
Kijk, en zo heeft Tesla de beste week van de IAA. Tesla krijgt een subsidie, namelijk. Een flinke!
Op dit moment is de IAA in München in volle glorie. De heetste primeurs en de meest bijzondere concepts zullen de revue passeren. Zoals wel vaker is de IAA heel erg een Duits feestje, waarbij met de name de Duitse merken heel erg uitpakken.
Maar ondanks de feestelijke aangelegenheid en het vele elektrische nieuws, is het toch Tesla dat deze week het meeste feest kan vieren. De Amerikaanse autobouwer heeft namelijk een lekkere subsidie binnengekregen. Niet alleen Tesla-kopers krijgen dus subsidie, maar Tesla zelf ook.
Tesla krijgt subsidie vanwege fabriek
Tesla krijgt de subsidie vanwege de bouw van een enorme fabriek voor accucellen. Deze fabriek (Gigafactory) wordt gebouwd in Grünheide, in de buurt van hoofdstad Berlijn. Dat meldt de Duitse kwaliteitspublicatie ‘Der Tagesspiegel’.

De Duitse overheid investeert maar al te graag in de fabriek. Speciaal voor dit projecten is er een potje van 2,9 miljard euro vrijgemaakt. Daarvan zou dus 1,1 miljard naar Tesla gaan. Dat is natuurlijk niet zonder reden.
Werkgelegenheid
De nieuwe fabriek moet namelijk gaan zorgen voor veel werkgelegenheid. Naar verluidt moet de fabriek goed zijn voor zo’n 2.000 banen. Dat is niet het enige, ook voor ‘het milieu’ is het erg goed.
De nieuwe accu’s die er gebouwd moeten gaan worden zijn nog efficiënter en beter. Het is overigens niet zo dat Tesla gratis fabrieken kan gaan bouwen. Ze investeren zelf 5 miljard in het project.
Via: AD.nl
Prima! Nieuwe ontwikkelingen op accu gebied zijn voor de hele branche goed!
Ik Hoe bevalt de Seat Mii Electric trouwens? ;-)
@lars, buitengewoon goed! Merci! Heerlijk compact van buiten, ruim van binnen, vlot, superzuinig gemiddeld 10 kW/100 km!, superluxe uitgevoerd als Mii Plus met alle opties. Ik kan hem je aanbevelen!
Mooi om te horen! ;-)
Dus de belastingsbetaler, waarvan vele amper een EV kunnen betalen, geven dus geld af voor de Tesla van hun buurman, en nu ook geld voor de bouw van de fabriek…ze mogen dus 2x langs de kassa passeren voor hetzelfde product te “steunen”.
@Jantje_555: Gelukkig krijgt de fossiele brandstof sector in Nederland jaarlijks maar 4,5 miljard euro aan subsidie! Edit: grammatica
@Jantje_555: Tesla valt juist buiten de meeste subsidie voor consumenten in Europa. Daarnaast profiteert iedereen van een schonere lucht, al is het alleen maar via de zorgkosten.
Jep schone lucht hier. En zware verontreiniging elders. Maar he wij hebben schone lucht.
@Henkie: die zware verontreiniging hebben ze al dankzij al die olie die wij afnemen..
Na “belastingsbetaler” ( het is belastingbetaler, overigens ) gestopt met lezen eigenlijk.
ik wist niet dat er hier leerkrachten Nederlands aanwezig waren. Dit is geen schoolopdracht he! vuile grammar nazi!
Ik snap het wel, in deze zware coronatijden is het voor startende ondernemers moeilijk om zonder overheidssteun te overleven…
Neem aan dat je deze reacties ook plaatst onder de berichten over de vele miljarden aan subsidies die de olie industrie al decennia krijgt.
De olie industrie die het tegenovergestelde doet van wat Tesla doet met deze fabriek namelijk de lucht verontreinigen.
En moeilijk doen over schadevergoeding aan de aardbevingssclachtoffers in Groningen.
Je ziet het, het is beter als je je verdiept in zaken voordat je gewoon zomaar wat roept want nu zie je dat wat je roept onzin is.
€550.000 per baan, werkloosheidsuitkeringen lijken mij goedkoper.
@Bella Macchina: Jij hebt er duidelijk verstand van
anusoxidatie
Het is ook vele vele malen goedkoper met het stoppen met geven van subsidie aan de olie industrie.
Maar daar stoppen ze ook niet mee.
Deze batterijfabriek maakt daarentegen met “dry electrode” techniek batterijen wat ook nog eens milieuvriendelijker is dan de “wet electrode”
Je slaat de plank dus dubbel mis.
Zo’n subsidies kunnen enkel door Duitsland of Frankrijk worden op tafel gelegd. Er was even wat lobby werk van de Benelux landen om de fabriek daarheen te halen. Maar als je ziet wat de grote landen EU kunnen spenderen, dan vrees ik dat er bij ons nooit zo’n fabrieken kunnen opstarten.
FYI: Intel is ook op zoek naar een productie locatie in EU, net als Rivian.
de EU wordt dan ook het meeste gespeisd door de Duitse en Franse belastingsbetaler. Zeker nu de UK weg is als 2e grootste sponsor van de bodemloze put euh ik bedoel EU.
Een van de rijkste mensen ter wereld 1,1 miljard geven
@wildewesten: jij had het ook kunnen krijgen als je met een goed haalbaar plan kwam.
@wildewesten: ja, want hij krijgt het zelf op zijn girospaarrekeningetje gestort en gaat er ff lekker van op vakantie en zo..
Jij denkt dat bedrijfsleiders eigen kapitaal in hun onderneming steken? Jij denkt dat dit bedrag eventjes op Musk’s rekening wordt gestort?
@SimonMc: Musk is 20% eigenaar van Tesla, dus feitelijk is 20% van dit bedrag van hem.
Zei je dat ook 50 jaar geleden toen Shell subsidie begon te ontvangen van de staat en nog steeds ontvangt?
En die olie industrie vervuilt alleen maar en kost de belasintbetaler nog meer geld door hogere zorgkosten.
Deze batterijfabriek produceert juist op een milieuvriendelijkere manier batterijen en zorgt dus voor een beter milieu.
Iedereen zou dit dus moeten toejuichen en de subsidie die maar een schijntje is vergeleken met wat de olie industrie krijgt juist moeten verhogen.
Schandalig. Het zijn altijd de grote mastodonten die zoiets kunnen binnen rijven. Benieuwd hoe de kleine zelfstandige er over denkt in Duitsland
@wachma Ah ja die arme Duitse bedrijfjes…
Die denkt er juist positief over omdat men niet zoals jij een clickbaittitel leest en zich er verder totaal niet in verdiept.
De olie industrie krijgt al veel langer vele malen meer subsidie en zorgt juist voor meer vervuiling.
Het grappige is nu nou net dat juist deze fabriek die Tesla gaat bouwen een nieuwe type batterij gaat produceren dat milieuvriendelijker te produceren is en dus het omgekeerde doet van wat de olie industrie doet en ook veel minder subsidie krijgt dan de olie industrie.
Dus voortaan verdiep je in de zaken voordat je zomaar wat roept.
Ze moeten wel job’s creëren , daar de overstap naar EV-productie rechtstreeks 200 000 arbeidsplaatsen gaat kosten in Duitsland alleen al.
Geen versnellingsbakken in EV’s = geen arbeiders die er één in elkaar dienen te steken, een EV-motor heeft veel minder onderdelen dan een ICE-motor waardoor ook hier minder volk nodig is.
Dan nog bij de verdelers, ook hier minder monteurs nodig voor onderhoud.
Frankrijk zal ook hun contructeurs steunen zolang ze job’s behouden in eigen land.
Dus ik begrijp de duitsers wel om deze fabriek te steunen met overheidsgeld.
Zijn het de duitsers niet, dan wel een ander land.
@ericc: slim van de Duitsers om de vos in het kippenhok te laten. Nu moeten de kippen wel en het ze niet lukt neemt Tesla de werkgelegenheid wel over.
Er moeten inderdaad wel andere jobs gecreëerd worden. Een van de punten overigens, waarom sommige traditionele automonteurs vinden dat elektrische auto’s “brol” zijn. Als je dan een beetje doorvraagt, komt het er op neer dat het net het tegenovergestelde is eigenlijk. Minder onderhoud, minder onderdelen die kapot kunnen gaan,…enz.
Ze zijn eigenlijk kwaad dat het hen minder werk oplevert, en dat is hun goed recht om kwaad te zijn. Maar als je het halsstarrig bij niet-elektrische auto’s houdt, en weigert van op z’n minst je te laten bijscholen, is dat niet alleen kortzichtig maar moet je vooral kwaad op jezelf zijn.
Zo waren er waarschijnlijk ook mensen die 50 jaar na de opkomst van de auto, nog steeds een uitspanning uitbaatten, en dachten ( hoopten?) dat men terug naar paarden ging gaan…terwijl ze met lede ogen zagen hoe hun zaak kapot ging omwille van die vermaledijde auto’s, en toch koppig voortdoen. Tja.
Was Elon Musk laatst niet één van de rijkste mannen op deze aardbol? En nu krijgt ie even een flinke subsidie, wat ie eigenlijk niet eens nodig heeft?
@Ot92: Zonder subsidie zet die zijn fabriek elders neer. Als wij in Europa eigen batterijen willen produceren moeten we concurreren met andere regio’s. China heeft Tesla ook enorm gestimuleerd om ze binnen te krijgen en hetzelfde geld voor Nevada (wat zeer succesvol is gebleken voor de staat).
@flutterby, idd! Eens! Groots denken is voor sommigen lastig…. hun wereld houdt op bij Hazeldonk…
@charles lol.
@sempiternal, bonsoir Sempi! Geldt natuurlijk niet voor jou!
@charles Haha nee I know. Ik moest gewoon erg lachen om hazeldonk.
Je moet eens dingen leren begrijpen.
De titel rijkste man kreeg hij omdat de aandelen die hij bezit zoveel waard zijn.
Niet omdat hij dat geld op zijn bank heeft.
Daarnaast krijgt de veel rijkere olie industrie veel langer en veel meer subsidie maar daar kraait er weer geen haan naar.
Daarnaast maakt deze fabriek gebruik van een nieuwe techniek wat minder energie verbruikt bij de productie van batterijen en is dus milieuvriendelijker.
Het zou juist dom zijn geen subsidie te geven al was het alleen al om het versnellen van de transitie naar schone energie.
1,1 miljard voor 2000 banen. Dat is 550k per baan, tja….
Ja dus? De olie industrie krijgt vele malen meer en dan elk jaar.
En die vervuilen alleen maar.
Terwijl deze fabriek gaat zorgen voor batterijen voor schone electrische auto’s.
En de batterijen worden ook nog eens gemaakt met een nieuwe techniek wat milieuvriendelijker is.
3 vliegen in 1 klap dus.
Gaat die fabriek ook batterijen of misschien motoren produceren voor anderen? Daar heb ik vooralsnog niets over gelezen maar In dat geval kan ze natuurlijk een hele tak van de industrie in Duitsland houden. Desalniettemin, 1,1 miljard is wel héél veel geld.
@Bella Macchina: ga er maar niet vanuit.. Tesla blijft naast haar eigen productie de komende tien jaar ook maximaal inkopen bij externe leveranciers.
Tesla heeft niet genoeg batterijen voor zichzelf maar als ze een overschot hebben zijn ze wel bereid aan andere bedrijven te leveren.
Tesla levert al langer motoren aan Toyota en Mercedes.
Haha die selectieve verontwaardiging. Het is zo aandoenlijk altijd om te zien.
Dit was ongeveer het bedrag wat Mercedes uitgaf aan de ontwikkeling van hun Raumlenker Achse, Ruimtelijk geleide achteras …. voor het eerst leverbaar op de 190 Serie eind 1982 introduktie…. hij is nu nog steeds in produktie …2021….
En ongeveer het bedrag wat Ford spendeerde aan de ontwikkeling van hun complete Ford Sierra….
Perspectief…
Geen twijfel dat de winsten door Nederland zullen vloeien zodat Duitsland op niet veel belastingen zullen moeten rekenen.
@geertvn je bedoelt zoals Stellantis? Verschil is natuurlijk dat tesla niet stuurt op winst maar op groei. Dr zit nog ff een hap geld tussen EBITDA en winst en dr valt dus ook (relatief) weinig te belasten ;-)
@Sempiternal: ja, het is daarom dat Musk de rijkste man op aarde is. Hij zet volledig in op groei! Ik denk niet dat Tesla subsidies nodig heeft.
@geertvn op papier de rijkste man… omdat een groot stuk in equity zit bij Tesla… wat tegen (ietwat te hoge) huidige aandelenkoers is….
Ik kan natuurlijk heel belerend gaan doen enzo maar daar schieten we nergens mee op dus ik laat het hierbij. Zet ff die grijze Tesla bril af.
Tesla drijft een stroom (Haha) aan innovaties aan, is marktleider op een technologie die enorm disruptief z’n werk gaat/is aan het doen in een industrie waar half Duitsland z’n boterham mee belegd. Je kan het omarmen en meegroeien of verzetten en de lul zijn uiteindelijk. Of wachten en gokken op de trein uit Duitsland zelf, die nog wel even staat geparkeerd in het stationshalletje.
De Duitsers snappen heel goed dat ze zo die boterham nog een beetje kunnen beleggen in de toekomst. Ongeacht het merk.
@Sempiternal: Al die grote bedrijven en de cumulatie van rijkdom zorgen er voor dat binnen 20 jaar niemand zijn boterham nog zal kunnen beleggen. Kijk naar Amerika! Overal hetzelfde liedje. Geen geld voor pensioen, gezondheidszorg, hulpdiensten, uitkeringen,… maar voor de grote bedrijven geen probleem. Booking.com kreek 65 miljoen steun tijdens corona terwijl ze het jaar ervoor een paar miljard hadden verdeeld onder de aandeelhouders. Duitsland is trouwens het land van de 1 euro jobs.
@geertvn consolidatie is niks mis mee als we daarmee efficiënter gaan werken. Trend is al vanaf jaren 30 overal ter wereld.
Booking.com vind ik overigens kromme vergelijking: dat is subsidie vanwege COVID en job behoud, die ze achteraf helemaal niet nodig hadden en elders uitgaven (bonussen). Dat is natuurlijk erg scheef.
Dit is subsidie om groei en innovatie aan te jagen en daarmee banen te creëren.
@sempiternal, eens! Gevalletje Hazeldonk….
Daar houdt de wereld op….
@Sempiternal: die banen komen er heus wel zonder subsidies. De welvaart van de rijken kan nu éénmaal niet zonder de arbeid van de werkers.