Lieve help.
Tesla is wispelturiger dan een veer in een wervelwind. Recentelijk kondigde de Amerikaanse elektrogigant uit het niets aan dat het een groot aantal vestigingen ging sluiten en de prijzen van zijn modellen flink omlaag ging trekken, maar daar is het merk nu alweer op teruggekomen. In een nieuwe mededeling vertelt Tesla hoe de vork, voor nu, in de steel zit.
De autofabrikant verbaasde afgelopen maand vriend en vijand toen het aankondigde de prijzen van zijn auto’s naar beneden te trekken. Net nadat een hele horde fanatiekelingen de Model 3 (of een andere Tesla) had besteld, namen de prijzen een ongekende duikvlucht. De duurdere uitvoeringen werden dusdanig goedkoper dat eigenaren naar verschillende fora snelden om hun beklag te doen over de situatie. Sommigen hadden tienduizenden euro’s teveel betaald. Daarnaast kwam ook het verdwijnen van een verzameling dealers wereldwijd als een donderslag bij heldere hemel.
Nu Tesla even de tijd gehad heeft om te kunnen nadenken over de situatie, vindt het dat het toch iets haastig is geweest in zijn besluitvorming. In een nieuw bericht laat de autofabrikant weten dat het anders moet. Allereerst zal het niet zoveel winkels sluiten als aanvankelijk de bedoeling was. 10 procent van de locaties is een blijft gesloten, over 20 procent zal het nog blijven nadenken. Locaties die gesloten moesten worden maar alsnog open blijven, zullen doorgaan met minder personeel.
Echter, omdat de beoogde prijsverlaging niet meer in zijn totaliteit uitgevoerd zal worden, kan Tesla het zich niet verloorloven de beloofde daling te verwezenlijken. Hierom zullen de prijzen van de auto’s weer omhoog gaan, met ongeveer 3 procent. Tesla legt het als volgt uit:
“As a result of keeping significantly more stores open, Tesla will need to raise vehicle prices by about 3% on average worldwide. In other words, we will only close about half as many stores, but the cost savings are therefore only about half.”
Het is belangrijk om te vermelden dat enkel de prijzen van de duurdere modellen zullen stijgen. De (niet bestaande) Tesla Model 3 (rijtest) van 35.000 dollar blijft even duur als voorheen. Aha. Klanten hebben nog een week de tijd om een bestelling te plaatsen met de huidige prijzen. Op 18 maart wordt de stijging van kracht.
e88125i zegt
Ze maken er wel een potje van zo.
mashell zegt
@e88125i: nou ja, dit oogt inderdaad wat rommelig, een overhaast besluit snel weer intrekken. Aan de andere kant, de prijzen kunnen blijkbaar ook omlaag, dat is iets wat de traditionele fabrikanten eigenlijk nooit doen.
dijan zegt
@mashell: Nou, ik heb in Nov 2018 een nieuwe Audi a5 besteld en kreeg netjes bericht dat deze 1700 goedkoper was geworden in 2019 .
haaren zegt
@dijan: niet als hij in nov afgeleverd was.
michiel_vandelft zegt
@haaren: das bij tesla net zo goed niet
robert110 zegt
@e88125i: Dit doen ze gewoon expres, niemand is zo incompetent. Ze willen gewoon de verkopen van de grote modellen even een boost geven nu alle aandacht naar de 3 en die andere nieuwe gaat.
SpiderIV zegt
Zeer onbetrouwbare organisatie dat Tesla. Zeker met die joker aan het stuur.
(Joker met visie maar een bedrijf leiden is meestal geen goede bezigheid voor visionairs)
str8six zegt
@spideriv: ach jokers (zonder visie) besturen ook menig land. Zolang de boel niet af fikt vind met het over het algemeen wel prima is gebleken.
SpiderIV zegt
@str8six: kunnen goed fikken die Tesla’s. Zoek maar eens op een site zoals bijvoorbeeld Autoblog.nl ;-)
str8six zegt
@spideriv: charme vh product noemen ze dat ;-)
kobus1967 zegt
@spideriv: ferrari’s fikken net zo goed en die kan ik ook niet betalen?
SpiderIV zegt
@kobus1967: veel auto’s kunnen fikken ook betaalbaar spul. Ik reageerde op STR8SIX zie aangeeft “Zolang de boel niet af fikt vind …………. “
evdw zegt
@spideriv: Heeeeeeel misschien is dit wel een tactische zet. Waarom denk je dat ze deze prijsverhoging niet nu meteen doorvoeren, net als die verlaging?
Mensen nog even snel over de streep trekken voor wat extra omzet/winst in het eerste kwartaal.
SpiderIV zegt
@evdw: onbetrouwbaar dus!
evdw zegt
@spideriv: Nee hoor, alleen als ze zouden hebben gezegd dat ze dit soort dingen nooit zouden doen. Onberekenbaar? Ja.
str8six zegt
Of toch nieeeeeetttt…..
ghost zegt
Eigenlijk vind ik dit dus wel een signaal/goed voorbeeld dat Tesla nog een vrij junior bedrijf is. Vrij abrupte, bijna borderline-achtige, wispelturige besluiten vanuit management. Typische kenmerken van een organisatie die in “paniek” verkeert door de plotse, grote vraag naar hun product..wat overigens helemaal niet negatief is, maar het laat zien dat Tesla niet alleen maar moet focussen op groei naar 10.000 units per week maar ook in de top stabiel moet zijn, anders ga je die winst nooit maken.
Jochempie zegt
@ghost: Als je sommige verhalen hoort/ziet/leest over hoe ze met aflevering en reparaties omgaan… Man man man…
Daarom verwacht ik veel van Polestar. Ik verwacht de prestaties van Tesla, met de service van Volvo.
barry355gtb zegt
@Jochempie: exact zo verwacht ik veel Polestar, ze maken zeer goede auto’s, personeel en fabriek komen van Volvo. Service en kwaliteit van Polestar zullen echt net als bij Volvo zijn. Dat is bij Tesla echt een beetje een zwakke punt net als de afwerking van de auto ‘s.
flutterby zegt
@Jochempie: gelukkig heeft Tesla nog een jaar de tijd om op hetzelfde niveau te komen. Twee jaar als je in de markt bent voor een “premium” EV van 40k.
pantarhei zegt
@jochempie: Ik heb 20 jaar Volvo gereden en altijd in onderhoud gehad bij volvo dealerts, dat zijn pas dieven… Laatste jaren naar de bovag dorpsgarage gegaan omdat ik helemaal klaar was met die lui. Als particulier word je gewoon een poot uitgedraaid ten faveure van de lease maatschappijen. Die 3 verkopers in maatpakken moeten tenslotte ergens van betaald worden ook al verlopen ze slechts 2 auto’s per week.
Wat een verademing een Tesla service center.. Rotterdam is wel een van de beteren in het land. Ze zijn niet allemaal zo goed, maar nog druk lerende. Als het mij niet helemaal uitkomt halen en brengen ze de auto (gratis) Krijg hem altijd van binnen en buiten schoongemaakt mee. Mijn XC90 zat niet beter in elkaar dan mijn model X. Sterker nog ik vindt het gebruikte plastic in de Tesla mooier dan dat in de Volvo, maar da’s een kwestie van smaak natuurlijk! En de (graties) koffie bij Tesla is ook nog eens beter, dat geeft natuurlijk de doorslag ;-)
bmohnee zegt
@pantarhei: FANSLA ;)
wimof zegt
@pantarhei: Mag ik volgende van je weten: een Tesla gaat om de hoeveel km naar de garage en met welk interval en wat kost dan bvb een 60.000 beurt.
chrisvonmeer zegt
@pantarhei: ik vind het opvallend dat jij zoveel verstand heb van alle Tesla centers en die in Rotterdam bestempelt als de beste. Het gevoel bedruipt me dat jij daar gewoon werkt.
superfunky zegt
@ghost: je moet toch wel een hele grote Teslafan zijn als je zelfs van dit soort paniek voetbal een positief verhaal probeert te maken!
Het is toch zo duidelijk als wat: vraag jankt naar beneden omdat op een aantal belangrijke markten die gedreven werden door subsidies (Hong Kong, NL, US), deze kraan is dichtgedraaid. Daar komt bij dat de concurrentie in alle hevigheid los komt: aan de onderkant de Aziaten, in het premium segment de Duitsers en binnenkort de Zweden.
Dus kunnen ze maar één ding doen met hun inferieure flut product: de prijs verlagen, want een fatsoenlijke auto zullen ze nooit kunnen bouwen.
ghost zegt
@superfunky: ik fan van Tesla? Je maakt een grap. Ik had het enigszins genuanceerd neergezet omdat ik anders juist al die fanboys op mn dak krijg..
haaren zegt
als iedereen klaagt dat de prijsdaling te groot is zetten ze er weer wat extra op, logisch toch, maar weer is het niet goed.
Korting is wat er van te voren opgezet is, nu weet ja zeker dat je iig 3% teveel betaald.
haaren zegt
@haaren: ja = je
gove zegt
@haaren: vrij normaal, bij mijn weten hebben de meeste fabrikant 1 of 2 keer per jaar een prijsverhoging van 1 a 2%,
wimof zegt
Mentaliteit bij verschillende merken of invoerders, het inkrimpen van het dealerbestand.
Ik heb werkelijk geen zin om er 50 km naartoe te rijden.
dakarbemo zegt
@wimof: Muskie wil ook t liefste geen contact met je en als t dan toch moet online ideal aankoop en klantenservice via chat, telefoon of email.
wimof zegt
@dakarbemo: En stop je de wagen dan door de draad om hem te onderhouden?
lekbak zegt
@wimof: die laten ze toch gewoon ophalen door een medelander in een Mercedes sprinter oprijwagen met 1400kg laadvermogen. Bij voorkeur op Pools kenteken, dan hoeven ze die hard werkende mannen nog minder te betalen…
wimof zegt
Heeft er tegenwoordig dan niemand zin meer om bij aankoop van een nieuwe wagen de kans te krijgen om die te bekijken, in te zitten, eens ouderwets de motorkap te openen, kleuren en interieurs te vergelijken, iets te weten komen dat niet online te vinden is.
Zelf ben ik onlangs naar een nieuwe wagen gaan kijken, de 2 verkopers die ik gesproken heb, hebben weinig laat staan moeite gedaan om mij een aha moment te bezorgen.
En zeggen dat ik 38 jaar lang men prospecten in de watten heb gelegd.
Het is zo kil geworden, als het maar voor ISO in orde is , dan moet het maar goed zijn voor de klant.
lekbak zegt
@wimof: men kiest tegenwoordig een auto met de portemonnee. En in het geval van Tesla ook op basis van online reviews en de aanwezige gadgets. Een telefoon koop je toch ook online op basis van specs?
De liefhebber zal nog steeds een auto willen kopen zoals jij. Maar dat zal steeds minder worden. Autoliefhebbers zijn een uitstervend soort.
pantarhei zegt
@wimof: ben ik met je eens, het feit dat er bij mij in de buurt een service center zit heeft dan ook wel een rol gespeeld bij de aankoop. Ben langs geweest, heb een proefrit gemaakt, ben nog een keer terug geweest om verschillende audio systemen te vergelijken. Verder heb ik er niet heel beleving bij een auto aanschaffen, maar dat is persoonlijk.
mashell zegt
@wimof: maar een nieuwe auto koop je niet elke dag. Proef zitten en proefritten zullen nog altijd moeten. Het blijft een dure aankoop/leasecontract waar je een aantal jaar aan vast zit. Niet iets om uit de losse pols te doen. Maar dat hoeft niet noodzakelijk bij het service center om de hoek, daarvoor kun je op afspraak wel naar een “experience center” ergens in het midden van het land reizen, daar je proefrit doen. Misschien worden als we het aantal (verlieslatende) verkooppunten laten verminderen de autobeurzen ook weer interessanter.
wimof zegt
@mashell: Ik was werknemer in een VW-Audi garage sinds 1975, na een paar verkocht ik mee tijdens open-deur week-ends. In 1988 was ik aandeelhouder en sinds 1992 dealer ook voor VW-Audi in 2007 uitsluitend Audi dealer.
Ik heb er altijd een punt van gemaakt dat de prospect altijd de best mogelijke uitleg kreeg. Vroeger ging dat alleen maar toen het papierwerk voor de invoerder belangrijker werd dan het menselijk contact werd ik verplicht om 2 verkopers te nemen en dan kom je in een totaal andere setting terecht. Zelden een “verkoper” gezien die voeling had en met het product , de klant en de zaak.
Het werd steeds duidelijker dat het halen van de ISO norm belangrijker werd dan de klant en alles werd eenheidsworst en zilver en zwart werden de kleuren. Enkel de handtekening onder het contract was van tel.
Terwijl een verkoop ook heel leuk kan zijn voor zowel de klant als de verkoper.
Nu, vroeger waren verkoopspunten absoluut niet rendabel, de redenen zijn ondertussen gekend.
Toch en ik spreek nu voor België , de overdreven korting die we gaven was daar de reden van, maar het was door opbod zo ver kunnen komen.
pantarhei zegt
@wimof: officieel elk jaar of 20000 km, dat kost rond de €675. Dat kan je ook voordeliger afkopen. Ik heb het nu een keer gedaan en dat is ook de prijs die je betaald, dus incl nieuwe ruitenwissers.
Geen verassingen zoals bij Volvo, altijd van die lullige apk afkeur dingetjes, die ik bij de Bovag garage nooit meer had. BIj Volvo was ik jaarlijks hetzelfde of meer kwijt… En dan heb ik het nog niet over het vervangen van een distributie riem bij een dealer… Daar kan een Tes 4 jaar voor in onderhoud
Deze meneer gaat elke 80K
https://www.autoweek.nl/autotests/artikel/tesla-model-s-p85-271452-km-klokje-rond/
wimof zegt
@pantarhei: Vriendelijk bedankt voor je reactie.
Mag ik toch opmerken dat een 60.000 km beurt bij Audi ongeveer 150€ goedkoper is en daar zit dan de duur gefactureerde 507.00 olie bij.
Een twee jaarlijkse of maximaal 30.000 km +- 350 als men natuurlijk geen dingen begint uit te vinden die er niet zijn.
Ik heb mijn collega’s rare dingen weten doen om de factuur op te drijven.
pantarhei zegt
@wimof: Het zal ook best goedkoper kunnen dan bij een Tesla, Ik reageer op iemand die veel verwacht van de Volvo service, ik heb veel ervaring met Volvo service en ben daar niet zo kapot van. Weinig ervaring met Tesla service maar wel erg tevreden. En nee ik werk er niet, ik heb ook geen aandelen Tesla…
wimof zegt
@pantarhei: Ik deed in mijn concessie bijna alles (wat mij later keihard in mijn gezicht terecht kwam ) in de naverkoop had ik het voordeel dat ik ook wist hoe de wagens in elkaar zaten zodat ik kon anticiperen op opmerkingen en vragen aan de receptie door de klanten.
Volgens de invoerders is eender wie bekwaam om aan de receptie te zitten mits ze maar het juiste patroon volgen.
Daar ben ik het absoluut mee oneens, op die manier krijg je situaties dat de klant niet de kwaliteit krijgt waar hij recht op heeft. Een niet onderlegde receptionist kan geen probleem aan de werkplaats overbrengen. En zo gaat vaak kostbare tijd verloren en stijgen de facturen ( als het probleem al opgelost raakt)
pindakoning zegt
He?! Een voorbeeld: Tesla model x performance is tientallen duizenden euro’s voordeliger geworden en gaan nu maar 3% omhoog?! Dan blijft de daling toch zo goed als gehandhaafd, of lees ik het niet goed?
basr32 zegt
Hoef die toelie toch niet.