Naast het feit dat elk willekeurig model van Tesla mooier is dan elk willekeurig model van Fiat/Chrysler, is de fabrikant van elektrospul nu ook meer waard!
Je leest het goed, Detroit wordt hier even keihard gebitchslapt door Silicon Valley. Elon Musk, ook bekend als de real-life Tony Stark, gaat een goed weekend tegemoet. Binnen 48 uur is zijn automerk (Tesla) zo’n drie miljard dollar meer waard geworden. Drie fucking miljard! Tuurlijk, het zijn aandelen, maar toch. Fiat en Chrysler stonden erbij en keken ernaar, zoals daskapital terecht opmerkt. Goede kwartaalresultaten zijn immers heel wat waard, 40% meer om precies te zijn. En dit waren de eerste zwarte cijfers van Tesla sinds de oprichting in 2003..
De beurswaarde van Tesla is inmiddels 8,76 miljard dollar, met een aandelenkoers van 76,70 dollar. ter vergelijking, Fiat heeft een beurswaarde van 7,72 miljard dollar. Tesla verkoopt echter nog steeds veel minder auto’s dan en Fiat of Chrysler, maar de potentie van het merk is enorm. Analisten noemen het bedrijf “a best-in-class company” en leider in de elektrische automarkt.
pand zegt
Hopelijk zet dit ook door want ze maken erg mooie auto’s zoals al genoemd met de state of the art techniek, wie wil dat nou niet? Als ik het geld voor een tesla had zou ik er meteen een kopen! Hopelijk loopt dit verhaal beter af dan dat van fisker.
RazorHead zegt
Tesla heeft dan ook een f*cking goed businessplan en zeer goede beslissingen genomen, dit werpt nu zijn vruchten af
toyotafortuner zegt
Le nice, een betere waarde desondanks lagere, veul lagere verkopen. Pet af hoor Tesla!
robbie zegt
Bubbel?
heidekonijn zegt
@robbie: Aandeelkoersen vertegenwoordigen de verwachtte toekomstige waarde van het bedrijf. Blijkbaar vinden analisten de koers van Musk interessanter dan die van Sergi ‘we pimpen wel een 300C’ Marchionne. Sterk hoeft dat niet te verassen.
alcantara zegt
@heidekonijn: dan zijn die verwachtingen wel heel grillig, geen pijl op te trekken. Ene dag stijgt een aandeel en volgende dag daalt het weer net zo hard zonder dat er aanleiding voor is. Blijft gewoon altijd een gok.
heidekonijn zegt
@alcantara: Ergens wel logisch gezien het een relatief nieuw concept is. Langs de ene kant geloven toyota en benz er genoeg in om hun centen in te steken, langs de andere kant faalt fisker, wat dan weer marktaandeel oplevert, etc. Bochtig parcours.
Ik zou in geen van beiden mijn geld willen hebben, maar als het een keuze tussen de twee is doe maar Tesla, dat kan nog uitgroien tot een reus terwijl Chrysler-FGA, wat er ook gebeurt, alleen maar kleiner kan worden. Mogelijk ook de bedoeling van Marchionne : Chrysler koppelen en wat overbodige merkjes afkoppelen.
mattraket zegt
@alcantara: Achter de recente stijging zitten niet alleen de goede resultaten en de toekomstverwachtingen, maar ook een zogeheten ‘short squeeze’. Veel beleggers (of beter: speculanten) zijn de afgelopen jaren en maanden ‘short’ gegaan op Tesla.
Short gaan komt erop neer dat speculanten aandelen die ze nog niet bezitten op papier alvast verkopen, in de hoop ze pas na een daling van de koers te hoeven kopen en leveren, waardoor ze winst hebben behaald door de daling). Als de koers echter de andere kant op gaat, omhoog dus, zitten ze scheef en moeten ze uiteindelijk, gedwongen door de bank, de aandelen op een hogere koers kopen (met verlies). Al die gedwongen aankopen drijven de prijs verder op, waardoor meer short-beleggers scheef komen te zitten, etc, etc.
Tesla was het op één na meest ‘geshorte’ aandeel op de Nasdaq-technologiebeurs. Veel mensen hadden er geen vertrouwen in, en dat wordt nu afgestraft. De speculanten die short zijn gegaan hebben naar verluidt inmiddels $ 1,5 miljard verlies gemaakt. Tesla-baas Elon Musk kondigde een paar maanden geleden al een ’tsunami of hurt’ aan voor de speculanten die tegen hem en tegen Tesla S aan het gokken waren.
heidekonijn zegt
@mattraket: ik moet je gelijk geven. Net even uit nieuwsgierigheid naar de historieken gekeken en nieuws erover gelezen. Short squeeze maar niet noodzakelijk gevolgd door een stijle drop. Ziet er zelfs vrij stabiel uit nu.
mashell zegt
@heidekonijn: Aandelenkoersen reflecteren de huidige beurswaarde van een bedrijf. Met werkelijke en toekomstige waarde heeft het maar weinig van doen. Eigenlijk zijn als je het nuchter beschouwd aandeelkoersen volslagen nonsens.
heidekonijn zegt
@mashell: Aandelen vertegenwoordigen de huidige, nominale waarde. Maar wat je voor een aandeel betaald is ook de intrinsieke waarde; de huidige en voor een groot deel toekomstige, mogelijke waarde van dat aandeel. Als koersen enkel rekening zouden houden met de huidige waarde, zouden er enkel koersstijgingen zijn als het bedrijf meer winst zou maken op of een andere manier zou groeien. En het mag duidelijk zijn dat dit niet zo is.
Hupke zegt
@robbie:
Prijzen worden pas aan de meet verdeeld natuurlijk maar waarschijnlijk wel he.
Iets dat gebaseerd is op verwachtingen (en beloftes) … iets met vellen en beren.
heidi zegt
In de juiste kleurstelling is de Tesla Model S ook gewoon mooier dan welke FiatChrysler ook.
autoblogger zegt
@heidi: dat zeg ik ;)
ferrari94tr zegt
@heidi: kuch, Alfa Romeo 8c, kuch
Johan82 zegt
Klinkt als een erg mooie luchtbel die kan gaan knappen. Ze moeten meer auto’s verkopen om echt te blijven overleven
daandaan zegt
@Johan82: dus nu investeren en zorgen dat je de bel verlaat voordat ie knapt;)
lemans96 zegt
Een hele mooie auto die de geschiedenis in zal gaan als de eerste vol electrische, echt bruikbare en volwaardige, gezinswagen. Helaas was de tijd er niet rijp voor en ging de fabrikant binnen 5 jaar failliet. Misschien dat ze dan over een jaar of twintig weer wat waard gaan worden, als ie goed onderhouden is en er een goeie, nieuwe accu in zit…
jweelden zegt
Zou een suv niets zijn voor tesla? Of een leuke hothatch?
jrk68 zegt
@jweelden:
Een EV hothatch lijkt mij een zalig plan, wel rwd graag….
jweelden zegt
@jrk68: ja tuurlijk!!
KEV9 zegt
Een nieuwe bubble…de tesla bubble
desjonnies zegt
Zie het dossier over ene Nina Brink.
Was destijds ook zo hot.
Beursmannetjes ejaculeerden al als haar naam viel
Deed je dat niet, dan procedeerde Nina je kapot.
Vreemd genoeg hebben we dus nog niets geleerd.
Business plannen en bluffen, daar kom je het verst mee
alassad zegt
@desjonnies: en straks allemaal huilen als het toch niet de juiste investering bleek te zijn…
Svenska_Aeroplan_AB zegt
In your face coltrui!
autoblogger zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: LOL :)
bofkont zegt
Naast het feit dat elk willekeurig model van Tesla mooier is dan elk willekeurig model van Fiat/Chrysler.
Praat even voor jezelf autoblogger!!!
tweede_woning zegt
@bofkont: nou , dat is wat ik wilde fulmineren hier , lijkt groep 5 van de basisschool hier wel …
Daarnaast Audiblog , een merk moet ook nog winst maken , een lange termijn visie , en Autoblogger : Fiat maakt vooral niet alleen autos , maar Fiat Industrial beheerst heeel veel. Dat heet continuiteit bewaken .
bofkont zegt
@tweede_woning: absoluut juist.
autoblogger zegt
@bofkont: klopt, ik praat voor mijzelf.
bofkont zegt
@autoblogger: nee doe je niet, je spreekt van feiten ;)
gregorius zegt
Allereerst de analisten die Tesla een ‘best-in-class company’ noemen: we wisten al dat Tesla de best-in-class company was, aangezien het niet al te goed gaat met Fisker.
Als CNN al praat over een mogelijke short squeeze, dan moeten we eerst nog een paar weken wachten en kijken of Tesla echt zo hoog blijft staan. Het is best te verklaren dat mensen die short zijn gegaan in Tesla zenuwachtig worden zodra het bedrijf een winst laat zien (Zie wat toch met Volkswagen B shares gebeurde een aantal jaar geleden).
Overigens is 15 mio winst op 562 mio omzet natuurlijk 100% afhankelijk van de afschrijvingen die je laat doen.
Een positief ding bij Tesla is wel dat ze afgelopen kwartaal ongeveer 12000 dollar hebben verdiend per auto door ‘zero-emission credits’ te verkopen. Dat scheelt een slok op een borrel.
Voor vragen wat een short squeeze is, kom maar op als je t niet op internet kan vinden.
En hier nog een source: http://money.cnn.com/2013/05/08/autos/tesla-earnings/index.html?iid=EL
toroloco zegt
Leuk voor Tesla, jammer voor Fiat/Chrysler. Ik zou geen e-wagen kopen. Waarom? Heel simpel “I’am a petrolhead”!
tweede_woning zegt
nou , EV is gewoon niet de toekomst .
Carreza zegt
Kan er iemand even deze zeepbel doorprikken? Alvast bedankt.
jrk68 zegt
@Carreza:
Waarom? Ik vind het een goede ontwikkeling, als er nooit mensen zoals Musk bestaan hadden liep je nu nog met je knots in het bos….
Bovendien maken ze mooie auto’s. Dus bubble of niet, dit geeft ze de mogelijkheid om te investeren in nieuwe modellen die misschien zelfs voor de gewone man bereikbaar worden.
Carreza zegt
@jrk68: geen slecht woord over Musk. Die man verdient een standbeeld voor wat hij al bereikt heeft. Maar op de beurs zal Tesla een speelbal worden van beleggers, speculanten zoals dat zo vaak gebeurt. Vandaag plus 3 miljard en morgen, wanneer blijkt dat waterstof toch betere papieren kan voorleggen, diep in het rood.
Dus op korte termijn zeer goed, op lange termijn echter zeer onzeker.
norge zegt
Ja, want de aandelen bepalen de waarde van een bedrijf…..Not…Op het moment dat er volgende week een Tesla in de fik staat is het bedrijf plotseling maar weer de helft waard. Domme economen….
mashell zegt
@norge: Of economen verstand hebben van economie mag je betwijfelen maar dat ze geen bestand hebben van aandelen is een feit.
gearhead zegt
Ach fiat/Chrysler; het slechts geleide grote bedrijf ter wereld…..
Carreza zegt
@gearhead: Chrysler hebben ze anders wel flink vooruitgeholpen…
Lancia hebben ze inderdaad om zeep geholpen, maar voor Fiat en Alfa Romeo is de toekomst zeer rooskleurig.
gearhead zegt
@carrezza; Chrysler is een goede koop geweest idd. Amerikanen houden van het merk. Technisch heeft fiat niks toegevoegd. Fiat leunt zelf maar op 2 modellen met weinig winstmarge (500 en panda). Alfa leunt slechts op een heel ver verleden en is intrinsiek vrijwel niets meer. Lancia is bekend.
tweede_woning zegt
@gearhead:1
. jouw de omzet van Fiat bekend ?
2. 2 modellen ? ….wel eens van Brazilie gehoord , waar fiat marktleider is en er modellen rijden die jij derhalve niet kent.
3.Het merk alfa is waard een bedrag met waarschijnlijk 9 nullen ( met 2 modellen ..)
4. Chrysler brengt geld in het laadje , en niet zo weinig.
en…
5 . de zandbak toch ergens bij jouw in de buurt moet zijn , gewoon ff zoeken.
faster zegt
Tesla model S = elektrische, slecht afgewerkte mazda 6.
gearhead zegt
@ 2e woning: cijferman: alfa een bedrag waard met zoveel nullen? Laat maar zien dan. Fiat en China? Hoest daar eigenlijk? Beetje leunen op Chrysler… Dat doen ze goed. Marchionne is ook geen Italiaan hè!