Tesla-klanten zijn boos en cancellen massaal hun order van hun grote EV.
Tesla kan bovengemiddeld snel schakelen voor een fabrikant die zoveel auto’s bouwt. Software-updates, nieuwe interieurdelen, andere motoren: bijna van het het ene op het andere moment is dat gedaan.
Dat kan Tesla mede doen doordat de Model 3 en Model Y enerzijds en Model S en Model X anderzijds veel op elkaar lijken. Ook zijn er weinig verschillen qua uitvoeringen. Twee/drie aandrijflijnen, een paar kleuren en een paar opties en dat was het wel.
Tesla-klanten cancellen hun bestelling
Maar de modellen worden nóg simpeler. Bij de Model S en Model X is het namelijk niet meer mogelijk om het stuur rechts te krijgen. Dat is voor ons niet relevant, maar wel als je in een land woont waar men aan de andere kant van de weg rijdt, zoals Australië, Japan en het Verenigd Koninkrijk. Toch niet de kleinste markten.
Wel voor Tesla, dus. Je zou verwachten dat het een heel doordachte beslissing is geweest, maar dat blijkt niet zo te zijn. Bij Tesla in Engeland waren ze er namelijk ook erg verrast over.
Het zorgt ervoor dat klanten massaal hun orders cancellen voor de Model S en Model X. Als doekje voor het bloeden kunnen klanten – die ineens een Tesla met het stuur aan de andere kant krijgen – drie jaar gratis gebruik maken van het supercharger-netwerk.
Alternatieven
De Britse klanten zijn nogal ontsteld over de gang van zaken. Sommigen wachten al heel lang op hun Tesla en krijgen nu dus te horen dat het stuur aan de verkeerde kant komt te zitten. Men cancelt de orders en stapt vooral over naar de concurrentie, aldus Autocar. Met name de Mercedes-Benz EQS en Porsche Taycan zijn populaire alternatieven.
Als doekje tegen het bloeden heeft Tesla in het Verenigd Koninkrijk evenementen georganiseerd. Daarin kunnen mensen met een Tesla met het stuur aan de verkeerde kant (de goede voor ons natuurlijk) gaan oefenen in Londen.
Overigens is de beslissing niet heel erg vreemd. Er rijden nu zo’n 11.000 Model S’en in het VK en 6.500 exemplaren van de Model X. Van de Model 3 rijden er daar 90.000 rond. De lage aantallen rechtvaardigen simpelweg niet de hoge kosten.
Meer lezen? Dit zijn de snelste sedans door de jaren heen!
karhengst zegt
Het woord annuleren schijnt ook gecancelled te zijn.
dawwg zegt
Insert ‘Bad dum tss’ soundeffect.
dragspert zegt
Treurige trompet voor jouw reactie
sabrerator zegt
Als je Japan, Australië, Nieuw Zeeland en Azië er bij optelt, zal het ook wel nog niet lonend zijn.
linkador zegt
Zouden Jamaica, Bahamas, Fiji, Nepal, Papua New Guinea en Samoa de woke kaart kunnen trekken als benadeelde minderheden?
BMW 2275199 zegt
Jouw laatste conclusie lijkt me niet reëel. De auto was en is al ontwikkeld. Dus het laten maken van de “rechtse onderdelen” kost ze niets meer of minder dan de linkse. Argument zou opgaan voor nieuw nog te ontwikkelen modellen.
towi1989 zegt
Het is echt niet zo dat je eenvoudig even het stuur en pedalen aan de andere kant monteert. Delen van de carrosserie en dashboard zullen specifiek rhd zijn, en de investeringen daarvan en logistieke uitdagingen om de juiste delen op het juiste moment aan de assemblagelijn te krijgen zijn aanzienlijk.
dawwg zegt
Je doet net alsof dergelijke auto’s niet al bijna 100 jaar – rendabel en al – gemaakt worden … En bij een EV is het juist nog makkelijker dan een klassieke ICE !
mashell zegt
Klopt. Tesla heeft de logistiek nog niet op het niveau van de andere fabrikanten. Daarom weinig personalisatie mogelijkheden, daarom geen RHD. Zolang de klanten dat slikken, helemaal prima.
Paul58 zegt
Het is heel simpel toch. Tesla heeft een hele andere benadering qua productie en logistiek. Als jij een nieuwe auto kunt bestellen welke binnen 4 weken wordt uitgeleverd is dat gewoon bizar snel. Daarbij zijn de productiekosten laag waardoor je een bomvolle auto kan verkopen voor de prijs waar de concurrent een instap versie voor aanbiedt. Dat is een gigantisch voordeel tov andere fabrikanten. Je benoemt nu eigenlijk alleen het nadeel met ‘weinig personaliseren’.
Wolflow zegt
Bomvol?
Van binnen ziet een Tesla er uit om te janken, het is net een Lada voorzien van Android tablet inclusief echt leder van de kunst koe.
Flutterbear zegt
De Model 3 was hier destijds al op ontworpen en was het eigenlijk zo eenvoudig als hetzelfde onderdeel aan de andere kant monteren. Als ze hier bij de refresh van de S en X geen rekening mee gehouden hebben hadden ze dat klanten toch veel eerder al kunnen laten weten? Je gaat mij niet vertellen dat ze dit jaar pas hebben bedacht dat rechtssturend hem niet ging worden, slordig.
Ben benieuwd of de Cybertruck wel rechtsgestuurd wordt gezien de populariteit van Pickups in Australie en Nieuw Zeeland.
none1234 zegt
Het is al drive by wire, en er zit al een uniform dashboard, in en dan nog meer willen besparen, tjonge tjonge
Flutterbear zegt
Die besparing zorgt wel dat ze als enige fabrikant winst maken en daarmee daadwerkelijk een businessmodel hebben dat werkt. Tesla gebruikt trouwens geen drive-by-wire als je zoekt naar gaming in de auto dan sturen de banden mee..
hdboef zegt
Waarop baseer je dat Tesla de enige is die winst maakt?!
mashell zegt
Op het niet geïnformeerd zijn over de cijfers van de andere fabrikanten.
Flutterbear zegt
Welke fabrikant maakt nog meer winst? Naar mijn weten alleen BYD en Porsche maar Porsche is een merk en geen fabrikant.
none1234 zegt
Misschien mag dat sturen via elektronica dan nog steeds niet. Je geeft echter wel een hele nieuwe dimensie aan de definitie van consumptie.
Sinds wanneer is het primaire doel van consumeren een bedrijf rijk maken. Hoe meer winst het bedrijf maakt, hoe minder waar je voor je geld krijgt bij je aankoop.
Dus je koopt ook een brood van 10 euro, omdat dan de bakker beter verdient…
mashell zegt
Drive by wire heeft nog wel een mechanische fallback nodig.
THSD zegt
Niet erg handig van tesla want zo laat je het voor de concurrenten over.
none1234 zegt
:D Ik moet echt steeds meer lachen om dat Tesla, die early adopters/fans. Dat Tesla gaat volledig voor de massa productie, en die eerste kopers is gewoon een casio verkocht met een rolex stickertje er op.
En die 15k voor dat FSD ook, om een beetje een product van de leverancier door te ontwikkelen. Volgens mij kan je op de wallen nog niet eens iemand vinden die zich zo laat naaien voor niets.
Ik heb nog een mooie deal voor hen. Ik wil experimenteren met een btc farm. Kunnen jullie even tijdelijk een paar asics bij jullie thuis voor me hosten. Het is echt super makkelijk, gewoon alleen internet en stroom aansluiten. :D :D
Wolflow zegt
Wat een gemiste kans!
Het zou veel mooier geweest zijn als ze zouden stoppen met variant met stuur aan de linkerkant.
Dan zouden wij van die ellendige hokken zijn verlost
none1234 zegt
Eigenlijk is dat Tesla ook totaal niet innovatief. Een innovatie zou zijn als je in het links gestuurde deel van de wereld een rechts gestuurde auto levert en in het rechts gestuurde deel van de wereld een links gestuurde auto levert. En dan iedereen op rij cursus!! :D :D :D
lexb zegt
Als ik het zo lees, dan zij we wel door alle doekjes heen gegaan tijdens dit artikel.
potver7 zegt
Dat de lage(re) aantallen de extra kosten niet rechtvaardigen, is natuurlijk regelrechte kolder. Voor zo’n beetje iedere markt moeten auto’s worden aangepast aan lokaal geldende wetgeving. Dat soort kosten kun je als autofabrikant gewoon meenemen in de verkoopprijs.
Lijkt erop dat ze een nieuwe knopenteller hebben bij Tesla?
potjak zegt
Niet alleen de bestelling wordt gecanceld, het hele merk Tesla.
heckblende zegt
dus 3 mensen hebben hun order geannuleerd en dit op internet gemeld?
CYBRTRK zegt
Ja precies, ik ben wel benieuwd waar dat ‘massaal’ vandaan komt aangezien de bron over 3 mensen spreekt
none1234 zegt
Ik ook, vind het wel raar dat het niet gemeld wordt
Dutchdriftking zegt
Nog even en de Tesla heeft geen stuur meer. Dan is dit probleem ook weer opgelost.
none1234 zegt
Dat is ook het extra business model. Jan Modaal laten mee ontwikkelen aan een driverless systeem, en daar grof aan verdienen.
Hubert zegt
Nieuwste Tesla gewoon met stuur in het midden.
Probleem opgelost.
none1234 zegt
Nee natuurlijk niet, gewoon vanaf je smart phone app.
iphonistvongates zegt
Think Different zou Steve die een Job had bij Apple Inc. Alle toekomstige Tesla rijders kunnen opteren voor een Neuralink implantaat. Het voertuig kan volledig bediend+bestuurd worden met de rechter hersenhelft via Bluetooth 6.66.
ericc zegt
Begrijp Tesla niet, EV’s zitten al eenvoudiger in elkaar. Veel minder onderdelen dan een ICE. Productie zou hierdoor eenvoudiger moeten zijn. Of heeft Musk zich de arrogantie toegeëigend om deze landen waar men links rijdt, te dwingen hun verkeer naar de andere kant te laten rijden. Van Musk zou ik niet verschieten.
pignon zegt
Als ik in UK zou wonen lijkt met het ook lastig, zo’n LHD tesla. Maar economisch best handig. Eerst drie jaar gratis tanken, dan naar EU rijden en ‘m daar verkopen. Levert over ‘t algemeen meer op dan op het eiland
none1234 zegt
Kan je toch ook gewoon iets als een bmw ev nemen, en dan houden en ‘op’ rijden, altijd gratis tanken.
marcomanta zegt
Slim van Elon. Je pijlen richten op eenvoud.