Tesla kreeg de afgelopen week weer mokerharde klappen op de beurs. Is dit het begin van het einde, of het einde van het begin?
De waardeontwikkeling van Tesla bleef ons maar verrassen en verbazen de afgelopen tijd. Eigenlijk sinds het dieptepunt van de Corona-dip, nu alweer bijna een jaar geleden, leek het aandeel zich als Major Tom verlost te hebben van de zwaartekracht. Het werd zelfs zo gek dat Elon Musk himself op Twitter te kennen gaf dat zijn bedrijf wel érg hoog gewaardeerd werd door investeerders.
Parabolisch
Het geinige daaraan was alleen: op dat moment kroop het aandeel nog ‘maar’ richting de 800 Dollar, maar dit was nog vóórdat elk stukje verdeeld werd in vijf kleinere stukjes. Kort nadat dit gebeurde, stond één stukje echter al snel wéér boven de 800 Dollar. Effectief was dat dus nog eens vijf keer zo hoog(!) als dat het stond op het moment dat Musk zelf aangaf ‘we gaan nu wel een beetje te hard jongens’. The mind boggles. In onderstaande grafiek zie je hoe zoiets er dan uitziet in een getrokken lijntje. De Parabolica op Monza is er niks bij:
This is the end, my only friend
De vraag die bij normale mensen opdoemt bij een dergelijk beloop is natuurlijk ‘hoe lang gaat dit door’. Welnu, had je die vraag op 5 februari gesteld dan was het antwoord in retrospect geweest ‘niet lang’. Sinds die dag heeft het aandeel namelijk vier achtereenvolgende weken verliezen geïncasseerd. De laatste keer dat dat gebeurde was in mei van 2019.
It’s doing down, we’re grabbin’ Timber
Aan beurswaarde verdampte in de afgelopen vier weken maar liefst 234 miljard Dollar. De marktwaarde van het bedrijf is nu 573 miljard Dollar, eind januari was dat nog 837 miljard Dollar. Na drie weken neergang, tuimelde de beurskoers afgelopen week nog maar eens met elf procent omlaag.
All the right friends in all the right places so yeah, we’re goin’ down
Het verlies was nog groter geweest, ware het niet dat de koers vrijdagavond nog een beetje terugkrabbelde. Desalniettemin is Elon Musk nu niet meer de rijkste mens op aarde. Hij verloor alleen afgelopen week al 27 miljard op papier. Daar steekt die Euro die je bij de buurtsuper vergeten bent uit je karretje te halen toch wat schrilletjes bij af.
This is the end, hold your breath and count to ten
Dit alles gezegd hebbende, is de beurswaarde van Tesla nu nog altijd ruim vijf keer die van Volkswagen, dat de afgelopen maand(en) juist flink in waarde is gestegen. Toch berichten verschillende media dat aandeelhouders zich zorgen moet maken. Er lijkt namelijk een besef door te dringen bij investeerders dat Tesla níet de markt van de EV’s gaat domineren nu steeds meer concurrenten competitieve EV’s op de markt brengen. Verkoopcijfers tonen dat zowel in China als in Europa en de Verenigde Staten de groei van Tesla’s afzet stokt, ondanks dat de EV-markt steeds groter wordt.
It’s the end of the world as we know it and I feel fine
Mocht deze klaarblijkelijke trend daadwerkelijk verder doorzetten, kan de verwachte hypergrowth-theorie waar Tesla’s torenhoge aandelenkoers op gebaseerd lijkt te zijn definitief de ijskast in. Investeerders die met geleend geld op de Tesla-trein zijn gesprongen, moeten dan gedwongen verkopen en Tesla gaat terug naar een waardering die Elon realistischer vindt. Misschien was het dus toch maar goed dat Elons broer Kimball Musk op 9 februari nog even 30.000 aandelen verkocht heeft. Die zit er in ieder geval warmpjes bij als de koers als een oververhitte kaassoufflé in elkaar zakt.
Wat denk jij, krijgen we een dikke bounce naar nog grotere hoogtes, of is dit dan de tijd van het jaar om een korte broek aan te meten? Laat het weten, in de comments!
monsieurleloure zegt
Ben benieuwd hoe de ID-line-up het gaat doen.
Kan niet zeggen dat de start bepaald vlekkeloos verliep.
Ik sla Kia/Hyundai toch wat hoger aan eerlijk gezegd.
TheMaster zegt
Kijk hierbij niet naar de NL of EU sales. Neem minimaal de verkopen van US en China mee in alle vergelijkingen die je doet. Dan ben ik ook benieuwd hoe dit met VW / Kia/Hyundai zal gaan.
dwfc zegt
Ik heb gekeken The Master, in China heeft TSLA in Januari 15.000 exemplaren minder verkocht dan in December …
En ook hier zie je dezelfde min noteringen. Bron: De Tijd en Financial Times !
Met de Bitcoins heeft heer Musk ook minder succes dan verhoopt …. die volgen zowat de TSLA koers en staan terug waar hij ingekocht heeft.
Jaap schrijft dat de vonken eraf vliegen ….. er is nu eenmaal competitie bijgekomen.
TheMaster zegt
@dwfc: Serieus??? Snap je niet dat de RHD Model 3’s, die nu in China gemaakt worden, invloed zullen hebben op de aantal verkopen. Als je meer verkoopt dan dat je kan produceren, heb je dit soort maandelijkse verschillen altijd. Kijk naar cijfers per jaar. 50% groei per jaar voor komende 5 jaar is zeer indrukwekkend.
dwfc zegt
Je moet eens begrijpend lezen Master, natuurlijk zal TSLA meer oplage behalen.
Er was een productie van 70.000.000 ! auto’s in 2019.
Dus nog voldoende om te groeien, enkel zijn ze hun marktaandeel aan het verliezen.
Ik vind het echt spijtig dat je dit niet wil inzien …
Zelfs Autoblog heeft het reeds bericht !
https://www.autoblog.nl/marktaandeel-tesla-keldert-enorm-in-europa-vw-nr-1
wimof zegt
Het grote voordeel is dat VW zijn wagen hier bouwt en voor werkgelegenheid zorgt.
metalmike zegt
@wimof: Je weet dat er later dit jaar een Tesla-fabriek in Duitsland zijn deuren opent?
En dat VW ook fabrieken in China heeft?
wimof zegt
Weet ik, ik hoop dat de Chima VW’s daar blijven en dat de know-how terug naar Europa halen.
TheMaster zegt
Voor degene met serieuze aantallen Tesla aandelen, laat ze lekker staan! Kijk hier over 5 jaar nog een keer naar, en stop daarna lekker met werken.
Voor degene zonder Tesla aandelen en die de kans in 2020 gemist hebben. Dit is je 2e kans! Binnen 10 jaar je vermogen ook keer 10, is toch geen slechte deal!
Geen financieel advies en doe vooral je eigen onderzoek. Kijk niet naar wat de media allemaal schrijft, maar ga zelf eens de boekhouding en het nieuws in. Hoe ziet de automotive en energie wereld er in 2030 uit. Wat is de toekomst dan, en welke rol speelt Tesla daarin. Succes met je eigen afweging!
dwfc zegt
EV van TSLA al eens bekeken ….
Heeft TSLA al ooit dividenden uitgekeerd?
Ik maak met jou een deal, ik geef je 10.000 € in en in 2030 betaal je me 100.000 € terug.
Akkoord, dan zetten we de dit even bij mijnheer notaris op papier :-)
TheMaster zegt
@dwfc: Als je 10k wilt uitlenen tegen 0,01% spaarrente, (of zelfs 1% rente), prima, dan kunnen we morgen naar notaris.
geen1234 zegt
Je kunt niet eens een zin goed lezen, en je zit hier investeringsadviezen te geven??? Ben je soms zo’n ingehuurde chinese bejaarde die tekst in fake posts plakt?
dwfc zegt
Haha the Master, je kwakkelt maar wat naast de kwestie …
Je mag ze van mijn part beleggen in TLSA hoor, je horizon op 10 jaar lijkt me ok, zolang je mijn inzet maar maal 10 doet.
geen1234 zegt
Ik doe ook mee! Graag wel iets met hypotheek of zo, lijkt me een bla bla mannetje.
dwfc zegt
Onze beursanalist The Master is dan toch niet zo zeker dat TSLA het tienvoudige zal realiseren :-)
dees zegt
Tegen deze prijs zou ik ze echt niet meer kopen, ook na deze daling.
De waarde van Tesla is veel te hoog en is een bubbel die flink kan knallen.
TheMaster zegt
@dees: Laat jouw berekeningen maar zien wat de omzet en winst in 2030 is. Dan zal je zien dat de waarde totaal niet hoog is
geen1234 zegt
hahahaah winst in 2030!!!! Suurrreeee!!!! De grootste winst van tesla zat hem in de opstartfase waar ze de emissie rechten verkochten en ze 50k winst konden maken op een auto van 100k vanwege allerlei subsidieregels en dat EV produceren goedkoper is dan een IC.
Er is geen autofabrikant in de massa productie die meer dan 2k verdient per auto (volgens mij is het gemiddelde zelfs nog lager) Dus over twintig jaar als iedereen een EV heeft is de marge minder dan 2k per auto. En dan heeft Tesla nog geeneens een dealer netwerk waar ze aan kunnen verdienen.
Supercharger netwerk is bulshit als je geen energie centrales hebt, dat is gewoon iets wat iedereen kan leveren. En de significante accu ontwikkelingen komen uit korea en japan.
dwfc zegt
Geen, idd. maar elke Tesla had ( als je de beurswaarde van pakweg een maand geleden ) deelde door het aantal verkochte wagens in 2020 … een waarde van 1.200.000 € …. :-)
Ah ja, onze Master ( what’s in a name ) zal nog wel tot de conclusie komen dat voor beleggers
een marktaandeel ook een belangrijke waarde is om een aandeel in zijn portefeuille op te nemen.
en cijfers liegen niet, het marktaandeel van TLSA is dalende.
https://www.autointernationaal.nl/2020/10/dramatische-daling-europees-marktaandeel-tesla/
https://www.tijd.be/ondernemen/auto/belgische-tesla-verkoop-sputtert/10246069.html
mpgc zegt
@TheMaster: Tesla is een prima bedrijf. Maar de aandelen zijn nog steeds overgewaardeerd als je kijkt naar de formules waarmee de beurswaarde van een bedrijf wordt vergeleken met de te verwachten prestaties in de toekomst. Daarnaast gaat er in de komende jaren gewoon steeds meer concurrentie komen. Die koers van Tesla gaat zich nog wel settlen, waarschijnlijk op een lager niveau.
boriske zegt
Je vergeet dat mensen nog steeds klassiek denken en die Duitse wagen willen, de prijzen van de Tesla’s zijn nu eenmaal veel te duur.
Dat Tesla een voorsprong heeft op de aandrijflijn is duidelijk maar die voorsprong zal snel worden ingehaald, denk dat Hyundai het niveau van Tesla reeds behaald heeft (of toch heel dicht in de buurt zit).
Waar Tesla momenteel met kop en schouders bovenuit steekt is hun laadnetwerk maar ook dat zal snel achterhaald worden.
Tesla is een gigantische bubbel.
TheMaster zegt
@boriske: Wat je zegt is precies de Nokia – Apple discussie van 20 jaar geleden. Mag duidelijk zijn waar Apple nu staat. Alleen is Tesla veel groter dan Apple, omdat ze in de automotive, tech (software), en energie business zitten. Tel daar totale marktwaarde van elkaar op, neem daar een x % marktaandeel. Dan zie je wat een bizarre bedagen dit zijn.
geen1234 zegt
Inderdaad “bizarre”, er klopt inderdaad iets niet. Apple heeft gerealiseerd mensen te kunnen laten geloven dat het een premium product is, en daarvoor meer te laten betalen.
Ik vind het op zich dom om 1000 euro aan een telefoon uit te geven die iedereen heeft. Elke bedrijf dat miljarden in cash heeft, lijkt me per definitie een product leveren waarvan de prijs kwaliteit verhouding voor de klant discutabel is.
Tesla probeert dat ook, en dat zie je terug in het gedrag van de fan boys. Ze willen kosten wat het kost laten zien dat hun model3 net zo snel is als iets wat anders nooit binnen hun bereik lag.
Misschien is er wel een aanwijsbaar niveau verschil bij early adopters (als je niet de verschillen snapt tussen een EV en IC aandrijflijn).
Maar waar mensen misschien makkelijk 1k uitgeven voor een telefoon, omdat het weggemoffeld is in maandelijkse termijnen, gaat dat echt niet werken in de auto industrie met prijzen van >30k. Zeker als je meeneemt hoe gaar die Tesla van binnen is tov zo’n jaguar, audi, porsche of die schattige honda ev, dan gaat deze strategie nooit maar dan ook nooit werken.
Er was maar een reden om een Tesla te kopen en dat is als je het voor het milieu denkt te doen, en daarvoor kan je nu bij betere fabrikanten terecht.
Schnor zegt
@TheMaster: Ik heb Tesla al een tijdje geleden verkocht en blijf mijn Nio aandelen vasthouden.
hehe zegt
Begin van het einde of einde van het begin?
Ik vond het vrijdagmiddag eigenlijk wel weer een mooi instapmoment en heb weer goed bijgekocht.
En weer door…
chills zegt
Niet gehinderd door enige kennis van zaken, maar is bovenstaande artikel bewust nogal negatief geschreven en dus ook voor sommige mensen een reden om hun aandelen te verkopen; dus marktmanipulatie? Wat ik wel weet is dat marktmanipulatie strafbaar is.
dwfc zegt
TSLA heeft last van de stijgende OLO .
Dwz lange termijn rente die in de States op korte tijd is opgelopen van, ik rond af; 0.50 naar 1.48
Ook is de schuldgraad hoog.
Ook is alles relatief, als binnen x tijd bv Geely met een batterij op de markt komt van 50 kwh die
1000 km ver raakt is …. dat mag je zelf aanvullen.
boriske zegt
Inderdaad, in 2025 komt VW met solid state batterijen van QuantumScape. Waar gaat Tesla dan staan met hun bumpers die afvallen als het regent en zo? Om nog maar te zwijgen van de toch wel triestige desingtaal (nu ja, dat is subjectief).
Zelfs al komen er geen solid state batterijen, er is dan nog steeds de wet van de remmende voorsprong.
Op een bepaald punt halen de klassieke autoproducenten Tesla in.
mashell zegt
@chills: doe wat aan je overgevoeligheid. Dit artikel schrijft over feiten en maakt met de songteksten er tussendoor volkomen duidelijk dat het geen serieus te nemen beleggingsadvies is, dus geen marktmanipulatie.
burninrubber zegt
Misschien moeten we het blijven zeggen, dit maakt niets uit voor het bedrijf…
87sandyd zegt
Ik denk dat de vernieuwing van modellen weleens een probleem kan worden. Iedere autofabrikant doet facelifts en LCI’s. Zo houden ze een auto fris en up2date.
Bij Tesla ligt dat natuurlijk iets anders. De over-the-air updates maken de software wel weer nieuw, maar het uiterlijk niet. Een Model S heeft bij mij niet de wow-factor meer. Ik vind deze zelfs al verouderd eruit zien. Terwijl ik een LCI 5 serie weer lekker bij de tijd vind. Maar in de basis is dat ook gewoon een 5 jaar oude auto.
En dat is denk ik mede de oorzaak dat grote autofabrikanten Tesla voorbij gaan. Zij hebben nou eenmaal die capaciteit en kennis niet. Daardoor duurt het gewoon een hele tijd voordat je weer iets nieuws van Tesla ziet. Het is om de paar jaar, terwijl je bij Mercedes of VW elk jaar weer iets nieuws ziet. De doorstroming van modellen is veel beter.
Overigens geen Tesla hater, voor fanboys. Maar het marktaandeel van de grote jongens is ook daadwerkelijk zooo groot, dat mensen daarop terugvallen denk ik.
560pk zegt
@87sandyd: ik vraag me al 20 jaar af of iemand er op zit te wachten dat er na 6-7 jaar ( en bij de Aziaten nog sneller) een nieuw model staat. (Toegegeven, ik hoop er bij de BMW 1, 2 (exclusief de coupe) en 4 al na 3 maanden op).
Maar waarom zou MB’s E klasse, de 5 serie, of voor mijn part de hele Tesla meuk, na 6 jaar vervangen moeten worden? Technische updates oké, maar optisch?
mashell zegt
@560pk: juist optisch. Mensen die een nieuwe auto kopen willen dat die er ook nieuw uitziet.
mpgc zegt
@560pk: zo werk het capitalisme 😄. Om genoeg winst te kunnen maken moeten autofabrikanten auto’s verkopen. Doordat er een nieuw model uitkomt willen mensen het nieuwe model kopen.
pyrat zegt
Ik denk dat we over een paar jaar over de Tesla-bubbel spreken.
Ze doen het nu erg goed qua EV ontwikkeling, maar de beurswaarde staat totaal niet in verhouding met de waarde en potentie van Tesla.
Andere fabrikanten lopen langzaam in, maar hebben nog steeds veel andere voordelen. Ik denk dat over een paar jaar de meeste fabrikanten een goede EV kunnen neerzetten en dan is het oude spelletje van onderscheiden door efficiëntie van productie, kwaliteit, emotie, functionaliteit, rij-eigenschappen weer bepalend. Laat daar nou net de oude garde veel beter in zijn.
hehe zegt
@pyrat: heerlijk toch, al die glazen bollen.
Hierboven weet iemand dat de koers x 10 gaat de komende jaren.
En jij spreekt van een bubbel…
Ik heb geen idee, maar de range van de nieuwste model S is meer dan 800 km. Dat is zo ongeveer het dubbele van alle competitie.
De know-how bij Tesla ligt nog mijlenver voor en hun supercharger netwerk verliest niet zo maar zijn waarde.
De koers kan nog een heel stuk instorten en dan koop ik meer bij, want voor nu zie ik Tesla niet snel van het toneel verdwijnen.
dwfc zegt
Ze zullen zeker niet van het toneel verdwijnen.
Maar hun aandeel op de EV markt zal aanzienlijk dalen.
Momenteel zijn ze nog marktleider doch de daling is reeds ingezet.
En dat zal de koers ook mee bepalen.
Wereldwijd worden er 70 milj wagens geproduceerd.
Dus is er nog een heel groot groeipotentieel voor TSLA e.a.
Doch de klant zal bepalen wie de winnaar is.
Een range van 800 km theoretisch is fantastisch, maar helaas ( nog ) niet voor jan met de pet betaalbaar.
Daar kan TSLA geen fabriek voor bouwen, als je begrijpt wat ik bedoel.
koeberg zegt
Waarom zo zwartwit? Natuurlijk gaat Tesla niet van het toneel verdwijnen. Maar de huidige koers is gebaseerd op het sentiment dat alle andere automakers legacy zijn en alleen Tesla overblijft. Dat gaat natuurlijk niet gebeuren. Er zullen vast fabrikanten zijn die de elektrificatie niet overleven (ik denk o.a. Mazda en Fiat), maar er gaat echt geen wereldwijd monopolie in de handen van 1 bedrijf zijn. En de koers van Tesla zou dat ook niet moeten reflecteren.
boriske zegt
Fiat gaat dat zeker overleven, die zitten in de Stellantis groep.
Wat Mazda betreft vrees ik dat je wel eens gelijk kan hebben. Dat zou echt jammer zijn want heb het wel voor Mazda.
Rick-dos zegt
Je kunt niet ontkennen dat Tesla voor een revolutie heeft gezorgd in de automobiele branch. Tegelijk kun je ook niet ontkennen dat de waarde van de aandelen voornamelijk is veroorzaakt door fanboys en FOMO’s. Vervolgens zijn de institutionele beleggers ook ingestapt want geld en zie waar het aandeel nu staat.
Waar Tesla nu tegen aanloopt is de macht van de autofabrikanten. En ‘macht’ in deze zin is niet negatief bedoeld. Macht die ik bedoel is dat ze decennia ervaring hebben in het maken en verkopen van auto’s en dat heeft Tesla niet en dat zie je en merk je ook. De stappen voor Tesla zijn groter om mee te kunnen draaien met de grote jongens dan dat de stap voor autofabrikanten om over te stappen op EV’s is. Je ziet nu dat die kentering bij de autofabrikanten bijna compleet is en kunnen ze nu met de inhaalslag beginnen. De range van een Tesla is nu een usp maar die zal over niet al te lange tijd achterhaald zijn. De andere gimmicks in een Tesla is voor even leuk maar voegt niet echt iets toe aan het autorijden.
Als Tesla slim is veranderen ze hun strategie van automaker naar aanbieder van laadstations. Ik denk dat weleens de toekomst van Tesla kan zijn.
dwfc zegt
Eens.
Laatste is hun USP … ze moeten dit nu toegankelijk maken voor iedereen om de opkomende competitie voor te zijn.
Ik heb reeds een 2 jaar terug geschreven dat TSLA een elektriciteitsprovider wordt op termijn.
Rob zegt
@rick-dos
Op zich denk ik dat je gelijk hebt, maar dit wordt ook al jáááren geroepen over Tesla en met name de Duitse auto-industrie: “Wacht maar totdat de Volkswagens en Mercedessen van deze wereld elektrische auto’s gaan bouwen!”
Nou, dat doen ze nu. Op zich al een aantal jaar. Maar geef toe; er is tot nu toe nog geen mokerslag aan Tesla uitgedeeld. Niet in techniek en niet in verkoopcijfers. Ondertussen veroveren de Aziaten samen met de Fransen de Europese markt in de lagere klasses. De Chinezen spugen meer EVs uit dan je voor mogelijk houdt. Volvo en Jaguar hebben hun ambities uitgesproken. En ondertussen blijft de Model S dé elektrische luxewagen. Al 9 jaar lang….
Begrijp me niet verkeerd; Tesla is niet heilig voor mij, maar de Duitse autobouwers lijken tot nu te conservatief, te afwachtend. Misschien dat ze niet overtuigd zijn van de EV als idee, kan ook natuurlijk, maar dat “wacht maar, als ze een beetje hun best doen”-geroep blijkt tot nu een holle uitspraak.
boriske zegt
En hun software voor autonoom rijden moeten ze ook verkopen aan andere constructeurs.
Rob zegt
@rick-dos
En over je laatste opmerking; ik zie dan eerder gebeuren dat Tesla gaat uitgroeien tot toeleverancier voor de autoindustrie. Batterijen, elektromotoren, software en inderdaad laadstations.
Aan de andere kant; als je alle know-how in huis hebt om complete auto’s te bouwen, waarom zou je dat niet doen? Je hebt dan altijd een voorsprong op de bedrijven die de losse onderdelen van je kopen.
harrie zegt
Alsof fundamentals als verkoopaantallen, omzet, winst etc er nog toe doen.
Zolang de centrale banken als een malle geld de markt in blijven pompen, wordt de bubble opgeblazen.
joosstra zegt
De beurs is nog altijd een ander woord voor het casino. Beurskoersen zijn gebaseerd op verwachtingen die worden uitgesproken door ongeveer 7 miljard beursgoeroe’s.
loggy zegt
Warren buffet: Een bedrijf is net zoveel waard als z’n intresieke waarde. Overwaardering is als een bal die je onder water drukt. Hoe dieper je hem onder drukt, hoe harder die terug knalt. Uiteindelijk schiet altijd naar zn werkelijke waarde. De rest is speculatie
herve11f zegt
Heeft er iemand in de gaten dat de ganse Nasdaq kloppen heeft gekregen de laatste weken? Ook de Apple’s en Amazone’s van deze wereld zijn mee gekelderd. Daar heeft Tesla het ten opzichte van bvb. Plug (bouwer van brandstofcellen en partner van Renault) het vele malen beter gedaan; het aandeel van Plug is namelijk gehalveerd op een maand tijd. Dit is nog niet het geval bij Tesla. Persoonlijk denk ik dat Musk zich hier zeker weer een weg uit weet. Idd ze zijn duur, de Tesla aandelen, maar hun techniek is momenteel de rest verre vooruit. Vergeet niet dat het rijdende computers zijn en niemand beschikt over zoveel feedback als hun. Ben ik een Tesla fan? Neen, ik ben geen fan van elektrische voertuigen in het algemeen omdat ik denk dat het de mensheid gaat verarmen, maar buiten hun afwerkingsgraad zijn ze momenteel niet te kloppen.
Persoonlijk denk ik dat ze terugveren.
dwfc zegt
…. Vergeet niet dat het rijdende computers zijn ….
Herve, mmmm …. autonoom rijden in een stad gaat nog niet voor morgen zijn.
Laat het ons dan maar tijdelijk half autonoom noemen.
Rechtdoor op gewestwegen en autostrades is al een feit en werkt goed.
Trouwens vraag ik me af, zitten we daar echt op te wachten?
Is het nuttig voor woon werkverkeer ?
Wat is de meerwaarde van dit stuurloos rijden voor pakweg 80 % van de mensen.
Kan me iemand dit verduidelijken.
Niet dat ik een doemdenker ben, ik ben uitermate tevreden met de huidige veiligheidssystemen
zoals de actieve cruise, lane assist, dode hoek melding … die allen bijdragen aan veiliger verkeer.
herve11f zegt
@dwfc: ik bedoel computers in die zin dat ze het rijgedrag analyseren en deze intelligentie met de basis communiceren. Op die manier kan Tesla het batterij management piekfijn optimaliseren en zo de software nog verfijnen zodat er op zijn beurt nog meer wisselwerking bestaat tussen het voertuig en de rij omstandigheden. Omdat ze veruit over de meeste kilometerintelligentie beschikken zijn ze eigenlijk al niet meer bij te benen. Ik doelde niet op autonoom rijden. Dat is een ander verhaal waar ik persoonlijk nog niet te hard in geloof.
b00st zegt
Half autonoom rijden is een nodige tussenstap naar volledig autonoom rijden. De meerwaarde daar van lijkt me wel duidelijk.
dwfc zegt
Verklaar me de meerwaarde graag, ik ken ze nog niet.
Schnor zegt
@herve11f: inderdaad. Alsof het enkel Tesla was. De hele markt is gezakt samen met Tesla.
Dickie zegt
Aandeel hoort op ongeveer $100 te staan en dat is zelfs al vrij hoog. Maar dat ze je wel bij meer bedrijven in de tech sector die extreem in waarde gestegen zijn, al zijn die niet 1 op 1 te vergelijken met Tesla maar toch.
Beetje gekte op de beurs heb je altijd en dat koelt wel weer af dan gaat her geld wel weer richting de waarde bedrijven zoals bijvoorbeeld Shell en ING. Die zijn laatste dagen goed gestegen ten koste van ASML en ASMI om maar eens wat NL bedrijven te noemen.