Geïnteresseerden in de Cybertruck kunnen hun borst nat maken.
De Tesla Cybertruck sloeg in als een bom. Er zijn veel critici die het een waardeloos ontwerp vinden, maar dat is niet erg. Het belangrijkste is dat er genoeg liefhebbers zijn die bereid zijn hun portemonnee te trekken. En die zijn er zeker. Iets teveel zelfs. De vraag is namelijk dusdanig hoog dat Tesla hier nooit binnen aan fatsoenlijke termijn aan kan voldoen.
De kwestie kwam aan bod tijdens de laatste presentatie van de kwartaalcijfers. Daar werd de vraag gesteld aan Musk hoeveel Cybertrucks er geleverd zouden kunnen worden. Daarop antwoordde de Tesla-baas dat er veel meer vraag was dan er redelijkerwijs in 3 á 4 jaar gebouwd zou kunnen worden. Precieze aantallen wilde hij niet noemen, maar dit belooft weinig goeds voor de wachttijden. Er zijn al minstens een kwart miljoen Cybertrucks besteld. Weliswaar zijn deze reserveringen opzegbaar, maar dat er een doelgroep is voor de bizar vormgegeven pick-up is wel duidelijk.
De crux zit hem vooral in de productie van de batterijen. Als er niet meer batterijen geproduceerd gaan worden, zal een verhoging van de productie van het ene model alleen maar ten koste gaan van een ander model. Dat is ook de reden dat Tesla geen haast maakt met hun vrachtwagen, de Semi. Het concept stamt alweer uit 2017. De productie zou aanvankelijk vorig jaar starten, maar is doorgeschoven naar 2020.
Tesla heeft dus een serieuze uitdaging voor de boeg. Gelukkig weet weet Musk wel raad met uitdagingen. Degenen die een Cybertruck gereserveerd doen er wel goed aan om hun geduld alvast te oefenen.
Via: InsideEVs
Brokkenpiloot zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
baklava zegt
Zegt Elon Musk…die man zegt wel vaker wat.
maotje zegt
@baklava: ik weet niet of je de aandelen van tesla hebt gevolgd de afgelopen weken? Maar 100% waardestijging in 4 weken zijn maar weinig mensen die dat voor elkaar krijgen. Dus blijkbaar is zn praat zo gek nog niet.
macchina zegt
@maotje: moah, dat kan ook veroorzaakt zijn door manie in de markt door “FOMO”. Of het is de volgende Ford of een hoop mensen ervaren de volgende WorldOnline. Ik wens ze veel succes, maar ik blijf even aan de zijlijn staan. ;) Ondertussen vind ik Elon Musk wel geniaal hoor. Hij weet echt van zijn visie werkelijkheid te maken. Oh ja, en ontopic: lullen kan hij zeker, zo erg dat het bijna zijn functie kostte in tijden toen hij Saoudi investeerders aantrok in 2018
maotje zegt
@macchina: worldonline heeft niet lang meegespeeld. Tesla doet al een flinke tijd mee.
porsche928 zegt
@macchina: en toch staat de koers meer dan 50% hoger dan het “droombedrag” dat hij toen noemde. #fundingsecured
macchina zegt
@porsche928: klopt, dat doen ze netjes. Alleen is dat gelijk de reden dat ik aan de zijlijn sta. Ik ontken niet dat ik het bedrijf mooi vind en er enorm getalenteerde wensen werken. Maar als ik de prijs zie, dat niet kan matchen met de “waarde” die je dan koopt. Maar goed, ik ben gek en de markt heeft gelijk ;)
flutterby zegt
Wie weet hoeveel reservering er weg vallen als dat ding in Europa de straat niet eens op mag. Ben wel benieuwd en laat mijn reservering lekker staan.
ferrariv8 zegt
@flutterby: en dat niet alleen, ik ben ook erg benieuwd hoeveel mensen voor de ‘grap’ even een slot van €100,- hebben gekocht. Aangezien het allemaal 100% terug te krijgen is..
johnwaters zegt
De vraag is hoger dan het aanbod van een niet geproduceerde auto. In mensentaal zijn dit leugens.
kle500 zegt
@johnwaters: Het geote probleem bij complexe problemen is dat er nogal veel mensen zijn die dat niet begrijpen. En als mensen iets niet begrijpen dan is het eng en eng is niet goed. Dat is zo als het gaat om politiek, wetenschap en ook in de economie. Sommige dingen zijn te moeilijk voor ‘mensentaal’.
moveyourmind zegt
Wie had dat kunnen denken…
Dat Peak Battery veel eerder zou komen dan Peak Oil.
techniekmeneer zegt
Wacht, er zijn daadwerkelijk mensen die zo’n apparaat willen kopen?
rolov zegt
@techniekmeneer: waarom niet. Geniaal ding
Dutchcarwizard zegt
Prijs omhoog gooien, dan zal de vraag rap afnemen.
camber24 zegt
Gebakken lucht, zeepbel.
olivier420 zegt
@camber24: Het rijdt anders best lekker. Zo’n kleinere versie van de zeepbel.
ghost zegt
Ik heb geen medelijden..
koeberg zegt
Zal wel meevallen. De meerderheid van de reserveringen is waarschijnlijk mensen die graag op sociale media laten weten dat ze een Cybertruck besteld hebben en daar best tijdelijk uitlenen van 100 dollar voor over hebben. Die gaan nooit daadwerkelijk zo’n ding kopen.
lithiumion zegt
Geweldig hoe deze man aantoont dat een hele boel heilige huisjes niks voorstellen, dan dat het alleen maar krampachtige pogingen zijn om in stand te worden gehouden!
ericc zegt
In Detroit zijn er nog niet werkende productielijnen. Eens bellen met de CEO’s vd big 3?
freezzr zegt
Ik zou deze graag willen hebben! Kom er gewoon voor uit!
fanboy zegt
Er zijn anders al genoeg gepre-orderde auto’s wel gemaakt. Leugens zou ik het dus niet noemen.
fanboy zegt
@ericc: Het gaat om accu productie
nikk zegt
Commentaar typen is makkelijk maar Musk / Tesla heeft in ieder geval bereikt dat ze de ganse gevestigde orde wakker hebben geschud en eigenhandig de overgang naar de EV in een stroomversnelling hebben gekregen. Petje af voor dit soort ondernemers / ondernemingen. Deze truck is simpelweg zat vraag naar.
rickthestig zegt
How dare you…?!
dwfc zegt
Aandelenpraat ….
ericd zegt
Veiligheidsautoriteiten in diverse landen hebben al aangegeven dat de CT op de manier dat ie gepresenteerd is, NOOIT goedgekeurd gaat worden.
kobus1967 zegt
En dan te bedenken dat de traditionele automakers heel veel geld in marketing pompen, soms duizenden euro’s per verkochtte auto en Tesla geeft een online presentatie waarop er honderdduizenden gepreordered worden.
pietje zegt
Grappig om te zien hoeveel mensen nog steeds de realiteit niet kunnen geloven, zelfs wanneer het recht voor hun neus gebeurd.
onlyporscheman zegt
Tesla casht alle pre-orders, gratis financiering met 0% rente. Geen productie lijn opgezet, alleen prototype. Scam.