Toyota, Ford en Stellantis willen allemaal bij Tesla in de CO2-pool.
Tesla verdient natuurlijk geld door heel veel auto’s te verkopen, maar er is nog een makkelijkere manier waarop ze veel geld binnen kunnen harken. Door te handelen in CO2. Zoals je weet kunnen fabrikanten die de uitstootnormen niet halen – tegen betaling – een pool vormen met concurrenten die het beter doen.
Aangezien Tesla alleen maar EV’s verkoopt en ook nog eens heel veel is er bij hen veel ruimte in de pool. Uit documenten van de EU blijkt dan ook dat veel fabrikanten dit jaar aan willen sluiten bij Tesla. Het gaat om Toyota, Stellantis, Ford, Mazda en Subaru. Dat is zo’n beetje de halve autoindustrie.
Dat Toyota, Mazda en Subaru teveel uitstoten is niet zo verrassend, want die verkopen allemaal weinig EV’s. Dat Stellantis ook in het rijtje staat is wel opmerkelijk, want geen één concern heeft zoveel EV’s als Stellantis. Zo’n beetje alle modellen worden als EV geleverd. Maar het gaat uiteindelijk om de gemiddelde uitstoot, en die is kennelijk toch nog te hoog.
Bij Tesla lachen ze in hun vuistje, want voor hen is dit lucratieve handel. Volgens analisten kunnen ze dit tot wel 1 miljard euro binnen harken op deze manier. Terwijl ze daar in feite dus niks voor hoeven te doen. Overigens is die 1 miljard wel minder dan voorgaande jaren. In 2023 streek Tesla bijvoorbeeld nog 1,7 miljard op met CO2-handel.
Het is niet bekend of er nog ruimte over is in de pool van Tesla, maar zo ja, dan kunnen fabrikanten zich nog tot 5 februari melden. Naast de grote pool van Tesla vormen ook Mercedes en Volvo samen een pool.
zjos zegt
Een slimmerik als Elon harkt zo veel geld binnen maar het is slechts een klein onderdeel van de hele CO2 opzet.
CO2 uitstootrechten vertegenwoordigen een dusdanige waarde dat ze niet alleen verkocht kunnen worden binnen de automobiel industrie maar ook als onderpand dienen in financiële markten net als onroerend goed, goud etc.
Daardoor kan Tesla zo met zijn prijzen stunten. Ze verdienen letterlijk meer aan de verkoop van deze gebakken CO2 lucht dan aan de auto zelf die ze produceren. Feitelijk zou hij zijn auto’s nog onder de prijs kunnen verkopen en nog winst kunnen maken door de emissierechten te verkopen.
verdebosco zegt
Niet uitkeren. Alles moet naar de Europese auto-industrie. Tactiek Trump & Musk: àlles opeisen. Groenland, Panama, Canada. Doen wij hetzelfde met datacenters van MS, Meta en Alphabet, golfbanen van Trump et cetera,,!
audirs3 zegt
@zjos ze hebben over 2023 een winst van 14 miljard gedraaid, hiervan was slechts 10% de emissie handel. Dus ja, het is een leuke inkomstenbron, maar peanuts vergeleken de winst die ze met hun auto verkopen realiseren.
cdlop01 zegt
Toyota heeft juist heel weinig Co2 uitstoot ondanks afwezigheid van EV line up…..en ook relatief lage boetes te verwachten dankzij de efficiënte hybrids……