Tesla mag zich in Europa officieel miljonair noemen qua aantallen.
Hét merk dat de laatste tien jaar voor vrijwel alle controverse zorgt in autoland is Tesla. Polariseren lijkt weer eens het toverwoord. De ene groep haat Tesla, vindt Elon Musk een engerd en vindt alle Tesla-rijders pannenkoeken, de andere groep vindt Elon Musk God en zal Tesla rijden tot de dood hen scheidt. Zoals altijd is dat de realiteit die het internet schetst, want in de echte realiteit (de wereld waar mensen volwassen zijn en volwassen keuzes maken) is Tesla één van je opties, misschien voor jou de beste, misschien ook niet.
Cijfers
Feit blijft wel dat er één medium is dat kan bewijzen of je veel auto’s verkoopt en dat is… autoverkopen. Een lekker open deur, maar als een auto echt zulke troep is, dan zouden mensen het niet kopen. En dat doen mensen wel. En masse zelfs, want het merk heeft een mooie mijlpaal te pakken in Europa. De één miljoenste Tesla is namelijk verkocht in Europa.
14 jaar
Tesla hanteert zelf het begin van hun avontuur met de Roadster in Europa, die in 2009 werd geleverd. Dan heb je het gemiddeld over zo’n 71.500 auto’s per jaar. De Roadster is echter in kleine aantallen verkocht en het was pas sinds 2013 dat de Model S een auto was die de wereld op zijn kop zette. De echte grote cijfers kwamen pas sinds de Model 3 in 2019 en de Model Y in 2021. Recente verkopen laten het merk weer bij de top zien en dat verklaart die miljoen verkochte auto’s makkelijk.
Niet dat we verwachten dat je hier nog over twijfelt, maar we mogen Tesla nu toch echt wel neerzetten als een serieuze speler in autoland. Wellicht dat het balletje nogmaals gaat rollen met de vernieuwde Model 3 die volgend jaar verschijnt, maar tot die tijd is de Model Y nog steeds lekker bezig. In ieder geval: gefeliciteerd!
Johanneke zegt
Vind je intro wel mooi. Kijk ik in mijn voetbalteam: 2x een model 3, 1x een y. 3x spierwit, uiteraard. En alledrie zijn ze ongelooflijk tevreden. Zijn totaal geen automensen. Hun vorige lease auto’s waren renault clio’s, of een focus. 1tje had een audi a3 1.6 tdi zo kaal als het maar kon. Dat was echt droevig, dat daar een audi badge op zat. De Tesla is far beter dan wat ze ooit hebben gehad. Grappige is, hier op autoblog zullen er mensen zijn die ze de grootste losers ooit vinden in hun lelijke tesla, tegelijkertijd stappen hun iedere dag in hun auto met het gevoel: wat rij ik toch in een fijne auto. En ze hebben gewoon gelijk. Het zijn prijstechnisch gezien super goede auto’s.
vbarchetta zegt
Aangezien je de in jouw voetbalteam Tesla rijders totaal geen automens vind, wat rij jij als automens dan zelf voor auto…?
Johanneke zegt
Nog niks bijzonders hoor. Joh als ik een lease auto had kunnen kiezen was het waarschijnlijk een model 3 geweest. Wel met kleurtje.
Ik heb 4 jaar geleden een huis gekocht. Nu zijn we een paar kinderen, een interieur, een vloer, een keuken, een dakkapel, een verbouwing 1e verdieping, airco, zonnepanelen en ik vergeet vast nog wat verder. Niks geleend, op het huis na. Wat ik niet kon kopen want verdiende schijnbaar te weinig dus moest tienduizenden eigen geld erbij gooien. Heb nu 3 auto’s bij elkaar nog geen 4 ton gelopen. Maar ook niet meer waard dan 6k. Bij elkaar.
Ik wil over een paar jaar de 3e auto inwisselen voor iets echt moois. Huis is bijna af, heb genoeg kinderen. Wordt tijd om geld over te houden 😉
1000bochten zegt
Er zijn zelfs autoliefhebbers die in een Tesla rijden. Zelf heb ik jaren BMW gereden, maar nu een Model 3 Dual Motor Long Range. Het rijdt gewoon vergelijkbaar met een BMW M340i xDrive, maar dan voor minder dan 50k. Als ik die BMW zou kunnen betalen en zou aankleden met dezelfde opties, dan zou die 97k kosten… Allebei hele snelle en super leuk rijdende auto’s met heel veel luxe.
1000bochten zegt
Om nog een vooroordeel uit de weg te helpen: die van mij is geen auto van de zaak, dus het heeft niets te maken met bijtelling.
Johanneke zegt
Oja ik zeg niet dat tesla eigenaren geen automensen kunnen zijn, ik zeg enkel dat die 3 maten van mij geen automensen zijn. Geen aanval ofzo eh.
fanboy zegt
Uitgaande van inmiddels circa 250.000 auto’s per jaar in Europa, hebben ze al een marktaandeel van meer dan 2%
Gezien ze 1,7 tot 2 miljoen auto’s gaan produceren dit jaar,is EU dus eigenlijk een kleine afzet markt voor hun.
rwdftw zegt
Durf te gokken, dat is wat Elon deed. Eerst de Roadster, in kleine oplages. Daarna de S en de X om goed te cashen en dan de 3 en de Y om Jan Modaal een auto te bieden. Door vanaf scratch te beginnen en de auto te zien als een soort Android op wielen (Tesla draait onder water Ubuntu volgens mij) kunnen ze iets waar anderen niet aan kunnen tippen. VAG, BMW etc heeft ontzettend veel ontwikkelingsgeld in hun modellen zitten en kan en wil niet vanaf 0 beginnen.
Als je kijkt naar bouwkwaliteit en andere niet meetbare zaken, dan blijft een Tesla gewoon Amerikaans in elkaar zitten. Als je kijkt wat de beste EV is, dan wint een Tesla iedere wedstrijd.
bmwfe zegt
Ik snap werkelijk niet wat mensen in een Tesla zien. Nog steeds slecht afgewerkt. Veel storingen. Kan uit ervaring praten.
Heb al eerder geschreven dat ik voor mijn werk een Plaid heb afgehaald. Kreeg alle papieren naar mij toe gesmeten. Men was vergeten om de auto te updaten. Hadden de winterbanden vergeten. Hadden vergeten de auto te laden. De Plaid stond buiten in de regen. Kreeg een paraplu mee om hem te controleren. Snap nog steeds niet waarom men ermee wegkomt. Je koopt een auto van € 150.000 en je wordt zo behandeld. Rij geregd in een S een X en de Plaid. Aandrijflijn is goed, verder slechte afwerking. Ook de Plaid. Als je het qua afwerking vergelijkt met de Porsche Taycan is Tesla echt heel matig.