijk stappenplan doorlopen. McLaren is bijvoorbeeld een merk dat niet heel gebruiksvriendelijk is, terwijl het bij een Porsche kinderspel is. Afijn, we dwalen af.
YouTube-kanaal Drag Times laat de kersverse Tesla Launch Mode in actie zien. Voluit heet het overigens de Cheetah Launch Mode. Omdat de elektrische auto zich als een jachtluipaard schrap zet voor een acceleratie.
Met de Launch Mode komt de vooras een stukje naar beneden. Vervolgens krijg je 15 seconden de tijd om de Tesla te lanceren. De Model S Performance had voor de update een piekvermogen van 580 kW. Na de update komt het vermogen uit op 614 kW. In slechts 2,47 seconden kan de 60 mph (96 km/u) worden aangetikt. De sprint naar 200 km/u is in 10,67 seconden gedaan.
[bbmediaclip clipID=”3707781″ playout=”autoblog_yt” autoplay=”false”]
ttr6 zegt
nuttig.
pindakoning zegt
@ttr6: ik vind dit soort ‘gadgets’ als autoliefhebber wel geinig. Gelukkig hoeft niet alles nuttig te zijn ;)
none zegt
Helemaal mee eens. Wat echter niet grappig is, is dat je soms verwacht wordt te betalen voor het aanpassen van een paar bitjes om de snelheids limiet er af te halen of 20 pk meer te krijgen.
b088y zegt
@none: zelfde als bij Audi 35TFSI en 40TFSI, zelfde auto, zelfde motor alleen paar duizend euro duurder. Weliswaar 40pk
autoblogger zegt
@pindakoning: precies, elke liefhebber houdt van #hardgaan
9000cse zegt
@ttr6 “Het laatste wat Tesla’s nodig hebben is een nóg snellere acceleratie, toch?” Mag ik mijn verbazing uitspreken over die vraag in een artikel hier op AB? Want onder het motto: “Méér is altijd beter!”, worden alle auto’s immers de hemel in geprezen als ze opnieuw en sterker worden gepresenteerd. En het gaat hier meestal toch alleen maar over de allersnelste uitvoeringen die een fabrikant in zijn programma heeft? Nee! Nóg beter is het als die auto’s ook nog eens getuned zijn of gechipped kunnen worden. Ik vraag mij daarbij altijd af waarom iemand dat nou eigenlijk nodig heeft. En ik kom nou eenmaal niet verder dan slechts één antwoord op die vraag, namelijk: Het gaat om het “kijk-mij-eens!-effect”. Naar het schijnt een zéér onbevredigende karaktereigenschap, aangezien dat effect telkens weer een opdonder krijgt als blijkt, dat er auto’s zijn die nóg sneller kunnen. De psychische uitwerking hiervan moet dan tot vele slapeloze nachten leiden met alle gevolgen van dien!
En waar gaat het nou in feite om? Om tienden, of, zoals in dit geval, om honderdsten van een seconde! Niemand, die mij ervan kan overtuigen dat je dat verschil kunt waarnemen! Daarom vind ik zo’n launch mode op een Tesla Model S inderdaad onnodig en gewoonweg nutteloos. Maar niet in een artikel op AB! Want hier gaat het meestal om niets anders en daarom blijft die vraag mij verbazen.
laptom zegt
In hoeverre scheelt dit dan nog van de bekende Ludriculous mode?
fanboy zegt
Veel of weinig, afhankelijk van hoe je het bekijkt.
wokkelz zegt
Drag racen gaat om timing, schakelmomenten, toerentallen, gewicht reactievermogen etc etc
En dan ga je met je Tesla en hoef je alleen maar je rem los te laten..
none zegt
Dat is toch precies voor de Tesla koper. Als je auto rijden leuk vindt koop je wel wat anders voor dat geld.
flutterby zegt
@wokkelz: less is more. Ik heb nog nooit op een (drag) racebaan gestaan met eigen auto, maar altijd de 0-100 onder 5 seconde blijft leuk. In de helft lijkt mij helemaal bizar.
bernoulli zegt
Pfff. Audi heeft al lang een Launch Edition.
https://www.mdekoning.nl/audi/privatelease/audi-a4-avant-launch-edition-sport/
barendbotje zegt
Mooi ding!
b088y zegt
@bernoulli: staat al lang voor de deur ;-)
lekkerlinksrijden zegt
Gemak dient de mens
none zegt
Ik hoop wel dat ze bij het kiezen van de Cheetah mode naam besloten hebben wat te doneren
https://stichtingspots.nl/
Dutchdriftking zegt
0-100 dus sneller dan een Veyron. Je kan zeggen wat je wilt, maar dat is gewoon heel knap. In De Veyron is het wel een stukje leuker, dat dan weer wel.
barendbotje zegt
Vgm is dat vaak bij hyper cars, hun optimum ligt bij 100-300 ipv 0 – 100. Vandaar dat ze nu beste van beide werelden combineren om mega prestaties neer te zetten, zie de jesko als voorbeeld :)
mashell zegt
Het optimum van een hypercar ligt helemaal niet tussen de 100 en 300 maar tussen de 10 en 30 km/h, want dat is de snelheid waarmee je over de boulevards langs de terrasjes rijdt.
none zegt
WHO CARES!!!! Dat is niet knap, het is een elektrische aandrijflijn, weet je nu nog niet dat dit ‘meteen beschikbare koppel’ een kenmerk daarvan is????? Hoe lang bestaan die ev’s nu wel niet.
flutterby zegt
@none: nee niet knap, maar toch zijn er maar twee fabrikanten die een EV te koop hebben die onder de 5 seconde naar de 100 duikt.
b088y zegt
@flutterby: Jaguar, Porsche, Tesla
Paul58 zegt
De cijfers uit het artikel (2.47 seconde) is de tijd vóór deze update.
‘As for the times, the results are going down from 2.47 to 2.41 seconds for the 0 to 60 mph acceleration, 6.77 seconds at 102.23 mph to 6.71 seconds at 103.55 mph for 1/8 of a mile, and 10.67 seconds at 124.70 mph to 10.54 seconds at 127.5 mph for the quarter-mile.’
Bron: electrek /DragTimes
rolov zegt
@kevin1989: een ten second car en dan gewoon dagelijks te rijden. Niet slecht.
E34M5Touring zegt
Als je die cijfers mag geloven is het vooral top end power. Daar wint ie veruit het meest.
Paul58 zegt
@E34M5Touring: is wel geloofwaardig, ook onderbouwd met een videofragment
wimof zegt
Hoeveel G creëert zo een acceleratie.
Als nul in wiskunde krijg ik er kop noch staart aan.
barendbotje zegt
Bij linaire acceleratie praten we dan bij het standaard model over 1.1073g (0-60 in 2.47s) bij de geupdate versie over 1.135g (0-60 in 2.41s)
mashell zegt
Fascinerend, net als je denk dat dat de man met zijn zonnebril vergroeit is, blijkt die voor een paar seconden toch nog af te kunnen.
evdw zegt
En dan zit er weer een vervelend lang filmpje bij van bijna 14 minuten om even te laten zien hoe die launch control werkt omdat 1 of andere Amerikaan zich zo geweldig vindt dat hij er vanalles bij moet vertellen.
Dit filmpje kan 13 minuten korter.
Jantje_555 zegt
Tesla zal lachen, de meeste hebben hun garantie kwijt en nu kunnen ze de thermal limit verhogen
tvr1974 zegt
Als Tesla zich wil bewijzen moeten ze mee gaan doen in de Formule E. Racen is voor op t circuit en niet voor op de openbare weg.