Het merk heeft troubles met de productie van de Model 3, maar dat ligt niet aan Tesla zelf. Aldus Tesla.
Een nieuwe dag, een nieuw bericht over de struggle van Elon Musk cum suis. Volgens Tesla komen de productieproblemen van de nieuwe Model 3 door toeleveranciers. De productielijn zou namelijk helemaal gereed zijn én werken volgens planning, maar omdat derde partijen traag zijn met het leveren van onderdelen worden de geplande productiedoelen niet gehaald. Dit is wat de EV-bouwer erover te zeggen had:
“Tesla indicated that all the production equipment for Model 3 was installed and working and that all vehicles were moving through the manufacturing line. We understand the delayed ramp is due to a small number of suppliers failing to deliver on time.”
In een eerder stadium werd echter de hand in eigen boezem gestoken:
“Model 3 production was less than anticipated due to production bottlenecks. Although the vast majority of manufacturing subsystems at both our California car plant and our Nevada Gigafactory are able to operate at high rate, a handful have taken longer to activate than expected.”
Vreemd verhaal dus. We gokken/vrezen dat het laatste hier nog niet over is gezegd. (Via: Electrek)
Productie wordt verplaatst naar Europa?
Tesla assembleert al auto’s in Europa (ook in Nederland) om op die manier geen importheffingen te hoeven betalen. Er gaan geruchten dat het merk plannen heeft om ook de Model 3 buiten de Verenigde Staten te gaan bouwen. Toeleverancier Magna wordt getipt als de mogelijke partner die de EV’s in elkaar mag zetten. (via: Der Aktionär)
Dank aan @zesinlijn voor het tippen!
rulefollower zegt
Ja, de Poolse lassers kwamen niet opdagen, natuurlijk.
acizane80 zegt
@rulefollower: hoe? Kunnen die mannen ook iets buiten kapot maken. In de bouw maken ze meer kapot dan opbouwen. In te werkstelling maken ze de prijzen kapot. Enz…
fanboy zegt
We gaan het wel zien. Alles hoort bij dit soort opstart problemen. Auto’s op deze schaal produceren is voor hun nieuw dus dit soort dingen zijn niet onverwacht.
Als ze echter binnenkort een keertje op hun volledig tempo kunnen komen, dan kunnen ze rap de schade goed gaan maken.
Deel van de kopers zal ontevreden afhaken, maar een ander deel heeft dit gedoe wel verwacht en wachten rustig een paar maandjes langer.
pomoek zegt
Zou mooi zijn als er Tesla’s in Tilburg zouden worden gemaakt. Of in Born, dat mag van mij ook. The Netherlands second!
jeffreyvanbaal zegt
@pomoek: kan ook zeer goed in west Brabant. Denk zelf aan de regio Bergen op zoom-Roosendaal
moveyourmind zegt
Dat zei Volkswagen ook toen ze de productie van de Passat en Golf noodgedwongen stil moesten leggen omdat ze de toeleveranciers niet genoeg betaalden…
Zou Tesla soms een kleine betalingsachterstand hebben…
Ik verzin ook maar wat…
internetgekkie zegt
@moveyourmind: als t goed is zitten ze wel dik in de slappe was met al die aanbetalingen die ze ontvangen hebben… Bovendien is Elon zelf ook geen arme sloeber
trustmeiamanengineer zegt
@internetgekkie: Nou die 400.000 dollar aan aanbetalingen brengt Tesla niet heel ver hoor. En Elon gaat natuurlijk niet z’n eigen centen erin steken.
pomoek zegt
@trustmeiamanengineer: 400.000.000. dollar aan aanbetalingen. Daar moeten ze toch 11.000 3’s van kunnen maken.
trustmeiamanengineer zegt
@pomoek: @kobus1967: Ohja, ik zat er inderdaad een paar nullen naast… ;)
Met 400 miljoen kun je uiteraard wel wat voor elkaar krijgen ja. Maar het moet natuurlijk geen piramidespel worden dan.
kobus1967 zegt
@trustmeiamanengineer: 400 miljoen is het. 400.000 preorders x1000 dollar/euro.
Robert zegt
@internetgekkie: ik denk dat jij het punt wat @moveyourmind maakt, volledig mist. Het gaat er bij dit soort bedrijven niet om hoeveel cash men achter de hand heeft, maar over de wijze waarop men met z’n toeleveranciers omgaat (lees: uitwringt).
Een van de grootste efficiëntieslagen die producenten de afgelopen twee decennia hebben gemaakt is on time delivery en het gunnen van opdrachten via (periodieke) aanbesteding. Bij deze vorm van inkoop weegt vooral de mening van de boekhouder; dit uit zich in prijsafspraken, betalingsvoorwaarden en voorraadbeheer. Om zo’n toeleveringscontract niet mis te lopen, wordt vaak ‘op de grens’ aangeboden – of zelfs daaronder. Hierdoor hoeft er maar iets in de productieketen verstoord te raken om een hele keten van (toe)leveranciers krakend tot stilstand te brengen.
Ik maak dit zelf bijna dagelijks mee bij mijn werkgever (toeleverancier voor high tech industrie), en voor de mensen die hierop moeten acteren is de stress en de druk (van bovenaf) die hierop volgt misschien wel de grootste oorzaak van ziekteverzuim door een burn-out.
unknown32 zegt
@RRRobert: voorraad is er toch nauwelijks in zo’n fabrieken of vergis ik me hierin?
Ik dacht dat toeleveranciers meerdere vrachten per dag/week aanleverden om de productielijn in ee fabriek draaiende te houden.
Wanneer men niet tijdig levert (met enige buffer) en de productielijn valt stil door toedoen van de leverancier, draait die op voor de kosten/productieverlies?
Robert zegt
@unknown32: dat is wat ze ‘on time delivery’ noemen. Je krijgt de materialen niet eerder in huis dan pas als je het nodig hebt. Zo leg je de kosten voor opslag, afschrijving, verzekering en management bij je toeleveranciers neer.
Niet zelden zijn dit wurgcontracten, waar menig fabrikant al aan is bezweken.
internetgekkie zegt
@RRRobert: dat haalde ik er inderdaad niet uit nee. Bedankt voor de verheldering :)
moveyourmind zegt
@rrrobert: Juist!
Als ze hun toeleveranciers goed zouden betalen zouden die echt wel alles uit de kast trekken met een merk dat zo’n groeipotentieel heeft en koste wat het kost zorgen dat ze op tijd leveren.
Robert zegt
@moveyourmind: ik zou nog een stap verder willen gaan door te stellen dat ‘meer geld’ ook (of misschien: vaak) niet altijd de oplossing is.
Waar het in dit soort leveringsovereenkomsten vaak aan schort is een gebrek aan inzicht en rekenschap voor de (middel)lange termijn, te weinig ruimte houdend voor foutmarges en onvoorziene omstandigheden en te veel uitgaan/rekenen op rendement op de korte termijn. En dat eigenlijk alleen maar om aandeelhouders tevreden te houden. M.a.w., de boekhouder regeert.
E34M5Touring zegt
Ik hoop dat ze het snel oplossen. Dit soort verhalen is funest voor een nieuw product. En al die techies zullen wel wachten, maar jan met de pet niet. Die zit straks aan einde contract van de auto zonder opvolger. Dan haalt ie die 1000,- terug en koopt wat anders. Als die groep te groot wordt kon het nog wel eens problematisch worden vrees ik.
ttr6 zegt
Tja Elon, een nieuw serieprodukt op de markt zetten is echt andere koek. Hier wraakt zich de achterstand op de gevestigde, ervaren orde die met 100 jaar ervaring wel weten hoe zo iets te managen is. De schuld schuiven op je leveranciers is zeer zwak. Uiteindelijk ben je zelf verantwoordelijk, ook als je leveranciers “falen” .
Toekomst van Tesla? Lees een paar blogjes ouder de waterstofauto van Toyota…..dat wordt de nagel aan de doodskist van Tesla. Toyota is koploper in alternatieve brandstoffen. Al heel veel jaren. Full electric slaan ze over. Een veeg teken……
Edge zegt
@ttr6: Niet alleen Toyota. Ook Honda is al jaren met hun FCX en FCV projecten bezig. Ik zie zelf ook liever waterstof dan elektriciteit, vooral vanwege het punt dat je je auto in theorie gewoon even bij de pomp kunt volgooien en vijf minuten later alweer op weg bent. Er zullen echter nog zeer significante ontwikkelingen moeten plaatsvinden voordat waterstof als serieus alternatief wordt gezien. Waterstof is op dit moment nog erg duur om in te winnen, wat het commercieel gezien vooralsnog niet interessant maakt voor brandstofleveranciers en pomphouders om dat massaal te voeren. Dat zorgt er weer voor dat het op een Mirai of FCX/FCV-proefballon na voor autofabrikanten ook totaal niet interessant is om op waterstof in te zetten. We zullen moeten wachten op een doorbraak waardoor men goedkoop en eenvoudig waterstof kan inwinnen, waardoor brandstofleveranciers het ook voldoende en tegen schappelijke prijzen kan aanbieden.
Het probleem waar we dan weer tegenaan lopen is dat de ontwikkeling van elektrische auto’s ook niet stilstaat. Daardoor ontstaat het risico dat tegen de tijd dat waterstof een volwaardig alternatief is voor benzine en diesel, de elektrische auto al zo ver doorontwikkeld is dat de beperkte range en relatief lange laadtijd geen probleem meer zijn.
Robert zegt
@edge: ik voel me geroepen om m’n eigen reactie onder het topic over de waterstofauto van Toyota te copy-pasten als reactie op jouw bewering:
“Als ik zie hoe krampachtig overheden al doen bij lpg, en dan met name de draconische maatregelen die de veiligheid in de opslag en het gebruik ‘bevorderen’, is het niet moeilijk te raden dat waterstof als brandstof praktisch gezien het nooit gaat redden. Zelfs als alle technische haken en ogen zijn opgelost.”
En daar blijf ik bij.
Edge zegt
@rrrobert: Dat is inderdaad ook nog een heel goed punt, waar ik in eerste instantie niet bij stil had gestaan.
SimonMc zegt
@edge: “vooral vanwege het punt dat je je auto in theorie gewoon even bij de pomp kunt volgooien en vijf minuten later alweer op weg bent.”
Ik vind het goed dat je er bij zet “in theorie”, want in de praktijk is het een half uur.
fanboy zegt
@ttr6: Dat slaan ze helemaal niet over. In 2022 komt Toyota met een auto met een solid state battery die in een paar minuten is op te laden.
granlusso zegt
Stel het zou zo zijn, dan nog werkt het alleen maar averechts. Lekker schuld van je afschuiven, dat is het eerste wat in mij opkomt. Het komt een beetje laf over, vooral omdat Tesla zich alsnog verantwoordelijk dient op te stellen tegenover haar klanten. Dus dat betekent ook dat jij je verantwoordelijk zou moeten voelen, ook als derden hun spullen niet aanleveren.
BaRa zegt
Fijn dat ze in ieder geval een uitleg geven. Op zich is dit niet vreemd, elke autofabrikant gaat door dit soort van problemen heen. Een aardbeving die een verffabriek door elkaar schudt? Sorry, de verf voor uw bestelling is tijdelijk niet beschikbaar, uw auto staat in wacht. Overstroming door tsunami? Het spijt me, maar we hebben even geen motorblokken. Staking bij een chemisch concern dat de brandvertragende plastic voor het dashboard lever?
We zoeken dringend naar een andere leverancier, maar graag intussen even geduld. Het enige verschil met de andere autofabrikanten is dat alle ogen op Tesla gericht zijn, want het is hun eerste stap in die richting met een product dat niemand anders (op die manier) in hun aanbod heeft zitten.
mashell zegt
Als het echt aan de toeleveranciers ligt dan verdient Tesla daar goed aan, want op te laat leveren staat normaal gesproken flinke boetes.