Trouble in toch-niet-paradise.
Een tijdje geleden bereikte de Tesla-hype zijn hoogtepunt. Tesla gaat de wereld redden, Tesla vernedert Ferrari’s, Elon Musk is de nieuwe Einstein, aristoteles, Steve Jobs, Kanye West (want die hoort volgens hemzelf in dit rijtje thuis) etc. Inmiddels leeft Tesla weer in de echte wereld, wat betekent dat niet alles van een leien dakje gaat. Alles behalve zelfs.
Deze maand meldde Tesla dat de problemen met de Model 3 worden gefixt, maar in de tussentijd is er in het productieschema een maand-lange achterstand ontstaan. Met het publiekelijk worden van de productieproblemen komt ook ander nieuws naar buiten.
Jason Mendez, Senior Director bij productie en al sinds 2005 werkzaam bij Tesla, heeft het bedrijf verlaten. Ook Will McColl, Senior director van iets wat met de uitrusting van Tesla’s te maken heeft, is weg. Will McColl heeft alleen maar goede woorden voor zijn ex-werkgever. Het waren volgens hem 7 jaren vol actie waarbij hij zich bezig hield met “automation equipment design”. Misschien is hij wel degene die ervoor heeft gezorgd voor de onvrijwillige bevochtiging van Tesla-rijders.
Nergens vermeld Tesla waarom de medewerkers hem zijn gepiept en of dit iets te maken heeft met de heisa rondom de Model 3. Tesla zelf is erg vaag over de ontslagen. Zij zeggen dat de productieproblemen ontstaan zijn door complicaties in de Gigafactory waar Tesla hun batterijen bouwt. De bedoeling was dat er 5000 Model 3’s per week geproduceerd werden tegen het eind van 2017, deze doelstelling werd al verplaatst naar maart 2018, en is inmiddels nogmaals verschoven, naar de zomer van 2018.
De negatieve headlines voor Tesla stapelen zich de afgelopen maanden aardig op. Het vertrek van deze twee hoog aangeschreven medewerkers roept nog meer vragen op. Komt het wel goed met Tesla als het zo door gaat. Je kan het je bijna niet voorstellen vanwege de hype die rondom het merk heerst. Maar bij die hype hoort een verwachtingspatroon, dat ze op dit moment niet kunnen waarmaken.
emmanuelwildiers zegt
(Fel) vereenvoudigd samengevat: de strijd tussen Tesla en de andere fabrikanten gaat erover of het voor Tesla makkelijker zal zijn om de logistiek en kwaliteitscontrole van massaproductie onder de knie te krijgen, of voor de andere fabrikanten om te leren hoe ze een elektromotor en batterij op een efficiente manier moeten inbouwen. Gezien de complexiteit van beide, de budgetten waarover de fabrikanten beschikken en het bewijs dat we de afgelopen maanden hebben gezien, staat mijn geld op die laatsten.
fanboy zegt
@emmanuelwildiers: De grote merken kunnen wel een elektromotor in een autozetten, dat is het probleem niet.
Als Tesla zijn productieproblemen op orde krijgt is dat in dit jaar.
En in dit jaar hebben de grote concurrenten echt nog niet een accu fabriek (en fabriekslijn voor elektrische auto’s) op deze schaal. En die schaalvergroting betekent dat Tesla het goedkoper kan aanbieden.
Dan nog het snellaad netwerk.
En Tesla loopt nog steeds voorop qua techniek. Ze krijgen ook de meeste range uit een kWh capaciteit.
Je kunt gelijk hebben, maar dan moeten de grote merken wel heel hard aan de slag, of Tesla moet echt compleet uit elkaar knallen. Ik verwacht echter dat iedere Model 3 gewoon geleverd gaat worden (450.000 stuks in ieder geval), maar dat dit dus al met al een half jaar later komen dan eerder aangegeven.
emmanuelwildiers zegt
@fanboy: De grote merken hoeven helemaal geen eigen accufabrieken te bouwen, er zijn reeds voldoende gespecialiseerde fabrikanten voor die zelf aan een enorm tempo aan het opschalen zijn. Dat heeft ook als voordeel dat je als fabrikant sneller kan schalen en minder afhankelijk bent van één fabriek, twee dingen die Tesla nu via de harde weg leert.
Wat superchargers betreft: het netwerk van Tesla is nu al verouderd en zij zullen net zoals de andere fabrikanten in een nieuw netwerk moeten investeren met een hoger vermogen.
fanboy zegt
@emmanuelwildiers: Hoezo is het supercharger netwerk verouderd, die moet je even uitleggen.
Je kunt er met 120KW laden. Waar kun je dat anders?
En stel je zou een Porsche Mission-E hebben (die is er ook nog niet) heb je dus helemaal niet zo’n netwerk tot je beschikking. Het is pas verouderd als er een beter laadnetwerk beschikbaar is, en dat duurt zo nog 2 jaar als de concurrentie (of overheid) er al aan begint.
Verder is de kWh prijs van de li-ion accu’s heel belangrijk. Tesla drijft nu met z’n eigen fabriek de prijs heel hard naar beneden. Volgens mij zitten ze nu op 150$ per kWh. Dat is krankzinnig goedkoop, en reken maar dat grote automerken zonder grote accu fabriek niet zo goedkoop in kunnen kopen. Daarnaast zijn er niet zoveel grote accufabrieken, die worden nog gebouwd.
Je schetst een afhankelijkheid van die fabriek, maar het is niet zo alsof hij even naar een ander bedrijf kan bellen om te produceren. Nee die zijn er gewoon niet. Dat ligt over 3 jaar wel anders natuurlijk. Maar dat is wel de voorsprong van Tesla.
Ik ben met je eens dat Tesla het zou kunnen verprutsen en daarmee hun voorsprong verliezen. Maar “het enige” wat dan moet mislukken is de productie op orde krijgen. Voor de rest hebben ze alles op de rit en lopen ze dus fors voor. Dat is dus niet alleen een kwestie van mooiere techniek, nee het vertaalt zich ook in het feit dat ze een volledig elektrische auto kunnen aanbied in het segment van A3/3serie/Cklasse/IS voor dezelfde prijs of goedkoper. Waarbij hij dus ook al sneller is en soepeler/stiller rijdt.
De volgende stap is het goedkoper aanbieden, en dan is het hek van de dam.
Maar eigenlijk, als je total cost of ownership bekijkt, is het nu al goedkoper met de Model 3.
emmanuelwildiers zegt
@fanboy: Ik bedoel dat BMW, Daimler, Volkswagen Group & Ford bijvoorbeeld bezig zijn met het uitrollen van een 350kW charger netwerk. 120kW is echt niet voldoende, je wil geen 45min staan wachten voor je auto geladen is. Tesla beseft dat ook, en werkt daarom ook aan een zwaarder charger netwerk. Mijn punt is dat beiden dus zwaar moeten investeren, en bij de traditionele 4 kunnen ze die kosten veel efficiënter verdelen (zeker als ook andere fabrikanten zich aansluiten en het een allen-vs-Tesla verhaal wordt).
De rest van je post bevestigt mijn punt: als Tesla zijn productie snel op punt krijgt (zowel qua aantallen als qua kwaliteit) dan maken ze een erg goede kans, maar de andere batterijproducenten en fabrikanten lopen razendsnel in.
fanboy zegt
@emmanuelwildiers: Ze zijn er mee bezig, maar ze hebben nog niks gebouwd en ze hebben niet eens een auto die op 350kW kan laden. Dat is allemaal pas over 3 jaar werkelijkheid.
Ik vind dat razendsnel nogal tegenvallen.
Ook al die accufabrieken, er zijn genoeg plannen (ook in Azië), maar al die fabrieken zijn pas in 2020 of later af.
Als Tesla EV’s op de markt kan zetten met 150$ per kWh en de rest nog met 250$/kWh is dat een gigantisch verschil.
Ik denk dat ergens in 2025 iedereen wel een beetje op hetzelfde niveau elektrische auto’s maakt, en achterstanden zijn ingelopen. Echter verwacht ik dat Tesla dan wel heel dik in de markt zit.
Het kan uit elkaar ploffen dat ze erin 2025 niet eens meer bij zijn. Dan nog is Tesla’s missie geslaagd.
emmanuelwildiers zegt
@fanboy: Je bent hier en daar toch een beetje fout geïnformeerd vrees ik. Er zijn al meerdere van die 350kW charging stations gebouwd (kunnen voorlopig “maar” 175kW leveren, maar dat wordt deze lente 350kW), en eind dit jaar zullen het er zo meer dan 50 stations zijn: https://electrek.co/2017/12/21/first-ultra-fast-electric-car-charging-station-europe/ En de Porsche Mission E, die op 350kW zal kunnen laden, komt er in de loop van 2019 al aan. Dat is volgend jaar, niet pas over 3 jaar zoals jij stelt.
fanboy zegt
@emmanuelwildiers: Dat is mooi. Alleen die Porsche hebben we weinig aan vrees ik.
We zitten toch niet te wachten op een Model S concurrent? Die niet eens goedkoper zal zijn (bij gelijke specs/range)
We zitten te wachten op concurrentie voor Nissan Leaf en Model 3, met dus betere specs (zeker 350kw laden).
Tesla heeft al jaren de Model S, dus tot 2019 nog steeds zonder concurrentie.
emmanuelwildiers zegt
@fanboy: Ik zit persoonlijk wel te wachten op de Mission E, omdat ik de afwerking, materialen, kwaliteit van zetels etc. van een Tesla S gewoonweg ondermaats vind voor zijn prijsklasse. Als je vandaag een Tesla 3 bestelt heb je hem ten vroegste over anderhalf jaar, tegen dan zullen er veel meer alternatieven zijn voor de Leaf, i3, e-Golf etc.
Je hebt gelijk dat de Model-S jaren voorsprong heeft op zijn concurrenten, maar daar heb je als bedrijf weinig aan als je verlies maakt op elke auto die je verkoopt. De kunst is om op het juiste moment in de markt stappen, te vroeg is net zo gevaarlijk als te laat. Vergeet niet dat de Europese markt voor nieuwe wagens vandaag nog steeds maar amper uit 1% full-EV’s bestaat.
fanboy zegt
@emmanuelwildiers: Dus ga jij ook persoonlijk voor een ton een Mission-E kopen? (ja ze komen goedkoper, maar dan heb je maar 200km ofzo)
Dat zou dan mooi voor jou zijn, maar daar heeft Jan Modaal niks aan. En het is Jan Modaal die tussen nu en 2025 massaal zal gaan overstappen.
Hoe dan ook. Als jij in 2019 lekker in je Mission-E rijdt en Tesla is uit elkaar geploft, bedenk dan dat die Mission E er nog niet was geweest zonder Tesla.
Tesla leidt nu de weg, of heeft dat in ieder geval gedaan. Dat kan ze inderdaad hun kop kosten (wat jij bedoelt met “te vroeg”) maar zijn ze wel de verandering begonnen.
peug206 zegt
@fanboy: jan modaal rijd nog in een 10 jaar oude auto privé. En die gaat echt geen nieuwe auto aanschaffen van 40k als bij de occasieboer eentje staat voor 5k. Enige tijd geleden het artikel gemist waarin ouderen de enige groep is die nog nieuw koopt?
fanboy zegt
@peug206: Lease auto’s. Daar zal in Nederland met ons lease klimaat de omslag eerst gebeuren denk ik.
Ik ken zelf maar twee mensen met een pre-order op de Model 3, die gaan hem wel zelf kopen en zijn geen pensionado’s
dwfc zegt
@emmanuelwildiers: Ik volg je verhaal. Maar wat we hier allen over het hoofd zien, de keuze van de klant.
Ikzelf rij niet met een Tesla maar 2 vrienden van me wel, een P 85 als dagelijks vervoer.
En die hebben nog ander speelgoed in de garage staan voor op zonnige weekenddagen mee te toeren.
De aankoopbeslissing was het fiscale aspekt ! Geen VAA of BPM, en tot en met 120 % afschrijving op de zaak.
90 % van de Teslawagens in BE zijn zakelijke wagens. Door gebrek aan alternatief is de keuze snel gemaakt. Ik heb er zelf al meerdere uren met gereden, en ik moet zeggen, het bevalt me ten zeerste. En ja het is een goede auto, doch als de Duitsers op de markt komen verschuift het marktaandeel zoals steeds naar Duitsland en is Tesla een kleine speler in de EU. Men beide vrienden bevestigen dat ook, trouwens, x heeft deze week in Brussel een bestelbon van Audi e-tron getekend en zijn Tesla ingewisseld.
Ik heb gisteren de folder kunnen bekijken, tja dit is dan wel een niveau of twee hoger hoor …die afwerking, man man man …
ghost zegt
Oke houdoe!
MaartenD zegt
Laat ik voorop stellen dat ik qua auto’s gewoon een oude lul ben die houdt van auto’s met een prachtige dikke V8 / 10 / 12 met heerlijk geluid, maar al zou worst case scenario die hele Tesla club op de fles gaan, blijft het nogsteeds historisch wat dit merk in zo’n korte tijd bereikt heeft. Daar kan je niet anders dan respect voor hebben.
iphonistvongates zegt
Ze noemen het LinkedIn en ja er bestaat een zeer uitgebreide duitstalige versie welke via het wereld wijde web steden zoals Stuttgart, Inglostadt und Wolfsburg bereikt. Het schijnt dat duitsers erg veel verstand hebben van auto’s bouwen binnen de gestelde deadline und budget. Ik wil wedden dat zo’n Greencard erg aantrekkelijk kan zijn voor Grüne Deutscher. Mach schnell Herr Musk!!!
kratovski zegt
@iphonistvongates: als je ook maar één keer zaken in Duitsland had gedaan dan had je geweten dat het gebruik van LinkedIn in Duitsland totaal niet gangbaar is. De Duitsers die LinkedIn gebruiken zijn op een hand te tellen.
marinepower zegt
Gooi er dan maar een fusie uit!!
krisp zegt
Door de titelinflatie in de VS vraag ik me af of dit heel hoog geplaatste medewerkers zijn. Bovendien mag het niet zo zijn dat het voortbestaan van een bedrijf afhangt van 1 of 2 medewerkers. Gezien de aantrekkingskracht van Tesla als werkgever kan ik me niet voorstellen dat er geen talent beschikbaar is om deze medewerkers op te volgen.
Move on, nothing to see here.
rob5nismo zegt
Mijn mening over het tesla verhaal de beste meneer elon wil te veel te snel
rhellema zegt
Grappig, eerst waren de productieproblemen veroorzaakt door niet kunnen lassen, toen was er iets met onvoldoende capaciteit en nu is het de schuld van de accufabriek. Wat gaat het volgende smoesje worden voor de achterstand van de Model 3…dat Musk er achter is gekomen dat de kerstman niet bestaat?
barry355gtb zegt
@rhellema: precies wat je zegt, zo denk ik ook erover. Ik moet wel bekennen dat ik flinke koerswinsten op Tesla heb geincasseerd.