Zijn ze écht fout bezig, of wordt Elon hier opzettelijk tegengewerkt?
Duitsland is voor Tesla al een tijdje een lastige markt om in door te breken. Om enigszins mee te doen met de concurrentie, verlaagden ze vorig jaar de prijzen van hun Model S, zodat deze onder de subsidieregeling viel. Deze subsidies golden voor elektrische auto’s met een basismodel van onder de € 60.000, voordat de belasting eroverheen kwam.
De Model S, die in Duitsland een stukje duurder was dan die maximumprijs, werd zodoende gestript, zodat de auto wel binnen de perken van deze subsidie viel en consumenten sneller naar een Tesla zouden grijpen, in plaats van te kiezen voor een van hun concurrenten. Deze ontbundeling van de Model S hield in dat standaard opties als navigatie, blind spot assist en de achteruitrijcamera van de wagen werden verwijderd, zodat ze de prijs omlaag konden halen. Het pakket dat deze opties wel had, werd vervolgens gepresenteerd als het ‘comfort package’.
Op zich is het niets nieuws, gezien Tesla dit pakket al sinds eind 2016 aanbiedt. Wat wel interessant is, is het feit dat het Duitse automagazine Auto Bild nu rapporteert dat Tesla hiermee valsspeelt en het systeem probeert te misleiden. Dit is waar de complottheorie begint, want in feite doet Tesla eigenlijk niets vreemds of oneerlijks. Het enige dat ze hiermee doen, is zorgen dat ze in het vaarwater komen van Duitse autofabrikanten, zodat ze tot op zekere hoogte mee kunnen strijden in de verkopen.
Nu de Duitsers zelf ook de focus beginnen te leggen op het produceren van elektrische voertuigen, is het niet geheel onlogisch om te denken dat ze Tesla’s pogingen om door te breken zien als een bedreiging. Sterker nog, niet alleen de autofabrikanten zijn erbij betrokken. De subsidieregeling is namelijk ingesteld door de overheid, met behulp en kennis van de binnenlandse autofabrikanten.
Het probleem zit hem echter in het feit dat Auto Bild in hun blad claimt dat klanten de wagens niet konden aanschaffen zonder het ‘comfort package’. Volgens hen heeft het pakket nooit bestaan. Tesla ontkent dit op hun beurt weer en zegt dat een aantal wagens gewoon zijn geleverd zonder dit pakket.
“If a sales person told a customer they could not buy the Model S base version without the comfort package, this is not accurate and clearly outside our policies and procedures and we will investigate and take appropriate action as necessary.”
Een hoop onduidelijkheid dus, maar voor de overheid was het genoeg reden om Tesla uit het programma te knikkeren, waardoor de subsidie van € 4.000 niet meer van kracht is. Hoewel Tesla dit jaar bijna een verdubbeling zag van hun verkopen t.o.v. vorig jaar, lijkt het erop dat het hiermee weer een stuk lastiger voor hen wordt om genoeg auto’s aan de man te brengen bij onze buren.
Foto credit: Tesla combo door @ghostnl
mundus zegt
Mij is nu niet helemaal duidelijk of er subsidie gegeven wordt voor teslas met een comfort package. Dat feit maakt al het verschil in het verhaal, als tesla met een nep model komt puur voor de subsidie is de maatregel gewoon terecht, als er toch alleen subsidie wordt gegeven voor de ‘standaarduitrusting’ slaat de maatregel weer helemaal nergens op.
Esprit_de_Flandre zegt
@mundus: Subsidie is voor alle Model S’, als de goedkoopste max 60k kost. Als je dan eentje van 150k koopt, krijg je het ook…
dijan zegt
Elon sjoemelt ook!
autodrop zegt
@dijan: goed voorbeeld doet volgen zullen we maar zeggen.
jack_abarth zegt
@dijan:
[aluhoedjesmode] De letters van Tesla vormen niet voor niks ook het woord “Steal” [/aluhoedjesmode]
fanboy zegt
@dijan: Dit haalt het toch niet helemaal bij het sjoemelen met de volksgezondheid.
esprit84 zegt
i did nazi that coming
bmwfreak038 zegt
??
bmwfreak038 zegt
????
mashell zegt
Nu is Autoild precies even neutraal als de gemiddele Sankt Pauli supporter. Maar de overheid zal een Amerikaanse fabrikant (waarvan het personeelsbestand bestaat uit 4 mensen die auto’s ontwikkelen, 2 mensen die ze in elkaar zetten en 12368 advocaten) niet zonder keiharde bewijzen uit een subsidie programma zetten.
doublechevron65 zegt
@mashell: Autobild heeft anoniem een 75D zonder het Comfortpakket online besteld, daarna schijnt er een Tesla verkoper gebeld te hebben, die wederom vertelde dat het niet mogelijk was een 75D zonder pakket te bestellen, zonder bestaat helemaal niet. Dus basis bestellen en dan een verplicht vinkje bij het pakket… Böse, böse Tesla ☝?
m54b30 zegt
Sjoemel tesla!
fanboy zegt
Bijna iedere Duitse auto staat in de showroom voor een (onrealistisch?) lage prijs, en je moet voor iedere optie (die op andere goedkope auto’s gewoon standaard aanwezig zijn) betalen. Zelfs voor een neerklapbare achterbank.
Doet Tesla hetzelfde is het weer niet goed :P
Verder lijkt het een kwestie van hoe je het handig omschrijft. Want waarom zou een P100D dezelfde subsudie moeten krijgen als een 60D?
Stel er zou subsidie op brandstofwagens zitten, waarom zou een M5 dan subsidie krijgen als je 520i onder de 60k valt?
Maar goed, als een P100D er ook van profiteert, dan snap ik wel dat ze hem eruit knikkeren.
mashell zegt
@fanboy: “Stel er zou subsidie op brandstofwagens zitten, waarom zou een M5 dan subsidie krijgen als je 520i onder de 60k valt?”
Omdat je als overheid wil stimuleren dat er “betaalbare” modellen beschikbaar komen.
fanboy zegt
@mashell: Huh? Als je betaalbare modellen wil stimuleren, dan wil je toch (hypothethisch) zo’n 520i sponsoren en niet de M5?
Dus de subsidieregeling was te ruim opgeschreven, dat als je een Model S 60kwh onder de 60K kon verkopen, dat je dan een P100D ook met subsidie kon verkopen. Dat werkt natuurlijk irritatie op.
Als je daadwerkelijk een kale Model S kan bestellen zonder opties is dat het probleem op zich niet, dan is het doel bereikt.
mashell zegt
@fanboy: Doel: je wilt zorgen dat de fabrikant een goedkope auto aanbied. Middel: Dat doe je de fabrikant van die goedkopere wagen te belonen in de vorm van subsidie op elk model mits ze een goedkoop model aanbieden. Dus ook subsidie op de dure modellen.
Resultaat: er worden meer electro wagens verkocht en niemand kan zeuren dat je de rijken subsidieert.
Iets wat Nederland in 2013 met de stapel subsidies voor ekectrische wagens wel gedaan heeft.
Loek zegt
@fanboy: een 520i heeft de helft van de motorgrootte van de M5, en dus ook veel minder uitstoot. Een P100D stoot evenveel uit als een 60D, namelijk niks.
flutterby zegt
@720s: dat het niet uit de uitlaat komt betekent niet dat er geen verbruik is.
Zolang je met de M5 niet harder rijdt of accelereert als met de 520i dan zal die enkel stationair meer verbruiken.
fanboy zegt
@flutterby: Haha geloof je het zelf? Dan zouden ze ook dezelfde resultaten moeten behalen in de NEDC test en dat is natuurlijk niet zo.
De Tesla’s zijn een stuk lineairder wat dat betreft. Maar het punt van de subsidie is betaalbare wagens stimuleren, en dat is een P100D niet.
jack_abarth zegt
@fanboy:
Bij een gelijk gewicht en een gelijk rendement heeft hij wel degelijk gelijk. Alleen beide is waarschijnlijk niet het geval.
mashell zegt
@jack_abarth: maar het rendement van zo’n M5 is natuurlijk lager. Want meer cilinders die met mengsel gevuld moeten worden om de boel aan de praat te houden. Dat is deze hele reden achter de downsize trend, met minder cilinders met een kleinere inhoud zijn efficiënter. Hang er een turbo aan, die in de NEDC niks te doen heeft, en het rijdt nog prettig ook. Zelfs vlotter dan een atmosferische motor met het gelijke vermogen en daardoor helaas ook met een hoger praktijkverbruik.
mout zegt
Met de hoeveelheid boter op het hoofd van elk van de Duitse fabrikanten zou dit wel het laatste zijn om je vinger over op te steken.
sameshitdifferentday zegt
De halve wereld is corrupt… waarom zou het in Duitsland anders zijn?
hape zegt
@sameshitdifferentday:
Heel Duitsland is corrupt, waarom zou die overheid anders zijn ;-)
hijman85 zegt
Tja, als je een belastingtruc op wielen verkoopt dan moet je niet gaan huilen als de belasting/toeslagendienst zijn visie aanpast. Als je geen last van zulke invloeden wilt hebben moet je een auto gaan verkopen.
marinepower zegt
Het is in NL in principe niet heel anders, voor de vanafprijs waar vaak mee wordt geadverteerd, krijg jr geen enkele auto mee bij ee dealer, niet st herb
marinepower zegt
@marinepower: chips, te vroeg op verzenden gedrukt.
pramm zegt
Op zich was dit wel te verwachten. Als de Duitse overheid samen met de Duitse autobouwers een subsidie bedenkt om duurzame Duitse auto’s te promoten, waarbij je ervoor zorgt dat het meest concurrerende merk wordt uitgesloten, wordt je er natuurlijk niet vrolijk van als die hetzelfde trucje uithaalt als de Duitse industrie. Dan zorg je dat je ze op onjuiste gronden uitsluit.
Het subsidie systeem zoals dat in Duitsland bedacht was, keek naar de meest goedkope catalogus versie van het model. Als je dan vervolgens een fors duurdere en luxer aangeklede uitvoering nam, was dat geen probleem, want de kale uitvoering bleef binnen de gestelde subsidie grens. Dat de andere bouwers een model hebben neergezet dat echt precies binnen die grens viel en men bij voorbaat wist dat Tesla was uitgesloten was redelijk te verwachten. Dat ze dan zo stom zijn te denken dat Tesla niet datzelfde trucje kan uithalen laat zien dat ze puur uit protectionisme handelen. Succesvol voor Tesla, dan snel zorgen dat Tesla wordt uitgesloten.
mashell zegt
@pramm: @pramm: leuk al die samenzweringstheorieën maar kijk eens naar de feiten?
Het subsidie model zat zo in elkaar zoals je beschrijft. Voor Renault, VW, Ford, Opel en Mercedes geen probleem want hun elektrische wagens zijn allemaal goedkoper dan die 60k. Waarom dan die grens van 60k? Om te voorkomen dat de subsidie naar de rijken ging. Het ging erom dat een fabrikanten een betaalbare auto aanboden. Dat Tesla een uitgekleed basismodel onder de grens introduceerde was precies het doel van de regeling. Dat Tesla dan die wagen niet wil leveren maar wel subsidie incasseert voor de duurdere modellen is gewoon fraude. Dus helemaal geen protectionisme.
pramm zegt
@mashell: Duitsland stelde een subsidie in om duurzaamheid te bevorderen. De met name Duitse auto’s die daarvan hebben geprofiteerd waren phev’s met minimale batterijen. in het subsidie model krijg je voor een phev welke in Duitsland met de lange afstanden echt geen zoden aan de dijk zet, 3000 euro en voor een volledig ev 4000. Daaruit blijkt wel dat het milieu echt geen enkele aandacht kreeg.
lincoln zegt
Is Merkel al geschokt ??
tarquesh zegt
Het fijne is dat in Duitsland Tesla geen poot aan de grond krijgt.
Natuurlijk is de eigen Duitse auto-industrie de leider. Elon ontslaat zomaar toegewijde werknemers, dat is uiterst associaal.
En de electrische auto is een milieu monster. Zeldzame metalen worden gewonnen in kwetsbare natuurgebieden.
Fossiele brandstoffen zijn mits ze worden gewonnen op verantwoordewijze heel milieu neutraal.