![TSLA](https://static.autoblog.nl/images/wp2017/Tesla-parkeren-schade.jpg)
Kroniek van een aangekondigde dood?
Wellicht is het te vroeg om al zo’n boude claim te maken, maar momenteel kunnen de mensen in Shortville een feestje bouwen. Tenminste, als ze niet gegokt hebben op een plotselinge extreme neergang van het aandeel TSLA op de NASDAQ. Tesla maakte gisteren bekend dat het een adjusted loss van 2,92 Dollar per aandeel had geleden in het laatste kwartaal. Wall Street had een aanzienlijk kleiner verlies van 2,23 Dollar per aandeel verwacht. Maar de grootste daling is er na de tegenvallende cijfers die het bedrijf gisteren naar buiten gebracht alweer uit, zo lijkt het.
Vandaag krabbelt de koers alweer een paar uur rondom de grens van 300 Dollar per aandeel. Dat betekent nog altijd een stijging van zo’n veertig procent ten opzichte van het begin van dit jaar, maar een daling van een dikke twintig procent sinds de top van de koersberg in september. De huidige prijs ligt flink hoger dan het ‘price target’ van 205 Dollar per aandeel dat opper-bank Goldman Sachs vandaag op het aandeel heeft geplakt.
Hoe nu verder? Persbureau Reuters heeft een rondje gemaakt in de industrie. De grote aandelenhandelaren zijn net zo verdeeld als enkele maanden geleden over of je TSLA nu moet kopen of verkopen. Maar uit de teksten van de meeste analisten die om een quote gevraagd zijn klinkt toch was scepsis door.
Cowen & Co analysts claimt dat Musk even normaal moet gaan doen:
Tesla needs to slow down and more narrowly focus its vision and come up for a breath of fresh air. Elon Musk needs to stop over promising and under delivering.
Of dat echter zo’n goed advies is bij een bedrijf dat drijft op potentiële gigantische winsten in de (verre) toekomst valt te betwijfelen. Toni Sacconaghi van Bernstein zegt dat Tesla zich maar eens moet gaan bewijzen. Hij voorziet voor TSLA een price target van 265 Dollar per aandeel.
With Tesla’s cash drain growing and production and gross margin visibility low, we see TSLA as a show me story. [It] is clearly still struggling with production issues.
Bij Goldman Sachs draaien ze niet om de hete brij heen. Ze verwachten dat Musk wederom de boer op moet voor extra kapitaal om te verbranden in het tweede kwartaal van volgend jaar. Daarnaast merken ze op dat de verovering van China maar matig wil vlotten. De bank der banken is dan ook duidelijk in haar oordeel: verkopen dat aandeel.
Voor de (amateur) beleggers had The Economist onlangs overigens ook nog een aardig stukje in petto over Tesla, dat samen met Chesapeake Energy, Netflix, Nextera Energy en Uber in de afgelopen tien jaar 100 miljard Dollar verbrand heeft. De strekking van het verhaal: voor bedrijven zoals Tesla gelden de normale regels niet. Of dat eindigt in tranen of in een belachelijk succes, daar durven de meesten hun vingers niet aan te branden. Proceed at your own peril…
Vette side pipe op die Tesla!
@ikbenmnzus: check, had em gespot in Antwerpen:
https://www.autojunk.nl/2017/10/tesla-model-s-parkeert-zelf
Short gaan op TSLA. Hebben er ook reeds velen geprobeerd maar zijn “nat” gegaan. Desalnietemin kan ik waardering van Tesla niet begrijpen, total underperformance wat betreft produktie aantallen, omzet en winst.
@spidermann: deze week publiceerde UBS een artikel waarin werd berekend dat Tesla wel eens binnen 4 kwartalen geen liquide middelen over heeft…..ze hebben al een paar keer kapitaal opgehaald maar de trucken doos is bijna leeg…….
Innovatie is een duur geintje, en als je product niet genoeg verkocht wordt om al die R&D kosten te drukken dan kan het wel eens verkeerd aflopen….
@slickrick:
Duidelijk .. als de mensen die er verstand van hebben het somber inzien .. altijd instappen ..
@spidermann: Gaat prima voor mij
Hoe doen de VAG aandelen het? Of moeten we toch aan de bitcoins?
@dutchdriftking: Tulpen!
Mooi instapmoment!
Mijn aandelen Tesla staan nog steeds 30% in de plus sinds ik ze gekocht heb. ;)
@Elja: het zal zo te zien van korte duur dus.
Men is klaar met elektrisch rijden
@wildbeest: en terecht.
@wildbeest: haha helemaal niet.
@wildbeest: Ja men is er klaar mee, vast. Hij heeft nog wel meer dan 400.000 pre-orders staan he.
Hier bij mij om de hoek staat een Tesla, het komt nu allemaal wel heel erg dichtbij!
Nu is het wachten op de grote jongens om Tesla uit de markt te duwen, ze hebben nu bloed geroken denk ik.
Ik zou het aandoenlijk vinden, de geplaagde ondernemer die z’n tijd zo ver vooruit is dat hem de das word omgedaan, als het niet zo’n ongelofelijke subsidie hoer was.