Elon heeft zijn waggies een paar nieuwe trucjes geleerd.
Leuk die Ludicrous Mode op Tesla’s, maar kennelijk genieten sommige Teslarati eigenaren ook graag van een wat gemoedelijkere acceleratie op zijn tijd. We kunnen ons wel voorstellen waarom.
Stel, je hebt succesvol getinderd en je avond bestaat uit Netflix en Chill, doch je gaat eerst nog ergens wat bikken voor de vorm. Nadat je in recordtempo wat California rolls in je nek geduwd hebt, wil je zo snel mogelijk naar de volgende fase. Je stapt in je Tesla en drukt iets te enthousiast het gaspedaal in. BRAAAAAP. Oh nee wacht..ZOOOOOOM. Al snel realiseer je je dat je een enorme blunder begaan bent! Door de instant torque van je elektro-raket, hoor je de bevallige nekwervels van de fitgirl naast je letterlijk dislokeren. Niet chill. Het gerucht gaat dat dit ook de reden is dat Elon en Amber uit elkaar zijn gegaan.
Sindsdien heeft het meesterbrein naar verluidt aan een stuk door gewerkt om oplossing voor dit probleem te creëren. Geen wonder dat de Model 3 wat vertraging opgelopen heeft. Maar het resultaat mag er zijn. Op het scherm van je Tesla kan je nu kiezen voor een Chill Mode, om dit scenario te voorkomen.
Chill makes acceleration more gradual – ideal for smoother driving and a gentler ride for your passengers.
Naast deze nieuwe modus heeft Musk overigens meteen de moeite genomen zijn producten nog een nieuw trucje te leren. Indien gewenst kan je je Tesla nu automatisch je stoel en stuur uit de weg laten schuiven als je uitstapt. Geinig is dat deze potentiële optie afgelopen zomer via Twitter aan Elon gesuggereerd werd door een klant. Oké, misschien was Tesla er al mee bezig en greep Elon zijn kans schoon om er goede marketing van te maken, maar het is toch een leuke gedachte dat de opperbaas direct meedenkt met de/een klant.
Zoals te doen gebruikelijk bij Tesla worden de updates door de lucht uitgerold.
vonklausenburg zegt
Dat trucje met het stuur en de stoel heb ik ook in m’n W221 Benz hoor, niet zo heel vernieuwend.
maxhunter zegt
@vonklausenburg: ik zelfs in mijn Ford Mondeo
sabrerator zegt
@vonklausenburg:
En ik in mijn 2005 Jag S-Type
crashingduke zegt
@sabrerator: Daimler Six 1996.
stfu zegt
@vonklausenburg: wie had het over vernieuwend? Het is gewoon weer een software updates om dingen makkelijker/beter te maken. Dat doen die Mercedessen niet. Die koop je en verandert nooit. Wordt alleen maar slechter (aangezien koppelingen slijten, motoren vermogen verliezen etc).
ivomx5 zegt
@stfu: precies dit ja.
luittinke zegt
@stfu: Bij de Mercedessen hebben ze er van tevoren over gedacht om zoiets in te bouwen. Dus geen update nodig.
En ook een Tesla heeft slijtonderdelen. Lagers, banden, ruitenwisserbladen, om over de accu nog maar te zwijgen.
JanJansen zegt
@luittinke: over die accu wil ik dan even niet zwijgen. De harde data laat zien vat de accu capaciteit na 250.000km met 15% is afgenomen.
De kans is groter dat je de auto in elkaar rijdt of van oxidatie uit elkaar valt dan dat je accu versleten is.
luittinke zegt
@janjansen: Harde data wijst ook uit dat de capaciteit van een brandstoftank na 250.000km met hóóguit 5% is afgenomen (bezinksel van brandstof, roest en andere ongein). Dus de accu verliest 3x zo veel capaciteit in dezelfde periode.
Om de laadtijd versus vultijd nog maar achterwege te laten.
Op dit moment zitten er voor veel mensen nog te veel haken en ogen aan het elektrisch rijden.
Ja, er is geen directe uitstoot. Ja, het is goedkoper rijden per afgelegde kilometer (voor hoe lang nog?). Maar daar lever je dus wel een stuk mobiliteit voor in: langere laadtijd, accu’s die verslijten. En op de lange termijn een hogere belasting van het elektriciteitsnet.
dawwg zegt
@luittinke: Kilometer alleen zeggen ook niet alles… de verhalen komen over een paar jaar vanzelf als alle extra backup capaciteite gedegenereerd is en het verlies dus echt merkbaar wordt. Net zoals bij moderne HDDs, je merkt pas dat ze falen al de firmware het niet meer transparent kan oplossen; en dan is het dus te laat.
Maar goed, on topic: “Steering wheel wearing” … minder hamburgers eten is ook een oplossing !
galgootje zegt
En ik in m’n e39 m5. Nou ja, het stuur dan..
galgootje zegt
@galgootje: eerlijkheid gebied me te zeggen dat dat er al af fabriek inzat, niet OTA erin geflasht. Dat blijft toch iets bijzonders vind ik.
frederik zegt
@galgootje: Je bedoelt dat ze meteen al over alles nagedacht hebben? :)
prototip99 zegt
ik snap nog steeds niet dat het mag.
telefoon in de auto: no go
een vastgemaakt tablet: geen probleem
thesis zegt
@prototip99: precies!
shadowbroker zegt
Landrover doet dat ook
moveyourmind zegt
Tilt stuur en autoseats…
Ik ben gek op dit soort snufjes die in de jaren ’70 en ’80 het modernste van het modernste waren…
Net zoals het huis van de toekomst en de onderwerpen van Chriet Titulaers Wondere Wereld me nog steeds kunnen fascineren…
Bijna niet voor te stellen dat ze dit soort gadgets veertig jaar terug al konden maken!
stfu zegt
Tesla nieuws: gelijk negatief reageren door de petrolfanboys. “Heeft mijn auto ook”, daar gaat het toch helemaal niet om?
luittinke zegt
@stfu: Waar gaat het dan om?
rikus zegt
@luittinke: good point
stfu zegt
@luittinke: dat Tesla naar klanten luistert en weer een fijne update heeft. Iets wat andere merken niet doen, dus nieuws.
luittinke zegt
@stfu: bij andere merken zit het er standaard in/op. Dus hoeft er geen update te komen.
Maar het lijkt wel leuk inderdaad; weer een update.
Maar wat heb je liever; een auto die updates krijgt of een auto waar die updates al standaard op zitten?
dutchneon zegt
@luittinke: tuurlijk zit dat er niet standaard op, zeker niet op een mondeo…. daar heten het opties. Daar moet je voor betalen… extra. Bij Tesla activeren ze het voor je
luittinke zegt
@dutchneon: Een Mondeo is ook niet echt een directe concurrent van de Model S hè?
En al was dat wel zo, punt is nog steeds: Andere merken bieden het al aan (bij een Mondeo dan als optie), Tesla zet het er achteraf nog in. Ze hadden ook kunnen zien dat het een functie is die bij de andere merken gewaardeerd wordt en het vanaf het begin aan te bieden.
Maar dat hebben ze niet voor gekozen, zodat ze nu weer een leuk marketingmomentje hebben (Zijn we er allemaal toch weer ingestonken).
Nogmaals: wat heb je liever, een auto die telkens updates krijgt, of een auto waar die updates al in zitten?
roblom zegt
@stfu: was ik me meer over blijf verbazen is dat dit überhaupt tot een nieuwsbericht word verheven.
frederik zegt
Next up: een soort cilinder die een klein beetje uit het dashboard steekt, waar je aan kan draaien om in één keer je volume te veranderen terwijl je je ogen op de weg houdt.
stfu zegt
@frederik: daar hebben ze al een oplossing voor: een draaiknop op je stuur. Kan je overigens ook je klimaatregeling, schuifdak e.d. mee bedienen. Toch minder dom dan je dacht he.
peteruitoss zegt
Tesla ligt natuurlijk ver voor. Pijnlijk voor de concurrentie!
Ik kan het toch niet laten :
Na > 25 jaar MB, E en S, nu 4 mnd een Tesla inmiddels 30.000 gereden in de EU. Iedere rit opnieuw een feest.!