Daar is eindelijk de goedkopere variant!
Gisteren zou Tesla om 02:00 pm lokale tijd een bijzondere aankondiging doen. De verwachtingen waren hooggespannen, wat voor spannend nieuws hadden Elon Musk en zijn team te vertellen aan de wereld?
Het bleek te gaan om de goedkopere Model 3. Deze versie van de elektrische sedan komt eindelijk op de markt. Vooralsnog was de Model 3 enkel verkrijgbaar als Long Range of als Performance. De goedkoopste Model 3 gaat in de Verenigde Staten 35.000 dollar kosten. Voor dat bedrag krijg je een actieradius van 354 kilometer, een Model 3 die naar 96 km/u sprint in 5,6 seconden en een topsnelheid heeft van 209 km/u. Het basismodel krijgt ook een tweede variant in vorm van de Model 3 Standard Range Plus. Voor 2.000 dollar extra neemt de actieradius toe naar 386 kilometer, sprint de auto in 5,3 tellen naar 96 km/u, ligt de topsnelheid op 225 km/u en krijg je een meer premium interieur.
Tesla heeft naar eigen zeggen wel een maatregel moeten nemen om de goedkopere Model 3 aan te kunnen bieden. De Amerikaanse autofabrikant gaat helemaal naar online verkoop. Dit betekent dat het niet langer mogelijk is om via een retail store een nieuwe Tesla te bestellen. Die maatregel heeft ook tot gevolg dat auto’s goedkoper aangeboden kunnen worden. Hier in Nederland is dan ook onder andere de Model 3 enkele duizenden euro’s goedkoper geworden. Prijzen beginnen nu bij 55.600 euro.
Daarnaast heeft Tesla firmware upgrades in petto voor zijn auto’s. Onder meer de achterwielaangedreven Long Range Model 3 krijgt een toegenomen actieradius naar 523 kilometer, gaat de topsnelheid van de Model 3 Performance naar 260 km/u en krijgen alle Model 3-varianten ongeveer vijf procent meer vermogen.
Leuk en aardig, hoe zit het met Nederland?
Hier in Europa (en dus ook in Nederland) is het basismodel van de Model 3 vooralsnog niet leverbaar. Tesla laat echter weten dat het goedkoopste model over ongeveer zes maanden op onze markt geïntroduceerd gaat worden. CEO Elon Musk zegt wel dat men niet teveel moet kijken naar het prijskaartje van 35.000 dollar. Door onder meer belastingen en importheffingen zal de basisprijs van de Model 3 circa 25 procent hoger komen te liggen dan de Amerikaanse prijs van 35k, aldus de CEO.
UPDATE 1: meer info over (de gevolgen van) de prijsdalingen lees je in dit artikel!
UPDATE 2: de Nederlandse prijzen zijn bekend, meer info HIER!
Fotocredit: @stefanovic op Autojunk
florisje zegt
Moet nog steeds wennen aan het interieur… Een tandartspraktijk ziet er nog knusser uit van binnen.
chrisvonmeer zegt
@florisje: ze kunnen wel wat dingen weglaten. Airco is bijvoorbeeld niet nodig. Door de panelgaps krijg je genoeg frisse lucht binnen.
jpoers zegt
@chrisvonmeer: stap eens in de Europese versie. Zelfs Casper bevestigd dat die echt meevalt.
chrisvonmeer zegt
@florisje: wat misschien wel een leuke toevoeging is aan dit artikel. Deze aankondiging kan zomaar ook iets te maken hebben met onderstaande artikel. Tesla moet deze maand (deadline dit weekend) een lening terugbetalen. Als het aandeel niet boven een bepaalde koers zit moeten ze dat in cash doen:
https://www.bloomberg.com/news/articles/2019-01-29/tesla-needs-21-rally-in-weeks-to-dodge-920-million-bond-payout
Captain zegt
@florisje: Ik snap al dat gezeik op het interieur niet. Krijg jij dan wel een erectie van het dashboard van een passat?
Doe mij maar een model 3 interieur, zo lang de zetels maar goed zitten en de infotainment/hifi voldoende is kom ik niets te kort binnenin. Verouderd ook niet want er zit niks in.
jzaero zegt
@Captain: nou die Playmobil draaiknoppen op je stuur stralen niet echt kwaliteit uit, zoals de rest van het interieur.
n0zem zegt
@Captain: veroudert júist, want er zit alleen maar een scherm in. Kijk maar eens naar een interieur van vijf jaar oud, daar is vooral het scherm enorm van verouderd. Ik hoop overigens dat het tegendeel over vijf jaar wasr blijkt te zijn, maar gezien de huidige technologische ontwikkelingssnelheid vrees ik het ergste…
basr32 zegt
@Captain: Ik vind het interieur van een Passat anders toch wel beter dan dit.
mopar zegt
@basr32: Leuk!
autoriteit zegt
@Captain: ik vind het interieur van een Passat inderdaad vele malen mooier dan die van een Tesla Model 3. Prachtige afwerking en straalt kwaliteit uit. Dat van de Tesla straalt uit dat het allemaal zo goedkoop mogelijk moet om de instapprijs maar te kunnen halen.
kevin82 zegt
@florisje: ga er maar eens inzitten en proefrijden. Ik denk dat je mening wel bijstelt. Dit voelt heel erg als de toekomst en ja ik heb er in proefgereden en ook mijn mening heb ik bijgesteld. Wat een andere reaguurder ook al opmerkte een golf of passat is ook niet spannend. en ja ik heb een golf gte dus kan het bevestigen ;)
chrisvonmeer zegt
Met o.a. de Kia en Hyundai hebben ee toch al modellen op de markt die goedkoper zijn, meer range hebben, meer praktische ruimte hebben, beter afgewerkt zijn, beter uitgerust zijn. Daarnaast heeft de amerikaanse consumentenbond de Tesla 3 als onbetrouwbaar gekenmerkt. Dat zal je over een Koreaan niet zo snel horen.
harrie zegt
@chrisvonmeer:
‘Daarnaast heeft de amerikaanse consumentenbond de Tesla 3 als onbetrouwbaar gekenmerkt’
.
Niet waar, beetje verder lezen dan enkel clickbait titels.
De Koreanen hebben zeker een nette aanbieding, maar ook een levertijd van 14 maanden as we speak.
chrisvonmeer zegt
@harrie: die wordt i.i.g. al wel geleverd toch? Deze is nog niet eens te bestellen.
Zoveel clickbait is het niet:
https://techcrunch.com/2019/02/21/tesla-model-3-loses-consumer-reports-recommendation-over-reliability-problems/
crepito zegt
@chrisvonmeer: Dan koop je die toch? Met beperkte laadmogelijkheden en levertijd van 14+ maanden? Zonder app support etc etc
chrisvonmeer zegt
@crepito: mijn punt is dat Tesla de grote technologische voorsprong die ze hadden inmiddels weg heeft gegeven en dat het offensief van de traditionele auto-industrie pas net begonnen is. Tesla heeft de markt opengebroken maar de rest gaat straks er met de echte aantallen vandoor. Tesla moet echt een beter product en winst gaan maken willen ze dat voorkomen. Voor je idee en als voorbeeld, ondanks een slecht jaar boekte Volkswagen 150 miljard winst. Als die (en andere fabrikanten) dadelijk echt geld erin beginnen te pompen (en dat lijken ze te gaan doen) dan gaat de markt veranderen. Zo hebben Hyundai en Kia het gat ook al binnen no-time gedicht. Binnenkort gaan al die merken erop en erover.
crepito zegt
@chrisvonmeer: We zullen zien. De Kona rijdt in ieder geval niet hetzelfde als een Model 3. Laat staan de acceleratie etc.
En de duitsers komen nog steeds niet in de buurt qua range. En gingen opnieuw naar de tekentafel, omdat ze zagen dat Tesla nog te ver voor lag.
chrisvonmeer zegt
@crepito: als je denkt dat de Duitsers met hun dikke portemonnee het gat niet kunnen dichten waar de Koreanen het zelfs al gelukt is, vind ik je naïef.
jeroenwz zegt
@chrisvonmeer: tot nu toe zijn de Duitsers vooral aan het l0llen, maar niet aan het poetsen. Die gasten hebben inmiddels meer uitgegeven aan het bashen van Tesla dan dat ze volgens mij in echte 100% elektrische auto’s hebben gestoken. Maar misschien vergis ik me…
fanboy zegt
@chrisvonmeer: Als jij denkt dat een achterstand op te lossen is door er alleen maar geld tegen aan te gooien vind ik je naief.
Het zal ze wel lukken hoor, ben ik ook van overtuigd. Maar wanneer? Wat ze tot nu toe laten zien is nauwlijks indrukwekkend.
Roadmap voor 2020 met veel elektrische auto’s is mooi. Maar als ze allen duurder zijn dan de concurrentie, meer verbruiken en daardoor minder range hebben zoals nu met de E-tron en I-pace, dan gaat een deel van de consumenten echt wel voor een Aziaat (of dus Tesla) kiezen.
Belangrijker nog dan specs is denk ik productie mogelijkheden. Tesla heeft niet voor niets al vroeg geinvesteerd in mega accu fabriek. Nu moeten de Duitsers dat gaan doen, zijn ze mee bezig.
De Koreanen bieden nu aardige elektrische auto’s aan, maar deze hebben lange levertijd. Tesla heeft meer dan genoeg productie issues gehad, maar leveren kunnen ze inmiddels wel. Paar maanden levertijd.
crepito zegt
@chrisvonmeer: Ze geven het zelf toe? Zowel Porsche als Audi.
De E-tron en I-Pace zijn 25% minder efficiënt dan een Model X van 3 jaar oud, die een slag groter is. De Duitsers roepen al jaren wanneer ze die inhaalslag gaan maken, eerst zien dan geloven. Zou overigens wel mooi zijn als het ze lukt.
bmohnee zegt
@chrisvonmeer: als geld garantie zou zijn om leading te blijven in een veranderende industrie had Nokia de iphone gemaakt, was v&d nu een grote online speler etc. etc. Visie en niet klem zitten in keuzes uit het verleden zijn altijd opportunity om in een gat te springen en een sterkte positie veilig te stellen. Hoe heilig we onze duitse merken ook vinden, dit geldt ook voor hen. Ik verwacht geen ondergang – de markt is groot genoeg – en veel expertise is wel relevant in deze nieuwe realiteit – maar voelen doen ze hem wel.
w0o0dy zegt
@chrisvonmeer: kijk naar wat ze aanbieden… 25% minder efficiënt dan de model x is gewoon triest…
mopar zegt
@chrisvonmeer: Als jij denkt dat die Duitsers dikke portemonnees hebben dan moet je eens googelen naar die koreaantjes. Ooit gehoord van Hyundai Heavy Industries? Het moederbedrijf van Hyundai en Kia? Die gasten maken alles van olietankers tot auto’s en van graafmachines tot TV’s. Over geld hebben gesproken…
macready zegt
@chrisvonmeer:
150 miljard winst in welj universum?
De brutomarge is bij VW een handvol procenten, niet direct iets om euforisch van te worden. De omschakeling moet daar nog gemaakt worden, dus ook de kosten en de poging om electrische auto’s winstgevend te maken en houden. Met andere woorden, ook VW moet nog e.e.a. gaan waarmaken.
En feit is dat geen enkele fabrikant van auto’s Tesla ook nu nog evenaart t.a.v. de energiedichtheid van accu’s, levensduur van accu’s, efficiency van de bijgeleverde electronica, inclusief in huis ontwikkelde AI chips.
Zie de talloze tests.
wimof zegt
@macready: het is toch leuk om te weten dat je aankoopbedrag in de auto zit en niet in de zakken van ik weet niet wie.
(al zal dat laatste nog altijd zo zijn)
garp zegt
@chrisvonmeer: je zit er een factor 10 naast vriend.
karaya zegt
@chrisvonmeer: Jouw punt klopt niet. Er is geen (Duitse) elektrische auto die qua range, oplaadtijd en prestaties in de buurt komt van een Tesla.
Bovendien lijkt het dat het veelgeprezen nieuwe elektrische platform van VAG ook niet in de buurt gaat komen.
Godefridus zegt
@chrisvonmeer:
Welke update heeft Kia / Hyundai de laatste tijd doorgevoerd die de specs van alle al afgeleverde auto’s van een model verbeterd?
Sinds wanneer heeft Kia / Hyundai een elektrische auto die presteert als een BMW M3?
Sinds wanneer heeft Kia / Hyundai een elektrische auto die normale levertijd heeft en met behoorlijke volumes geleverd wordt?
Sinds wanneer levert Kia / Hyundai auto’s die technisch gereed zijn voor autonoom rijden?
Sinds wanneer heeft Kia / Hyundai een fastcharge netwerk waarmee je door heel EU VS en steeds meer plaatsen zorgeloos kan rijden?
Nee de voorsprong die Tesla heeft, zijn ze nog echt niet kwijt.
mopar zegt
@chrisvonmeer: lol 150miljard. Je zit er wel een paar nulletjes naast. Verder hoop ik dat je door hebt dat de winst over het hele Volkswagen concern geboekt is, dus zeker niet het merk Volkswagen.
Jochempie zegt
@crepito: Wat is app support?
crepito zegt
@Jochempie: Via internet kan je bij een Tesla van alles bedienen en uitlezen mbv een app. Voorverwarmen, laadtijden etc etc. Bij Kona bijvoorbeeld niet. Ook geen OTA updates.
dutchneon zegt
@crepito: niet alleen laadtijden maar ook limieten zetten voor het laden, of het laden voortijdig uitschakelen, of juist starten. Ontgrendelen als je per ongeluk je sleutel erin hebt laten liggen…. valet modus aanzetten, als je hem uitleent aan een vriend, live locatie zien, zodat je weet wanneer de vrouw thuis is met de boodschappen :d
bpc zegt
@dutchneon: alles wat niet met opladen te maken heeft heeft de duurdere klasse bmw al jaren in een app, en als we de i8 bekijken komen die laadopties er ook gewoon bij, een collega van mij zet zijn 6gc ook op begrensde modus als die hem bij de carwash achterlaat en kan elk gegeven vn de wagen op de voet volgen via de smartphone waar ook ter wereld hij zich bevind. als hij de wagen uitleent aan zijn zoon als hij op vakantie gaat maakt die ook handig gebruik van. de tesla is misschien wel de electrische deal van het moment maar als je in dezelfde prijsklasse gaat winkelen bij zijn fosiele broertjes moet die het in mijn ogen op deze moment nog steeds afleggen als we naar het totaalpakketje kijken, zo technologisch superieur zijn die teslas afgezien hun aandrijflijn helemaal niet. een fosiele wagen in gelijkaardige prijsklasses zitten ook gewoon propvol electronica en zijn als totaalpakket toch nog echt meer auto.
ikzelf hb met de model s wel al wat kms mogen malen maar als je dezedan vergelijkt met een 7serie of sklasse… laat ons zeggen dat de aandrijflijn wel snor zit maar de wagen zelf toch ng een heel eind af is van de gevestigde orde.
billgates zegt
@Jochempie: leuk, jouw opmerking verbeeld precies in welke (transitie)tijd wij leven. Heel veel zaken veranderen. (Natuur helaas ook) daarom vind ik het wel jolig van al die lieden die het dashboard vd toekomst niet kunnen waarderen. Snap het ook. De wet vd esthetiek is afhankelijk in welke box je zit. Verreweg de meeste dieselaars zitten in de volgbox aka traditioneel aka behoudzucht aka forensendorp aka vvd aka bifiworst aka bmi van 35. Een totaal ander vervoersconcept kan ook alleen van een ‘nieuw’ bedrijf komen en dat is Tesla. De traditionele autoindustrie zit gevangen in haar eigen frame.
Jochempie zegt
@billgates: En toch is Tesla absoluut geen voorbeeld van een ergonomisch hoogstandje. Zolang je nog met de ogen op de weg moet kijken, moet je de auto op de tast kunnen bedienen. Maar Tesla wilde zo graag hun futuristische designy scherm hebben om alle knoppen te vervangen. Guess what, wij mensen veranderen niet zo snel. We zijn in essentie dezelfde lieden die 50.000 jaar geleden op de aarde rondliepen. En dat gaat de komende millennia ook niet zo gauw veranderen. Dus er is niet zo iets als “de toekomst” als het op bedieningsgemak of interactie met het voertuig aankomt. Er is alleen zoiets als “werkend”. En zolang een Tesla nog een bestuurder van vlees en bloed heeft, is die tablet een kutidee.
billgates zegt
@Jochempie: interresant, er is zeker een relativering in deze. Ik lees nog steeds graag de krant. En geloof in het boek en luuster graag naar vinyl. Ik ben benieuwd hoe de generaties na ons het concept van vervoer oppakken, de auto als een bezitterij die je zaterdags ff wast kan weledns verdwijnen. Ovetigens; de semantiek van het dashboard vd model 3 is echt niet slecht.
billgates zegt
@billgates: kleine aanvuling: wellicht willen we idd niet dat alles verborgen zit achter een interface maar direct hanteerbaar via een draai/druk-knop.
kobus1967 zegt
@crepito: dat ze geen app hebben voor de Kia en Hyundai om je auto op afstand te kunnen voorverwarmen is in mijn ogen een grote misser.
Beste feature van de PHEV is de standkachel met app bediening.
pomoek zegt
@chrisvonmeer: De Kia met meer bereik is nog niet op de markt. De Hyundai heeft een bereik van 400km en is inderdaad met nog geen 40.000 een stuk goedkoper. Maar het duurt nog wel een paar jaar voordat de grote jongens de voorsprong van Tesla hebben ingelopen denk ik. Het zou mooi zijn als er een breed scala aan electrische auto’s zou rondrijden, meer concurrentie = lagere prijs, maar ik denk dat we pas tegen 2025 een echte prijzenslag zullen gaan zien.
dare2think zegt
@chrisvonmeer: Maar de Koreanen gaan niet sneller dan 6 seconden naar de 100 en zien er ehh.. Koreaans uit. Er zijn mensen die bijtellingsvoordeel én een enigszins mooie auto willen.
lekbak zegt
@dare2think: want 6 seconden is zo langzaam…
De snelheid van tesla is geen verkoop argument, nooit geweest en zal het nooit worden. Het is een gimmick, meer niet. Net als hierboven genoemde m3 rijeigenschappen. Maar dat een tesla nauwelijks over een circuit kan ivm oververhitting telt niet, dat is anders.
dutchneon zegt
@chrisvonmeer: heb je die Kia al eens gezien dan? klein ding hoor, Renault Captur zoiets. Als je er in zit lijkt het net een brommobiel, zo dicht zit je tegen je passagier aan, achterbang stelt niks voor en kofferbak is ook veel te klein in verhouding.
stephane8200 zegt
@dutchneon: dat is vooral bij de Kona. De e-Niro valt nog wel mee.
bmwe46m3balling zegt
Wauw zeg, voor 2000 dollar een toegenomen actieradius van maar liefst 32 km.
fanboy zegt
@bmwe46m3balling: En een halve seconde van de sprint af. Daar ben je meestal meer voor kwijt.
Jochempie zegt
@fanboy: Tenzij je een turboblok hebt en langs de chiptuner gaat.
garp zegt
@Jochempie: Tenzij dit dan weer een 1 liter 3 cilinder is, waar half Nederland in rolt.
Jochempie zegt
@garp: Ook daar kun je een halve tel vanaf halen met 20 pk extra.
garp zegt
@Jochempie: klopt. Dan gaat je Golfje 1.0tsi trendline in 11,4 naar de honderd ipv 11,9 seconde. Huuuuuuuge difference hehehe
Jochempie zegt
@garp: Volgens mij hadden we het over een halve seconde, en die bevestig jij ook. Prima.
wimof zegt
@garp: Heb je er al mee gereden met zo een klein torretje, supersnel en superzuinig zijn ze.(maar niet de twee tesamen)
bmwe46m3balling zegt
@fanboy: klopt dat zijn ook goede zaken maar om hier allemaal nou 2000 dollar extra voor te betalen…. ik bedoel een halve seconde langzamer is ook niet zo erg toch? Net zoals 32 km meer actieradius.
sjonniedeluxe zegt
@bmwe46m3balling: en een meer premium interieur. Zitten best wat leuke zaken in tov de kale versie
bmwe46m3balling zegt
@sjonniedeluxe: ja klopt dat lijkt mij nog het enige wat waard voor dat geld is. Maar een halve seconde minder naar de 100 of 32 km meer actieradius weer wat minder.
SimonMc zegt
@bmwe46m3balling: Voor 2000 dollar krijg je bij Audi enkel de geheugenfunctie voor je elektrische zetels…
bmwe46m3balling zegt
@SimonMc: hahah true true
mrgnex zegt
Elon was toch geen CEO meer door zijn gebruik van bepaalde middelen en diverse uitspraken op Twitter?
RubenPriest zegt
@mrgnex: Hij moest het voorzitterschap tijdelijk opgeven. Dat is wat anders dan CEO zijn.
crepito zegt
Die 35.000$ variant komt er nooit!!!!
fanboy zegt
@crepito: Lezen is moeilijk he. Die 35.000 dollar variant is er dus nu wel in Amerika.
En hier komt dezelfde auto naar toe, maar er minstens nog 21% btw overheen, en nog wat import heffing.
Dus dat verschil met 35.000 dollar ben je kwijt aan de overheid. Is al heel vaak gezegd.
crepito zegt
@fanboy: Sarcasme…
fanboy zegt
@crepito: Ok die had ik gemist.
rhellema zegt
@fanboy: verblind door een anti tesla lijkend comment van een mede Fansla. Ik moest er om lachen zoals het fanatisme er dan weer in hakt. Typerend voor de gemiddelde Fansla in ieder geval.
fanboy zegt
@rhellema: Bedankt voor de constructieve bijdrage waardoor we weten in welk hokje we zitten, fijn. In welk hokje zit jij?
crepito zegt
@rhellema: En de ‘fansla’ lacht om de fanatieke teslahater die zijn tijd verdiet met het negatief reageren op hun favo merk…
rhellema zegt
@fanboy @crepito: hoe komt dat toch dat jullie zo eenvoudig op de kast te jagen zijn?
crepito zegt
@rhellema: Ben ik niet. Overigens, kan ik ook over jou zeggen. Je reageerde er immers op :)
rhellema zegt
@crepito: omdat ik me echt verbaas over de bijna jihadistische felheid waarmee jullie het merk Tesla verdedigen. Ik vind dat gewoon verwonderlijk en ja soms reageer ik daar dan wel eens op. Maar zodra er hier een tesla artikel staat dan zijn er 3 namen die er iedere keer weer bovenuit steken; stfu, fanboy en jouw persoontje. Ja jullie noem ik Fansla’s. Zo zijn er ook mensen die gewoon van het merk tesla genieten zodra zij in de ongetwijfeld fijne auto rond rijden en daar valt ook nog op een normale manier mee te communiceren over dit merk (heb een aantal van deze personen in mijn vriendenkring zitten dus vandaar dat ik weet dat die mensen ook bestaan). Persoonlijk heb ik niets met het merk omdat het design mij gewoon niet aanstaat maar dat zei ik nog eens tegen een Fansla en daar was hij niet van gediend want hoe durfde ik negatief over het merk te spreken? Trek het ook zeker niet teveel aan, het zijn gewoon een beetje plaagstootjes omdat jullie er altijd zo heerlijk op happen, meer niet.
fanboy zegt
@rhellema: Waaruit concludeer je dat en wat probeer je uberhaupt te bereiken?
Mensen in hokjes plaatsen en je verheven voelen hierboven ofzo? Leg het effe uit.
Dan weet ik of ik in de toekomst nog moeite moet doen om te reageren op je.
Net als dat ik nu weet dat crepito een sarcastische zak is en zijn posts over kan slaan :P
rhellema zegt
@fanboy: maak je niet zo druk man haha…verheven voelen boven jou? Waarom zou ik dat willen? Waarom zou ik me überhaupt verheven moeten voelen boven iemand?
lekbak zegt
@fanboy: het is wel erg komisch om te zien hoe fanatiek jullie zijn. En soms ook gewoon ronduit hypocriet.
Doe toch eens kalm aan. Het is inmiddels duidelijk dat Tesla goed bezig is en een product heeft wat op veel vlakken superieur is aan al het andere. Dat is een mega prestatie.
Maar het is allemaal niet perfect. Het interieur is gewoon sfeerloos, dat spreekt heel veel mensen niet aan. De auto is snel, maar dat doet er echt totaal niet toe. Nog niet eens een beetje. Dat je geen kar kunt trekken met de meeste Tesla’s, en als dat wel kan dat je dan geen range over houdt doet er wel toe. Dat maakt de auto niet geschikt voor iedereen. Dat je niet zorgeloos urenlang op de snelweg op snelheid kunt rijden doet er ook toe, dat maakt de auto niet geschikt voor iedereen. Dat elke tesla nog steeds duur is doet er wel toe, dat samen met de (nog) niet goed voldoende afwerking doet er voor een hoop mensen ook toe.
Geen enkele tesla is voor iedereen geschikt. Net zoals geen enkele andere auto voor iedereen geschikt is. Doe dan ook niet alsof en laat mensen gewoon benoemen waarom zij een tesla niks vinden, i.p.v. gelijk altijd maar met een gestrekt been in de aanval te gaan.
fanboy zegt
@lekbak: Waar maken jullie steeds uit op dat we op de kast gejaagd zijn of dat we niet meer rustig zouden kunnen reageren? We zouden verblind zijn, ergens met gestrekt been in gaan etc. Worden voor “fanslas” uitgemaakt.
Wat een hoop fantasie hebben jullie toch.
En de rest van je verhaal is niet eens relevant want we hadden het alleen over prijs.
En ik zou het er allemaal verder best mee eens kunnen zijn. Als je had gelezen probeer ik helemaal niemand te vertellen dat ze een Tesla leuk moeten vinden.
lekbak zegt
@fanboy: ik maak dat op uit jullie reacties. En zo te lezen ben ik niet alleen, integendeel.
En de rest is wel relevant, want er word gereageerd op jullie fanatisme. En ik kan wel ongefundeerd roepen dat jullie fansla’s zijn maar dan word ik gelijk afgewimpeld als een hater. Wat ik overigens helemaal niet ben…
wimof zegt
@fanboy: Wat kan het ons schelen wat het daar kost, tenzij je wilt emigreren natuurlijk.
fanboy zegt
@wimof: Inderdaad, al denk ik dat deze 35K prijs daar wel wat gaat opschudden.
Maar hij heeft ooit 35K geroepen, en dat lukt hem in de US maar kan hij nooit waar maken buiten VS. Vanwege al de belastingen en transport. Hij had de uitspraak moeten afkaderen voor de US, maar tegelijkertijd heb je het ook niet helemaal begrepen als je Amerikaanse prijzen probeert te vergelijken met de automarkten hier met veel belasting.
janmetdelangeachternaam zegt
@crepito: welles!!!
fanboy zegt
35.000 dollar is op momemt 30.800 euro, + 25% = 38.400 euro. Dat zou echt een prima prijs zijn.
Het gevaar is dat de Zuid-Koreaanse merken met een deel van de klandizie weg gaan lopen (vergelijkbare prijzen en iets meer range) maar die spreken met hun uiterlijk en iets langzamere auto’s denk ik toch andere kopers aan.
Bovendien kunnen de Koreanen nog niet zoveel auto’s leveren wat zoch vertaald in levertijd.
RubenPriest zegt
@fanboy: Reken jezelf niet rijk. ik denk eerder dat de prijs tussen 40k en 45k komt te liggen. Richting de 50k als je wat opties aanvinkt. Je moet dollars niet zomaar omrekenen naar euro’s met dit soort zaken. Er komen heffingen en belastingen bij kijken. Kijk bijv naar de huidige Model 3 prijzen in de VS tov NL. Model 3 Performance in de VS: 49.950 dollar. In Nederland: 66.600 euro.
fanboy zegt
@rubenpriest: We moeten het inderdaad eerst gaan zien.
Met de opties kun je los gaan ja, maar dat is niet anders dan bij de Duitse auto’s die men massaal koopt.
Wat de precieze prijs ook gaat worden, ik denk dat de leaseprijzen in ons land belangrijker zijn. De huidige dure model 3 zit bijvoorbeeld boven een standaard 3 serie (maar is ook veel sneller etc)
Maar die goedkope model 3 zou makkelijk gelijk aan of onder de lease bedragen voor een 3 serie of zelfs Audi A3 kunnen gaan zitten. En dan krijg je dus een flink snellere auto in plaats van rond te rijden met schraapdiesel of 3 cilinder o.i.d.
Dat zal toch wel wat klanten weg gaan trekken.
mpc007 zegt
@rubenpriest: Moet je het wel goed zeggen. Model 3 P is 58k in USD.
chrisvonmeer zegt
@fanboy: inderdaad op basis van de vergelijkingen met andere modellen kom je bij de 45k uit. En daarvoor krijg je een troosteloze uitvoering. Tesla gaat voor de massa voorbij gestreeft worden door de Koreanen/Chinezen en wellicht Duisters (als je het modellenoffensief leest voor 2020). Goede auto’s maken is toch niet zo makkelijk als gedacht.
fanboy zegt
@chrisvonmeer: Dat kan best, maar wat is er zo troosteloos aan dan? Tuurlijk, je hebt shitload aan performance, range en autopilot opties.
Maar je krijg al wel een auto die onder de 6 seconden op de 100 zit en verder lekker soepel rijdt. Het interieur moet je aan staan, maar dat lege concept heb je nog steeds ook al koop je de duurste.
De Koreanen bieden nu eigenlijk al betere deals aan, maar die zijn wel langzamer en toch een compleet ander uiterlijk. De Duitse merken moeten zich nog bewijzen, want tot nu toe brengen die alleen maar technisch mindere dingen op de markt. Komt vast helemaal goed, maar wanneer?
In die zin is voor de Duitse merken het gevaar groter dan voor de Koreanen. De Koreanen kunnen hun markt aandeel vergroten, de Duitsers moeten wel elektrische auto’s gaan maken om hun markt aandeel niet te verliezen.
Vergeet niet dat door lagere running cost (en momenteel nog wat belastingvoordeel) zo’n elektrische auto goedkoop in de lease uit kan komen, dus we moeten ons niet blind staren op aanschafwaarde.
chrisvonmeer zegt
@fanboy: heb je het interieur wel eens goed bekeken? Er zijn Russische strafkampen waar je nog beter zit.
aarsgewei zegt
@chrisvonmeer: dat is een keuze, het is niet dat er geen opties opzitten.
fanboy zegt
@chrisvonmeer: Dat zeg ik, dat veranderd dus niet met opties. Love it or hate it.
karaya zegt
@chrisvonmeer: Duitse strafkampen blinken ook niet uit in gezelligheid.
sabrerator zegt
@karaya:
Daarom zit ik graag in een Brits Hi-de-Hi! zomerkamp.
Lekker gezellig met leer en hout.
mpc007 zegt
@fanboy: zou super zijn. Met de verhoudingsfactor tussen NL en VS prijs voor de LR AWD kom je echter op 41.4k uit. Nog steeds prima, met die 6k subsidie van straks erbij.
berlinetta zegt
Wel mooi dat ze de lagere kosten van het enkel online aanbieden ook daadwerkelijk doorberekenen aan de klant. Volgens mij zijn er namelijk genoeg bedrijven die dan de extra marge pakken.
De basisversie vind ik eigenlijk best prima. Zeg even dat er 300 km echte range van over blijft. Dat is genoeg voor hier in NL. Ik betwijfel alleen of dit in de States ook genoeg zal zijn. Mensen rijden daar toch al snel grotere afstanden.
pomoek zegt
@berlinetta: wat ik mij dan afvraag: Is er een mogelijkheid om een Tesla te kunnen proefrijden? Wie koopt er nou een auto als ze daar niet even in hebben kunnen zitten?
harrie zegt
@pomoek:
Geen idee eigenlijk, je kan hem wel binnen 3 dagen inleveren na aanschaf.
berlinetta zegt
@pomoek: Gewoon even vragen of je die van fanboy of stfu mag lenen.
phevtreb zegt
@pomoek: Dat kan, ga ik dinsdag doen namelijk
phevtreb zegt
@phevtreb: Ah, je bedoelt natuurlijk als hij alleen online te bestellen is, te snel en dus niet goed gelezen..
mpc007 zegt
@phevtreb: hoe heb je dat geregeld? Zag op de website geen aanvraag optie..
phevtreb zegt
@maarten_zoutendijk: Gewoon ouderwets gebeld en gevraagd of ik kon proefrijden. Afgelopen donderdag gebeld, dus wel net voordat bekend is gemaakt dat ze het beleid gaan aanpassen. Ik weet niet of het nu nog kan. Maar ik heb voor as dinsdag een proefrit gepland staan.
dutchneon zegt
@berlinetta: Jahoor je kunt alle tesla modellen gewoon proefrijden… echter er gaat niemand je meer helpen bij het vinkjes zetten op de bestellijst… dat is ook niet bijster ingewikkeld ;)
ghost zegt
Eerste wat je krijgt op die website van Tesla is een pop-up over financiering/per maand betalen. Typisch naar Amerikaans model, lekker alles per maand betalen…Living the American Dream!
chrisvonmeer zegt
@ghost: je moet wat als het land praktisch failliet is. De enige reden dat ze geld bij kunnen blijven lenen is dat ze schuld inmiddels zo hoog is dat de heel Azië failliet gaat als ze de stekker eruit trekken. (Incl. afzetmarkt voor Azië)
utregcity zegt
@ghost: Uh, lees dit eens -> https://nos.nl/l/2273486
lekbak zegt
@utregcity: nog erger is dat een week ofzo geleden nog een stuk stond over het gemiddelde kapitaal van een Nederlander.
28.000 euro is dat, best prima toch?
Tot je verder leest en hier ook de overwaarde van eigen woningen bij zit. Gemiddeld heeft een eigen woning maar 14.000 overwaarde. Gemiddeld!! Voor elk huis wat afgelost is staan 19 huizen met 0 overwaarde. Gemiddeld hè!
ghost zegt
@lekbak: ernstig idd!
ghost zegt
@utregcity: dit land is officieel kapot als ik dat mag geloven..
bugboy zegt
Veel belangrijker voor Nederland zijn de aangepaste prijzen voor de 3/S/X. De Model S P100D die in 2.6s naar de 100 knalt staat voor minder dan een ton op de site. Als dat klopt, dan is dat een prijsverlaging van 60K…
throwingstars zegt
@bugboy: Tell me about it! Ik heb in 2017 een Model S100D gekocht. Vandaag kan ik die met dezelfde uitrusting (en een meer recente versie van Autopilot) nieuw bestellen voor 32.000 euro minder. Dat. Doet. Pijn. Zelfs een nieuwe P100D Ludicrous is ineens 20.000 euro minder duur dan mijn auto een dik jaar geleden. Wat De Fok, Musk?
WinkeB zegt
@throwingstars: early adopter zijn heeft zo zijn nadelen hé
throwingstars zegt
@winkeb: No sh*t, Sherlock! ;)
Ik dacht dat ik in 2017 al bij de latere adopters was, maar blijkbaar nog niet laat genoeg.
Het zal wel bij de onstuitbare vooruitgang horen, zullen we maar zeggen. Alle energie die ik stop in mij boos maken, is verloren energie…
2wheeler zegt
@throwingstars: oeff, dat is goed klote zeg…
mpc007 zegt
@throwingstars: je koopt toch een product als jij de prijs van dat moment ok vind? Niet omdat iemand je daartoe verplicht? Binnen de TSLA community was algemeen bekend dat de prijzen van de topmodellen kunstmatig hoog waren (om de rest te financieren). Als je dat niet bevalt Koop je er geen. Zelfde voor de Model 3 P. Tuurlijk, geweldig snel maar zeker het interieur rechtvaardigt voor mij geen prijs van 66.5k. Voor de helft van het geld zit je in heel andere klasse en ben ik wel overtuigt van de value for money verhouding. Koop gewoon voor de prijs die jij kan verantwoorden naar jezelf, en laat je niks wijs maken door marketing. En doe een beetje onderzoek (is zelfs plicht als koper) om te bezien of er geen luchtbel onder zit, wat bij jouw kar duidelijk zo was.
dutchneon zegt
@throwingstars: denk dat je kia mia vamil nu ook anders uitpakt… prijs jezelf maar gelukkig!!
throwingstars zegt
@dutchneon: Que?
mpc007 zegt
@throwingstars: subsidies..
mpc007 zegt
@bugboy:
hijman85 zegt
Ik was dit weekend in Amsterdam bij een Tesla dealer waar een model 3 stond. Als je net van BMW en Mercedes komt is dat qua vriendelijkheid (het personeel kan geen gedag zeggen om een of andere reden) wel een flinke tegenvaller. Dus misschien is alleen online wel beter voor de verkopen dan de arrogantie waar je bij de dealer in verzeild raakt. Extra voordeel is natuurlijk dat geïnteresseerden online de kwaliteit niet kunnen testen.
Van de model 3 die daar stond was het middenvak tussen de voorstoelen en de midden armsteun achter kapot, dat was jammer.
Wat ik de grootste nadelen aan het interieur vind is dat de zittingen van de voorstoelen extreem kort zijn (is meer een soort krukje qua zitting), dat je je benen niet kan strekken als je op de passagiersstoel zit en dat je achterin je voeten niet onder de voorstoelen kan doen waardoor achterin zitten vrij onmogelijk is.
Voor veel mensen worden deze tekortkomingen ruimschoots gecompenseerd omdat de auto scheten kan laten, maar voor mij blijft het toch wel een dingetje.
Is het nou inmiddels wel al zo dat je met zo’n tesla met 160-170kmh op en neer Groningen Amsterdam kan doen (ca. 380km) of niet?
stfu zegt
@hijman85: storlen zitten hartstikke prima, zeggen journalisten ook. Die klep is niet kapot, want die moet je zacht sluiten. En op een zaterdag bij Tesla binnen lopen is ook niet handig. Ze hebben altijd enorm veel afspraken en proefritten op die dagen en kijkers genoeg.
chrisvonmeer zegt
@stfu: Ha Fansla! Je weet dat je niet mag liegen van je moeder? Het internet staat vol met verhalen over oncomfortabele Model 3 stoelen. Zelfs op het geliefde:
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/model-3-seats-are-horrible-compromise-decision.132783/
hijman85 zegt
@stfu: ik snap niet wat je zegt. Ik vond die stoelen voor geen meter zitten, en eerlijk gezegd ga jij er ook niet over hoe ik die stoelen vind zitten. En zowel die klep als die middenarmsteun waren gewoon echt kapot. En ik vind het feit dat het zaterdag is nou ook niet echt een excuus om arrogant en onvriendelijk te zijn.
mpc007 zegt
@stfu: op een zaterdag binnen lopen niet handig? Dat is het domste wat ik vandaag gehoord heb. Daarvoor bestaan ze toch? Jouw opmerking illustreert precies die Tesla arrogantie: we willen best je geld maar voor de rest is het allemaal maar lastig en moet je niet zeiken.
w0ut zegt
@hijman85: Och dat kan gewoon pech zijn. Heb ooit eens in een BMW garage gehad dat de verkoper gewoon bij mij wegloopt, midden in een gesprek, naar ander (ouder) koppel. Heb daar nog 20min gewacht en uiteindelijk met een kwaaie kop naar een concessie 20km verder gereden en daar mijn 320d touring besteld.
alassad zegt
@hijman85: Nee, als je > 120 kmh rijdt neemt je range zienderogen af. 380 km total kan wel, maar dan met 120kmh max en niet te gek rijden.
Dat is voor mij de reden om voor woon-werk mijn diesel te gebruiken en de tesla doordeweeks voor mijn vrouw.
stfu zegt
@alassad: 430 is makkelijk te halen
mpc007 zegt
@hijman85: mooi dat ik niet de enige ben met die ervaring, mij beviel de arrogante toon eveneens niet (alsof t een voorrecht was dat je een Tesla mocht kopen).
willeme zegt
Dus omgerekend voor zo’n 45 mille staat ‘ie dan waarschijnlijk voor de deur. Dan concurreert ‘ie nog veel te veel met ‘echte’ auto’s. Daar heb je ook een Mercedes-Benz C 200 voor. Toevallig op een dag in een nieuwe C-Klasse gezeten én de Model 3, maar die twee mag je geen concurrenten noemen. Dat is een belediging voor de Mercedes. Je zit bij Tesla gewoon wéér in een lelijke plastic met een laptop schermpje.
Eigenlijk is het ook helemaal niet eerlijk om Tesla met Mercedes of BMW te maken. De kwaliteit van wat je krijgt staat op een zo veel lager peil. Dat scherm is geinig, maar verder zou Kia en Hyundai deze plastic rommel niet aan durven te bieden in de jaren ’90. Je weet wel, toen de Sonato en Shuma nog hoogtij vierden.
Qua elektrische aandrijving hebben ze ontegenzeggelijk een voorsprong. Dat een stel studenten onder leiding van narcistische Twitter-goeroe de grote merken te kakken zetten is wel tenenkrommend, maar waar. Werk aan de winkel voor de ouderwetse fabrikanten.
Waarschijnlijk ziet De Muskias zelf ook wel in dat dit een ‘voor even’ is. Net als al zijn andere projecte, waarvan Amber Heard de meest indrukwekkende is. Dat je met zo’n gebit en piepstemmetje zo’n frêle dame aan de haak kan slaan: complimenten. Maar elektrische auto’s met accu’s zijn natuurlijk gewoon een tussenoplossing. Maar ja, op het moment dat Mercedes, Kia, Mercedes en Hyundai briljanten waterstofauto’s bouwen, dan is Tesla bezig om mensen naar Mars te brengen.
karaya zegt
@willeme: Amber Heard kan je gewoon kopen.
stfu zegt
@willeme: 75 euro bijtelling, daar kan weinig tegenop..
willeme zegt
@stfu: Nog wel. Nog wel.
Harstikke leuk, al die incentives voor een zogenaamd ‘premium’ product. Wanneer dat wegvalt, moet het nog maar blijken hope populair het gaat worden. Zeker als er accijnzen betaald mogen worden voor elektrisch laden. Die cashcow gaat de overheid écht niet afschieten. Maar voor de komende paar maanden ben je supergoedkoop uit.
crepito zegt
@willeme: Piepstemmetje? Dat is nieuw.
garp zegt
@willeme: met alle respect, maar je bent vergelijkingen aan het maken op aanschafprijs. Dat is verre van het hele kostenplaatje. Running costs zijn écht zo anders.
Auto’s rond die prijs worden amper privé nieuw aangekocht. Heel veel zakelijk. En dan kijkt een beetje slimme ondernemer / wagenparkbeheerder echt verder dan die prijs.
Voorbeeld: mijn wederhelft koopt zakelijk energie in voor ver onder de 10ct/kWh. Iedereen die er werkt en een ev/phev heeft, laadt dus op de zaak op.
willeme zegt
@garp: Ik ben redelijk bekend met de Nederlandse overheid. Vooralsnog is het nu nog goedkoper, maar als iedereen massaal overstapt worden de running costs vanzelf hoger. Dan is het mille ineens een stuk minder van belang ;-)
pomoek zegt
@willeme: een belangrijk verschil tussen de 3 en de C is natuurlijk de prijs per km. Er zijn gewoon genoeg mensen die genoegen nemen met het interieur van de model 3 en weinig ophebben met het “premium” interieur van de MB. Ik weet niet of ik daar een van ben maar het kostenaspect is zeker interessant.
harrie zegt
@willeme:
Ja waterstof, super efficiënt van bron naar wiel, echt de toekomst hoor.
crepito zegt
@willeme: Daarom zetten ze zo hevig in op waterstof ?. Als het zo superieur was, waarom is het tot op heden dan een enorme flop? In die Nexo oid zit nog steeds 40kWh aan accu’s….
willeme zegt
@crepito: Er zit nog behoorlijk wat werk aan, uiteraard. Maar het is de enige manier om van de smerige inefficiënte accu’s af te komen.
lekbak zegt
@willeme: weet ik niet. Huidige accu’s zijn discutabel op z’n best. Maar er staan een aantal veelbelovende technieken in de steigers wat accu’s betreft. Alternatieven die meer energie per kg hebben en minder impact op het milieu hebben. Jaja, toekomst. Maar dat is waterstof ook. En eigenlijk zijn accu’s ook prima geschikt voor de meeste mensen wat personenwagens betreft. En voor de rest is waterstof wellicht de oplossing.
Ik heb momenteel inzicht in een project over waterstof in de binnenvaart. En ik ben ervan geschrokken hoeveel werk er nog is voordat het een alternatief is voor de grotere brandstof verbruikers (zoals ook vrachtwagens). Niet omdat de details nog uitgedacht moeten worden maar omdat de basis van de waterstofcel eigenlijk nog niet geschikt is. Op dit moment zijn al die sprookjes accu’s net zover in de ontwikkeling als waterstof.
evdw zegt
@willeme: Uiteindelijk is alles een tussenoplossing, de vraag is voor hoe lang.
En als je op waterstof doelt als de opvolger voor een accu, in een waterstof auto heb je ook nog steeds accu’s nodig.
Dutchdriftking zegt
Niet het meest sexy nieuws, maar wellicht vele malen belangrijker dan een nieuwe Roadster met belachelijke specs.
stfu zegt
S P100D kost een tonnetje, was 150k!
Loek zegt
Ik heb er misschien te weinig verstand van, maar behalve leveringstijd zie ik geen voordelen aan deze auto ten opzichte van wat er al is.
En dan nog, je hebt de Model 3 een paar maanden eerder dan als je nu een Niro of Kona bestelt, maar dan heb je er in totaal drie jaar op zitten wachten. Da’s wel veel!
Kwaliteitsissues zijn wel een dingetje. Ik verwacht dat als je interieur eruit ziet als een grafkelder, er in ieder geval niks kapot kan gaan. Maar wel dus…
Mijn voornaamste probleem is waar voor je geld. 35k klinkt vet, maar de schatting van 40-45k in NL klinkt realistischer. Met opties kan die dus richting de 50k kruipen. Voor dat geld heb je dus ook een Kona. Die heeft volgens mij veel minder kwaliteitsissues, hogere WLTP-range (in het ergste geval 420 km, wat bijna 100 meer is dan de Tesla), etc etc. En dan vergeten we het toppunt: de Kona is een crossover. In de huidige markt, als je kunt kiezen tussen twee gelijk geprijsde auto’s waarvan 1 een sedan en 1 een crossover is, raad eens welke het meest populair blijkt.
Het kan aan mij liggen maar Tesla’s succes staat op het punt geëvenaard te worden. Waardoor alleen de mensen die een statement willen maken nog een Model 3 kopen. Ik zie gewoon geen voordelen aan deze versie. 50.000 euro voor de goedkoopste versie is oké voor een elektroauto, maar het is gewoon nog steeds erg duur. Gemiste kans als je het mij vraagt.
evdw zegt
@720s: Ga maar eens wat lekkere stukken rijden in een model 3, kijken of je dan nog zo redeneert.
Jantje_555 zegt
een meer premium interieur…kaal blijft kaal hoor.
dan toch liever een Nissan Leaf of Kona
w0o0dy zegt
Als Tesla het basismodel gaat aanbieden onder de 45 k dan krijgen de concurrenten nauwelijks lucht om iets op de markt te introduceren. Ze moeten dan onder kostprijs gaan aanbieden en hebben nog steeds een product dat op de punten weggedrag, ruimte, snelheid en efficiency niet echt mee kan komen…. Ja de afwerking is niet top.. nou en? Ga je met een matig rijdende auto je kilometers vreten omdat je niet kan leven met de afwerking van de Tesla? Ik denk dat iedereen die gaat proefrijden met de model 3 en de concurrentie heel snel de order zal plaatsen bij Tesla.
basjaski zegt
@w0o0dy: Tot je een onderdeel nodig hebt (die nogal veel fout gaan). Dan zit je te huilen in de bus dat je niet een ”normale” auto had gekocht….
w0o0dy zegt
@basjaski: behalve dat Tesla leenauto’s inzet als reparaties lang op zich laten wachten..
wimof zegt
@w0o0dy: Hebben ze er dan zoveel, en tegen welke prijs?
lekbak zegt
@w0o0dy: Audi bestaat alleen vanwege de afwerking, uiterlijk en imago. Als je van rijden houd dan neem je een BMW, Mercedes Lexus of Jaguar.
basjaski zegt
+1200 delivery fee
+1500 als je een kleur anders dan zwart wil.
Growth story is over.
bmohnee zegt
@basjaski: precies, de zeepbel staat nu echt op knappen!
evdw zegt
@basjaski: Zwart is non-metallic, de rest wel. Het is vrij normaal hoor een meerprijs op metallic lak.
mpc007 zegt
@basjaski: voor zover ik weet kan je nergens een auto krijgen zonder kosten rijklaar maken, en is metallic ook nergens gratis. Dus wat is je punt?
kniesoor zegt
Een EV is voor mij een vervoermiddel, geen auto zoals als een auto met ICE is. De EV moet dus zo goedkoop mogelijk, ga daar niet hetzelfde soort bedrag als voor een ICE aan spenderen. In die context leek de basisuitvoering van een Leaf een aantrekkelijke propositie : 33K en precies die liflfjes erop, die ik graag heb. Maar de beperkte range en – belangrijker – de beroerde zit voor iemand van mijn lengte hebben er een streep door gezet. De 1e fabrikant, die voor minder dan 35K Euri een EV met een (echte !) range van 350-400 km (acceleratie en topsnelheid zullen me worst wezen) in de aanbieding heeft kan op m’n klandizie rekenen. Maar vrees, dat ik daar nog ff geduld voor zal moeten hebben.
johnwaters zegt
Dezelfde Elon Musk die in 2018 bijna 5 keer de aarde is rondgevlogen met zijn privé jet? Een échte boomknuffelaar die gozer.
crepito zegt
@johnwaters: Hahaha. Hoe moet het dan? Dan maar niets doen? Whataboutism…
johnwaters zegt
@crepito: zeg jij het maar, jij gelooft in je Messias. Misschien beginnen met enkel te vliegen over grote afstanden i.p.v. eindeloos rondjes te vliegen binnen 1 staat. Die kerel lijkt wel de privé jet te gebruiken voor woon-werk verkeer.
mpc007 zegt
@johnwaters: volgens mij is Musk veel meer zakenman dan milieu adept.
johnwaters zegt
@maarten_zoutendijk: en dan is het OK om zoveel te vliegen met een Privé Jet? Dan zal het voor een arbeider ook wel OK zijn om 1 keer per jaar met het vliegtuig op vakantie te gaan.
ozzytrk zegt
Blik in de water.
agdesigns zegt
Als ze nu een model met minder krachtige motoren/motor in bijv de model 3 leggen die rond de 8 sec op de 100 zit met een top van een pak minder zou dan de actieradius ook beter zijn. En de prijs nog lager? Of is dat wat de kort door de bocht?
stfu zegt
@agdesigns: maakt niks uit. Range is al super groot en waarom sloon maken? Alsof je met dezelfde rijstijl dan echt een verschil haalt. Het is niet een grotere motor he, gewoon afstelling.