Tesla is geen merk voor boompjesknuffelaars.
Tesla is er zo’n beetje eigenhandig voor verantwoordelijk dat de EV is doorgebroken, maar grappig genoeg is Tesla ook het merk dat de meeste protesten krijgt van klimaatactivisten. Deze hebben het vooral gemunt op de Gigafactory in Grünheide. Die werd in mei zelfs bestormd door activisten.
Nu is deze fabriek ook niet bevorderlijk voor de lokale natuur. Grünheide is namelijk een stuk minder groen sinds de Tesla-fabriek er staat. Uit een nieuwe analyse van onderzoekbureau Kayrros blijkt nu hoe groot de ‘schade’ precies is.
Uit satellietbeelden blijkt dat er tussen mei 2020 en mei 2023 zo’n 329 hectare aan bos tegen de vlakte is gegaan. Volgens Kayrros komt dat neer op zo’n half miljoen bomen. Wellicht goed om erbij te vermelden: dit was een geplant bos, geen eeuwenoud natuurlijk bos.
Het onderzoeksbureau brengt zelf ook wat nuance aan. In tegenstelling tot sommige klimaatactivisten kijken ze ook naar het grotere plaatje. De CO2 die de bomen uit de lucht zouden halen is namelijk maar gelijkj aan de uitstoot van 2.800 auto’s met verbrandingsmotor. Terwijl Tesla intussen zo’n 250.000 EV’s per jaar bouwt in de fabriek.
Aan dat laatste hebben activisten dan weer geen boodschap, want zij vinden dat je überhaupt niet met de auto moet gaan. Je pakt maar lekker de trein of de fiets.
Via: The Guardian
Trojan zegt
Dat bos was aangelegd voor de hout/papierindustrie en zou sowieso gekapt gaan worden. Alsnog heeft Musk toegezegd voor elke gekapte boom er elders 3 terug te planten en als Duitsland het niet had gewild hadden ze er geen toestemming voor moeten geven. Maar goed, die hippies moeten ook wat te doen hebben natuurlijk.
royaledeluxe zegt
Inderdaad https://www.yahoo.com/news/tesla-invests-massive-tree-planting-100000441.html?guccounter=1&guce_referrer=aHR0cHM6Ly93d3cuZ29vZ2xlLmNvbS8&guce_referrer_sig=AQAAAGyFW9IIlBxu1DQM0EANxT1rC4spf2OvIbAYd27Mw8Yln6TL4bNuMzY92aLuPWWMX-DXPLqonuE8rmBe-oSoo_QnDjiPGm3uhh49UmchfoL6DgiS88n-SdReCnP1-V_8Z6KoLY83sII8zIkpzCNHbXfbu3ZGW3bgWGuIN8235Zqf
mashell zegt
Waarom is dit nieuws? Dat is toch een logisch gevolg van daar een fabriek bouwen om een oplossing te hebben voor de hoge werkeloosheid in de regio.
Ik vind dat bos dat in Born bij Nedcar gekapt moest worden veel erger, terwijl de fabriek al op omvallen stond moest en zou er een bos gekapt worden voor uitbreiding en de gemeente en de rechter gingen in die onzin mee.
verdebosco zegt
Meer dan 95% van de bomen in Europa is geplant. Daarmee nog steeds -aangeplant of niet- een grote factor voor een beter klimaat, schone lucht en biodiversiteit. De kap van zulke aantallen bomen is absurd en Tesla, dus Elon Musk, had hiervoor moeten compenseren.
panam1 zegt
Kan je lezen? Of roep je altijd maar wat onzinnigs na alleen het lezen van de titel…..man man man ga je schamen
Trojan zegt
Tesla heeft alleen al dit jaar meer dan 1 miljoen bomen aangeplant als onderdeel van de compensatie die Musk eerder heeft toegezegd. Maargoed, dat haalt het nieuws dan weer niet. Lekker schelden vanaf de zijlijn is leuker toch? https://www.teslarati.com/tesla-giga-berlin-tree-plants-2024/
audirs3 zegt
Groot nadeel is ook dat de definitie van een ‘boom’ vaak heel ruim wordt genomen. Bijvoorbeeld voor de verbreding van de A10 Zuidas werden er 8000 bomen gekapt . Terwijl iedereen die daar vaker komt weet dat er helemaal geen mooie grote bomen daar in de bermen stonden. Helaas wordt echter elk twijgje met een stamomtrek van >10cm al als boom beschouwd. En dan krijg je dus dit soort bizarre hoeveelheden.
mashell zegt
Dat heeft natuurlijk wel weer als voordeel dat je met jonge aanplant al snel de kap weer goedgemaakt hebt.
connexie zegt
Hint voor Elon: Het halve Sauerland is leeggelopen vanwege de boktor. Ruimte genoeg voor nuttige nieuwe aanplant.
mashell zegt
Hij kan ook dichterbij in de Harz terecht, gigantische bomensterfte daar.
connexie zegt
Detail: Harz ligt achter het Sauerland, mits je niet vanuit Dresden redeneert 😉
mashell zegt
Mijn gedachtengang: Hij is Elon, zijn basis is Grünheide Berlijn en dan is de Harz een stuk dichterbij.
connexie zegt
En ik kijk vanuit eigenbelang…
potver7 zegt
Met zo’n rekensommetje als ‘die bomen nemen de CO2 op van 2800 auto’s met verbrandingsmotor’ kun je natuurlijk alle kanten op. De ene boom neemt meer CO2 op dan de andere, en de ene auto stoot meer CO2 uit dan de andere.
Het kunnen dus net zo goed 1000 auto’s zijn, of 10000. En het is ook bepaald niet zo dat die 250000 Tesla’s gebouwd worden om gekapte bomen te compenseren, of dat die totaal emissieloos rijden. En dan zullen we het nog maar niet hebben over de levensduur van een boom vs die van een auto, of de CO2-uitstoot van auto-productie.
Daarbij is zo’n bos (geplant of niet) natuurlijk veel meer dan CO2-opslag. Een bos heeft grote positieve impact op biodiversiteit, en zorgt (letterlijk) voor verkoeling. Kun je van een EV niet zeggen…
Heb ik grote sympathie voor milieu-activisten? Nee, niet bepaald. Maar dat wil niet zeggen dat ik vind dat alles en iedereen maar moet wijken voor het grote geld, ook al bouwt het bedrijf een milieuvriendelijker alternatief voor een bestaand product. Er zijn genoeg plaatsen, ook in Europa en waarschijnlijk zelfs in Duitsland, waar deze fabriek had kunnen worden gebouwd op de plaats van een bestaand verhouderd en/of verlaten industriegebied.
minimoke1984 zegt
Dat laatste.. u denkt dat zo’n onderzoek niet heeft plaatsgevonden?? Lol..
Maar heeft u al koffie op vandaag?
bunnylebowski zegt
Wat doen dit soort artikelen op autoblog. Armoede
auto62 zegt
Ide bomen zijn voor de biogascentrale
MarcoM zegt
En wat is er in Nederland al om zeep geholpen voor woningbouw en industrie, juist; we doen net zo hard mee als het om geld gaat.