Een Tesla in de wasstraat kan dus niet meer. Althans, in deze stad.
Tesla’s zijn superieur aan andere auto’s. Mensen in Tesla’s zijn superieur aan andere mensen. Dat zijn gewoon de feiten. Mensen in Tesla’s zijn begaan met het milieu en kijken naar de toekomst. Geef ze dan ook ruimte op de parkeerplaats, op de linkerbaan en offer puppy’s op aan ze.
Maar je hoeft ze niet meer voor te laten bij meerdere wasstraten in Oldenburg. Dat meldt de Duitse kwaliteitspublicatie Stern. Want daar zijn ze helemaal klaar met de übermenschen in überauto’s. Het is overigens geen misgunning. Nee, de beheerders van de wasstraten hebben het gehad met falende Tesla’s.
Tesla in wasstraat
Wat blijkt, Tesla’s kunnen helemaal niet door de wasstraat. Het gaat overigens niet om ALLE Tesla’s, maar voornamelijk om de oudere modellen. Dus met name de Model S en de Model X. Als je met die vroege exemplaren door een wasstraat gaat, bestaat de kans dat de achterklep per abuis opengaat.
Volgens Stern is Tesla niet zo’n fan van wasstraten. Schade die ontstaan is in de wasstraat, valt dan ook niet onder de garantie. Bij Tesla raden ze het af om wasstraten te bezoeken met borstels. In plaats daarvan moet je ‘contactloze’ wasstraten bezoeken met je Tesla.
Carswash Modus
Zoals gezegd, het gaat hier om de oudere modellen. De nieuwere Model 3 en Model Y zijn voorzien van een ‘Carwash Modus’. Dat is op zich een functie die andere auto’s ook mogen hebben. Als je die functie aanzet, gaat niet zozeer de achterklep niet open, maar houdt de electronica zich sowieso even koest. De park distance control en dergelijke zullen niet constant gaan piepen. Dat is wel een goede feature.
Maar voor de wasstraten in Oldenburg is dat niet voldoende. Vanwege het grote aantal schadegevallen met Tesla’s in de wasstraat, zijn deze auto’s van het superieure Amerikaanse merk niet meer welkom. Het heeft niets te maken het feit dat het EV’s zijn, want elektrische auto’s van andere merken zijn gewoon welkom.
Via: AD.nl
Fotocredits: witte Model S in carwash, door @combat
sportabgasanlage zegt
Wast een Tesla zichzelf niet dan? Valt me wel een beetje tegen van zo’n superieure auto.
Pascal zegt
Die functie komt pas met de OTA update van volgende maand
TheMaster zegt
@Pascal: 2 weeks…
flatsix010 zegt
@sportabgasanlage: Precies, zou toch genoeg ruimte tussen de panelen moeten zitten om een schoonmaak mechanisme te plaatsen..
TheMaster zegt
Ik had dit wel als sponsered content verwacht van VW/BMW/Audi/Mercedes?
neymar zegt
Huh Tesla wast zichzelf toch??
W115 zegt
Viva America🇺🇸🇺🇸
Nanning zegt
Wat een kolder zegt deze wasstraat-eigenaar.
potver7 zegt
Hoezo? Iedere keer dat dit gebeurt ligt die wasstraat weer een tijdje dicht (dus minder omzet) en bovendien kan die wasstraat-eigenaar de scheldkanonnades aanhoren van al die mensen die vinden dat ze veel te lang in de rij moeten staan. Die wasstraat-eigenaar moet ervoor zorgen dat er zoveel mogelijk auto’s door die wasstraat kunnen, en bovendien is hij verantwoordelijk voor een veilige en prettige werkomgeving voor zijn personeel. Dus vanuit die optiek is dit best een goed te verdedigen maatregel.
Dat een Tesla-eigenaar er niet blij mee is, is ook begrijpelijk, maar die trekt in dit geval aan het korste eind.
Nanning zegt
@potver7: ik herken het probleem niet. Het moet hier om een machine-specifiek probleem gaan want ik heb er onder collega’s niet eerder over gehoord.
Dieseltor zegt
@nanning: brengt dat nog wat op, zo een wasstraat.
dalmore zegt
Bijzonder, nog nooit problemen gehad met 2013 model ..
mooi wat zo’n vergrootglas doet
sportabgasanlage zegt
Hoe rijdt dat nu nog, zo’n 9 jaar oude ex-taxi?
dalmore zegt
Betere woon werk kan ik me niet voorstellen. Fantastisch. Al geniet ik het weekend natuurlijk ook van de benzine koets
isleofman zegt
@dalmore: helemaal mee eens. Doordeweeks prima en niets meer dan dat. Voor de weekenden hier een M product aangeschaft ;-)
potver7 zegt
Kan best zijn dat het niet in alle wasstraten fout gaat; dat die achterklep opengaat komt vast doordat in sommige wasstraten de borstels op een bepaalde manier onder de achterbumper door gaan, wat door de auto abusievelijk wordt geinterpreteerd als gebarentaal voor ‘doe de klep open’. Als jij een wasstraat frequrenteert die wat minder diep onder de achterbumper borstelt, dan zul je er geen last van hebben. Maar dat wil niet zeggen dat het probleem niet bestaat natuurlijk.
Die wasstraten kunnen dus regelmatig de hele wasstraat stilleggen als er weer zo’n ongeluk gebeurt. Als dat op een druk tijdstip gebeurt staan daar dus heel wat mensen te wachten, en ik kan je op een briefje geven dat ook Duitsers in dat soort gevallen niet altijd even hoffelijk en geduldig reageren. Kortom, ik snap die wasstraten wel.
Robert zegt
De laatste keer dat ik in een wasstraat kwam werd me een spiegelglaasje uit de buitenspiegel getrokken. En dat personeel gelijk staan blèren dat dit niet onder garantie viel. Assholes.
Gewoon met de hand wassen in de box, zelf een emmer en spons meenemen, met een hogedrukreiniger ter ondersteuning. Ook nog eens veel goedkoper ook.
sportabgasanlage zegt
Zo’n wasstraat is natuurlijk vooral gemak. Je wordt er niet moe van, en als de rij niet te lang is, sta je na 5 minuten weer buiten. Ik was mijn auto’s ook het liefst met de hand, maar ik ben zo’n Pietje Precies, dat ik al gauw een uurtje bezig ben met een basis-schoonmaakbeurtje van het ex- en interieur. Daar heeft niet iedereen zin in of tijd voor.
toniominestrone zegt
@RRRobert: krassen maar, heb je er net een voor je gehad die alle bagger van zijn Laro heeft geborsteld, ga jij lekker met een borstel vol zand je lak lopen verklooien.
Robert zegt
@toniominestrone: daarom neem ik dus altijd m’n emmer en spons mee (spons, als in: zo’n vacht ding, dus met lange vezels/haren). Alleen voor het dak pak ik die borstel, maar pas nadat ik heb hem ff heb laten doorspoelen, dat wil zeggen, m’n emmer heb gevuld.
DeWitteCondor zegt
Ik kan me niet voorstellen dat schade ontstaan in een wasstraat bij andere merken wel onder de garantie valt. Daar zal Tesla geen uitzondering op zijn.
Sterker nog, kan me ergens wel indenken (maar niet gefactchecked) dat alle fabrikanten ergens in hun documentatie opnemen dat wasstraten worden afgeraden.
rubend zegt
@dewittecondor: als door een fout in de auto de kofferbak open gaat. En daardoor waterschade ontstaat of veel erger elektronica, batterij en blikschade aan zowel auto als wasstraat.
Dan kan een fabrikant niet zo maar roepen: geen garantie.
Immers als de oorzaak een ontwerpfout is. Dan zijn ze wel de veroorzaker. Of ze aansprakelijk te stellen zijn is dan weer een ander verhaal.
Ik ga er echter wel vanuit dat een verzekeraar het er niet zomaar bij laat zitten.
DeWitteCondor zegt
@rubend: vraag is of dat een ontwerpfout van de auto is. Daar kun je nog een boom over opzetten, helemaal als in je instructie staat dat je niet door wasstraten moet rijden.
Dat het niet hoort zijn we het denk ik over eens, maar of de schade ontstaat door een ontwerpfout of een consument die voorwaarden negeert is een andere vraag.