Tesla is slachtoffer van zijn eigen succes. Na de prijsverlaging kan de fabriek in Duitsland de gestegen vraag niet aan.
De prijs van je product verlagen werkt! Tesla maakte de Model 3 in ons land 7.000 euro goedkoper en de Model Y zakte in prijs met 3.000 euro. En niet alleen bij ons maar overal. Een soort prijzenoorlog in de wereld van de elektrische auto. Met succes, want de fabriek in Duitsland kan de gestegen vraag niet aan.
Productie opschroeven
Vorige week ging de prijs van de Tesla Model Y zoals gezegd met zo’n 17 procent omlaag in Europa. Daarop zijn de levertijden opgelopen. Enorm? Nou dat valt ook wel weer mee. Reuters meldt dat de levertijd van januari, februari is opgeschoven naar februari, maart.
Voordat jullie allemaal roepen dat we hier aan het Tesla bashen zijn eerst even het volgende. Er zijn automerken die dromen van zo’n korte levertijd. Alleen bemoeit hier de lokale minister van Brandenburg Joerg Steinbach zich ermee. Tesla moet gewoon meer auto’s produceren aldus de politicus.
Tesla wil aan de vraag voldoen en is hard op zoek naar meer personeel om te kunnen opschalen. Op dit moment zoekt het merk voor de fabriek in Berlijn 200 tot 300 mensen per week erbij. Volgens Steinbach werkt er nu al 9.000 man aan het bouwen van Tesla’s. De regio heeft wellicht alleen niet genoeg talent.
Overigens had het merk in het begin wat moeite met de aantallen te halen, maar eind december zat de gloednieuwe fabriek aan 3.000 auto’s per week. Nu de vraag wat hoger is door de lagere prijs moeten dat er dus meer gaan worden.
Voor nu dus iets langer wachten op je Tesla Model Y. Of je gaat voor de Tesla Model 3 die in ons land na de prijsverlaging precies in aanmerking komt voor de aanschafsubsidie voor particulieren.
driver79 zegt
Straks hebben alle geïnteresseerden een model Y en kakt de vraag flink in… Goed voor de consument maar gevaarlijk spel voor het personeel zo’n wispelturige werkgever
Flutterbear zegt
Tesla zet in op groei ten kosten van winst. Dat is toch uitstekend voor het personeel? Als de vraag afneemt verlagen ze de prijs, dat zie ik de concurrentie niet doen.
CYBRTRK zegt
De model Y rwd is een maand opgeschoven, maar laat nou net die variant niet in Berlin geproduceerd worden maar in de fabriek in China. Daarnaast zoekt Tesla geen 200-300 mensen per week maar nemen ze die hoeveelheid mensen aan per week.
mashell zegt
Tesla zou zo efficiënt zijn in het bouwen van auto’s… Ik stel me dan een donkere fabriek voor met alleen maar robots, die hoogstpersoonlijk voor Elon Musk geprogrammeerd en dus perfect zijn en alleen een opzichter die rond loopt met een zaklamp. Maar nee, er werken daar al 9000 mensen en ze zoeken er meer (kon ook wel eens een flink verloop zijn).
citrorob zegt
VW heeft volgens Diess daar 30.000 mensen voor nodig en een fabriekshal die ruim 3x zo groot is. VW was voor Tesla de meest efficiënte auto bouwer.
Wat Tesla de auto wereld laat zien is echt heel bijzonder.
simonbv zegt
Waar is jouw bron dat ze zo efficient bouwen bij VW. Ik heb altijd gehoord dat er veel meer uren nodig hebben om een auto te bouwen dan een Toyota
mashell zegt
Er werken in Zwickau ook 8000 mensen waar ze 300.000 ID.3, ID.4. Born en Q4 per jaar produceren. Tesla produceert een half miljoen Model Y met net zoveel mensen, dat verschil zal het voordeel van vrijwel geen variatie (maar 1 model, weinig motoren, weinig uitvoeringen, weinig opties) zijn.
BMW 2275199 zegt
Het begint op te vallen en irritant te worden dat jullie een kop, met dikke stellingname, plaatsen en die in het artikel gelijk weer afzwakken. Hebben jullie niet nodig.
Jeroen zegt
Waar/hoe is de model Y 17% goedkoper geworden?
banderas zegt
Door gewoon de aanschafprijs flink te verlagen en nu enorm concurrerend te zijn. Goedkoper dan Aziatische merken nu zelfs. En de Duitsers al helemaal.
jessepinkman zegt
De Model Y is 3000 euro goedkoper geworden en dat is een daling van 17%? Doe mij dan zo’n Model Y van +- 12.000 euro :D Ik verkoop ‘m overigens wel direct door..
CYBRTRK zegt
Staat niet echt duidelijk uitgelegd in het artikel, maar die 17% is voor de long range versie en die 3000 is voor de rwd versie
mashell zegt
Het ergste vind ik dat dit gaat betekenen dat er nog meer van de spuuglelijke Model Y in het straatbeeld komen. De oogklinieken raken zo overbelast!