Het moest gewoon een keer gebeuren. De actieradius test van EV’s met een caravan en ja wij hebben ons voor jullie opgeofferd.
Vakantietijd komt er aan. Hoog tijd dus om te bekijken of je ook met je elektrische auto op vakantie kunt als jij met de caravan wilt reizen.
De aanleiding was dat onze Volkswagen ID.4 duurtester een trekhaak heeft. Dus daar moesten we natuurlijk gebruik van maken. Een BMW iX3 en een Tesla Model 3 waren snel geregeld via onze zakelijke leasepartner Mobility Service. En zo gebeurde het dat we op een zonnige woensdag op pad gingen met 3 EV’s en 2 caravans. Onze ervaringen zie je in de video.
Welke caravans hebben we meegenomen voor de test?
Niemand op de redactie is abonnee van de Caravan en Camping Kampioen dus voor de testexemplaren uit deze video moesten we te rade bij specialisten. Nu blijkt dat wij als Nederlanders beter zijn in caravans bouwen dan in voetballen want er staat gewoon een fabriek in Hoogeveen waar per jaar ruim 400 caravans uit rollen. Daar hebben ze er vast een paar over voor onze caravan actieradius test.
Een paar belletjes naar Hoogeveen en er stonden 2 caravans voor ons klaar. Kip Caravans heeft een lijn met ’traditionele’ caravans die groot/breed/ruim/zwaar zijn maar ook specifiek voor auto’s met minder maximaal trekgewicht 2 modellenreeksen. Deze zijn ook nog eens smaller dan ‘normale’ caravans. Wat betekent dat je er dus geen brede ‘caravan-spiegels’ voor hoeft te monteren.
Wij namen Een Kip Kompakt en een Kip Shelter mee. Met respectievelijk een maximaal beladen gewicht van 1000 en 750 kg.
De Kompakt weegt 790kg en heeft een laadvermogen van 210kg wat ook te verhogen is naar 410kg als jouw auto dit trekgewicht ‘aan kan’. De Kompakt heeft een vanafprijs van € 23.750,-.
De Shelter is de kleinere variant die aanschurkt tegen de trend van teardrop trailers. Zeer compacte aanhangers met weinig meer dan een bed. De Shelter is overigens ook te gebruiken als motortrailer met de montage van een motorsteun en grotere achterdeur. Maar dat terzijde. De door ons geteste uitvoering had een leeggewicht van 595kg en een laadvermogen dat de caravan rond de 750kg maximaal gewicht bracht. De Shelter is zelf samen te stellen, de prijzen beginnen bij € 13.950,- .
Maximaal trekgewicht EV’s valt tegen!
Niet alleen de actieradius is dus een punt van aandacht wanneer jij met je caravan op reis wilt. Of je überhaupt de caravan mag trekken met jouw nieuwe EV is een belangrijke vraag.
EV’s zijn over het algemeen zwaarder dan auto’s met een verbrandingsmotor. Dus daar zit al een verschil. Maar wat opvalt is dat EV’s eigenlijk zonder uitzondering minder gewicht mogen trekken dan soortgelijke auto’s. Er zijn auto’s die er positief uitspringen. Een klein overzichtje met trekgewichten van populaire EV’s
- Polestar 2, maximaal trekgewicht: 1.500 kg (geremd)
- Volvo XC40 Recharge, maximaal trekgewicht: 1.500 kg (geremd)
- Tesla Model 3, maximaal trekgewicht: 1.000 kg (geremd)
- BMW iX3, maximaal trekgewicht: 750 kg (geremd)
- Volkswagen ID4, maximaal trekgewicht: 1000 kg (geremd)
Mag je die caravan wel rijden met je B rijbewijs?
En dan komt vraag 2, mag je uberhaupt wel met je ‘standaard’ rijbewijs B met de gekozen combinatie rijden. Het antwoord bij de ID4 was duidelijk: neen! Het maximaal trekgewicht is 1000 kg (het maximaal kentekengewicht van onze caravan) en de ID4 mag tot maximaal 2600 kg beladen worden.
Dit tezamen brengt de combinatie op een maximum toelaatbaar gewicht van boven de 3.500 kg. Dit betekent dat je een E achter B rijbewijs moet hebben. Vandaar dat Wouter dus niet in deze combinatie mocht rijden en het aan ondergetekende overgelaten moest worden,
Conclusie? Is caravan rijden met een EV te doen?
Ja, absoluut en het is in bijna alle gevallen een betere rijervaring dan met een benzine of zelfs een diesel-uitvoering. Dit door het aanwezige koppel in combinatie met de afwezigheid van voelbare schakelmomenten. Maar de praktische bezwaren wegen eigenlijk veel zwaarder. Caravanrijden in Nederland: heerlijk! De grens over met je caravan en een EV? Doe dat maar in het laagseizoen wanneer je met pensioen bent (lees: veel tijd hebt!)
En ja, let dus ook op het gewicht als je voor een caravan gaat shoppen, ook dat is van invloed op je actieradius! Als hij überhaupt al toegelaten is bij jouw EV.
Met speciale dank aan Kip Caravans voor het ter beschikking stellen van de 2 caravans voor deze test.
Mobility Service is de Autoblog partner in zakelijk (elektrisch) leasen. Meer informatie over Mobility Service vind je op hun website zakelijkelektrischleasen.nl
kevin82 zegt
Laatst met een hangertje gereden waarvan een band lek is gegaan onderweg je ziet gewoon de batterij teruglopen van de tesla M3. Is een keer wat anders dan een bandenspanningscontrole systeem 🤣
Instyle zegt
Terug lopen batterij ? woord zegt het al. Kun je er vast aan wennen😂
In NL blijven dus.
Pascal zegt
Leuke video. Conclusie: het kan misschien wel, maar je moet het gewoon niet willen! Alleen binnen Nederland is ’t nog wel prima te doen.
seanxtype zegt
@Pascal: gewoon voor de Ford lightening gaan, die maar 4 ton trekken. Alleen actieradius blijft nog een probleem dan
Pascal zegt
@seanxtype is al beter inderdaad. Maar een caravan is sowieso niets voor mij… vind het niet nodig om een eigen ‘huisje’ mee te slepen maar de vakantiebestemming, ik huur er dan liever eentje op locatie.
seanxtype zegt
@Pascal: ik neem wel mn eigen huisje op wielen mee. Scheelt een hoop in de kosten vind ik, vooral omdat ik altijd 3 weken op vakantie ga.
bernoulli zegt
Kwestie van tijd voordat de eerste caravan op de markt komt met een accupakket in de vloer die gekoppeld kan worden aan de EV. Wordt wel een zware jongen dan trouwens.
luittinke zegt
Ik blijf het zeggen:
Dit zijn hele rare oplossingen. Net als overal waar mogelijk gaan laden.
Denk je eens in hoe dat er uit zou zien met een ICE. Tanken bij elk tankstation dat je tegen komt.
Of een extra tank brandstof meenemen in de caravan omdat de actieradius drastisch omlaag dondert met sleurhut.
bernoulli zegt
Het heeft toch niks met ICE te maken? Dus dat vergelijk hoeven we niet te maken. Dan kies je gewoon een trekker met een grotere tank.
https://caravantrekker.nl/blog/blog.php?id=287
luittinke zegt
De vergelijking met een ICE was om te laten zien hoe raar het is om een extra accupakket voor een EV in de caravan te plaatsen, omdat de actieradius anders te laag is.
Het leuke is altijd dat veel EV adepten zeggen dat EV en ICE niet te vergelijken zijn wanneer dit punt (actieradius kunstmatig verhogen) wordt aangehaald, maar diezelfde adepten vergelijken er wel op los wanneer dat in het voordeel van de EV is.
Hetzelfde herhaalt zich wanneer laadtijden aangehaald worden. “Ja maar, zo moet je dat niet zien. Snelladen kan tussen 20% en 80%.”
Een ICE tank je altijd met dezelfde volumestroom, ongeacht de resterende inhoud van de tank.
Om nog maar te zwijgen over beschikbaarheid van snelladers, zéker wanneer alle ICE’s vervangen zijn door EV’s.
“Je kunt ook thuis laden, ’s nachts.” En wie gelooft er in de illusie dat dat lang goedkoop blijft? De weggevallen inkomsten uit ICE brandstof zullen toch opgebracht moeten worden.
Of wat denk je van de enorm stijgende vraag naar electriciteit? Is ons netwerk daar op voorbereid?
Op dit moment zitten er zeker voordelen aan een EV, maar willen we alle ICE’s op de middellange termijn vervangen door EV’s, dan gaan we tegen gigantische problemen (uitdagingen, zo je wilt) aan lopen.
Ik geloof wel in elektrisch rijden (inclusief laden), maar niet op de termijn die de politiek heeft gesteld.
bernoulli zegt
EV-adept. Lol. Ik heb een diesel. Met een range van dik 1.000 km in 2 minuten. :) En een sportieve benzineslurper.
maze zegt
Mag die ev hem dan nog wel trekken als een caravan van 800kilo ineens 300 zwaarder word dan mag een id4 hem niet eens meer aankoppelen
flutterby zegt
@bernoulli: kansloos om een accu in een caravan te stoppen voor die twee ritjes per jaar..
tinnemans zegt
En dan waren dit nog aerodynamische caravans en waren de auto’s niet volgeladen. Nouja, ik ga zonder aanhanger op vakantie, :)
jpoers zegt
Het ionity netwerk begint in frankrijk en duitsland ook behoorlijk uit te breiden. Ook shell recharge is op meerdere markten actief. Dus ook voor niet tesla wordt t netwerk steeds beter.
Voordeel van ionity zijn de langsparkeerplekken ipv kontparkeerplekken voor tesla. Zodat de aanhanger/caravan aangekoppeld kan blijven.
flutterby zegt
@jpoers: ook met een Tesla kan je het supercharger netwerk beter mijden. Het is bijna allemaal parkeerhavens en zou persoonlijk wel wat extra betalen om dat te voorkomen bij Ionity of FastNed.
Zelf trouwens ABRP erop nageslagen maar met een Model Y of X met 50% extra verbruik is het ook zonder Superchargers prima te doen naar Spanje. Wel een lange rit en zou persoonlijk het in 2 of 3 dagen doen. Gewoon minder dagen in Spanje en meer in Frankrijk.
hehe zegt
Ben ik nou blind of staat er helemaal niets beschreven over de actieradius in deze test?
‘Niet alleen de actieradius is dus een punt van aandacht’ staat er.
Maar dit is nu dus blijkbaar in de praktijk getest door jullie.
Wat was het effect nu van de caravan achter de auto’s? Bleef er nog iets van rijbereik over of was dit dramatisch?
Jantje_555 zegt
-edit: nutteloze bijdrage, maar dan ook echt nutteloos-
Roskampies zegt
@hehe: conclusie in het filmpje kost +-50% reikwijdte. (Als je je keurig aan de 80 houdt…)
hehe zegt
@roskampies: top. Ik had het filmpje even gemist.
j05b zegt
Een caravon zie ik sowieso niet zitten. Enkel als je echt veel op pad gaat met dat ding een zinvolle besteding. Anders gewoon lekker een huisje huren of iets dergelijks.
Maar met een EV gaat dit gewoon sws nog niet werken.
maze zegt
Lol de eerste 2 dagen zijn al voorbij en u bent nog niet op de bestemming, ik diesel nog wel eff 1 volle tank 15 uur later op bestemming met een paar pauzes.
fanboy zegt
Met kleine caravan en bestemming maximaal op zo’n 750km afstand is nog wel goed te doen lijkt mij.
Grotere caravan of grotere afstanden wordt wel vervelend. Dan toch die PHEV dat je 90% elektrisch kunt in het dagelijkse.
eelco74 zegt
Dat had je helemaal niet hoeven testen, de anwb had dit (overigens met een veel kleinere caravan) al getest. En zelfs een modelX kwam maar net aan tot luxemburg. En wij gaan al buiten het seizoen, maar zelfs dan staan ze in de rij voor de laadstations. Dus nog een 1/2 wachten tot je voorganger volgeladen is,
Even afgezien dat de laadstations, soms niet ingericht zijn voor een auto met iets er achter, En het al aangekaarte probleem van het maximum gewicht, waardoor je sneller een E rijbewijs nodig hebt.
Er zijn genoeg doelgroepen waar een EV prima voor is, maar de caravan, vouwwagen bezitter is het zeker niet, tenzij je met pensioen bent en tijd over hebt
wimof zegt
Sorry, ofwel ben ik veeleisend, doch ik zo graag wanneer ik het gedroomd heb mijn wagen wagen kunnen volladen / tanken, met mijn diesel lukt me dat nog steeds, al is het alsmaar duurder.
Een vraag, HLN.be bekeek het verbruik van een electrische wagen, ze namen daarvoor een wagen die 15 kw/h:100km verbruikte en telde daarboven een 10% laadverlies op en dat aan 19 ct per KW. Mijn bedenkenking, ik krijg men batterij niet vol ’s nachts (Belgisch tarief is 5.2 x duurder dan in Nederland) en dan naar Ionity, ik heb de indruk dat HLN zich rijk heeft gerekend.
superfunky zegt
Ik gooi ‘m er maar weer eens in: waarom??
Waarom zou je dit willen? 0,0 reden voor. Als je dan zo nodig EV wilt én een sleurhut, neem en hybride, alles opgelost zonder al dat gedoe.
marcomanta zegt
Mooi testverslag, geeft een goed beeld over het totaal gewicht, ik ken inmiddels wat mensen die een benzine auto hebben gekocht waarvan achteraf blijkt dat ze hun sleurhut niet mogen trekken. Ik vrees dat het ook met EV rijders zo zal zijn, immers een beetje caravan weegt al gauw heel,wat kilo’s, tenzij je een Adria hebt uit 1973.
geelbarrel zegt
@marcomanta: “waarvan achteraf blijkt…” … je moet wel een goed boodschappenlijstje maken als je gaat winkelen. In grensgevallen zijn er ook nog oplossingen. Ik heb een kleine ambulance aanhanger die incl belading 1500 kg mag zijn. Mn familietractor ( alfa giulia 2.0 benzine) mag 1600 kg trekken. So far so good. Maar totaal treingewicht gaat 4kg over 3500 kg met deze kar. Dus ff op kenteken bij RDW 4 kg van max beladen autogewicht laten halen. 60 eu. Voor die 4 kg ga ik geen E achter B halen
rutgerg zegt
Qua gewicht zijn deze twee caravans alleen niet heel representatief voor de gemiddelde caravan. Een beetje gezinscaravan mag al snel ergens tussen de 1500-1700kg wegen tegenwoordig.
flutterby zegt
@rutgerg: vergeet ook niet het verschil in verbruik door de extra spiegels en een veel groter frontaal oppervlakte (hoger én breder). Overigens klopt de conclusie wel, prima binnen Nederland maar het buitenland is nog echt een uitdaging en behelpen.
bischero zegt
Heerlijk, wordt echt genieten op de Autoroute en Autostrade als Mike en Jolanda weer eens heel langzaam gaan rijden om het volgende – minder drukke 🤣 – laadstation proberen te halen.
Ik heb niks tegen elektrisch maar dit is geen combi die je moet willen. Sowieso een combi auto-caravan maar dat is heel persoonlijk 🙋♂️
MaartenD zegt
Wat een blij 🍳 die verkoper van 🐓 ! Door zijn enthousiasme zou je er bijna een caravan van gaan kopen!
frank2b zegt
Leuke review!
En nu met een Tabbert.
gerrelekker zegt
Waarom, in godsnaam waarom zou je met een plastieken kot achter je auto 1000km naar het zuiden willen rijden om dan daar in een concentratiekamp te gaan zitten tussen de luidruchtige ‘ollanders en dan daar ook te instaan voor de dagelijkse was en plas…
flutterby zegt
@gerrelekker: geen idee, daarom gaan de meeste naar een camping denk ik.
sleeperking zegt
Interessante test, de vraag blijft echter: waarom zou je dit willen? Met een EV lange afstanden leggen is al een ramp op zichzelf vanwege de vele lange stops. Natuurlijk wordt dat niet beter met zo’n bushok op wielen erachter.
Bastiaan Williams zegt
Dit is gewoon een verkapte caravan reclame. Niks of actieradius etc. Wat een waardeloos stukje sluik reclame.
tourannetje zegt
Tuurlijk is het kip reclame, maar zo’n kip kompakt is hollandsglorie. Geweldige dingen. Vroeger had je en kompakt omdat je Kadett of R19 maar 900kg mocht trekken. Had je wel een actieradius van 400km bij 120 km/u. Voordeel van en EV er voor: geen mover meer nodig. EV is de mover. Moet je wel een beetje kunnen sturen. Oh ja en de koppeling verbrand niet want die heeft ie niet.