Een trucje van de Amerikaanse autofabrikant om nog gebruik te kunnen maken van een belastingvoordeel.
Toen Elon Musk de Model 3 aankondigde werd in eerste instantie een prijs gecommuniceerd vanaf 35.000 dollar. Die goedkope variant is tot op heden nog niet op de markt gebracht. Tesla levert dit jaar enkel de duurdere Longe Range Battery van 42.200 dollar (inclusief kortingen) en de Model 3 Performance van 52.200 dollar (inclusief kortingen).
Het einde van het jaar nadert en dat betekent ook dat in de Verenigde Staten de gewilde subsidie van 7.500 dollar komt te eindigen. Klanten die de goedkoopste Model 3 wensen zullen moeten wachten tot na de jaarwisseling en kunnen dan niet gebruik maken van die dikke korting. Daarom heeft Tesla een middenweg verzonnen. Het merk introduceert de nieuwe Model 3 Mid Range Battery. Deze variant is er vanaf 45.000 dollar, maar kost dankzij de korting van 7.500 dollar en ‘brandstofbesparingen’ 33.200 dollar. Dat laatste bedrag moet je met een korreltje zout nemen. Brandstofbesparingen zijn immers voor iedereen anders.
Wie nu een bestelling plaatst kan de auto binnen zes tot 10 weken verwachten. Net op tijd voor 1 januari en dus aantrekkelijk voor Amerikanen die nog even snel gebruik willen maken van de subsidie. Deze Mid Range Battery variant heeft een actieradius van 418 kilometer. Dat is 80 kilometer minder in vergelijking met de duurdere Longe Range Battery. De Model 3 komt in 2019 naar Nederland. Of wij ook deze variant gaan krijgen is niet bekend.
invictus66 zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
2wheeler zegt
Dit model zal wel hard gaan in de USA denk ik zo…
borrelnoot zegt
@2wheeler: en hopelijk blijft de hype dan ook daar. Lelijk hok.
weijs zegt
@borrelnoot: Ik heb m een aantal keer in het echt gezien toen ik USA was, en hij smoelt een stuk beter dan op de foto’s.
OT: slimme zet van Prof Elon, zo lijkt het. Vraag me af of er nu duurdere versies vertraagd geleverd worden (of zijn de productie slots nog niet uitverkocht voor 2018?).
borrelnoot zegt
@weijs: De model s vind ik serieus goed smoelen. De X en de 3 (in ieder geval op foto’s) minder. Maar idd, even afwachten.
shalomleon zegt
@borrelnoot: de 3 smoelt in het echt beter. Verhoudingen lijken wat meer te kloppen en past qua design eigenlijk prima bij het huidige straatbeeld. Het interieur zit beter maar is wel even wennen zo leeg om je geen. Ook dat valt wel mee als je er eenmaal inzit vergeleken met de foto’s
2wheeler zegt
@weijs: ik vind ‘m in het echt juist een stuk lelijker dan op de foto’s, daar werd ik nog wel enthousiast van eigenlijk.
2wheeler zegt
@borrelnoot: ik vind ‘m ook niet erg fraai nee.
chrisvonmeer zegt
Er komen spannende tijden aan voor Tesla. Men gaat nu de massa aanspreken en daar spelen andere wetten. Die consumenten zijn veel kritischer dan “early adaptors”. Als het goed aanslaat heb je cashcow in handen. Succes!
mashell zegt
@chrisvonmeer: de early adopters hebben een model S, de Model 3 is juist de consumentenwagen voor de grote markt.
2wheeler zegt
@mashell: dat zegt hij toch ook?
healey zegt
@mashell: De Model S verkoopt in sommige landen beter dan een E- klasse of 5 Serie. Dus volgens mij zijn ze al aardig bezig met de massa, ieder geval in het hogere segment. In de lagere segment hebben mensen niet zulke hoge eisen (als in daar de interieurs etc zie.). Technisch hebben ze een grote voorsprong, qua afwerking en efficiënte productie hebben ze nog wat te leren. Denk eerder dat de infrastructuur een probleem wordt. In NL is het matig, maar in landen als bv Duitsland is het schaars gesteld met de laadmogeijkheden. En dan nog hopen dat het elektriciteitsnet zelf het een beetje trekt.
Nerekop zegt
Wat een achterlijke prijsberekening! Of anders gezegd, ronduit misleidend. ‘Brandstofbesparingen’. Ja dan kan ik elke auto aantrekkelijk prijzen.
Verder overigens wel een knap aanbod voor zo’n auto. Maar communiceer gewoon de echte prijs.
mashell zegt
@nerekop: ze hebben met veel bombarie 35k aangekondigd, dat is in de praktijk dus 44k geworden, maar dat willen ze natuurlijk niet hardop zeggen vanwege de kritische aandeelhouders.
pramm zegt
@mashell: nee, er komt nog een goedkopere variant is aangegeven. Dit is een nieuwe tussenvariant.
basjaski zegt
@pramm: Dat is het model dat Felon niet kan bouwen omdat ze dan failliet gaan (zijn woorden).
Dit is een firesale.
pramm zegt
@basjaski: al je hele leven last van afgunst nog pas later zo zuur geworden?
rs62k5 zegt
@basjaski: dat is gewoon niet waar. Het model direct introduceren was niet haalbaar. Pas als de productie gestroomlijnd is en wat meer volume wordt gehaald gaan ze’m maken. Nieuwe machines voor de kleinere packs zijn al geïnstalleerd in de gigafactory. In +- 6 maanden komt hij.
evdw zegt
@mashell: Inderdaad, wat @pramm: zegt, die komt nog. Je bent nog niet heel scherp vanmorgen ;)
ghost zegt
@nerekop: over 4-5 jaar ontstaat er toch weer een crisis, omdat heel Amerika een Tesla heeft gefinancieerd die zij eigenlijk niet konden betalen in de eerste plaats en de prijs ook nog eens veel hoger is dan beloofd. Maar goed lekker woekerpolisje ertegenaan en nu lijkt het allemaal schone schijn.
Niemand heeft imo nou echt wat geleerd van Lehman Brothers in 2008.
Godefridus zegt
@ghost: Omdat je een Tesla enkel met een lening kunt kopen en elke andere auto niet of waar komt jouw inschatting vandaan? De subsidie is van de overheid (die dan wel weer teveel geld uitgeeft en waar een schuldencrisis dreigt maar dat is een ander verhaal) geen lening.
Ik kan niet wachten op de Model 3. Eindelijk een snelle, stille, betaalbare, vooruitstrevende wagen en van een bedrijf dat gelooft in het CO2 vrij maken van vervoer via innovatie en niet zo lang mogelijk vast proberen te houden aan je melkkoe (ICE motoren).
ghost zegt
@Godefridus: ik snap wat je allemaal zegt, en ja, ik ben met je eens dat de wereld veel beter is als we met zn allen elektrisch rijden, maar wel met de nadruk op elektrisch rijden op elektriciteit dat “schoon” is opgewekt. Daar is nog een hoop voor te zeggen.
Daarbij zijn luchtvaart en scheepvaart nog altijd de grootste boosdoeners. Het equivalent van een cruiseschip is gelijk aan 100.000 ICE’s aan uitstoot.
Terugkomend op waar ik het op baseer zijn financiële cijfers van de VS. Het is, als je beter analyseert en verder kijkt dan alleen de nieuwskoppen duidelijk dat dit gebeurt. Lehman Brothers viel in 2008 doordat er te veel te dure hypotheken waren verstrekt aan mensen die dat helemaal niet konden betalen, maar the american dream kon niet op daarvoor dus ze bleven maar verstrekken. Zelfde gebeurt nu met Tesla’s. Blijf maar mensen binnenlokken want koste wat het kost moeten we elektrisch rijden. Maar ten koste van wat? Ik hoop dat je begrijpt wat ik hier probeer te zeggen.
harrie zegt
@ghost: heel de VS heeft GM gefinancierd met vele miljarden steun tijdens de vorige crisis.
basjaski zegt
@ghost: 5 jaar? Very generous.
6 maanden, tops.
vroaaar zegt
@nerekop: de werkelijke prijs staat er ook bij. En andere auto’s kun je niet op deze manier aanprijzen, want met een verbrandingsmotor bespaar je niet op brandstof.
Voor een goed vergelijk zou elke fabrikant eigenlijk verplicht moeten worden om de “total cost of ownership” te vermelden, zoals je ook vaak ziet bij leaseprijzen. Bijvoorbeeld de kosten bij 4 jaar bezit en 20.000 km per jaar. Dan kan je pas echt een afgewogen keus maken. En ja, natuurlijk zitten daar ook aannames in (de één rijdt altijd snelweg, de ander altijd in de stad) maar het maakt vergelijken en inzicht in werkelijke kosten wel duidelijker.
robert110 zegt
@vroaaar: Waarom zou je dat verplicht moeten maken? Laat mensen zelf een beetje moeite doen. Het kost echt niet veel moeite en tijd om een schatting te maken wat een auto jaarlijks gaat kosten. Je moet niet alles uit handen van de burger nemen, daar worden ze lui van.
vroaaar zegt
@robert110: ja, daarom moeten autodealers nu ook prijzen incl. aflever- en andere bijkomende kosten publiceren… Wat jij lui noemt, noemt de rest van ons convenient.
robert110 zegt
@vroaaar: Ik vind transparantie van de aanschafkosten (want daar ging het om bij die bijkomende kosten, het was vaak gewoon niet duidelijk) wat anders dan de kosten van het gebruik.
vroaaar zegt
@robert110: ja nee, kosten van gebruik – en dan met name verbruik – zijn heeeeel transparant…
robert110 zegt
@vroaaar: Welke cijfers denk je dat de fabrikant gebruikt als die de kosten van het gebruik moet berekenen?
Volgens mij is het toch echt beter om zelf even te gaan rekenen met cijfers uit de praktijk (die volop beschikbaar zijn door de wonderen van het internet).
vroaaar zegt
@robert110: leasemaatschappijen doen dit toch ook. Dus waarom zou een fabrikant dit niet kunnen? Zij beschikken over meer en accuratere dat dan wij als consument.
jochempie zegt
Ik zou ‘m graag willen hebben, als jonggebruikte occassion met de long range accu.
caprio zegt
Prachtige auto die Model 3. Waar ik me zorgen over maak zijn de elektra prijzen aan de pomp, die zijn zo hoog inmiddels dat een elektroauto als gauw 10cent per km rijdt, bijna net zoveel als mijn bezineauto. Als dat kolencentrale gemaakte energie is, waar zit dan de winst?
flutterby zegt
@caprio: elektra prijzen aan de pomp..?
rs62k5 zegt
@caprio: een elektrische auto laad je 95% van de keren thuis op. Dan betaal je +- 20ct per kwh en kom je geloof ik rond de 3-4ct per km uit.