Big Tesla houdt iedereen in de gaten, ook als het buiten koud is.
Tesla is voor Elon Musk een mooi vehikel gebleken om de rijkste man op aarde te worden. Maar Tesla’s vehikels blijven de meningen verdelen. Sommige dingen zijn interessant en goed, andere aspecten zijn uiterst knaak. Vandaag belichten we een *tromgeroffel* *cliffhanger* *stilte* slimme oplossing die Tesla bedacht heeft voor een van hun kenmerkende snufjes.
Naast scheetlaatapplicaties heeft Tesla namelijk ook een paar nuttige innovaties populair gemaakt in de auto industrie. De over the air updates bijvoorbeeld, ingebouwde GPS tracking en de Sentry Mode. Zoals veel moderne uitvindingen is het allemaal niet super geweldig voor de privacy, maar wel gemakkelijk. De GPS tracking en de Sentry Mode zijn daarbij ook handig om vervelende mensen dwars te bomen die je auto willen jatten of beschadigen. Dat voelt altijd goed natuurlijk.
Via Sentry Mode houdt je Tesla een oogje in het zeil op die zeldzame momenten dat jij even niet bij je geliefde Muskmobiel bent. Als er een onverlaat te dicht in de buurt komt, legt de Sentry Mode diens potentiële boeventronie vast op de gevoelige plaat. Dan weet je tenminste welke van je vele afgunstige buurmannen de auto bekrast heeft.
Probleem is alleen dat er in deze tijd van het jaar in minder tropische oorden dan Nederland nog wel eens sneeuw wil vallen. De camera’s van Sentry Mode zijn dan nutteloos. Maar Tesla heeft ook daar nu iets op gevonden. De camera’s detecteren sneeuw op de ruit en zetten dan automatisch een verwarmingselementje aan, dat het vermaledijde bevroren water verwijdert. Op de foto van Tesla-eigenaar Jon Herrity is te zien hoe dat er ongeveer uitziet. Het mot gezegd worden, wel een puik ideetje van Tesla, niet?
Dizono zegt
Handig, kun je zien welke capuchon je laadkabel jat, die bij dit weer automatisch ontgrendeld wordt.
mashell zegt
Dat verwarmingselement zat er dus al in en nu midden in de winter is de software klaar om het ook aan te zetten?
banderas zegt
Is allang bruikbaar.
rrfm zegt
Geweldig idee. De sentry mode vind ik echt een goede uitvinding vond het eigenlijk ook best wel dom dat het niet kan met de 360 camera van mn s klasse.
Hoop dat de volgende het wel heeft
mashell zegt
@rrfm: de Tesla is gemaakt in een land met amper privacy wetgeving. De S-klasse is gemaakt in een land met een strenge privacy wetgeving.
Pascal zegt
@mashell Ik denk niet dat privacy de (enige) reden is dat Mercedes dit nog niet heeft, je ziet ook aan nog veel meer dingen dat Tesla momenteel gewoon veel verder met software gaat en de andere fabrikanten hobbelen er achteraan. Maar privacy is wel een goed punt, want volgens mij mag je niet zomaar de openbare weg filmen. Bijvoorbeeld die camera deurbellen mag je eigenlijk ook alleen gebruiken als ze (zo goed als) alleen je eigen terrein/voortuin filmen. Waarom zou Sentry Mode dan wel zijn toegestaan als je auto langs de straat staat? (Ook al vind ik het érg fijn dat het erop zit) Aan de andere kant zijn dashcams wel weer toegestaan op de openbare weg, het is misschien een beetje een grijs gebied in de wetgeving of het wordt gewoon gedoogd.
mashell zegt
Als je het mij vraagt is sentry mode in Europa illegaal, net als autopilot en FSD. Die voldoet niet aan de privacy wetgeving en de geldende veiligheidsnormen (de release cyclus van Tesla is veel te snel om dat te kunnen doen). Maar het is een Amerikaans bedrijf, net als Uber, Google en Facebook doen die maar wat hun zelf goeddunkt. Ze passen hun gedrag pas aan als er een aanklacht komt. Het duurt over het algemeen lang voordat de instanties door hebben dat er wat aan de hand is, ze hun onderzoek hebben afgerond en er een aanklacht volgt.
Pascal zegt
@mashell ik denk ook dat sentry mode volgens de privacy wet eigenlijk niet mag, de techniek loopt in zulke gevallen inderdaad voor op de wetgeving. Dat lijkt mij dan hetzelfde verhaal als de zo populaire Ring video deurbellen en al die camera’s die men tegenwoordig overal en nergens zomaar ophangt en welke eveneens gericht zijn op de openbare weg.
Autopilot/FSD wordt wel strak gereguleerd. De overheid heeft zeer specifiek vastgelegd wat een auto wel en niet zelf mag doen zoals hoeveel stuuruitslag, met welke snelheid bochten mogen worden genomen, automatische rijbaanwissels alleen na handmatig akkoord, etc. Tesla (en de andere fabrikanten) houden zich hier zeker wel aan. Dat is dan ook de reden dat FSD in Europa nauwelijks hetzelfde kan als wat je ziet gebeuren in de filmpjes die vanuit Amerika langskomen.
rrfm zegt
Het lijkt me ook een grijs gebied omdat je wel mag filmen met je dashcam of telefoon(niet tijdens het rijden natuurlijk) maar inderdaad de ring deurbellen mochten niet de openbare weg filmen.
Beveiligings cameras mogen de openbare weg ook niet filmen maar de politie komt wel naar beelden vragen als ze iemand zoeken. 😂
rrfm zegt
Dat is waar. Als ik me niet vergis mag je in Duitsland zelfs geen dashcam gebruiken.
pignon zegt
Nieuwe oplossingen creëren nieuwe problemen creëren nieuwe oplossingen. Handig!
potver7 zegt
En als er 15 cm sneeuw ligt komt er een blowertje omhoog die de sneeuw even wegblaast?
daihatsucuore zegt
Ik dacht dat mensen die van blow/sneeuw houden het liever inhaleren dan wegblazen.
rob5nismo zegt
Lijkt wel een kweekzolder die niet goed geïsoleerd is.
kniesoor zegt
Om meerdere redenen, zeker in dit jaargetijde, is een auto binnen zetten een betere optie dan deze gadget. Maar goed, niet iedereen heeft een die mogelijkheid natuurlijk.
moveyourmind zegt
Leuke gimmick, maar denk dat je wel het risico loopt dat de voorruit scheurt door het relatief grote temperatuurverschil in het glasoppervlak.
tjorque zegt
Lijkt me wel mee te vallen, want op een zonnige dag zijn temperatuurverschillen van 50° ook niet abnormaal.
Als je een elementje kiest dat een niet te gek groot vermogen en voldoende spreiding heeft kan je het temperatuur verschil wel onder controle houden
erikabarth zegt
Blijft rommel dit k.t merk.
Pascal zegt
@erikabarth Heeft Tesla jou ooit iets misdaan ofzo?
hetisvanmijnietvanjou zegt
Waarom zou Tesla hem iets misdaan moeten hebben om het merk rommel te vinden. Zinloze vraag man.
mar10us zegt
Nee, FIAT maakt de meest kwalitatieve voertuigen die er bestaan….
flutterby zegt
De Tesla rijder onder ons weet wel hoe de software de hardware optimaal gebruikt. Hierin herken je dat Tesla een technologie bedrijf is en de huidige fabrikanten niet.
Mijn Volkswagen kan voorverwarmen, maar kan dit niet handmatig starten aan de stekker en als ik het plan neemt die het verwarmen van de spiegels niet mee. Ook stoelverwarming inschakelen vanuit de app was Tesla (en van de) eerste mee.
Pascal zegt
@flutterby ik vind het in de praktijk vooral erg handig dat Tesla’s ook gewoon via de app kunnen voorverwarmen wanneer ze niet aan de stekker hangen. Ze blinken (al helemaal in vergelijking met andere autofabrikanten) inderdaad uit in het optimaliseren van het gebruiksgemak met behulp van software/techniek.
degrotemuis zegt
@pascal Is dat niet standaard voor een EV dan, dat je kan voorverwarmen of -koelen met en zonder stekker? Dat doet mijn niet bepaald state of the art Golfje ook gewoon. Gepland of via de app handmatig, aan de laadpaal of niet, maakt niet uit.
dhrr zegt
Zie gat waar parasol of fakkel in moet.
Pascal zegt
@dhrr refereer je nu aan een foto waar je voorovergebogen op staat?
balboni zegt
Nou fantastisch
shalomleon zegt
Zoveel zelfbenoemde inteligente mensen hier op AB en niemand kan bedenken dat dit dient om condens tussen camera en ruit te voorkomen? Leuk die sentry gedachtegang etc, maar dit is nog steeds maar 3 van de 8 camera’s. En voor die slimbo hierboven ergens, je laadkabel zit niet op je voorruit. Als je een capuchon wilt herkennen heb je echt die linker zij knipperlicht camera nodig
Pascal zegt
Als iemand via de voorkant komt aanlopen staat ie er gewoon op hoor. Bovendien worden de zijcamera’s en de achtercamera minder snel geblokkeerd door sneeuw omdat ze verzonken liggen.
bartsss zegt
Kunt zeggen van Tesla wat je wil. En ik vind er zeker ook dingen van maar dit zijn wel echt leuke technieken.
ericd zegt
Nu we het hebben over Tesla…. hier is een leuke video waarin Elon Musk apetrots is op de McLaren F1 die die thuis geleverd kreeg: https://youtu.be/s9mczdODqzo
tim12321 zegt
Dan mogen dashboard camera’s dan toch ook niet? Is toch ook filmen op de openbare weg? Heb mijn eigen Mercedes s classe de 2021 versie verbeterd met de sentrymode