Tesla neemt een voorbeeld aan Apple en laat mensen voortaan extra dokken voor een laadkabel.
Veel bedrijven doen er tegenwoordig alles aan om milieuvriendelijker en gezonder te zijn. Zo zijn chippies dan gebakken in zonnebloemolie en zit er opeens minder gram van het goede spul in de zak. Of je koopt een nieuwe iPhone, maar er zit geen nieuwe oplader in de doos. Het is allemaal goed nieuws voor je buikomvang en voor de planeet, dit beperken van de consumptie. Het gekke is alleen wel, dat de producten niet ook goedkoper worden…
Tesla gaat nu ook op deze toer. Voorheen leverde het in ‘Murica bij auto’s zowel een NEMA 14-50 kabel voor level 2 charging, als een NEMA 5-15 kabel voor level 1 charging. Al enige tijd wordt de NEMA 14-50 kabel niet meer standaard geleverd bij een Tesla. Maar nu gaat Tesla nog een stap verder en krijg je bij je nieuwe Teslarati helemaal geen laadkabel meer.
Je kan ze uiteraard wel los kopen. Voor de level 1 oplaadkabel betaal je dan 275 Ekkerdollars, voor de level 2 oplaadkabel 400 Dollar. Kleine caveat hierbij is dat zowel de goedkopere als de duurdere laadkabel momenteel ‘uitverkocht’ is op de website van Tesla. Elon Musk himself verdedigt de move echter op zijn favoriete medium Twitter:
Waarvan akte. Vind jij deze actie van Tesla verdedigbaar? Of is het een cynische de facto prijsverhoging die een verkeerde manier van bonen tellen signaleert? Laat het weten, in de comments!
turboboy zegt
Wel logisch, inmiddels aan me 2de elektrische auto, de laadkabels van de 1ste ongebruikt meegeven en de 2de set is ook nog ongebruikt.
mashell zegt
Serieus? Rijdt je er wel mee? Mijn EV hangt nu, op dit moment, aan de lader met de bijgeleverde kabel. En dat gebeurt zeer regelmatig. Je moet gewoon wel eens laden op een andere plek dan thuis.
Ik heb de laadkabel daarom ook gewoon in de kofferbak in plaats van in de onhandige frunk. Voor mij volstrekt onbegrijpelijk dat een EV kan worden geleverd zonder laadkabel.
CYBRTRK zegt
Dan ben je toch echt één van de weinigen die dat regelmatig doet. En ik ga er van uit dat de meeste mensen inderdaad wel gewoon rijden met hun auto
rutgerg zegt
@CYBRTRK: huh serieus? Dus de meeste mensen laden volgens jou nooit bij openbare laadpalen? Dat is namelijk waar de laadkabel doorgaans gebruikt wordt… dat de granny charger niet meegeleverd wordt oke… maar een gewone laadkabel is toch wel essentieel.
CYBRTRK zegt
Nee ik bedoel dat de meeste mensen die ‘mobile connector’ bijna nooit gebruiken. Maar juist vaker thuis of aan de openbare laadpaal staan. Staat onduidelijk in het artikel maar die NEMA kabels zijn voor de mobile connectors die je dus in het stopcontact kunt pluggen. Het gaat hier niet over laadkabels voor laadpalen
rutgerg zegt
@CYBRTRK: dan, ja logisch! Maar dit artikel zegt, nu krijg je bij je Tesla helemaal geen laadkabel meer. In dat geval foutje van Autoblog?
flutterby zegt
@mashell: hier pas eenmalig gebruikt terwijl ik toch al 3 jaar elektrische rijd. De kabel voor openbare laadpalen gebruik ik wel regelmatig. De stopcontactlader ligt zelfs in de schuur en niet eens in de auto.
rutgerg zegt
@flutterby: maar het gaat hier om allebei de kabels he… ook de standaard Mennekes kabel voor de openbare paal…
CYBRTRK zegt
Nee het gaat alleen om de mobile connector, niet om de laadkabel voor de laadpaal. Dit artikel legt het iets duidelijker uit https://www.teslarati.com/tesla-mobile-chargergate-elon-musk-response/
Redrum zegt
Spijtig dat hij er niet meer bijzit maar ik heb hem ook maar 1x gebruikt op 3 jaar. Covid zat er wss wel voor iets tussen.
Bella Macchina zegt
Is dit niet bij meerdere merken zo?
Pascal zegt
Ik zou graag geloven dat bedrijven dit werkelijk voor het milieu doen. Maar recent werd gepubliceerd dat Apple met die vergelijkbare actie zo’n 6,5 miljard dollar extra winst heeft kunnen maken. Totdat ze dat bedrag aan het goede doel geven of de prijs van hun producten dan ook verlagen, blijf ik ietwat sceptisch.
flutterby zegt
@Pascal: wie zegt dat die winst alleen maar ten goede komt van deze actie? Overigens is dit ook precies in lijn met wat de EU wilt. Ik mis persoonlijk de laders niet.
Pascal zegt
@flutterby niet ten goede; afkomstig van. Ik vind de trend ook niet slecht, ik trek alleen het (al dan niet dubbele) motief van die bedrijven in twijfel.
Redrum zegt
Het voelt inderdaad zo aan. Bottom line, meer winst voor Tesla en men kan het groen verpakken.
flutterby zegt
@Pascal: winst met duurzaamheid, win-win. Waarom moet duurzaamheid ten koste van iets gaan? De consument gaat zijn geld toch wel verspillen aan iets zinloos.
Pascal zegt
@flutterby wij zijn het eens hoor :) ik zet alleen een vraagteken bij of duurzaamheid voor Apple of Tesla de énige reden is om zulke beslissingen te nemen. De uitkomst vind ik verder ook prima.
mashell zegt
Chip tekort, zonnebloemolie tekort, laadkabel tekort en dan heb ik het alleen nog maar over de dingen besproken in dit artikel, het wordt steeds gekker.
stekkerkoning zegt
Zo te zien gaat dit om de traaglader en die is inderdaad nogal overbodig, tenzij op vakantie gecombineerd met een voldoende lang verlengsnoer. De rest van het jaar is het gewoon laden met een type 2-laadkabel en snelladen met de stekker aan het laadstation.
Meerdere merken bieden een traaglader alleen tegen bijbetaling. Dacia sowieso (daar moet het goedkoop), Skoda volgens mij ook, maar ik moet het nazoeken om zeker te zijn.
Pascal zegt
Dan zou dit artikel niet kloppen omdat er staat dat je ‘helemaal geen laadkabel’ meer krijgt. Als je naar de tweet van Elon kijkt dan gaat dit inderdaad alleen over de ‘mobile connector’. In dat geval kan ik ‘t wel begrijpen, die heb ik in 3 jaar tijd ook pas 1 keer gebruikt.
CYBRTRK zegt
Staat inderdaad niet duidelijk in het artikel. Maar de NEMA kabels zijn de mobile connectors, die je in het stopcontact kuntnpluggen. Gaat niet over laadkabels voor laadpalen
roadster1976 zegt
Twitter moet ergens van betaald worden
993carrera4s zegt
Ik gebruik ze inderdaad haast nooit, maar die ene keer dat je ze nodig hebt is genoeg lijkt mij. Anders durf je niet op vakantie te gaan met zo’n auto.
Pascal zegt
Dat is zeker waar ja. Alleen al de wetenschap dat je indien nodig in elk normaal stopcontact kan inpluggen is best prettig.
flutterby zegt
@Pascal: (Franse) hotels willen ook wel eens aangeven dat je er kan laden en dan verwijzen ze je naar een stopcontact. Gelukkig was ik toen met een PHEV onderweg en kon ik prima door op benzine. De mobiele lader lag namelijk thuis in de schuur.
Pascal zegt
@flutterby oh da’s goed om te weten, die zou ik ook niet hebben zien aankomen. Je zal maar net met een nagenoeg lege accu aankomen. Nu heb ik die mobiele lader toevallig wel altijd in de auto liggen, maar anders sta je inderdaad raar te kijken
rob5nismo zegt
Tesla fanboys bukken weer en nemen het weer in de arie
gezondverstand zegt
Ze hebben al een fatsoenlijk interieur weggelaten, dus dit kan er nog wel bij :)
Links laten liggen die merken die met een smoesje hun winst denken te verhogen.